Hond heeft perongeluk naproxen gehad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond heeft perongeluk naproxen gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:08

Hoi,

Mijn vader heeft perongeluk mijn hond een naproxen gegeven ipv zijn medicijn wat ie moest hebben, het is een capsule van 220 mg.
Hij gedraagt zich verder gewoon normaal, maar kan dit erg kwaad? Is het nodig om naar de dierenarts te gaan?

Hij heeft net zijn normale medicijn gehad.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:10

Lijkt me toch dat je hiervoor in ieder geval de dierenarts eens belt! :?

c_alsemgeest

Re: Hond heeft perongeluk naproxen gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:10

Gewoon even bellen met je DA

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:12

Even bellen met de da, die kan de giftige dosering van alles opzoeken en je dan advies geven. Soms is het gewoon zorgen dat ze genoeg drinken en andere keren langsgaan om leeg te pompen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:12

Ik dacht dat zon kleine hoeveelheid niet kwaad zou kunnen. Zal mijn vader vragen of hij de dierenarts even kan bellen. :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:17

Dóén!
Afhankelijk van je leeftijd?desnoods zelf even bellen!

Even als voorbeeld: paracetamol is dodelijk voor katten.

Niet ieder middel werkt bij ieder diersoort (incl mens in dit geval) hetzelfde.

Geen idee hoe dat zit bij naproxen, maar bél alsjeblieft.

In het voordeligste geval zegt de dierenarts niets aan de hand. Ben jij gerustgesteld en klaar.

Voor hetzelfde geld is het hartstikke gevaarlijk en moet bv de maag leeg.
Dan ben je dubbel blij dat je gebeld hebt, want red je je hond ermee.

Een belletje kost misschien 30cent aan belkosten, maar kan heel veel leed besparen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:18

Sommige medicijnen zijn ook ik kleine hoeveelheden schadelijk... telefoontje plegen kost niks bij mijn DA hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:21

c_alsemgeest schreef:
Sommige medicijnen zijn ook ik kleine hoeveelheden schadelijk... telefoontje plegen kost niks bij mijn DA hoor :)

Zoals ik al zei, we gaan zo even bellen.
Mijn vader is bij de buurman die is binnen een minuut er weer.

wendy1987

Of het vergiftigingencentrum bellen, die weten vaak ook wel of het kwaad kan of niet! Nummer is volgens mij wel op internet te vinden :))

Femke_Tweety

Als ik Google kom ik dit - slecht vertaalde- stuk tegen waarin staat dat naproxen idd helaas giftig is.

Nu is internetkennis zeker niet altijd correct, maar ik zou echt absoluut even de dierenarts bellen voor overleg!

http://www.wikisailor.com/naproxen-en-honden.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:29

M'n vader is nu aan het bellen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:32

Sowieso niet handig om de eigen medicatie te geven.Een wisselwerking is dan wel een risico

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:36

Veilige dosering van naproxen voor honden is volgens mijn database 2 mg/kg en dan eens in de 48 uur, voor een hond van 30 kg is dat dus 60 mg. Belangrijkste problemen zijn maag-darmproblemen en risico op nierfalen, hier kun je alleen weinig aan doen behalve voldoende drinken en meestal zie je dit pas na een kleine 48 uur optreden.

Ben benieuwd wat de dierenarts zegt!

Iemand suggereerde vergiftigingencentrum, maar in Nederland zijn die toch alleen te raadplegen door (dieren)artsen?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:39

Owja, ik zie het er nu bij staan, dat dat alleen door artsen en DA is idd..
Denk ik nooit bij na O:) Komt omdat ik ze inderdaad altijd kan bellen vanuit mijn werk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:41

Dierenarts zei dat we hem veel moesten laten drinken en ontbijtkoek geven. Nu lees ik verschillende dingen over ontbijtkoek, weet iemand daar meer van?
Is trouwens niet onze vaste dierenarts die we hebben gebeld maar de dichtsbijzijnde die open was. Mochten we het toch niet vertrouwen of hond gaat zich anders gedragen bellen we onze eigen en gaan we daar heen. :j

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik geef voortaan mijn hond z'n medicijnen zelf wel dan kunnen zulke dingen niet meer gebeuren.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:48

Als je maar geen ontbijtkoek geeft waar xylitol in zit, dit is namelijk dodelijk voor honden. Dat zit in de meeste suikervrije ontbijtkoek, gewone ontbijtkoek moet als het goed is kunnen. :j

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:02

En wat is de toegevoegde waarde van ontbijtkoek in dit geval? :?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:07

ontbijtkoek werkt laxerend! In de hoop het er allemaal zo snel mogelijk uit te krijgen.

Goed dat jullie de dierenarts gebeld hebben! Hoop dat het met een sisser afloopt!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:17

Op http://www.vetpharm.uzh.ch/perldocs/index_x.htm vind ik dat Naproxen bij honden giftig is vanaf een dosis van 5 mg/kg/dag. Ik denk dat het dus waarschijnlijk met een sisser afloopt, maar ik zou je hond wel in de gaten houden.
Omdat je het ook had over andere medicatie voor je hond, zou ik nog specifiek bij je dierenarts informeren of je die medicatie nu veilig erbij kunt geven. Sommige stoffen kunnen samenwerken en elkaars werking remmen of juist versterken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:18

Ontbijtkoek neemt een deel van de stoffen op en stimuleerd de stoelgang... dus het komt er sneller en gehuld in de ontbijtkoek uit :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:51

Ontbijtkoek neemt helemaal niets op, anders zou er op alle bijsluiters van naproxen staan niet combineren met ontbijtkoek.. aangezien je dan minder werkzame stof op zou nemen dan de bedoeling is.
Ontbijtkoek kan wel handig zijn als hond bv bot heeft opgeknaagd, maar in geval van naproxen geen enkele waarde.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:18

Ontbijtkoek is nergens handig voor, het verteert nl gewoon, dus dat het dingen in zou kapselen is dikke onzin....Goed in de gaten houden en goed laten drinken, zoals de dierenarts geadviseerd heeft!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:20

Kan wel handig zijn om wat scherps eventueel te omkapselen, als je daarna de hond laat braken.
Verder inderdaad niet.

Beterschap met de hond!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:21

Oh ja? Als jij ontbijtkoek hebt gehad, heb je dan ook omkapselde drollen? Trouwens met iets scherps zou ik mijn hond NOOIT laten braken.... je hebt dan volgens mij veel meer kans op schade.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:40

TS hoe is het met de hond?

Als je hond medicijnen moet hebben is het handig om deze apart te zetten van de medicijnen voor mensen. Verder met hoofdletters naam hond en waarvoor het is op het doosje en evt de tijdstippen waarop de hond het moet hebben. Zo voorkom je problemen als anderen dan jij een keer de hond wat moeten geven of zelf iets nodig hebben.

Mbt ontbijtkoek, volgens mij klontert dat in de maag en voorkomt dat het schade veroorzaakt en aan de slokdarm bij braken. Maar alleen bij iets scherp wat ze hebben gegeten.
Norit bind schadelijke en giftige stoffen en wordt vaker ingezet bij vermoedelijke vergiftiging bij honden.
Ben geen dierenarts maar spreek uit ervaring mbt mijn vorige hond die eigenlijk briljanten tandjes had kunnen hebben ipv dierenartsbezoeken.