Muilkorf aanleren, hoe verder?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Muilkorf aanleren, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 16:11

Vanwege onze vakantiebestemming ben ik bezig met het aanwennen van een muilkorf bij mijn hond. Met clickeren ben ik nu zover gekomen dat ze, als ik dat vraag, haar neus erin steekt, en ik mag de gesp dicht doen. Ondertussen beloon ik stevig. Maar nu.. al deze tijd staat ze dus stil. Hoe leer ik haar dat ze er ook mee kan rondlopen, zal ik hem een uur onder toezicht aanlaten?

Ik wil hem liever (nog) niet tijdens een wandeling aan doen, omdat mijn hond nogal kan uitvallen en ik bang ben dat de muilkorf dit nog meer triggert.
In een later stadium wil ik haar wel mee uitnemen.

Op dit moment durft ze nog niet echt te bewegen als ze hem aan heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:23

In huis laten scharrelen kan, gewoon in huis en tuin aan de lijn rond laten lopen is idealer. En dan wanneer het rustig is op straat er eens een klein stukje mee lopen. 5 minuten is lang zat. Zo nodig die je hem pas halverwege de wandeling om als het bij je in de straat eigenlijk altijd druk is.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 04-06-17 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Re: Muilkorf aanleren, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:30

inderdaad je bent nu zo ver je hem om kunt doen dan ga je stapje verder om doen en rondje in huis of tuin lopen.ik zou hem wel begelijden en niet los er mee laten. gewoon verder zo als je er mee begon

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:01

Ding omdoen, je omdraaien en weglopen. Je hond zal echt niet een uur blijven staan als jij weg gelopen bent.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 17:07

Hahaha, jij kent mijn hond niet :D dat is een sharpeigenwijs!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:08

eponine schreef:

Kan het kwaad als ze een tijdje stil blijft staan dan?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 17:11

Nee hoor, maar uiteindelijk moet ze door haar angst heen en gewoon rond gaan lopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:14

eponine schreef:

Dan nog. Hoe meer aandacht jij eraan geeft hoe meer je bevestigt dat er iets bijzonders aan de hand is.
Dus; omdoen en weglopen. Doe alsof het heel normaal is en negeer je hond verder even.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:38

Ja maar zou ze wel begeleiden aan de riem lopen belonen lopen belonen en als dat goed gaat af en morgen weer je moet het niet zielig vinden

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:26

Die van mij krijgt hem heus wel af als ik ze alleen ermee laat. Desnoods helpen de andere honden gezellig mee met het puzzelen.

Gewoon omdoen, riem omdoen en gezellig in je huis gaan lopen. Maak het leuk voor je hond en ben enthousiast. Die van mij kan ik koekjes geven terwijl de muilkorf omzit, dus als ik de muilkorf pak staat ze onmiddellijk voor mij te kwispelen.

Eventueel hond inladen in de auto en een eind rijden richting een rustig wandelgebied. Muilkorf om en gewoon wandelen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:44

StonedRomy schreef:
Die van mij krijgt hem heus wel af als ik ze alleen ermee laat. Desnoods helpen de andere honden gezellig mee met het puzzelen.

Gewoon omdoen, riem omdoen en gezellig in je huis gaan lopen. Maak het leuk voor je hond en ben enthousiast. Die van mij kan ik koekjes geven terwijl de muilkorf omzit, dus als ik de muilkorf pak staat ze onmiddellijk voor mij te kwispelen.

Eventueel hond inladen in de auto en een eind rijden richting een rustig wandelgebied. Muilkorf om en gewoon wandelen.
inderdaad maak het leuk. En gebruik een muilkorf en geen snuitje want sommige denken dat dit ook een muilkorf is. Maar deze zijn puur voor effe bij de dierenarts of ander kort moment, niet om te wandelen

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:50

Niet zo een enorm ding van maken. Gewoon omdoen weglopen en je ding doen. Als ze gaat wandelen click belonen en weer wat anders gaan doen.
Qua wandelen kan een muilkorf ook heel kalmerend werken zodra ze merken dat ze niks meer kunnen. En vaak word jij als baas ook wat rustiger omdat de hond geen schade kan maken. Ik zie bij meerdere honden rust komen ipv hogere irritatie

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 07:34

Ben ik dan zo slecht? 2 weken geleden werd mijj puber erg druk aan de lijn. Wild geroken in het bos ;) ik kreeg hem er niet uit. Heb toen een gentle leader gepakt (jep standaart bij mijn uitrusting omdat ik grote roedel bij heb) op zijn maat gezet aan gedaan en verder gelopen. Zijn focus op het wild was gelijk weg uiteraard en toen hij rustig mee liep weer los gelaten. Ik train er niet op eigenlijk. Het is om doen en bij normaal gedrag weer af doen. Heb bij mijn boxer getraind op gentle leader en dat is nooit gelukt om te laten accepteren. Ik had er teveel aandacht aan gegeven kennelijk waardoor hij had besloten het ding doodeng te vinden. Om doen mocht maar geen stap lopen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 09:00

Zodra de mijne de gentle leader ziet, wil ze niet meer mee gaan wandelen. Daar hebben we ook ooit mee geoefend. We zijn eens bij een hondenschool geweest, daar wilden ze een speelkwartier, maar omdat mijn hond uitvalt, moest zij maar een muilkorf om. Daar, a la minute. Dus nu heeft ze een hekel aan dat ding, en proberen we het op een positieve manier opnieuw.

Gelukkig hoeven we hem in principe alleen maar bij te hebben op vakantie, dus ik denk dat ik het " ermee lopen" maar toepas indien dat daadwerkelijk verlangd gaat worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:38

dierenfan schreef:
Ben ik dan zo slecht? 2 weken geleden werd mijj puber erg druk aan de lijn. Wild geroken in het bos ;) ik kreeg hem er niet uit. Heb toen een gentle leader gepakt (jep standaart bij mijn uitrusting omdat ik grote roedel bij heb) op zijn maat gezet aan gedaan en verder gelopen. Zijn focus op het wild was gelijk weg uiteraard en toen hij rustig mee liep weer los gelaten. Ik train er niet op eigenlijk. Het is om doen en bij normaal gedrag weer af doen. Heb bij mijn boxer getraind op gentle leader en dat is nooit gelukt om te laten accepteren. Ik had er teveel aandacht aan gegeven kennelijk waardoor hij had besloten het ding doodeng te vinden. Om doen mocht maar geen stap lopen.

Ik heb met 3 honden met gentle leader gelopen. 1 heeft daar een half uur training voor nodig gehad en nog een tijdje extra belonen, 1 heeft er een keer met een poot naar gehengeld en toen was het goed. 1 bleef vechten, zowel na gewoon aandoen als na trainen dus bij haar ben ik er mee gestopt na enkele weken. Zij heeft overigens ook weken tegen de halsband gevochten en stortte zich voor iedere wandeling opnieuw tegen de grond nadat het tuigje aangetrokken werd. Na een tiental seconden was dan de voorstelling wel over en liep ze gewoon mee, maar eigenlijk vind ze het tuigje gewoon stom. En dat heeft ze volgehouden totdat ik haar op tweejarige leeftijd herplaatst heb (omdat ze echt geen andere dieren in huis wilde bij haar. Ze vocht niet maar was altijd chagrijnig).

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:41

Gewoon omdoen en niet zo moeilijk doen. Als ze hem af willen, willen ze dat toch wel, daar kun je echt niet op trainen. Mijn mechels liepen op stal vanuit voorzorg altijd met een muilkorf, heb er echt nooit aan gedacht om dat te trainen hoor. Maak er geen issue van, hij gaat gewoon om, klaar.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:54

Wat is je vakantie bestemming? Wij gaan bv naar Italie waar ook een muilkorf in openbare gelegenheden 'verplicht' is. Maar er is geen haan die daar naar kraait.

En verder, inderdaad niet te veel aandacht aan besteden. Omdoen en wat anders gaan doen. Hoe meer aandacht je het geeft, hoe meer je bevestigd dat er iets vreemd is. Zo had ik een franse bulldog, die wilde absoluut niet plassen buiten als hij zijn halti om had :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:47

Mizora schreef:
dierenfan schreef:

Ik heb met 3 honden met gentle leader gelopen. 1 heeft daar een half uur training voor nodig gehad en nog een tijdje extra belonen, 1 heeft er een keer met een poot naar gehengeld en toen was het goed. 1 bleef vechten, zowel na gewoon aandoen als na trainen dus bij haar ben ik er mee gestopt na enkele weken. Zij heeft overigens ook weken tegen de halsband gevochten en stortte zich voor iedere wandeling opnieuw tegen de grond nadat het tuigje aangetrokken werd. Na een tiental seconden was dan de voorstelling wel over en liep ze gewoon mee, maar eigenlijk vind ze het tuigje gewoon stom. En dat heeft ze volgehouden totdat ik haar op tweejarige leeftijd herplaatst heb (omdat ze echt geen andere dieren in huis wilde bij haar. Ze vocht niet maar was altijd chagrijnig).

Haha dat kan ook. Kenzo deed ik met 7 weken een halsband en riem aan wat hij niet kende. Hij liep vanaf minuut 1 zo mee aan de lijn. Zowel van huis af als er naartoe als wat dan ook. Nooit 1 seconde getwijfeld ;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:05

Mijn husky rent gewoon rond in het bos met de muilkorf, ze heeft een periode gehad waarin ze snel uitviel. Ik heb hem omgedaan en ze heeft er nooit om gegeven ook nooit tegen gevochten, ik heb wel een heel fijne leren gekocht om het zo fijn mogelijk te houden.

Nu heeft ze hem gelukkig niet meer nodig :j dus ik zeg ook gewoon om doen en wandelen. Ze leren het snel normaal. Vergeet niet aandacht is aandacht voor een hond :)

ik heb deze https://www.boerenwinkel.nl/nl/product/ ... -pekingese

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 21:10

Ik heb een baskerville. We gaan naar Tsjechie.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:16

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 21:24

Met de dikke neus van mijn hond ( sharpei) is een goede muilkorf lastig te vinden helaas

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:29

oef ja dat is zeker lastig :(