Dit jaar hebben er wederom koolmezen gekozen om in onze nestkast te broeden. Echt een feestje om te aanschouwen! De vader die trots bovenin de boom zijn riedeltje zat te fluiten, moeder die ondertussen het nest aan het bouwen was en ondertussen met haar snavel het vlieggat aan het markeren was. En dan uiteindelijk: eitjes!
16 dagen geleden is het eerste jong uitgekomen en sindsdien vliegen pa en ma af en aan met beestjes. Gisteren zagen we al één van de jongen af en toe voor het gat naar buiten loeren en vanmiddag, right on schedule, besloot het eerste jong uit te vliegen. Wat een cadeautje om dit te mogen aanschouwen! Het was prachtig om te zien hoe de oudermezen beiden vanuit de boom de jongen aan het roepen waren. Hierbij kwamen zij regelmatig met wat lekkers voor het gat van de nestkast zitten om het jong naar buiten te lokken. En jawel, na lang wikken en weken besloot de kleine mees zijn vleugels uit te slaan. Het eerste kwartier heeft hij roerloos op de schutting in de schaduw zitten uitpuffen van alle indrukken. Ondertussen had nummer twee zich al aangediend voor het gat en ook deze is uiteindelijk uitgevlogen. Nummer drie leek niet lang hierna te volgen maar besloot uiteindelijk toch, ondanks vele vergeefse poging van de ouders, weer terug te kruipen in het nest. Dit alles gebeurde vanmiddag tussen 16:00 en 17:00. Er zijn dus uiteindelijk twee jongen uitgevlogen, die zitten iets verderop in een boom, maar er zitten nog zeker drie mezen in de nestkast. De ouders komen nog wel met enige regelmaat voeren en dan hoor ik er in ieder geval drie roepen om eten, maar ik vraag me af of het gebruikelijk is dat er zoveel tijd zitten tussen de uitvliegende jongen. Ergens ben ik bang dat de ouders nu voornamelijk nog oog hebben voor de jongen die al uitgevlogen zijn waardoor de jongen in het nest tekortkomen en uiteindelijk zullen sterven. Ook met de gedachte dat er inmiddels ook een ekster op de loer ligt waardoor de ouders extra beschermend zijn naar de uitgevlogen jongen.
Wie weet of het uitvliegen zo lang hoort te duren?
Toen bleek dat er dit jaar wederom jongen op komst waren heb ik me uitgebreid ingelezen over het proces vanaf het uitzoeken van een nestkast tot aan het uitvliegen en opgroeien van de jonge koolmezen. Maar ik kan niet iets vinden over de duur van het uitvliegen, enkel over hoe lang het duurt tussen het uitbroeden en het eerste jong dat uitvliegt.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
P.s. Hierbij een foto van het eerste jong dat is uitgevlogen, geen fotografisch hoogstandje maar ik wilde vooral niet te dichtbij komen.