Ik ging ook geregeld naar roofvogel demonstraties, het vliegen vond ik mooi, maar was dit echt alles?
Voor school moesten we een Animal Event organiseren voor ons eindexamen, ik liep toen stage bij de Bereden Politie en 2 vriendinnen van mij bij de Jan Cees Lont sfeerboerderij in Nieuwe Niedorp, een soort roofvogel boerderij (bestaat nu niet meer) Ik ben via hun toen in contact gekomen met roofvogels en uilen en ik ben een aantal dagen mee gaan lopen, daar heb ik de beginselen ook geleerd. Ik vond het heel mooi al die vogels, maarja, van hand naar hand vliegen stelt niet zoveel voor en vond het best saai

Uiteindelijk ben ik gaan kijken naar werk in deze branche na eerst 2 jaar iets anders gedaan te hebben, dit was al snel gelukt. Daar leerde ik ook dingen over de jacht met roofvogels en ben de opleiding begonnen voor valkenier. (3 jarige opleiding, 1 jaar theorie, 2 jaar stage)
Daar leerde ik wat de valkerij, en wat een valkenier nou echt is:
Valkerij is het jagen met jachtvogels. Een valkenier is iemand die jaagt met havik of slechtvalk en in het bezit is van een valkeniersakte
Uilen, demonstraties, het vliegen van een buizerd oid hebben niks met de valkerij te maken! Haal dit aub niet door elkaar

Momenteel ben ik nog bezig met de opleiding, voor de theorie ben ik geslaagd en heb het 1e jaar stage erop zitten en ben nu met het 2e jaar bezig, ik hoop in mei 2018 praktijk examen te kunnen doen en dan het jachtveld aanvragen en een havik aanschaffen. Ik ben dus nog geen valkenier

Ik heb momenteel 8 vogels zitten. Met 2 daarvan jaag ik en de andere zijn voor educatie, demonstraties etc, dat vind ik wel leuk om te doen maar het jagen heeft mijn voorkeur. De vogel gebruiken waarvoor het gemaakt is.

Mijn vogels zal je ook niet vinden op markten, braderiën oid. Ik vind dat deze dieren niet in die drukte horen. Ik zet ze alleen in op rustige locaties. Het liefst ook niet aangebonden maar gewoon op de hand.
Ook worden ze niet geaaid, ik wil geen indruk geven dat het knuffeldieren zijn, ze houden daar ook helemaal niet van en daarnaast is het slecht voor hun verenkleed. De enige die dat wel fijn vind is mijn raaf en hij vraagt er ook echt om door met zijn snavel tegen mijn hand te duwen. Het is een monogaam dier en heeft er behoefte aan. Het liefst zit hij de hele dag bij je

In 2014 Heb ik mijn eerste uil gekocht.
Dit is een witgezichtuiltje (Otus leucotis) geworden, deze heb ik gekocht toen hij 11 dagen oud was en verder zelf grootgebracht. Dit soort word ook wel de transformer uil geworden (kijk maar even op Youtube, goed voor je lachspieren

2 jaar daarna heb ik een woestijnbuizerd (Parabuteo unicinctus) gekocht. Zij komt uit België, uit een soort kippenren (mensen die geen idee hadden van huisvesting en omgang) Het zou ook een vogel zijn die door de ouders is grootgebracht, helaas bleek bij aankomst (ruim 3 uur rijden) dat ze de vogel zelf met de hand hebben grootgebracht, als deze vogel in de buurt zat en er goed bij zat was ik gillend naar huis gereden maar gezien de situatie heb ik haar meegenomen en het risico genomen.
Een roofvogel met de hand grootbrengen kan voor veel problemen zorgen, ze schreeuwen om eten als ze je zien en ze zijn agressiever naar eten toe, soms ook naar mensen. Bij verkeerd grootbrengen kunnen ze zelfs eten op gaan eisen bij je en kunnen ze jou als concurrent gaan zien. En dat wil je niet..
Helaas heb ik al het negatieve nog niet uit haar gekregen en ik denk ook niet dat dit ooit zou lukken maar ik heb er uiteindelijk wel een fijn vogeltje aan over gehouden wat betreft het vliegen, al heeft ze mij soms nog wel eens met de klauw te pakken als ze eet. Ik ben ook geen voorstander van imprint roofvogels! (mits het op de juiste manier gedaan word, de haviken van mijn mentor zijn allen imprint, je hoort ze niet, zijn sociaal maar je merkt wel dat ze anders doen als ze eten hebben, wat bij een roofvogel die door zijn ouders is grootgebracht niet is. Helaas hebben 98% van de mensen de kennis niet w.b.t imprinten op de juiste manier)

Dany en Sansa zijn mijn 2 jachtvogels. In België jaag ik ook regelmatig. Sansa is een jong van vorig jaar, en heeft nog het jeugdkleed, die beige vlekken. Na 1 tot 2 jaar is dit volledig donkerbruin. Elk jaar gooien ze (een deel van) hun pennen eruit, dit noemen we de muit. Het gooien van de hoeveelheid pennen ligt aan het soort voedsel wat je geeft, de hoeveelheid en de voedingswaarde wat ze hebben.
Dany

Sansa

Verder heb ik nog een Europese oehoe, dit is de grootste uil van Europa. Hij is vorig jaar heel ziek geweest en was bijna dood. Hij had aspergillose, een longschimmel. Gelukkig heeft hij het gered, de meeste verklaarde mij voor gek dat ik de strijd aan ging, (rekening was bijna 1100 euro) maar ik vind dat elk dier een kans verdient

Ook heb ik nog een sneeuwuil, dit zijn toch wel de meest koppige vogels maar hij heeft de vliegtraining succesvol doorstaan

In de zomer doe ik weinig met hem, gezien ze (logisch) toch wel wat last hebben van de warmte, in zijn hok is het lekker koel

Mijn kerkuil is de oudste van het stel, hij is inmiddels 10 en is nu een jaar bij mij, helaas begint hij wat blind te worden

Ten slotte nog mijn raaf, als je een dier wilt die geen geluid (herrie) maakt, begin er dan niet aan

Een raaf eet hoofdzakelijk dierlijke eiwitten, maar ook fruit, groente, insecten, wormen, noten, vis etc.. Eigenlijk bijna alles dus. Het moet wel ijzer arm zijn, ze kunnen daar niet zo goed tegen.

Mocht je het leuk vinden om mijn vogels te volgen ben je van harte welkom

Voordat mensen op het idee komen om ook zo'n vogel aan te schaffen:
Dit topic is niet bedoeld om mensen op het idee te brengen er ook 1 te kopen. Kuikens zijn natuurlijk heel schattig maar het worden volwassen roofdieren, wilde dieren, het zijn geen huisdieren, gaan niet van mensen houden zoals een hond wel doet, ze kosten veel tijd, geld, kennis en ervaring. Bij verkeerde omgang etc krijg je veel problemen en het dier zal de dupe worden. Mocht je oprecht en serieus geïnteresseerd zijn in het ''vak'' stuur dan even een pb voor meer info qua opleiding. Het is geen hobby maar een levenswijze
Voor de tere zieltjes: Hou er rekening mee dat het vleeseters zijn, er gaan dus volledige (herkenbare) prooidieren naar binnen