Wat voer jij je hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 22:59

Sommige mensen geven Fikkie een dieet van liefde, snoepjes en snacks.

Anderen voeren hondenbrok, al dan niet geëxtrueerd, koud geperst etc.

Sommige woefjes doen het geweldig op vlees, van de goedkope supermarkt variant, tot de luxe blikjes, diepgevroren versvoer, kvv, barf etc.

Anderen koken wat ruimer en zorgen dat de hond in de pot gevonden kan worden.

Wat voeren jullie, en waarom?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:05

Ik voer Acana, en dan de grass fed lamb variant. :)
En Lilly's kitchen aan de andere hond.

Waarom: persoonlijk vind ik Acana één van de beste brokvoeding die er te vinden is.
En deze variant dan nog het beste.
Mijn ene hond was wat gevoelig met voeding, en toen kwam ik hierop uit.
Nu gaat het perfect.
De hond sport, werkt en beweegt erg veel, en hij doet het super op dit voer.

Het oude hondje is 16 jaar, en wil al jaren geen brokken meer eten.
Hij heeft vers vlees gehad, totdat hij dat niet meer wilde eten.
Nu krijgt hij natvoer van Lilly's kitchen, dat vindt ie heerlijk en ik vind het redelijk goed voer.
Maar het is één van de weinige dingen die hij goed eet. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-05-17 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:08

Ik heb een hele lange tijd vers vlees geprobeerd te voeren, maar mijn honden deden het er absoluut niet goed op. Dus weer terug bij de brok die mijn akita altijd al geeft gehad. Rij er speciaal voor naar Duitsland. Pure instinct heet het.

Onze Griek kreeg van de opvang ander voer, maar na 1x ons eigen voer gegeven te hebben is meneer die brokken eruit gaan filteren en was het ineens geen straathond meer? Kan ook echt dagen zonder voer als het niet zijn brokjes zijn of het KVV ( waar hij enorm van afviel door de ontlasting. )

De shiba stond vroeger op ander brok, maar na de komst van mijn hond is ze meegegaan op die brok. Haar vacht glanst weer en ze wilt zo graag weer wandelen en spelen. Heeft weer energie en lijkt niet meer op haar dood af te rennen. Kan zo nog jaren mee.

Toen duidelijk werd dat we een puppy zouden krijgen van een bepaald nest zijn we naar een grote dierenwinkel gereden in Duitsland en hebben alle zakken nagekeken. Ik zocht graanvrij voer en dan liefst met veel vet en weinig eiwit ( rond de 20% ) helaas heeft het voer iets minder vet dan perfect zou zijn, dus krijgen ze er nog zalmolie bij en mijn hond nog wat rundervet poeder.

Ik koop meestal de zalm variant omdat mijn teefje doe het aller liefste heeft.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:10

Mijn hond komt uit Spanje, hij is +- 8 jaar oud en heel groot. Hij krijgt diner van Cavom 2x per dag en voor het slapen gaan een handje Cavom brokken. Cavom diner kreeg hij 9 maanden lang tijdens zijn verblijf bij zijn gastgezin (voordat hij bij mij kwam) en daar deed hij het goed op. Heb alleen de hoeveelheid verhoogd omdat ik hem wat mager vond. Dat is hij gelukkig al lang niet meer.
Hij krijgt ook elke dag een gedroogd pensreepje/rundvleesreepje en enkele hondenkoekjes (Bonzo).

Palmera

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:29

Mijn honden eten twee keer per dag. 's Ochtends altijd brok. Boem, de grote, een brok van de spar waar hij het geweldig op doet. Trollie krijgt een brok op rijstbasis i.p.v graan. Sinds ik daarop ben overgestapt heeft ze zo goed als nooit meer buikpijn.

Dan 's avonds krijgen ze rauw vlees uit mijn restaurant. Vandaag was dat konijnkop, omdat ik vanmiddag konijn had klaargemaakt. Morgen wordt het vermoedelijk kipfilet. Alles (varken uitgezonderd) waarvan ik 's avonds weet dat het de volgende dag niet meer aan mijn eisen voor mijn gasten voldoet gaat naar de honden. Maar ook bv restafval (zenuwen) van de entrecôte e.d. :)
Ze eten volgens mij erv goed en ze zien er allebei geweldig uit! :)

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:42

Mijn mechelaarxbeagle krijgt brokken van de jumbo de lam en rijst versie. Had het liever anders gezien maar dit is het enige wat haar maag verdraagd helaas. Ze mag wat aankomen maar dat gaat niet gebeuren vrees ik.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 00:07

Mijn pup kreeg eerst smolke puppy maxi, en sinds vorige week ben ik met Acana gaan mengen. Vandaag heeft ze haar eerste portie 100% Acana op, maar die heeft ze helaas uitgekotst tijdens de autorit :')

(Nu krijgt ze dus: Acana heritage puppy large breed)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 00:38

De mijne krijgen als hoofdvoer KVV. Waarom? Ze doen het hier gewoon super op. Geen granen en toegevoegde rotzooi. Ze verharen nauwelijks nog en hebben geen hondenlucht bij zich. Ze poepen nog maar 1x per dag een klein beetje. Droge drollen die nauwelijks ruiken.erg handig als ze eens een ongelukje in je huis neerleggen

Voor de dagen dat ik vergeten ben om vlees te bestellen of uit de vriezer te halen heb ik brok. Dog lovers gold. Graanvrije brok met een hoog vlees gehalte.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 00:50

Tieme schreef:
De mijne krijgen als hoofdvoer KVV. Waarom? Ze doen het hier gewoon super op. Geen granen en toegevoegde rotzooi. Ze verharen nauwelijks nog en hebben geen hondenlucht bij zich.

Wellicht een hele domme vraag, maar wat mankeert er aan verharen? :)

Mijn honden verharen, imo normaal, 2 keer per jaar. In het voorjaar (verlies wintervacht) is het het ergst, in de herfst zijn het wat haren. Naar mijn mening hoort verharen er nou eenmaal bij, het zit in het systeem van de hond.

Ik ben dus oprecht benieuwd naar de theorie waarom het goed zou zijn als een hond, al dan niet door voeding, nauwelijks meer zou verharen. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:21

S'morgens brokjes en s'avonds blikvoer met boontjes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:49

Palmera schreef:
Tieme schreef:
De mijne krijgen als hoofdvoer KVV. Waarom? Ze doen het hier gewoon super op. Geen granen en toegevoegde rotzooi. Ze verharen nauwelijks nog en hebben geen hondenlucht bij zich.

Wellicht een hele domme vraag, maar wat mankeert er aan verharen? :)

Mijn honden verharen, imo normaal, 2 keer per jaar. In het voorjaar (verlies wintervacht) is het het ergst, in de herfst zijn het wat haren. Naar mijn mening hoort verharen er nou eenmaal bij, het zit in het systeem van de hond.

Ik ben dus oprecht benieuwd naar de theorie waarom het goed zou zijn als een hond, al dan niet door voeding, nauwelijks meer zou verharen. :)

Ik merk aan mijn honden wel verschil als ze op goed voer staan of minder goed voer (voor hun) qua vacht. Bij goed passend voer is het inderdaad 2 keer per jaar verharen, bij minder passend voer blijven ze tussendoor ook haren.

Hier krijgt de reu alleen KVV/Barf, 1 keer per dag. Ik heb voor hem nog geen enkele brok gevonden waar hij het goed op doet en op KVV/barf doet hij het wel goed, hoewel hij er wel veel van moet eten. De jongste teef krijgt KVV/brok, voor de brok zijn we nog op zoek naar een goede brok. Zij verbruikt enorm veel op een dag, zowel door training als door haar eigen energie en de huidige brok zorgt voor wisselende en veel ontlasting.

De oudste teef krijgt waar zij zin in heeft. :') Zij is niet zo'n makkelijke eter, dus wisselen we af tussen verschillende soorten brok, kvv en soms wat barf.

Waarom ik KVV/Barf voer? Omdat ik bij mijn honden zie dat ze het er goed op doen en het lekker vinden. De brok is alleen aanvulling.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:03

Hier aan alle honden altijd Royal Canin gevoerd en nog steeds. Vacht glanst, honden doen het er vele malen beter op dan andere merken qua ontlasting en gezondheid ed. Verder oa pens, hart, schapenvet, rawhide botten en met trainingen een hondenkoekje van allerlei. Ook ervaring met de hypoallergene brok bij mijn vorige hond met een chronische ulceratieve colitis. Deze ging op RC ook vele malen beter dan andere merken.

Het grootste bocht wat er in mijn ogen bestaat is Hills. Iedere hond die dat hier kreeg was aan de diarree en ook nog eens in grote hoeveelheden, meer dan 7 x per dag. Op RC nooit last. Pup is ook zsm overgezet op RC vanaf de Hills. Honden stinken met RC nooit mbt vacht, huid en uit de bek, geen winden ed. Zelfs de voormalige bejaarde honden niet. En bij alle honden nooit gebitsproblemen gehad mbt bv tandsteen.

Alleen met KVV/Barf ed heb ik helemaal niets. Vind de aanhangers er van vaak oogkleppen op hebben omdat er in hun ogen vaak niks beters bestaat. Bij ieder probleempje met de gezondheid van een hond komen de aanhangers hiervan altijd weer met als enige echte oplossing KVV/Barf ed. Tuurlijk moet vlees ook gevoerd worden en is het gezond maar het is niet het enige wat goed werkt.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 24-05-17 09:08, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:03

Hier krijgen ze vers vlees en brok(de katten ook, vlees en brok van het zelfde merk.

Waarom;
Toen ik bijna twee jaar geleden een zwerfkitten binnenhaalde ben ik mij ''gaan verdiepen'' in voer. En dan eigenlijk vrij oppervlakkig gaan verdiepen. Resultaat; supermarktvoer komt er bij mij niet meer in. Staat stijf van granen,suiker en zout. En mijn grootste probleem, je weet letterlijk niet wat je voert. Er zijn verschillende dingen te vinden over ''dierlijke bijproducten''. Wat het precies is wat er in jouw blikje voer of zakje brok zit is maar de vraag, en achter de kwaliteit ga je helemaal niet komen.
Als ik dat soort dingen bij elkaar zet, en dan aan de prijs denk, vind ik het heel duur voer, waarvan de kwaliteit niet te garanderen is.

Dus ik ben toen uitgekomen voor 1 kat op naturis kvv en op toen hills kitten brok. Dat was makkelijk te krijgen. En op prijs/kwaliteit leek mij dat toen het beste. Een paar maanden later kwam daar kat nummer 2 bij. En ook hij(ondanks dat hij supermarktvoer gewend was) ging direct over op kvv en kort daarna ben ik van brok gewisseld en van vlees. bij Naturis lieten ze steeds wat staan, of de harde grote stukken botachtig iets. Overgestapt op Smuldier. De tweede kat was al geholpen(kater) en mijn kleintje(kater) moest nog. Maar de tweede kat at zich helemaal dik. Aan alles wat ie tegen kwam. Dus sterilised voer gegeven. Ook weer niet naar mijn wens, boordevol granen, kat bleef vreten van alles wat ie vond dus helpen deed het niet.
Overgestapt op Orijen gaan voeren. Smuldier ging prima, van orijen werd zelfs mijn kleintje moddervet.

Inmiddels aangekomen op het hondgedeelte; we kochten een Pup. Engelse stafford en kregen van de fokker een pakket van Royal Canin mee. Ieder uur dat mijn pupje mee naar buiten ging(zindelijk maken) poepte hij. (en dan liep ik geen minutenlang buiten. Plasje, poepje en hoppa naar binnen). En gezien hij toch niet zo bijzonder veel voer kreeg vond ik dat best een dingetje. Vanaf het moment dat ie bij ons was en de kvv van de katten rook werd ie helemaal gek. Dus ook pupsel kvv erin. Heerlijk, prima geen probleem. Alleen wilde meneer vanaf dan geen brokken meer. En dat wil ik wel. Altijd fijn als je niks uitgehaald hebt, of als je een dag of paar dagen weg gaat. Dan zit je niet te vervelen met je bevroren rolletjes vlees.
We hebben ik geloof wel 10 merken brok geprobeerd en niks at ie echt.
Applaws besteld. En dat ging dan nog redelijk. Inmiddels zonder moeite, en zijn we overgestapt naar Kivo Kvv en Applaws adult small en medium breed. We hebben verschillende kvv merken geprobeerd.
Smuldier beviel goed, maar onhandige verpakkingen en weinig keuze want pens gaat ie echt van aan de race, en de katten lusten het niet.
Lotgering was gewoon een drama. Als iemand daar ervaringen over wil dan stuur maar een PB, want dat openlijk op internet zetten is niet zo netjes.
Dogmeat gaan ze (inmiddels 2 engelse staffords) van aan de race.
Ook de katten krijgen Kivo Kvv en Applaws kattenbrok kip.

Onze tweede Engelse stafford is een herplaatser teefje van nu 1 jaar(en 2 maanden ongeveer) kreeg Barca hondenvoer. Kende het niet. Opgezocht en geen brok waar mijn eerste keus op zou vallen. Maar bovenal, ze had geen glans in haar vacht en was te dik. Niet schrikbarend, maar wel te dik. Dus ook mee over gezet. En ik merk zeker verschil.
Ze poepen 2 x soms 3x per dag. Ipv iedere wandeling soms 2 keer. De katten poepen 2x per dag. Ze zijn allemaal actief, glanzen, netjes op gewicht, zitten goed in de spieren en ook wel heel belangrijk, ze vinden het lekker.

Ik ben zeker NIET tegen granen, want ik haal ook gewoon whiskas(of andere merken) snoepjes, en ik haal ook gewoon de mergpijp koekjes voor de hond. Maar ik vind gewoon niet dat dat vooraan in het ingrediënten lijstje voor moet komen van hoofdvoer.

WEL ben ik van mening dat je goed moet kijken naar je hond. (of kat) Waar hun het goed op doen is het belangrijkste! Ze moeten het ook lekker vinden natuurlijk.

Bronnen o.a.:
http://www.voervoorkatten.nl/wat-zijn-d ... producten/
https://www.voerwijzer.com/dierlijke-bi ... attenvoer/

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:11

Kiwiwitje, dat vele malen ontlasten door een hele jonge pup is meestal op brok. Gemiddeld 5 a 7x per dag/nacht. Maar diarree, zoals mijn ervaring met de Hills, mag niet. Het moet wel vast zijn. Hier ontlast de pup van 5.5 mnd nog maar 2 a 3x per dag, afhankelijk wat hij naast zijn brok nog gevoerd krijgt.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 24-05-17 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:12

Bravura schreef:
Kiwiwitje, dat vele malen ontlasten door een hele jonge pup is meestal. Gemiddeld 5 a 7x per dag/nacht. Maar diarree, zoals mijn ervaring met de Hills, mag niet. Het moet wel vast zijn.

Zoals ik zei, liet ik hem ieder uur uit. Ivm zindelijk maken. En ieder uur legde hij gewoon een drol van 20/25 cm. Dat noem ik verre van normaal. Dat was ook over toen hij ander voer kreeg. Van 6 uur in de ochtend tot 12 uur poepte hij dus ook gewoon 7 keer, en dan was de dag nog niet om.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:17

Ik voer mijn boxer de physique croc krokante brok van Denkadog, voor actieve honden. Mijn hond is een moeilijke eter en deze brok gaat er, in ieder geval 's avonds, goed in en hij doet het er goed op.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:20

@kiwiwitje: volgens mij ben jij hier laatst de dogmeat op komen halen!

Hier voer ik mijn pup van 9 maanden KVV, daar is hij op afgespeend en doet hij het gewoon erg goed op.
We zijn begonnen met Carnibest, alleen zit daar toch nog de rijst in die imo weinig toevoegt en de ontlasting bleef ook wat aan de zachte kant. Dogmeat was pure ellende, dat spoot er net zo vlug weer uit aan de achterkant. Nu voeren we hoofdzakelijk Alaska en af en toe Kiezebrink en dat gaat super. Tevens krijgt hij 1 keer per week een rauw ei met schil, dagelijks zalmolie over de brokken en schapenvetbonbons.
Nu aan het oriënteren voor een goede brok, zodat we voor dagjes weg/vakanties/oeps-momentjes altijd iets achter de hand hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:21

Mijne krijgen brok van wolf of wilderness de kip variant. Twee keer per dag. Af en toe een snackje in de vorm van gedroogde kip of gepofte varkensneus. Soms blik door hun brok. Ook van zelfde merk en dan de wildzwijn, rendier of eend variant. Kleine dame wordt erg geirriteerd van rund.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:24

Royal canin labrador breed. Werkt perfect voor onze honden. De herder van mijn vriend deed het juist goed op het goedkopere voer. Zak merkloos gemixt met senior bonzo.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:26

Boemklatsch schreef:
@kiwiwitje: volgens mij ben jij hier laatst de dogmeat op komen halen!

Hier voer ik mijn pup van 9 maanden KVV, daar is hij op afgespeend en doet hij het gewoon erg goed op.
We zijn begonnen met Carnibest, alleen zit daar toch nog de rijst in die imo weinig toevoegt en de ontlasting bleef ook wat aan de zachte kant. Dogmeat was pure ellende, dat spoot er net zo vlug weer uit aan de achterkant. Nu voeren we hoofdzakelijk Alaska en af en toe Kiezebrink en dat gaat super. Tevens krijgt hij 1 keer per week een rauw ei met schil, dagelijks zalmolie over de brokken en schapenvetbonbons.
Nu aan het oriënteren voor een goede brok, zodat we voor dagjes weg/vakanties/oeps-momentjes altijd iets achter de hand hebben.

Dat zou goed kunnen! De katten vinden het lekker, maar de honden reageren het zelfde als die van jou!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:27

Darf KVV en carnis geperste brok met zalm
Deze KVV sinds een paar maanden bij wijze van test(wel serieus de mooiste KVV tot nu toe die ik ken qua textuur en vlees , vrijwel geen vocht bij ontdooien)
En ze doen het er beide goed op( hoewel de teef sowieso een stalen verteringsstelsel heeft... die zou het op troep ook nog goed doen .
De reu is allergisch voor kip en wat gevoeliger over het algemeen

Die heeft op andere KVV snel last van vloeibaar boeren , wisselende ontlasting , vacht die snel wat minder word
Met Darf is ie veel stabieler qua lijf etc

De carnis is een brok die ik als beloningsvoer gebruik , heeft me heel wat merken gekost voor ik iets vond wat de reu ook daadwerkelijk eet :roll:
Belonen met voer wat ze niet graag eten werkt natuurlijk niet ;)

Wil nu nog wel een goed blikvoer vinden voor de "crap... vergeten vlees uit te leggen" momenten
Maar dan ook een voer wat uit vlees, vlees en vlees bestaat ;)

Zou graag nog overstappen op een bio brok ter beloning
Maar die kan ik nog niet vinden zonder kip in een vorm die me aanstaat en dan ook nog eens gegeten word door de reu
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 24-05-17 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:30

Mijne krijgen ivm allergie trovet horse brok. Doen ze het heel goed op en vinden het heerlijk. Krijgen daaroverheen duodog vet, voor gewrichten en huid/haren.
Soms krijgen ze een kuipje vers vlees van de trovet, nou dat is helemaal feest *\%/* Heerlijk vinden ze dat!!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:36

Brokken voornamelijk, makkelijk als ze bij een ander verblijft als ik op vakantie ga. Bovendien doet ze het er prima op. Ik wissel af met vlees en allerlei kauw-spul (strotten etc).
En niet te vergeten de biscuitjes van oma :Y)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:36

Wendy....ik voerde het laatste jaar van mijn vorige hond ook Trovet. Ik vond echter steeds weer kattenbrokjes in het hondenvoer. Voerde dit speciaal voor darmen en mn de huid. De hond werd er steeds weer ziek van. Tot ik dus die kattenbrokjes er tussen vond. Zat in meerdere zakken. Ze maken daar de machines niet goed schoon. En het voer luisterde bij mijn hond erg nauw. Trovet verkoopt mn hypoallergeen voer. Erg slordig dat dit dus gebeurde over langere tijd bij meerdere zakken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:46

Voor labradors ben ik ook fan van de royal canin labrador-lijn. Deels vanwege het verlaagde kcal-gehalte, maar als belangrijkste reden dat labradors relatief vaak last hebben van koperstapeling en in RC labrador bevat een veel lager kopergehalte (en een hoger zinkgehalte) dan de gemiddelde hondenvoeren. Koperstapeling wordt vaak pas te veel tussen de 5 en 7 jaar en dan is de lever al voor een groot deel vernield. Ook is de behandeling uiterst onaangenaam voor een hond. Voor de meeste andere rassen is het dus ook minder geschikt, omdat, jawel, het kopergehalte minimaal is.

Mijn voorkeur ligt ook bij Royal Canin, dan Hills en dan Eukanuba van deze 3. Mijn hond deed het ook niet lekker op hills terwijl RC in welke variant dan ook prima was. Eukanuba zie ik te veel jeukklachten bij.

Aan onze Rottweiler (8 jaar) voeren we 450-500g nutro choice lam en rijst adult en 400g smuldier
Onze kruising schnauzer x maltezer (9 jaar) krijgt 350g renske vers (kip, lam, eend/kalkoen, eend/konijn)
Onze middenslag poedel (2 jaar) krijgt 150g lukullus pouch en 70g brokjes van wisselende merken, eventueel met een pompje zalmolie (2ml).

De kruising heeft voedselallergieën en intoleranties, die mag alleen dat en als beloningsbrokjes nutro lam (vandaar niet de large breed-versie, want hij deed altijd een eeuwigheid over die brokjes door te kauwen. Vaak ging hij er rustig bij liggen). Kvv at hij op een keer niet meer en gezien hij snel mager wordt, was dat niet grappig. Binnen een week hadden we zowat een wandelend skelet.

De rottweiler eet gewoon veel en dus zijn we op een betaalbare goede kwaliteit brok uitgekomen. Hij kreeg bij de vorige baas 850g budget plantenhal brok (een paardenvoerschep vol). Hij was broodmager, ruiperige vacht en bruine tanden. Ondanks dat zijn tanden niet schoongemaakt zijn, zijn z´n tanden nu vrijwel schoon dankzij het voer en de runderhuid kluifjes. Tegenwoordig om de dag een dentastix en sindsdien zijn ze nog weer wat schoner geworden (ik had een doos gekregen en hij was er dol op).

De poedel was een lastige eter, hoewel dat heel erg bijgetrokken is. Ik heb allerlei soorten natvoer geprobeerd en dit is samen met Renske vers in mijn ogen het beste betaalbare natvoer. Er zijn ook natvoeren van 10€/kg, maar zover strekt mijn budget niet dus nooit uitgeprobeerd. Qua brok heb ik nog niet een duidelijke voorkeur en met Animal Event heb ik maar overal proefzakjes geprobeerd. Tot nu toe staat fish4dogs op nummer 1, hoewel wat ik nu aan het proberen ben ook goed bevalt.

Orijen voer ik niet, te veel (10%) van de honden doet het er niet lekker op. Extreem veel ontlasting, of jatten, of net niet lekker in hun vel zitten. Dat kan gebeuren bij een brok van 1.5-2€/kg of daar zelfs nog onder, maar niet met een brok waar je met een grootverpakking 7€/kg voor betaalt.

Applaws droogvoer voer ik niet aan katten. Te veel katten met blaasgruisproblemen blijken dat gehad te hebben. En als je naar de analyse kijkt (extreem hoog eiwit-, calcium- en fosforgehalte) is dat ook te verklaren. De hoeveelheid magnesium staat er niet op, maar is als het goed is passend bij de hoeveelheid Ca en P. Dit zijn de 4 ingrediënten die aan de basis van blaasgruis staan.

Katten voer ik sowieso voornamelijk natvoer. Als ze met 200g natvoer nog meer bijvoer nodig hebben dan pak er eventueel wel brokjes naast.