Poezen gaan niet meer op de bak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Poezen gaan niet meer op de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 12:50

Dag Bokkers,

Ik plaats dit bericht namens een vriendin van mij voor haar poezen.

De jongste poes, Ysera is in januari bij mijn vriendin en haar poes Simba komen wonen. De introductie ging gemakkelijk en ze tolereerden elkaar al gauw.

Echter heeft Ysera vanaf het begin buiten de kattenbak geplast, Ysera woonde oorspronkelijk bij mij en dit gedrag heeft ze bij mij nooit vertoont, we vermoedden een gevoelige blaas en hebben het voer van Royal Canin hiervoor uitgeprobeerd en dit heeft het sterk verminderd. Dus so far so good dachten we.

Inmiddels plast ze nog maar sporadisch buiten de bak, maar nu begint ook Simba haar behoeftes buiten de kattenbak te doen en poept zij onder de tafel en naast de tv.

Er staan drie bakken, welke regelmatig worden uitgeschept en eens in de zoveel tijd volledig worden gereinigd.

Ze is de wanhoop inmiddels nabij, wat ik mij goed kan voorstellen. Misschien heeft iemand hier een andere insteek dan wat wij nu hebben geprobeerd, en dat horen wij dan graag!

Bedankt. :)

Vanillia

Re: Poezen gaan niet meer op de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:53

Het eerste wat in me op komt:

- Kattenbak schoner houden? (2x per dag scheppen)
- Andere kattenbakvulling? Desnoods eens verschillende vulling in de 3 bakken doen, zodat ze kan kiezen wat ze het prettigst vindt?

Poept ze altijd buiten de bak of is dat ook sporadisch?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:55

Ik zou idd andere vulling proberen, wat grover of fijner kan al veel verschil maken.

Ook kan het toch een probleem met de andere kat zijn. Kan je een van de bakken verplaatsen naar een andere plek?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:57

En waar staan de bakken. Op fijne beschutte plekjes met rust of op drukke plekken met tocht ofzo?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 12:59

De bakken verplaatsen kunnen we inderdaad nog eens proberen :j

Andere kattenbakvulling hebben we geprobeerd, meerdere soorten maar met weinig resultaat helaas.

Simba poept helemaal niet meer in de kattenbak lijkt het op, enkel nog er buiten.
Verder hoor ik net dat Simba de bak uit gejaagd wordt door de jonge poes, dus dat is ook niet bepaald ideaal. :=

edit;

De bakken staan niet op drukke plekjes in het huis, ze staan aardig beschut.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:08

Zit er een kap op de bakken?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:12

Die zit er inderdaad op.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:13

Haal die er maar eens(tijdelijk) af, wij hebben er hier ook een die alles buiten de bak doet als de kap erop zit. Daarom voor haar een open bak, en voor de andere katten een met kap. :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:14

Wat is 'regelmatig uitscheppen'? Dan kan vijf maal daags betekenen, maar ook eenmaal per week dus is nogal een ruim begrip. Ik zou het zeker tweemaal daags doen.

Plasplekken met biotex groen schoonmaken.

Waar staan de bakken? Staan ze bij elkaar of verspreid door het huis? Waar in huis wordt er geplast? Staan er op die plekken kattenbakken?

Aangezien de ene kat van de bak gejaagd wordt zou ik nog meer bakken neerzetten, ook op plekken die wat meer afgelegen zijn in huis. Zorg ook voor verschillende bakken! Met en zonder kap, met en zonder luik in de kap.

Als laatste nog een zeer goede maar wat meer ruimte-innemende optie: zet een bench neer, maak in het deurtje een chipluikje, stel dat luikje in op de kat die weggejaagd wordt (de andere kan er dan dus niet in) en zet een kattenbak in de bench. Scherm de bench zodanig af dat de kat rustig haar behoefte kan doen binnen de bench zonder dat de andere nog kan treiteren.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:15

Gaan we zeker proberen!

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:16

Als ze eerder ook verdacht was van een gevoelige blaas, zou ik eerst medisch alles uitsluiten: even naar DA en urine laten onderzoeken, kan zijn dat de verhuizing ervoor gezorgd heeft dat er door stress nog eea in de blaas zit, misschien gruis?
Wij hebben er 1 die eerst standaard naast de bak poepte, die hebben we even een eigen kamertje gegeven waar ze 1x per dag vlees krijgt en rustig zelf kan eten zonder last te hebben van de andere katten, dat hielp heel goed. misschien helpt zoiets ook bij jullie?
Onze katten zijn trouwens ook in stresssituaties goed geholpen met bach rescue remedie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:28

hoeveel bakken heeft ze?
Stelregel is het aantal bakken bij meer dan 1 kat overeen moet komen met het aantal katten +1

Vaak is 2 bakken voor 2 katten ook wel genoeg. Maar je ziet vaak dat met 1 bak bij twee katten de jongste of minst dominantie buiten de bak gaat plassen. Waardoor de andere kat daar weer overheen gaar "merken" etc
Sommige katten hebben er liever 1 met kap, anderen zonder... zeker een deurtje kan een ding zijn bij katten.

Plasplekken inderdaad zoals hierboven gezegd met groene Biotex schoonmaken... nooit chloor want dat vinden katten een heerlijk overheen-plas geurtje :+

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:50

PureSG schreef:
De bakken verplaatsen kunnen we inderdaad nog eens proberen :j

Verder hoor ik net dat Simba de bak uit gejaagd wordt door de jonge poes, dus dat is ook niet bepaald ideaal. :=

Ik denk dat hier je probleem zit. Beetje pesterij onderling.

Kap eraf en katten bakken verspreid door het huis. Probeer ook eens een andere vulling.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:27

Kunnen de katten wel goed met elkaar overweg?
Stress is vaak ook een oorzaak, haal eventueel feliway en naast ande andere tips zorgen voor meer rust :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:14

Is de urine al eens getest? Dat ze buiten de bak plast kan betekenen dat ze misschien een blaasontsteking heeft.
Zijn ze beide gesteriliseerd?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 10:04

Even een update, de kap van de bakken afhalen lijkt het probleem te hebben verholpen.
De ene wordt niet meer van de bak weggejaagd en gaat dus weer rustig erop en de plas dame heeft ook niet meer in huis geplast de afgelopen dagen. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:53

Super!