Kat eet geen droogvoer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Kat eet geen droogvoer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 17:14

2 weken geleden hebben wij een kat uit het asiel gehaald. Lief beestje, maar depressief en gestressed, en daarom werd ze daar gedwangvoederd. Dat hebben wij ook 1x gedaan, en daarna is ze begonnen met eten. Ze krijgt blikvoer, 3 tot 4 keer per dag, zo'n 75 tot 100 gram per keer. Maar toch lijkt ze steeds honger te hebben.
Via iemand die haar tot op het laatst verzorgd heeft (haar oorspronkelijke baasje was ernstig ziek en is overleden) at ze altijd alleen maar droogvoer. Maar dat blieft ze niet meer.
In de ideale situatie krijgt ze voornamelijk natvoer, maar kan ze altijd bij droogvoer. Ze is nu wat aan de lichte kant, maar wil wel opletten dat ze niet te dik wordt, want ze is een binnenpoes. Behalve haar nachtelijke racerondjes is er niet heel veel bewegingsmogelijkheid.

Wat raden jullie aan?

PS: Ik zou haar graag meerdere porties per dag aan willen bieden, maar ik ben overdag ook gewoon op het werk. En ook met het oog op vakanties, waar ik best de buren kan vragen om haar te voeren. Maar die kunnen waarschijnlijk ook niet 5 keer op een dag langs.

nafkedemi

Re: Kat eet geen droogvoer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:16

zijn sowieso de tanden nagekeken? misschien zit daar een probleem waardoor ze nu alleen natvoer wilt eten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:16

Kijk gewoon wat er gebeurt als je stopt met natvoer en enkel droogvoer neerzet.
Of nog maar 1x per dag natvoer. Als ze geen andere optie heeft zal ze, zeker gezien het feit dat ze droogvoer gewoon gewend is, echt gaan eten.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:18

Goof schreef:
Kijk gewoon wat er gebeurt als je stopt met natvoer en enkel droogvoer neerzet.
Of nog maar 1x per dag natvoer. Als ze geen andere optie heeft zal ze, zeker gezien het feit dat ze droogvoer gewoon gewend is, echt gaan eten.

katten kunnen echt behoorlijke doorzetters zijn en dan een aantal dagen niet eten wat voor het lichaam heel slecht is...

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:20

Wat doet ze als je het mengt?
Welk merk geef je? Al andere geprobeerd?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 17:23

Jep, 2 weken eten heeft ze dus volgehouden in het asiel. Daardoor is ze al flink afgevallen. Met onze liefde eet ze gelukkig weer.

Tanden zijn in het asiel (er is een dierenartspraktijk bij aangesloten) nagekeken. En op tandsteen na, was alles in orde. De tandsteen is natuurlijk verwijderd.

Ik heb alleen maar katten gehad met een obsessie voor eten, dus dit is nieuw... :+

Als ik het meng vreet ze het toch nog toe niet, maar daar ga ik nog wel even mee door. Ook met andere soorten voer.

Ik heb hier nu 5 pakken geopend voer staan, maar niks geen succes...

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:37

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:42

misschien dan wel zorgen voor vleesvoer bv animonda dan blikvoer? weet niet wat je haar op dit moment geeft?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:47

Op zich is het een verstandige kat, want natvoer is voor een kat beter dan droogvoer. Maar het hangt wel af van de kwaliteit van het natvoer. Ik vind zelf animonda carny het best in de betaalbare categorie.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:49

Wij hebben ook zo'n kat geadopteerd. Na vele dingen geprobeerd te hebben zijn we brokjes verpulverd door het natvoer gaan doen. Deze stukjes hebben we steeds ggroter gemaakt en uiteindelijk waren het hele brokjes. Madam is er nog steeds niet heel gelukkig mee, maar uiteindelijk na nog 3x om natvoer geklaagd te hebben eet ze haar brokjes wel.

Als ze echt niet wil geven we haar een dag luxe versvlees. Daar is ze helemaal gek op en is volgens mij erg goed voor haar :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:06

Wij hebben ook een kat die geen brokjes eet..
Kreeg ook de tip gewoon vol te houden, maar hij werd echt mager en at geen hap..
Bij de fokker hadden ze yoghurt door de brokjes gedaan.. Daar wilde hij het al niet eten.
Nu hebben we liquid snack (is voor katten) wat we er doorheen mengen en dan eet ie wel wat. Onze krijgt dus ook 5x per dag eten.
Bijkomend probleem is dat we ook een poes hebben, die brokjes heeeel lekker vindt en dus heel snel te dik wordt.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:14

Het oudje van de buren waar ik nu op pas, eet ook geen droogvoer.
Wij (en de eigenaren normaal ook) prakken een half blikje natvoer door de brokken en dan eet hij het wel.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 19:29

We zijn nog een beetje zoekende wat betreft het eten, wat eet ze wel en wat niet. Ze krijgt in ieder geval blikvoer met veel vlees, en zonder onnodige stoffen zoals suiker.

Ik kan wel kijken of ze animonda hier in Denemarken hebben.

Ik weet dat natvoer beter is, en daarom ga ik ook niet helemaal over op enkel brokjes. Maar ik zou het graag willen combineren, voor eventuele vakanties. Ik denk niet dat de buurman 5x per dag langs wil komen, en dat kan ik zelf eigenlijk ook niet. Omdat ik ook gewoon moet werken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:34

Wij voeren zelf natvoer ook maar 2x per dag, ook toen de kat uiteindelijk alleen maar dat at. Alleen toen de vliegendruk hoog was voerden we 3x per dag, omdat er toen steeds eitjes op het natvoer zaten (buitenkat, dus kreeg haar voer in de schuur).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:40

De deense zooplus heeft het, het begint vanaf kr 20,81 / kg. Geen idee hoe duur dat is.

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefod ... fine_carny

Qua droogvoer kan je Royal Canin sensible 33 proberen. Ik heb toen echt gezocht naar goed en smakelijk droogvoer en dit kwam daar duidelijk uitrollen en nog steeds hoor ik dat vrijwel iedere kat het smakelijk vindt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:53

Vreemd, ik heb altijd gehoord dat droogvoer slechter was dan natvoer.

TS, wat meerdere voederporties betreft hoef je je daar bij een kat niet zorgen over te maken. Een kat is een roofdier, gewend om één grote prooi per dag te verorberen, en dan een dagje weer niets te vangen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:02

hwn: Bij een kat klopt dit niet. Een kat is een ongedierteroofdier. Die is gewend om tot 18x per dag te eten. Een kat moet daarom ook minimaal 2x per dag eten krijgen en kan er heel slecht tegen om meer dan 24 uur niets te krijgen. Doordat ze zo vaak kleine prooien vangen hebben ze ook een vrijwel niet ontwikkelde dorstprikkel, waardoor ze met droogvoer (over het algemeen) te weinig drinken.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 20:09

Inderdaad, meerdere keren per dag kleine porties. Het beste natvoer, maar voor het gemak dus droogvoer erbij voor als er langere tijd tussenzit en ze honger krijgt.

Ik ga de Royal Canin eens proberen. En heb vandaag ook ergens een proefzakje gekregen van een ander merk, waar ze in ieder geval een paar brokjes van gegeten heeft. De dierenwinkel heeft hier trouwens een goede regeling, je kan een zak voer kopen. Maar als de kat het niet lust of het blijft over om welke andere reden dan ook, en er zit nog meer dan 50% in mag je het terugbrengen en krijg je je geld terug. *\o/*

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:12

Mijn oma's kat wou ook ineens geen droogvoer meer (niet veranderd van merk, gewoon van een op andere dag de neus er voor ophalen). Maanden volgehouden. Vervolgens ging mijn oma naar de buren op bezoek, kat liep daar ook naar binnen en begon zo aan de brokjes die daar stonden. := Waren van de lidl, onze kat eet die ook graag. Je zou een poging kunnen wagen.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 20:14

Ja, die van de Lidl heeft ze dus altijd gekregen. Dus die hadden wij ook gekocht, maar nee, mevrouw moet het niet. Ze kreeg vroeger nooit natvoer, dus misschien denkt ze wel bekijk het maar, natvoer is veel lekkerder... :+

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 08:52

Als je ermee geholpen bent wil ik wel kleine zakjes opsturen van wat ik nu voer om te proberen? Mijn kat is een enorm lastige eter en ging ook regelmatig in hongerstaking, nu voer ik altijd een variant Purina (nu Indoor) gemengd met een ander soort (op dit moment Almo Nature Sterilized). Ik heb dus altijd meerdere soorten droogvoer in huis :)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 09:18

Wat een lief aanbod, maar ik woon in Denemarken.. ;)

Ik heb bij verschillende merken wat proefzakjes aangevraagd, eens kijken wat ze lekker vindt.
Ik heb weer een paar keer droog voer gemengd met natvoer, maar ze eet er gewoon netjes omheen... :Y)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:26

En gewoon overgaan op vers vlees voeren.
Je hebt complete vleespakketten voor katten. Zit alles in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:45

's morgens en 's avonds wat natvoer en overdag brokjes ter beschikking, zat mensen die zo hun kat voeren. Misschien dat die brokjes in een soort speelgoed juist interessanter zijn?
Veel proefzakjes is inderdaad handig, want als de brokjes even staan zijn ze ook minder aantrekkelijk.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 10:13

Och, ik heb ook zo'n asielmutsje. In het begin echt alles geprobeerd, tot verse biefstuk aan toe, maar ze bliefde niks. Uiteindelijk bleek ze dan wel RC te lusten dus dat maar gevoerd. Heeft wel een beste tijd geduurd voordat we daar uit waren. Later weer eens wat natvoer en wat vers aangeboden, zo af en toe, en sindsdien is haar 'smaakpalet' wel weer een stuk uitgebreid. Ik snap dus wel hoe ontzettend lastig die zoektocht kan zijn, vooral als je je ook nog zorgen maakt over haar gewicht en inderdaad niet 10 keer per dag iets kunt neerzetten.

Misschien dat je het eten lekkerder kunt maken met wat kattenkruid er overheen?
Die verwende blaag van mijn moeder vreet dan wel z'n eten, als er een snufje kruid overheen gedaan wordt.

En nou weet ik niet hoe warm het bij jullie is, maar als het hier heet is wenst mevrouw ook liever een zakje natvoer dan gortdroge brokken. Eten doet ze dan sowieso wat minder.