Hoi allemaal! Ik zit hier met een hondje bij me die zich niet zo lekker voelt.
Lara (border collie X aussie) is de hond van mijn schoonouders. Lekker actief beestje, 1,5 jaar oud.
Tot gisteren...ze leek erg timide, van haar enthousiasme was nog maar een klein sprankeltje over, en zonderde zichzelf zoveel mogelijk af. Nadat ze een paar uurtjes lekker had geslapen, stond ze wat mank weer op. Een paar passen dat het je opviel, en daarna leek het weer soepel. Niet echt een duidelijke poot te zien waar de mankheid vandaan kwam, omdat ze vrij snel daarna weer herstelde.
Haar rug is érg gevoelig (nog steeds). Vacht staat vreemd, huid staat daar compleet strak en is erg wam. Na een (voorzichtige!) aai over haar rug kan zij al ineens naar de grond duiken. Begon dan ook ineens te hijgen (duidelijk door stress/pijn).
Eerst besloten om 's avonds maar even bij de arts langs te gaan voor een check, maar nadat zij koorts begon te ontwikkelen (40.1) heb ik weer gebeld en ben ik met spoed die kant uit gegaan.

haar rug gistermiddag.
We hebben een koortsremmer, antibiotica en pijnstiller mee gekregen voor haar. Nu ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar een mogelijke oorzaak, maar werd daar naar mijn idee een beetje mee afgewimpeld. We konden snel tussendoor, ik snap dat ze het druk hadden.
Ik kreeg de vraag of we katten hadden, waarop mijn antwoord ja was. Nou, dan was het een nagel in de rug geweest. Zo'n wond sluit zich, en 2 dagen later heb je een ontsteking te pakken.
Leuke theorie, echter waren de katten met de afgelopen temperaturen lekker op hun eigen kamertje waar het koel was, zodat we de deuren open konden zetten voor de honden. Met Lara haar drift op de katten zijn die ook nooit alleen samen, daarbij knippen wij de nagels van onze katten altijd. Zelfs daarmee zou een dergelijke wond nooit kunnen ontstaan.
Nou, dan was het vast een doorn geweest..
We hadden er geen lekker gevoel over, en gaan toch ook nog even voor een 2nd opinion laten kijken of er misschien een andere oorzaak mogelijk is. Ik krijg het idee dat het namelijk van binnenuit komt. Ik opperde nog dat zij een teek had gehad 1 of 2 dagen ervoor, maar dat zou er los van staan. Kan natuurlijk, maar ik wilde het toch even als mogelijkheid er in gooien bij de DA.
Iemand ervaring met zulke acute rugklachten bij de hond (of een ander dier natuurlijk)? En hoe hebben jullie het opgelost? Ik duim natuurlijk dat de medicatie zijn ding doet, maar het onderbuikgevoel blijft hangen...