Levende bijen in ketting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Levende bijen in ketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 23:37

Ik zag hier iets over voorbij komen op Facebook. Ik hoop echt dat dit nep is.. er zijn ook vlogs over op YouTube. Een 'fashion designer' die een sieraad op de markt wil brengen waar een levende bij in een glazen doosje zit. De bij gaat na enkele dagen dood en dan kun je een nieuwe bestellen... http://wantabee.nl/ (zie deze website)

Bah, ik ben er helemaal naar van. Wat denken jullie, zou het echt zijn? Zo wel, dan zou het echt walgelijk zijn :(
Laatst bijgewerkt door Fearn op 30-05-17 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:42

Het zou me erg verbazen als dit echt is.. Bijen zijn beschermd. Denk eerder dat het is om aandacht te vragen voor dat het slecht met ze gaat en dat het dus nep is :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:50

Dit MOET wel nep zijn hoor hahahah ik moest direct denken aan de 'Bonsai-kittens'...
Wist niet wat ik zag toen! Bleek ook nep te zijn.
Denk echt dat dit een grap is hoor :D :D

Urbanus

Re: Levende bijen in ketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:57

Nep! Dit kan en mag niet joh, no worries.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:58

Die sleutelhangers met levende babyschildpadjes en de ijsbaan waarin vissen levend werden ingevroren staan me nog te helder voor de geest om te geloven dat dit nep is. Maar ik hoop het natuurlijk wel.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 00:02

lieveli schreef:
Nep! Dit kan en mag niet joh, no worries.

In één van de vlogs gaat de designer langs bij een expert om te vragen of dit wettelijk gezien legaal is, en diegene zei van wel (dat er geen wet is om bijen te beschermen oid).

Maar ik heb alsnog inderdaad ook een sterk vermoeden dat het nep is.

Het verhaal van de schildpadden kende ik nog niet maar dat klinkt wel echt vreselijk zeg :(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 00:02

In China zeker weer? Daar doen ze meer van dat soort idiote dingen met dieren.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 00:03

cissy schreef:
In China zeker weer? Daar doen ze meer van dat soort idiote dingen met dieren.

Nee, dit is gewoon in Nederland.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 00:05

O, als het in Nederland is dan denk ik eerder aan een stunt inderdaad.

Dat klinkt wel heel chauvinistisch merk ik :') Maar we hebben hier nou eenmaal wel een andere kijk op dieren dan in Azië.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 00:23

Dit is niet echt.

Zoals anderen al zeiden waarschijnlijk inderdaad iets om de focus op de bijensterfte te leggen. Een beetje controverse creëren en dan met de echte boodschap komen. :j

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 00:30

Koper schreef:
Die sleutelhangers met levende babyschildpadjes en de ijsbaan waarin vissen levend werden ingevroren staan me nog te helder voor de geest om te geloven dat dit nep is. Maar ik hoop het natuurlijk wel.

Die ijsbaan waar ik denk dat jij her over hebt hadden de vissen niet levend ingevroren. De vissen waren al dood. Maar veel mensen vonden het er luguber uit zien.

Ik hoop dat het van de bijen ook niet zo is...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 00:33

Van de website:
Citaat:
Nadat de ketting is besteld zal de imker de opdracht binnenkrijgen om de gekozen bij en ketting binnen vier uur bij je thuis te bezorgen. Natuurlijk kun je altijd een nieuwe bij bestellen op de bestelpagina. Deze zal wederom binnen vier uur door een imker bij jouw thuis in de ketting worden geplaatst door een imker van de dichtstbijzijnde Wantabee farm.

Je bestelt hem en hij is in 4 uur bij je thuis, zo snel gaan zelfs postnl en GLS niet.
Citaat:
Alle samenwerkende Wantabee farms zijn officieel aangesloten bij Wantabee. Elke farm wordt onderhouden door een gecertificeerde imker en de bijenvolken worden exclusief gekweekt voor Wantabee. In elke provincie zit tenminste één Wantabee farm.

Elke provincie heeft minimaal 1 imker die exclusief bijen fokt voor dit product. Hoe geloofwaardig is dat?

Dit is nep :j

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 01:33

Ik was er niet helemaal gerust op dat het echt nep was, dus ben even aan het "Sherlocken" geslagen.

De imker die je op de laaste videoblog (https://www.youtube.com/watch?v=EA6yc16l05k) ziet is Jan Willem Zwart (naam gevonden in een like op de facebook pagina, en zijn twitter had gelukkig een foto)
https://twitter.com/janwillem_zwart?lang=en

Dan zie je de kruidhof, die een kenniscentrum over bijen hebben.
Op de pagina van hun imkerijdag zie je ook de schuur met de bijen waar ze in de video voor stonden. http://www.dekruidhof.nl/landelijke-imkerijdag/
Dus geen wantabee farm, gelukkig.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 08:32

Wat handig, zulke "sherlockende" bokkers :D

Als jullie inderdaad allemaal gelijk hebben vind ik het best een geniale actie, slim bedacht.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:37

Lijkt me een publiciteitsstunt, juist nu er zoveel waarschuwingen voorbij komen over het welzijn van bijen in nederland..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:40

Gelukkig maar. Kleine 30 jaar geleden heb ik op school geleerd hoe je bijen weer buiten kunt krijgen als ze achter je ruit terechtkomen en tegen die ruit blijven vechten ipv even een metertje om te vliegen. Ik doe dat ook trouw, deze maand alweer twee bijen gered. Ik zou echt boos zijn als iemand anders ze dan in zo'n glazen ding zou stoppen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:19

Koper schreef:
Gelukkig maar. Kleine 30 jaar geleden heb ik op school geleerd hoe je bijen weer buiten kunt krijgen als ze achter je ruit terechtkomen en tegen die ruit blijven vechten ipv even een metertje om te vliegen. Ik doe dat ook trouw, deze maand alweer twee bijen gered. Ik zou echt boos zijn als iemand anders ze dan in zo'n glazen ding zou stoppen :')

En de beloning is een pot honing ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:24

Koper schreef:

Wil je die tip delen? En werkt hij alleen bij bijen? :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 13:34

secricible schreef:
Koper schreef:

Wil je die tip delen? En werkt hij alleen bij bijen? :D

Ik zou dit eigenlijk ook wel willen weten! :D Ik vind het altijd zo sneu als ze achter het raam blijven hangen, maar ik durf ze ook niet echt te pakken :') (vooral als het wespen zijn niet)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 13:49

Gewoon met een glas/beker en een stevig stuk papier toch? :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 13:56

puppy1128 schreef:
Gewoon met een glas/beker en een stevig stuk papier toch? :')

Inderdaad :) Een (doorzichtig) bakje over de bij/vlieg/wesp/ander vliegbeest doen zodat je 'm "vangt". Dan voorzichtig een papiertje of dun kartonnetje tussen bij en ruit schuiven. Ik kijk altijd even of hij wel alle pootjes goed op het papiertje zet, daarom vind ik een doorzichtig bakje handig. Dan met bakje, papiertje en bij naar een open raam lopen. Papiertje weghalen en de bij vliegt dan naar buiten.

Bij bijen kun je het beste eerst onder de bij het bakje tegen de ruit zetten en daarna de bovenkant tegen de ruit duwen. Bij vliegen is het net andersom. Vliegen willen omhoog als ze omsingeld zijn. Ik heb eens per ongeluk een vlieg onthoofd toen ik het bakje verkeerd om over 'm heen zette.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:00

Hebben we al ge pre-ordered? 8)7 := _O-

Emaychoja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:06

Ik ben het wel van plan. O:)
Puur uit nieuwsgierigheid wat er dan gebeurd en ervan uit gaande dat het niet echt is.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:09

Emaychoja schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid wat er dan gebeurd en ervan uit gaande dat het niet echt is.

Nouja dat heb ik dus ook :j
Ik doe het gewoon! Word vervolgd!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:16

Tuigje schreef:
Emaychoja schreef:

Nouja dat heb ik dus ook :j
Ik doe het gewoon! Word vervolgd!!

En wat doen jullie dan als het wél echt blijkt te zijn?