Oude hondjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibzzix

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Nederland

Oude hondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 15:29

Ik zit nogal met iets waar ik graag wat meningen over wil hebben. We hebben thuis vier hondjes. 2 Yorkshire Terriërs van 12 en 14 en 2 chihuahua's van 4 en 1.

Nu gaat het om de twee oude hondjes.
Het oudste hondje is blind, loopt overal tegen aan en slaapt overdag alleen nog maar. Ze doet verder niks en 's nachts slapen alle hondjes samen in een rennetje + bench (genoeg ruimte, dekentjes) maar daarin raakt ze in paniek. (Waarschijnlijk omdat ze dus niks meer ziet) Ze zit bijna de hele nacht te hijgen en blaft soms ook tussen door waardoor iedereen in huis weer wakker word. We hebben geprobeerd haar los te laten in huis maar dan plast ze alles onder (3 plassen). In de ren plast ze ook maar dat is dan op één plek en tenminste niet in onze directe leefomgeving. Ook raakt ze steeds de weg kwijt in de achtertuin omdat ze de deur niet meer kan vinden. Met haar wandelen kan ook niet meer omdat ze niet durft te lopen, aangezien ze niks ziet.

Het andere hondje van 12 heeft last van hele grote plassen en die houd ze niet meer op. Ze plast ontzettend veel in huis en het is gewoon ranzig. Ik heb last van smetvrees en vind het echt zo vies elke keer. Ze plast ongeveer 3x per dag in huis terwijl ze altijd zindelijk was en ze plast ook gewoon in huis wanneer de achterdeur open staat.. Ook zei raakt in de ren in paniek en begint te hijgen en te trillen. Maar we willen ze dus niet los in huis hebben omdat het dan gewoon één grote bende word. Door de paniek begint ze ook altijd te poepen en ruikt het in huis weer oh zo fris.. -O- Ook als ik heel even naar de winkel ga ligt er altijd wel weer iets in de ren. Omdat zei grote plassen heeft weet ik dus dat het van haar is.

Ik hou van mijn hondjes en ze zijn mijn hele leven bij mij geweest, maar tot hoever moet ik hier mee door gaan? Sinds een halfjaar doen ze zo en daarvoor was er niks aan de hand. Het komt gewoon echt door ouderdom. Ik word steeds boos en dat vind ik sneu, misschien iemand die weet wat ik moet doen of wat ik hier nog aan kan doen? :(

In de link een foto van een plas van de 12 jarige.. -O-

https://www.mupload.nl/img/qv6zexgmhqs69.jpg

Mijn grootste probleem is vooral dat ze zoveel in huis doen en ik het gewoon vies vind. Nu willen we binnenkort ook gaan verhuizen naar een nieuwbouw woning en dan is het natuurlijk niet echt leuk als alles maar word onder geplast en gepoept.

De andere twee hondjes zijn gewoon zindelijk en geven aan wanneer ze naar buiten moeten, dat deden de andere twee dus eerst ook maar sinds ze ouder zijn geworden niet meer.

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Re: Oude hondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:35

Ben je al naar de dierenarts geweest om eventueel een medische oorzaak uit te sluiten zoals bijvoorbeeld blaasontstekingen oid? Dan zou je eens kunnen googlen op het boekje: Zijn we niet te vroeg. Dit is geschreven door een dierenarts toen hij voor de keus stond om zijn hond in te slapen.

Incontinentie kan namelijk best een reden zijn om te zeggen dat het niet meer gaat, het blijft immers een huisdier. Lijkt me voor het beestje ook niet fijn dat ze dr plas niet meer kan ophouden.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:35

Misschien een idee om naar de dierenarts te gaan? Zeker bij het hondje dat nu dus meer lijkt te plassen dan normaal. Daar kan zeker een medische reden achter liggen. Dit hondje zou je dus vaker uit moeten laten, als je blaas op knappen staat ga je toch een keertje plassen.

Bij het andere hondje (ook het eerste hondje overigens) zou best weleens dementie kunnen meespelen. Honden kunnen ook dement worden. Hun dag en nacht ritme kan daardoor verstoord worden, kunnen angstig gedrag laten zien en ook hun zindelijkheid verliezen.

Ik zou dus met beide hondjes eens naar de dierenarts gaan voor een geriatrisch consult.

Ibzzix

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 15:38

Ja we zijn naar de dierenarts geweest met haar en het was een blaasontsteking, maar het is nu al een half jaar zo.

Ik ga even googlen naar het boekje. En wat je zegt is waar. Ik wil ze natuurlijk niet zomaar laten inslapen maar als het zo door blijft gaan of misschien nog wel erger word... dan weet ik ook niet wat ik er verder aan kan doen..

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Oude hondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:19

Misschien toch nog eens terug gaan naar de dierenarts? Er kan toch meer aan de hand zijn dan alleen een blaasontsteking. Ook kan je je gedachten voorleggen aan die dierenarts. Ik lees een beetje dat je toch aan euthanasie aan het nadenken bent.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Oude hondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:29

Weet je dat er medicatie bestaat tegen incontinentie? Wellicht helpt het wat.
Aan de andere kant; als je spreekt over echt grote plassen moet het dier kennelijk ook gewoon echt plassen. Waarom laten jullie ze niet vaker uit?
Drinken ze ook veel? Zijn de nieren nog goed?
Laat ze gewoon helemaal doorlichten bij de dierenarts. 1x gaan en een half jaar later een topic op bokt openen heeft niet heel veel zin.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:31

Ik zou ze laten euthanaseren. Niet zozeer vanwege de onzindelijkheid maar wel vanwege de stress in de ren (die dus iedere nacht en regelmatig overdag is) en het feit dat zulke grote plassen buiten Het gewone uitlaten waarin ze als het goed is ook gewoon plast aangeeft dat er van binnen ook iets niet op orde is. Het oudere hondje klinkt al helemaal niet meer alsof daar nog genoeg positieve momenten in zitten en niet te veel negatieve momenten. Jij h hebt stress van hun onzindelijkheid en zelfs als je het helemaal niet op ze afreageert ( nog geen moppertje of zuchten) dan nog voelen ze de negatieve spanning wel. Dat zorgt ervoor dat ze zelf ook weer meer stress hebben, zeker bij het alleen blijven waarna jij dus weer gespannen binnen komt of het deze keer weer mis is gegaan.

Daar heeft niemand wat aan. Je hebt er goed voor gezorgd (Ga ik vanuit) en een hond weet niet dat er ook nog een morgen komt. Ik zou ze laten rusten.

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:32

Ik zou inderdaad toch zeker nog eens naar de dierarts gaan hoor! Voor een check-up en eventueel overleg over de situatie :)

Ibzzix

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 16:40

@Yipee Ik ga het met mijn moeder overleggen. Ik heb de gedachte wel al een keer in me hoofd gehad inderdaad, maar me moeder is er sowieso nog vol op tegen.

@Goof Dat wist ik niet! Misschien wel handig. Ze worden heel vaak naar buiten gelaten. Ik ben altijd thuis en ze gaan er sowieso elk half uur uit. Tenzij ik even boodschappen ga doen of een dagje weg ben. Maar heb op dit moment geen school/werk. Hondje met de grote plassen heeft dan ook elke keer een grote plas. En ik vind de laatste zin een beetje bot. Een topic op bokt openen heeft geen zin? Ik krijg er toch echt meningen over te horen en zelfs tips. En dierenarts willen we sowieso niet te veel aan uitgeven. De kosten lopen dan al heel erg op en de hondjes zijn al oud. Dus dit ga ik even overleggen met mijn moeder, wat we er nog aan kunnen doen via de dierenarts.

@Mizora Dankjewel voor je mening. Ik ben er nog niet overuit hoe verder maar ik luister gewoon meningen van anderen aan en wat die ermee zouden doen. Zelf zou ik me denk ik snel schuldig voelen en daarom is het wel goed om te horen dat iemand anders ook voor die eventuele optie zou kunnen kiezen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:19

Ibzzix schreef:
En dierenarts willen we sowieso niet te veel aan uitgeven. De kosten lopen dan al heel erg op en de hondjes zijn al oud. Dus dit ga ik even overleggen met mijn moeder, wat we er nog aan kunnen doen via de dierenarts.


Laat ze dan maar meteen inslapen. Hoe ouder dieren worden hoe minder goedkoop je uit bent bij de DA.
Je bent nu nog niet naar de DA geweest, hoe kun je dan nu al overleggen over "we er nog aan kunnen doen"?

Ibzzix

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 18:10

Gini schreef:
Ibzzix schreef:
En dierenarts willen we sowieso niet te veel aan uitgeven. De kosten lopen dan al heel erg op en de hondjes zijn al oud. Dus dit ga ik even overleggen met mijn moeder, wat we er nog aan kunnen doen via de dierenarts.


Laat ze dan maar meteen inslapen. Hoe ouder dieren worden hoe minder goedkoop je uit bent bij de DA.
Je bent nu nog niet naar de DA geweest, hoe kun je dan nu al overleggen over "we er nog aan kunnen doen"?


Ik ben wel bij de DA geweest en het was een blaasontsteking. Dus weet niet waar jij vandaan haalt dat ik niet naar de DA ben geweest? Ook hebben we meerdere keren gebeld en om advies gevraagd! Wij hebben goed contact met onze DA en als er wat mis was zijn we altijd met ze naar de DA gegaan. Waarom moet het gelijk zo hard. Het zijn wel mijn diertjes waar ik om geef. Maar ik ga niet met een 14 jarige, die blind is en allemaal mankementjes heeft nog naar de DA om maar allemaal dure onderzoeken te laten doen. Lijkt mij vrij logisch en zo denkt onze dierenarts er ook over. Het is of ze zo door laten gaan of misschien dan toch inslapen en niemand hoeft mij te zeggen 'laat ze dan maar meteen inslapen' alsof ik er niet goed voor ben! Als ik nou miljonair was dan was het wat anders geweest 8)7

Er staat niet al te veel en niet helemaal niks.

Ik ontvang liever geen botte reacties meer maar gewoon aardig advies/meningen. Heb net even met mijn moeder gebeld en ze neemt morgen even contact op met de dierenarts wat zei ons adviseren om te gaan doen. We willen er heust wel iets aan uitgeven maar niet complete onderzoeken en operaties want dat zou het oudste hondje sowieso niet meer aankunnen.

Ibzzix

Berichten: 56
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 20:08

Ik wil even een update geven. :o

Vanmiddag zat ik nogal op mijn breekpunt want het werd me even wat te veel met de hondjes. Maar ik heb weer helder na gedacht en ik wil ze hier echt niet om gaan inslapen en me moeder wil het ook niet. Morgen gaat ze zoals ik al zei naar de dierenarts bellen en vragen om advies, misschien dat er medicijnen voor zijn of iets dergelijks.

En verder kijken naar andere opties zoals misschien plasmatjes halen dat het in ieder geval niet in de vloer trekt. Want daar komt die lucht het meeste vandaan. En hopen natuurlijk dat het niet erger word. Nog wat vaker uitlaten.. hondjes zijn nog gewoon vrolijk en wil ze niet laten inslapen omdat ik last van ze heb. Die last blijft wel maar het zijn wel al heel lang mijn lieve hondjes geweest en wil ze natuurlijk ook niet zomaar laten gaan.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Oude hondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:19

ik heb een hond van 3 die haar urine liet lopen, wij hebben hier medicatie voor gegeven en dat werkt als een trein, ze laat nu niets meer lopen. Middel heet Propalin. Misschien kun je dit eens vragen aan de da of dat iets is, is in pilvorm en vloeibaar.

Lastig he oudere dieren...herken het, gaan meer kwaaltjes krijgen...Succes!

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Oude hondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:39

Dierenarts.

Checken op blaasproblemen
Checken op nierproblemen
Checken op of medicatie testen voor mogelijke dementie.

En ik zou eens testen wat er gebeurt als je de twee oudjes Níet bij de twee jonkies zet.
Ofwel een tweede rennetje voor de oudjes, ofwel beide ouwetjes ieder in een eigen, voldoende ruime! bench.

Dat laatste kan maar zo onverwacht goed gaan helpen, de jonk dus apart van de oudjes.


Als het ellende blijft, kan ik ook meegaan in het advies van Mizora.
Als de lol er voor je dieren en voor jezelf het grootste deel van de weg is, dan kun je over die beslist gaan nadenken.
Maar persoonlijk zou ik eerst bovenstaande dingen nog doen / proberen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:12

Ibzzix schreef:
Gini schreef:

Laat ze dan maar meteen inslapen. Hoe ouder dieren worden hoe minder goedkoop je uit bent bij de DA.
Je bent nu nog niet naar de DA geweest, hoe kun je dan nu al overleggen over "we er nog aan kunnen doen"?


Ik ben wel bij de DA geweest en het was een blaasontsteking. Dus weet niet waar jij vandaan haalt dat ik niet naar de DA ben geweest?


Maar dat was 6 maanden geleden toch? Als je de diagnose 'blaasontsteking' krijgt en je geeft braafjes de medicijnen die je meekrijgt, en het is daarna niet over, dan ga je toch meteen na die periode terug? Ik zeg ook niet dat je miljonair moet zijn en dat je naar Amerika moet voor allerlei peperdure onderzoeken, maar een voldoende degelijk DA-onderzoek waarbij je alle opties te horen krijgt die je nu nog kunt ondernemen, daar hebben je hondjes toch nog wel recht op? Niet bellen, maar daadwerkelijk gaan! Zonder een hond te zien, kan een DA enkel maar gok-oplossingen geven gebaseerd op wat de eigenaar van de hond vertelt.