Kat heeft vage klachten, wie weet raad?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Kat heeft vage klachten, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 14:45

Hallo allemaal!

Ik ga het toch maar even hier plaatsen, misschien heeft er hier iemand een lumineus idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Het verhaal is als volgt:

Voorgeschiedenis, kater, 9 jaar, van kitten af aan in bezit en heeft nog nooit iets gemankeerd. Ik ben in september verhuisd, sindsdien komen ze meer buiten dan in het oude huis. Er zijn wel wat buurtkatten, maar er komt er maar eentje wel eens de tuin in, gebeurt weinig spannends wanneer dat gebeurt. Kater gaat graag naar buiten, maar is nog steeds grootste gedeelte van de dag binnen en komt niet ver bij het huis vandaan.

Ongeveer 2maanden geleden ontstonden er wat vage klachten bij mijn kater, likken bij de buik, als in echt kaal likken. Eerste gedachte was blaasprobleem of misschien reactie op vlooien/ontwormmiddel, aangezien ie dat vrij recent gehad had. Op het oude adres werden ze niet ontvlooid/ontwormd/geënt, omdat ze niet of nauwelijks buiten kwamen.
Afin, toen hij ook wat sloom werd naar de DA geweest, gewicht was 6.1 kilo (al wat lichter dan normaal, nee, niet te zwaar, is grote kat) uitgebreid bloedonderzoek laten doen, kies was verrot, zou eruit moeten en zou mogelijk oorzaak kunnen zijn, AB meegehad. Uit bloedonderzoek kwam niets naar voren, maar AB sloeg wel aan, dus weer blije kat.

Zodra de AB kuur klaar was kreeg ie weer terugval, dus nogmaals naar DA geweest, toch maar weer AB mee, ondanks dat uit bloedonderzoek niks spannends naar voren was gekomen, afspraak gemaakt voor kies verwijderen, want misschien was dat de oorzaak. Met AB knapt ie weer op, eet prima, vervolgens is kies getrokken. Hij reageerde heel heftig op de narcose, wakker worden ging in eerste instantie prima, maar toen ik kwam was hij enorm groggy. Hij heeft nog zoutoplossing gehad en moest toch nog even blijven.
AB afgemaakt, lijkt prima te gaan. Tot wederom de kuur voorbij is en hij weer een terugval krijgt, zijn eten uitkotst, enorm sloom is en op een gegeven moment zelfs geen eetlust heeft (geloof mij, als ie zelfs geen kuikens of kaas meer wil eten is ie echt hondsberoerd).

Dussss weer naar DA, weer bloedonderzoek, ondertussen in een week tijd 500 gram afgevallen. Uit bloed kwam weer niks, lichte verhoging op nieren, maar aangezien hij al 3 dagen zijn eten had uitgekotst niet zo gek. Dit keer ab injectie gehad, plus spul tegen misselijkheid (pilletje) en aankijken. Hij eet nu wel weer, maar hij heeft nog steeds viltige vacht, beetje rabbig en is lang niet zo actief als ie normaal is.

Vanmiddag heb ik dus weer een afspraak staan met DA, want hij is nog steeds niet in zijn normale doen. Ik heb al gevraagd of het ontstaan is door het niet enten (omdat ie nu dus wel buiten komt), maar DA zei van niet.

Wie heeft er een idee, kan het stress zijn, een aandoening die we over het hoofd zien? Schildklier is op getest, evenals de organen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Rongyos

Re: Kat heeft vage klachten, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:48

Ander voer geprobeerd? Likken kan ook jeuk zijn (geen vlooien?)
Zijn zijn nieren in orde?

Succes vanmiddag!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 15:16

Ik heb eigenlijk altijd vers vlees, die ik regelmatig varieer, maar de laatste tijd is het redelijk constant geweest, uiteindelijk nu wel wat aan het wisselen met brok ook, omdat ie het vlees slecht at.

Nieren zijn dus niet zorgwekkend afwijkend

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:21

Welk vlooienmiddel gebruik je?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 15:24

Vorige keer stronghold gehad, daarna zijn de klachten begonnen, vervolgens een keer ontvlooid met bolfo (die had ie een tijd daarvoor gehad en dat ging goed)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:37

Vlooienmiddelen kunnen veel bijwerkingen geven, ik heb een sprayfles op natuur basis en werkt erg goed.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:45

Mijn kater raakt uit zijn doen als hij een blaasontsteking heeft of verstopt is van de blaasgruis. De symptomen zijn ook veel likken, sloom en weinig eetlust. Is de urine van je kat nagekeken?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 17:08

Dat soort dingen zijn allemaal al uitgesloten, plus dat ie met die AB kuren en ontstekingsremmers daar allang vanaf had moeten zijn

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:20

Misschien iets in de regio maag/pancreas aan de hand?
ALs de antibiotica wel verbetering geven zou je toch denken dat ergens een onstekingshaard zit, ondanks dat je dat in het bloedbeeld zou verwachten te zien.

Hopelijk kom je er snel achter want je kat zo beroerd is heel naar terwijl je zo weinig kunt doen..

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:50

Ik neem aan dat de da hier al naar gekeken heeft, maar ik zou nog eens specifiek kijken naar tekenen van vergiftiging.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:54

Het is onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk
Is er al eens naar zijn schildklierwaardes gekeken?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:59

Al echo gedaan? Misselijk, slecht voelen, slecht eten zit ik te denken misschien iets verkeerds in de darmen of maag wat een onsteking blijft veroorzaken

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 14:51

Schildklier en overige organen is op getest, vergiftiging ook naar gevraagd, maar dat is eigenlijk niet te constateren. Heb nu kuur prednison mee, even kijken hoe het zich dan houdt, anders wordt echo de volgende stap.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:57

Misschien eens een andere dierenarts of grotere kliniek proberen met meerdere dierenartsen voor een second opinion?

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:58

Al gecontroleerd op diabetes?

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:01

Of FelV infected

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 16:18

Deze kliniek heeft 4 verschillende DA's, die hebben we allemaal al gezien :').

Diabetes niet gecheckt, FelV wel naar gevraagd, maar die kans is onwaarschijnlijk. Ik zat zelf nog te denken aan een tekenbeet, maar die symptomen komen weer niet overeen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:26

Ik zou toch ook denken aan een ontsteking. En dan toch wel bij de nieren. Het is dan wel niet zo gek en ook niet enorm hoog, het is wel het enige wat je tot nu toe hebt kunnen vinden wat voor klachten zou kunnen zorgen.

De nieren kunnen het namelijk extra zwaar krijgen als ergens anders in het lichaam een ontsteking woekert. (De kies)
Dus ik zou toch nog even vragen of ze alles goed willen checken/meenemen of dit echt niet voor klachten zou kunnen zorgen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:55

Ondanks dat de kat slechts 9 jaar oud is zou ik om een Geriatrisch Profiel vragen bij de DA. En naderhand (nadat de waarden binnen zijn) de voeding laten checken.

Ik volg!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:36

Heb je al een scan laten maken van zijn buik? Onze gewone (verder prima) DA kan dat niet, maar als we er niet uitkomen met een van de katten gaan we altijd naar een goede kliniek waar ze dat wel kunnen. Dat heeft tot nu toe altijd zinvolle informatie opgeleverd.

IK dacht ook even aan vergiftiging (hij komt nu buiten en kan van alles gegeten hebben), maar de positieve reactie op antibiotica klopt daar voorzover ik weet niet mee.

Hij heeft toch hopelijk geen chronische FIP?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 17:21

Sabini schreef:
Ondanks dat de kat slechts 9 jaar oud is zou ik om een Geriatrisch Profiel vragen bij de DA. En naderhand (nadat de waarden binnen zijn) de voeding laten checken.

Ik volg!

Wat is hier het nut van? Ben er niet bekend mee.

Hij reageert wel op de prednisolon momenteel, ook als ie het niet meer krijgt. Als het nu zo aan blijft houden dan moeten we toch maar voor die buikecho.

Wat betreft die nierwaarden, daar is ie nu 2x op getest, daar kwam beide keren dus niets noemenswaardigs uit, verder plast ie ook gewoon normaal.

Net even gebeld over die FIP, maar dat is dus sowieso erg slecht aantoonbaar en in de bloedwaarden is niet direct iets naar voren gekomen wat dat zou bevestigen, maar het is dus ook eigenlijk niet echt goed vast te stellen zijn. Nu is het dus wel zo dat de kat van mijn buurvrouw ook ziek is, weet niet precies wat hij heeft, ga het vanavond eens vragen, want voor hetzelfde geld is het iets wat ie van hem opgelopen heeft. In dat geval is het vooruitzicht weinig positief.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:16

Hoe gaat het met je kat?
FIP is officieel pas na autopsie vast te stellen :-( Helaas heb ik er een kat aan verloren.
Is ie getest of FIV en FELV?

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:20

Heeft de kat ook koorts gehad?

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:26

Je kunt kijken of hij HCM heeft.
Mijn vorige asielkat had dit en kotste ook alleen maar.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:31

Is de keel en amandelen nagekeken?
En ik neem aan dat ze hem ook op leucose gecheckt hebben?