Koolmezen die uitvliegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Koolmezen die uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 22:08

Vorig jaar zijn mijn vriend en ik verhuisd naar ons huidige huis incl. tuin. We hebben toen een nestkast opgehangen en zo hadden we we dat voorjaar direct een koppel koolmezen in de nestkast. Zij hebben hun jongen met succes grootgebracht, helaas hebben we het uitvliegen toen gemist. Ik heb echter nog wel een glimp opgevangen van de vliegles. Ik heb alleen geen idee hoe lang het uitvliegen geduurd heeft. Nadat we zeker wisten dat alle vogels waren uitgevlogen hebben we het nest gecheckt en zaten er geen dode jongen in. Missie geslaagd, dus!

Dit jaar hebben er wederom koolmezen gekozen om in onze nestkast te broeden. Echt een feestje om te aanschouwen! De vader die trots bovenin de boom zijn riedeltje zat te fluiten, moeder die ondertussen het nest aan het bouwen was en ondertussen met haar snavel het vlieggat aan het markeren was. En dan uiteindelijk: eitjes!

16 dagen geleden is het eerste jong uitgekomen en sindsdien vliegen pa en ma af en aan met beestjes. Gisteren zagen we al één van de jongen af en toe voor het gat naar buiten loeren en vanmiddag, right on schedule, besloot het eerste jong uit te vliegen. Wat een cadeautje om dit te mogen aanschouwen! Het was prachtig om te zien hoe de oudermezen beiden vanuit de boom de jongen aan het roepen waren. Hierbij kwamen zij regelmatig met wat lekkers voor het gat van de nestkast zitten om het jong naar buiten te lokken. En jawel, na lang wikken en weken besloot de kleine mees zijn vleugels uit te slaan. Het eerste kwartier heeft hij roerloos op de schutting in de schaduw zitten uitpuffen van alle indrukken. Ondertussen had nummer twee zich al aangediend voor het gat en ook deze is uiteindelijk uitgevlogen. Nummer drie leek niet lang hierna te volgen maar besloot uiteindelijk toch, ondanks vele vergeefse poging van de ouders, weer terug te kruipen in het nest. Dit alles gebeurde vanmiddag tussen 16:00 en 17:00. Er zijn dus uiteindelijk twee jongen uitgevlogen, die zitten iets verderop in een boom, maar er zitten nog zeker drie mezen in de nestkast. De ouders komen nog wel met enige regelmaat voeren en dan hoor ik er in ieder geval drie roepen om eten, maar ik vraag me af of het gebruikelijk is dat er zoveel tijd zitten tussen de uitvliegende jongen. Ergens ben ik bang dat de ouders nu voornamelijk nog oog hebben voor de jongen die al uitgevlogen zijn waardoor de jongen in het nest tekortkomen en uiteindelijk zullen sterven. Ook met de gedachte dat er inmiddels ook een ekster op de loer ligt waardoor de ouders extra beschermend zijn naar de uitgevlogen jongen.
Wie weet of het uitvliegen zo lang hoort te duren?

Toen bleek dat er dit jaar wederom jongen op komst waren heb ik me uitgebreid ingelezen over het proces vanaf het uitzoeken van een nestkast tot aan het uitvliegen en opgroeien van de jonge koolmezen. Maar ik kan niet iets vinden over de duur van het uitvliegen, enkel over hoe lang het duurt tussen het uitbroeden en het eerste jong dat uitvliegt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

P.s. Hierbij een foto van het eerste jong dat is uitgevlogen, geen fotografisch hoogstandje maar ik wilde vooral niet te dichtbij komen.
Afbeelding

zonnebloem18

Re: Koolmezen die uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:18

Klopt wel hoor, de eieren worden niet allemaal op 1 dag gelegd en komen dus in de loop van een paar dagen uit en zo zal het uitvliegen vaak ook iets meer dagen gebeuren. Vogels zijn geweldige ouders, maak je daar maar niet te druk om.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 22:31

zonnebloem18 schreef:
Klopt wel hoor, de eieren worden niet allemaal op 1 dag gelegd en komen dus in de loop van een paar dagen uit en zo zal het uitvliegen vaak ook iets meer dagen gebeuren. Vogels zijn geweldige ouders, maak je daar maar niet te druk om.

Dat heb ik inderdaad ook gelezen, dat ze iedere dag 1 ei leggen en dat er dus in theorie ook 1 ei per dag uitkomt. Maar ik was altijd onder de indruk dat allen jongen op dezelfde dag uitvlogen. Hierbij vroeg ik me altijd wel af hoe dit kon want óf het eerstgeborene jong zou moeten wachten tot zijn broertjes en zusjes ook oud genoeg zouden zijn om uit te vliegen, óf het laatsgeborene zou eigenlijk nog veel te jong zijn om uit te kunnen vliegen maar wel min of meer gedwongen worden. Maar als ik je bericht zo lees dan hoef ik me nergens zorgen om te maken.

Ik voel me echt een beetje een 'crazy bird lady' nu maar alleen al de gedachte dat er iets mis kan gaan met één van de jongen maakt me verdrietig. := En los van het feit dat mijn vriend en ik allebei enorm genieten van dit tafereel laten we de mezen wel volledig met rust en laten we de natuur zijn gang gaan. Dus mocht er iets misgaan dan is daar niets aan te doen, maar ik merk dat ik het wel heel erg spannend vind.
Het enige waar we de vogels een handje mee helpen is bijvoeren. We hebben gedroogde meelwormen, 365 dagen voer (veilig voor de jongen) en een vogelbadje in de tuin hangen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 09:09

De derde koolmees is zojuist uitgevlogen. Hij had wat extra aanmoediging nodig, ik vermoed dat pa hem een zetje heeft gegeven want die vliegt er vlak achteraan naar buiten. :=
Hier het filmpje:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:18

Ah, lief dat je zo bezorgd bent :D zal wel goedkomen met de kleintjes hoor!

Wie weet beginnen ze nog aan een tweede legsel, hier hadden ze 11 eitjes en uiteindelijk 8 jongen, zijn nu bezig met legsel twee, alweer 9 eitjes :) zo leuk om te zien he.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 11:02

Solleke_Noah schreef:

Wie weet beginnen ze nog aan een tweede legsel, hier hadden ze 11 eitjes en uiteindelijk 8 jongen, zijn nu bezig met legsel twee, alweer 9 eitjes :) zo leuk om te zien he.

Dankjewel. :)
Wij hebben niet gekeken hoeveel eitjes erin zaten want in verband met terroriserende kraaien hebben we het dakje erop vast moeten schroeven. Zodra we zeker weten dat alle jongen zijn uitgevlogen maken we de nestkast weer schoon en wie weet zijn ze dan nog op tijd voor een tweede ronde. :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:21

Jolien87 schreef:
Solleke_Noah schreef:

Dankjewel. :)
Wij hebben niet gekeken hoeveel eitjes erin zaten want in verband met terroriserende kraaien hebben we het dakje erop vast moeten schroeven. Zodra we zeker weten dat alle jongen zijn uitgevlogen maken we de nestkast weer schoon en wie weet zijn ze dan nog op tijd voor een tweede ronde. :j

Ik heb totaal geen ervaring met vogels die broeden hoor, maar kan je niet beter wachten met schoonmaken? Of gebruiken ze het bestaande nest niet meer? Lijkt me zoveel extra werk om een heel nieuwe inrichting te maken :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 11:38

Als het nest schoon is van uitwerpselen, beestjes en dode jongen dan kunnen ze hem opnieuw gebruiken maar ik wil het risico niet lopen dat het nest onderin toch vies blijkt te zijn.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 16:58

Vandaag was ik weer aan het werk dus ik heb er niks van meegekregen maar ik vermoed dat alles is uitgevlogen. Het is wel erg stil nu en de ouders zijn nergens te bekennen. We wachten nog heel even met kijken maar ik denk dat we de nestkast vanavond even gaan openmaken. Ik ben echt een beetje bang dat we een levenloos jong aantreffen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:30

Hier een nest pimpelmezen gevolgt. Niet alle eieren worden op 1 dag gelegd maar pas als alles gelegd is gaan ze pas broeden. Zo komt vaak alles op 1 dag uit en vliegen ze na ongeveer drie weken uit. Hier zagen we op dag 20 regelmatig een jong in het vlieggat naar buiten kijken. De volgende ochtend hebben we klaar gestaan met de camera vanaf half 7 s morgens. Het eerste jong vloog om 7:09 uit en het laatste en negende jong vertrok 50 minuten later. Vervolgens hebben de ouders alles bij elkaar geroepen en hebben ze zich verzameld in een boom. Aan het einde van de middag zijn ze allemaal vertrokken naar een grote eik achter ons huis. Op 1 na. Die was per ongeluk onze schuur ingevlogen. Weet niet zeker of hij zijn ouders heeft kunnen vinden.
Het leverde in ieder geval prachtige foto's op.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 19:55

Napie schreef:
Hier een nest pimpelmezen gevolgt. Niet alle eieren worden op 1 dag gelegd maar pas als alles gelegd is gaan ze pas broeden. Zo komt vaak alles op 1 dag uit en vliegen ze na ongeveer drie weken uit. Hier zagen we op dag 20 regelmatig een jong in het vlieggat naar buiten kijken. De volgende ochtend hebben we klaar gestaan met de camera vanaf half 7 s morgens. Het eerste jong vloog om 7:09 uit en het laatste en negende jong vertrok 50 minuten later. Vervolgens hebben de ouders alles bij elkaar geroepen en hebben ze zich verzameld in een boom. Aan het einde van de middag zijn ze allemaal vertrokken naar een grote eik achter ons huis. Op 1 na. Die was per ongeluk onze schuur ingevlogen. Weet niet zeker of hij zijn ouders heeft kunnen vinden.
Het leverde in ieder geval prachtige foto's op.

Ah, superleuk!

We hebben net de nestkast gecheckt en hij was leeg dus ze zijn allemaal uitgevlogen. :)

Wat wel sneu is: we hadden een paar meter verderop ook een mussenhotel hangen en daarin waren de koolmezen in eerste instantie een nest aan het bouwen. We hadden al wel in de gaten dat ze inmiddels waren verhuisd naar de enkele nestkast maar we wisten niet in hoeverre er nog wat was gebeurd in het mussenhotel. Net bleek dus dat er 9 verlaten eitjes onder zaten. -O- Wel heel sneu maar schijnbaar vonden ze de enkele nestkast bij nader inzien toch beter. Dus nu hebben we het mussenhotel maar weer verwijderd.
Ergens best komisch want de enkele nestkast is oorspronkelijk voor pimpelmezen, het kostte moeder koolmees (die een stukje dikker was dan vader) dan ook de grootste moeite om in en uit te vliegen. En het mussenhotel -het woord zegt het al :') - was dus eigenlijk ook niet voor koolmezen bedoeld maar ook die hadden ze opgeëist. Aangezien de koolmezen schijnbaar zo fanatiek nestelen in onze tuin en zij geen enkel ander 'gespuis' tolereren heeft het geen zin om nog meer nestkasten op te hangen.

Het nest in de kast.
Afbeelding

Het verlaten hotel.
Afbeelding

De eitjes, ik verbaas me erover hoe klein die zijn. Ik had altijd gedacht dat die een keer zo groot zouden zijn.
Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 00:39

Mezen houden niet van buren dus het kan best zijn dat ze de mussenhotel hebben verlaten omdat ze buren kregen. Mussen vinden het wel gezellig om naast elkaar te broeden. Bij ons zaten de pimpels ook in de mussenkast. Alle drie de nesten ingericht en uiteindelijk in de middelste ingetrokken