Broedende watervogel door de hitte bevangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Broedende watervogel door de hitte bevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:30

Hoihoi,

Al een tijdje zit er in de sloot bij onze straat een watervogel te broeden. Echter ligt ze in de volle zon op het heetste punt van de dag, en het is vandaag al zo warm. Ze gaat niet van de eieren af (waarschijnlijk omdat die dan te warm worden?).

Ze ligt steeds met open snavel te hijgen en lijkt het echt moeilijk te hebben. Zo ligt ze er bij:


Afbeelding

Afbeelding


Haar plekje:


Afbeelding




Kan ik iets doen of iemand bellen ofzo? Of moet het maar gewoon zo gelaten worden? Het ziet er zo sneu uit in die hitte... af en tot zit ze echt rechtop te hijgen.

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Re: Vogel door de hitte bevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:32

Dat is normaal. Dat doen de jonge ooievaars hier ook, die liggen ook de hele dag in de brandende zon op hun hoge nest. Ze houden hun snavel open om de warmte af te voeren. Zie het als hijgen bij honden. En dat ze niet van haar nest af komt, dat lijkt me normaal als ze zit te broeden.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Broedende watervogel door de hitte bevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:36

Met rust laten. Straks draait de zon en zit ze weer in de schaduw.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:40

Da's een meerkoet.

Kun je niet op die brug een uitstekend iets (groot stuk karton ofzo) vastmaken met wat tape om een afdakje voor haar te maken?

Anoniem

Re: Broedende watervogel door de hitte bevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:57

Ik heb hem inderdaad met rust gelaten.

@koper Dan moet ik een heel lang stuk iets vinden... en ben bang dat ze daarvan schrikt en dan vertrekt.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:00

Dat is ook weer waar.

Dan ben ik bang dat er weinig anders op zit dan wachten om minder warm weer. Ik snap je wel: vanochtend heb ik op de wei een bak water neergezet voor de kraaien en andere vogels :o

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Broedende watervogel door de hitte bevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:24

Ik denk ook dat je haar het beste met rust kunt laten,want wilde dieren snappen het meestal niet als je ze wilt helpen en raken dan in paniek,wat tot nog meer narigheid leidt.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Broedende watervogel door de hitte bevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 18:28

Is inderdaad normaal gedrag. Wel super dat je je om deze broedende meerkoet bekommert!