Konijn castreren of opvang?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Konijn castreren of opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 08:01

Hoi allemaal!

Ik heb even advies nodig.

Wij hadden een heel leuk koppel konijnen, een voedster en een gecastreerde ram van 4 jaar.

Nu is onlangs de ram overleden :( en zit de voedster dus alleen.
Omdat ik vind dat konijnen niet alleen moeten zitten moeten we opzoek naar een nieuwe mattie voor haar.

En dan?
Heb al met diverse opvangen contact gehad maar eigenlijk zijn de gecastreerde rammen al besproken en zijn er wachtlijsten. En ik wil gewoon niet heel lang wachten zonder te weten Hoelang het nog kan gaan duren, en als er dan een konijn is weet je nog niet zeker of het klikt. Voordeel is wel dat je geen castratie kosten hebt.

Dan de optie om zelf een ram aan te schaffen en laten castreren. Voordeel hiervan is dat als je een wat jonger konijn neemt dat je hem zelf tam kan maken zover dat lukt. Nadeel is dat je niet weet of het een juiste mattie word voor Bloem.

In beide gevallen leek het mij denk ik verstandig om een 2e hok voor tijdelijk aan te schaffen want je kan in het geval van optie 1 ze ook niet zomaar bij elkaar zetten en bij optie 2 zeker niet.

Het is zo lastig.
Ik wil gewoon dat ons konijn deze zomer nog een nieuw vriendje heeft...

Wie heeft advies?

Groetjes Ruby

benangelique

Re: Konijn castreren of opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:13

Deze zomer een nieuwe ram erbij kunt wel. Zoveel mensen die hun konijn kwijt willen voor de vakantie. ....

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 12:33

Probleem is opgelost! We zijn vanochtend naar het asiel geweest en we hebben een leuke hangoor gecastreerde ram :))

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 13:12

Ruby1995 schreef:
Probleem is opgelost! We zijn vanochtend naar het asiel geweest en we hebben een leuke hangoor gecastreerde ram :))

Top! Fijn dat het gelukt is! Ik had nog willen melden dat Flappus vaak gecastreerde rammen heeft, maar het is niet meer nodig dus. :D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 18:39

Toch bedankt voor het mee denken :))

Alleen nu het koppelen... pff... dat vind ik toch wat spannend hoor. Ben bang dat ze gaan vechten.. iemand tips?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 18:50

Mogen ze los in de tuin?? Daar hebben ze veel meer ruimte dan in een hok. Je ziet dan gauw genoeg of er een klik is of niet.
De meeste hangoren hebben een vriendelijk karakter. Ik denk wel dat het goed gaat komen!
Laat je het even weten??

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:32

Zorg in ieder geval voor neutraal terrein. Beetje ruzie mag best, zolang er geen bloed vloeit of er echt gegilt wordt niet ingrijpen. Zorg voor een emmer water en blijf erbij. Als het echt fout gaat, emmer water erop

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:56

Zet altijd het vrouwtje bij het mannetje in ipv andersom. Uiteraard op neutraal terrein.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 22:47

Jullie reacties stellen mij wel gerust, gelukkig :)

In principe kunnen ze denk wel los in de tuin maar t is niet zo handig. Wij hebben veel planten enz en ze kunnen zich hieronder verstoppen, het nieuwe konijn is nog best jong en brutaal en moet nog veel leren,
Is nog niet echt gewend in de hand te komen...

We wachten sowieso denk maar een paar dagen met echt los bij elkaar, want ons konijn is vandaag gehecht.... dus die moet ff voorzichtig doen! We hebben ze wel al in de ren gehad en daar een paneel tussen, en soms snuffelden ze aan elkaar en soms deden ze ook ff lelijk, happen enzo naar elkaar... dus spannend

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:50

Ik had mijn konijnen gekoppelt in de badkamer. Ruim genoeg, niks te slopen en makkelijk schoon te maken. PLus het was voor beide onbekend terrein.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:57

Inderdaad vrouw bij de man zetten ipv andersom. Wacht even tot je ram wat meer gewend is.
Een hier zijn ze briljant af te leiden met eten. Misschien een berg voer erin en ze zo afleiden?

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 23:52

malih schreef:
Ik had mijn konijnen gekoppelt in de badkamer. Ruim genoeg, niks te slopen en makkelijk schoon te maken. PLus het was voor beide onbekend terrein.

Helaas hebben wij een kleine badkamer haha.

Vrouw is nooit zo onder de indruk van voer....

Maar kennismaken, kan dat ook in de ren op een onbekend stuk grond?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:57

Niet in de ren. Te klein, te veel de geur van de voester. Ook niet laten snuffelen met een paneel er tussen.
Als je het koppelen eng vindt, doen ze dat op de opvang vaak ook

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 00:41

Gewoon samen zetten, tegelijk, op neutraal terrein. Dit mag niet te groot zijn, want dan negeren ze elkaar vaak, maar ook niet te klein zodat ze elkaar kunnen ontlopen.
Ik hou voor een koppel vaak 4-5m2 aan. Een ren (ga er anders even overheen met een doekje azijn bijv.) op een onbekend stuk grond is prima. Zet hier twee bakjes water neer, op meerdere plekken hooi en een schuilplaats. Een doos met twee openingen is ideaal, kunnen ze elkaar niet "opsluiten".

Wanneer je ze samen zet is gedrag als rijden, jagen, plukken vacht uittrekken normaal. Als dit zo blijft en ze elkaar ook met momenten negeren, vooral samen laten! Als je gaat scheiden zullen ze iedere keer de rangorde opnieuw moeten bepalen wat de koppeling iedere keer verstoord. Het wordt vanzelf rustiger, ze zullen meer bij elkaar zitten/liggen, elkaar wassen, etc. Vaak kun je ze dan al terug zetten in het huidige verblijf + ren, wel even goed schoonmaken natuurlijk en eventueel wat veranderen.

Wanneer ze echt op elkaar duiken, ze elkaar bijten, gillen, er bloed vloeit, en je twee in elkaar vastgebeten rollende konijnen ziet moet je uiteraard ingrijpen.

Ik zou dit overigens wel overdag doen, het liefst vroeg beginnen zodat je 's avonds kunt beslissen om ze samen te laten of niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 03:32

Ik deed het koppelen altijd met emmer water erbij dan kon ik als het heftig werd ze nat gooien. Ik deed koppelen dus ook altijd binnen en altijd s ochtends vroeg beginnen. De nacht er voor kregen ze enkel hooi en tijdens koppelen overal groenvoer wn biks voor afleiding.

Maar tja toen ik nijnen had werkte ik in een dierenasiel en koppelde altijd op mijn werkm neutraal terrein dus met veel vreemde geluiden. Terwijl ik werkte konden we er goed op letten met alle aanwezigen daar en thuis werd de ren en het hok dan gereinigd door mijn ouders. Was ideaal! Echter ik had altijd een groep konijnen dan is koppelen weer heel anders dan dat je een setje moet maken

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 06:44

Ruby1995 schreef:
Wij hadden een heel leuk koppel konijnen, een voedster en een gecastreerde ram van 4 jaar.

Nu is onlangs de ram overleden :( en zit de voedster dus alleen.
Omdat ik vind dat konijnen niet alleen moeten zitten moeten we opzoek naar een nieuwe mattie voor haar.

Ik snap je helemaal, maar op deze manier blijf je toch bezig?

Mijn broer en schoonzus hebben inmiddels ook heel wat konijnen versleten en idd steeds weer opnieuw koppelen. Is geloof ik 1 keer niet gelukt en toen kregen ze een ander konijn waarmee het wel lukte.

Nu is afgelopen najaar de voedster gaan hemelen en hebben ze de ram over. Dit keer bewust niet een 2de erbij genomen.
Tem eerste omdat het een gebed zonder eind is en ten tweede omdat mn jongste nichtje of op de konijnen of op het hooi reageerde.

Uiteraard moet je het helemaal zelf weten en ligt het ws ook aan de leeftijd van je nijn. Maar het houdt een keer op natuurlijk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:10

TS wat mooi dat je al nieuw konijn hebt. Veel succes met het koppelen.

Onali: Als je geen maatje voor je konijn neemt om wat voor reden dan ook... breng konijntje dan naar het asiel. Een eenzaam konijn is gewoon zielig.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 08:31

WoW super fijn al die reacties!!!

Ik zie regelmatig schoonmaken voorbij komen, als we dat voor vanavond willen doen met wat voor middelen? Wij hebben geen azijn. Wel cif en allesreiniger enz

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:34

Een vriendin van mij heeft de konijnen gekoppeld met behulp van een plantenspuit. Op het moment dat er 1tje lelijk doet natgespoten. Het heeft gewerkt want na twee weken konden ze bij elkaar.

Mijn (toen nog kleine) voedster heb ik bij mijn gecastreerde ram gezet en nooit meer uit elkaar gehaald. Dat ging echt direct goed, ideaal :) Maar het voedstertje was echt nog baby dus dan zijn ze sowieso wel wat voorzichtiger denk ik. En inderdaad op neutraal terrein gedaan!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:43

Als 2 konijnen elkaar niet moeten is water een erg leuk idee, maar zou ze toch maar uit elkaar halen dan ;)

Allesreiniger is prima :)

Babykonijnen vinden eigenlijk alles goed tot het karakter door komt, dan wil dat nog weleens omslaan.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 09:13

Ze zitten bij elkaar en ze springen over elkaar heen, zodra de man in der buurt komt vd voedster begint ze te springen, is dit normaal??

Ik heb hiervan een filmpje maar kan dat hier niet plaatsen

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 15:37

Ze zitten nu zo:

Afbeelding

De zwart/witte, de voedster lijkt wel een beetje depri :') kan dat???

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:15

Ze is niet helemaal ontspannen, maar hij wel. Lekker bij elkaar laten en liefst niet meer scheiden

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:25

T is nu zo: Afbeelding

Zij is ook stuk ouder, zal dat ook uit maken? Die andere is heel brutaal en speels. Hij zit wel lekker te eten aan een wortel, hooi, wast zich en ligt lekker. Zij zit alleen maar stil en af en toe rennen ze achter elkaar aan. En springen ze.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:21

Ziet er goed uit en klinkt ook niet alsof het fout gaat :)

Springen om elkaar heen? Dat is vlinderen.