Tips voor voeding ouder konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Tips voor voeding ouder konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 18:22

Hoi!

Ik heb een konijn dat nu 11 jaar oud is. Het gaat nog super met hem op staar in zijn oogjes na, maar dat houdt hem niet tegen om rond te huppelen, klimmen en op en af zijn huisje te springen.

Nu merk ik dat hij wat lastiger op gewicht blijft. Hij is niet te mager, maar van mij mag er wel wat gewicht bij als reserves. Nu is het lastige dat ik niet heel de dag onbeperkt brokjes kan laten staan, omdat zijn vriendinnetje geen rem heeft op eten en alles op eet en veel te dik wordt. Ik zet ze dus een paar keer per dag apart, zodat ik hem apart brokjes kan voeren. De brokjes eet hij prima, maar als hij genoeg heeft heeft hij genoeg, wat niet genoeg is om hem dik te maken. Allerlei verse lekkernijen, zoals worteltjes, paardenbloemblad, peterselie, dovenetel etc., smaken hem beter en hier wilt hij wel veel van eten.

Nu is echter mijn vraag. Welke van deze verse 'snacks' kan een konijn zonder problemen veel van eten en wat zijn goede dikmakers voor een konijn? Ik heb al rond gezocht op internet, maar daar wordt veelal gewaarschuwd om van de meeste dingen niet te veel te voeren in plaats van dat er staat wat juist wel goed is, op hooi na. Hij heeft toegang tot onbeperkt hooi en krijgt elke dag wat kruidenhooi wat hij ook graag eet.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:31

heb ook veel oude konijnen gehad en ze hebben het allemaal erg goed gedaan op oud brood.
Soms zeggen ze wel dat het slecht is,maar al mijn konijnen krijgen smorgens een klein half plakje oud bruin brood en worden er oud mee.en heb ze ook goed op gewicht gehouden.
Verder wel goed kijken of je ontworming ook goed in orde is.
Kwa verdere snacks zou ik het niet weten. Naast groenvoer krijgen die van mij verder niks.
Je zou kunnen kijken of een muesli of biks voor opgroeiende konijnen misschien og een aanvulling kan zijn?

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Re: Tips voor voeding ouder konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 19:59

Ontwormen heb ik tot nu toe nooit gedaan bij mijn konijn. Eerlijk gezegd nog nooit bij stilgestaan en de DA heb ik er ook nooit over gehoord. Na wat te zoeken op internet zie ik dat preventief ontwormen niet wordt aanbevolen, omdat wormen niet zo vaak voorkomen (behalve bij grote groepen konijnen). Daarnaast heb ik nooit wormpjes in de uitwerpselen gezien en hij heeft geen wormenbuikje en zit mooi en glanzend in zijn vacht. Denk jij dat het alsnog nodig kan zijn? Zijn er bijvoorbeeld wormen waarbij geen zichtbare verschijnselen voorkomen?

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:44

Nou ja ik heb wel eens konijnen gehad die achter bleven in gewicht en mijn dierenarts adviseerde toch wel om te ontwormen.
Is ook vreemd toch, wel alle andere diersoorten ontwormen en konijnen dan niet.
Ik kreeg er meen ik panacur voor,maar dat weet ik niet zeker.
Overleg het anders eens met je dierenarts wat die er van vind?

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 21:55

Ga ik doen, dankjewel :)

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (Belgiƫ)

Re: Tips voor voeding ouder konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:05

Ik voer mijn konijn dat mager wordt erwtenvlokken, paardenmuesli (een klein handje kruidenmuesli, andere lust hij niet ^^), junior konijnenbrokken (zijn vaak erg goed voor oudere konijntjes! Lees hier: http://www.knagers.net/bejaarde%20konijnen.htm) en just gras van happyrabbits.be, een callorierijk hooi (waar hij helaas niet zo gek op is...).

Verder natuurlijk gewoon een gezonde en gevarieerde voeding met hooi, vers gras, kruiden en groenten, brokjes en gedroogde kruiden.

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Re: Tips voor voeding ouder konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 13:47

Dankje @Najoveh! Mogen konijnen alle paardenmuesli? In de muesli van mijn paard zitten ook wat brokjes, waarvan ik niet precies weet wat er in zit... Geen idee of dat schadelijk kan zijn.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Tips voor voeding ouder konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:01

Paardenmuesli kan in principe voor konijnen geen kwaad nee. Brokjes in muesli zijn vaak mineralen (en soms gras+kruidenbrokken).