Kat met nierproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Kat met nierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 13:59

Onze kat heeft nierproblemen (vorig jaar vastgesteld via bloedonderzoek)
Hij heeft het enorm moeilijk bij dit warme weer.
Zijn leeftijd (minstens 18j) helpt hier ook niet bij.
Vorig jaar is hij 4 dagen in de kliniek geweest en lag hij aan een infuus.
Dit heeft hem er weer bovenop geholpen, maar nu merk ik dat de symptomen terug optreden: traag worden, zeer doffe vacht met klitten, ... Vorige keer was de volgende fase dat hij niets meer wilde eten.

Wat doen jullie om je kat te ondersteunen in deze warme dagen?
De vraag is ook wat het nut is van een infuus opnieuw te geven als het binnen een maand weer zal terugkomen bij de volgende warme periode...

Daihyo

Re: Kat met nierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:17

Heel eerlijk? Niet.
Ik heb hetzelfde traject met mijn 1e kat doorlopen. Eerst zat er 3 maanden tussen het infuus, daarna 6 weken en toen dat 2/3 weken werd heb ik haar in laten slapen. Deze kat was 7 overigens, een stuk jonger, waardoor ik dat ook echt heb geprobeerd. Maar het was klaar. Inderdaad elke keer de ellende van sloom worden, slechte vacht, spugen, niet meer eten.

Met mijn 2e kat heb ik haar eerder laten gaan. Ook daar was de waarde zo hoog en de prognose zo slecht, dat ik het traject infusen niet in ben gegaan.
Was er een kans geweest voor een verlenging van leven in kat-waardige gezondheid, had ik het gedaan.

Maar gezien de prognose, moet je je afvragen wat eerlijk is naar je kat.
Niet de boodschap die je wilt horen denk ik.
Ik wens je heel veel sterkte met wat je gaat doen. Een kat met vergevorderde nierproblemen is verschrikkelijk :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:28

Hier al meerdere (jongere) katten gehad met nierproblemen. Ik ga eigenlijk met Amanda mee; niet wat je wilt horen, maar 18 is een prima leeftijd om te stoppen met dokteren en de kat waardig in te slapen. Dat is niet leuk, maar je kat iedere maand een paar dagen aan een infuus leggen voor 2 goede weken schiet ook niet op. Niet voor jou, niet voor de kat.

Sterkte :(:)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:30

Ook ik ga met de voorgaande sprekers mee.
Hier ook diverse katten met nierproblemen gehad maar laat het niet te lang duren daar doe je de kat zelf ook geen plezier mee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:38

18 jaar is een mooie leeftijd, ik zou niet te veel gaan sleutelen.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 10:00

en is er niets wat je kan geven om te verhinderen dat hij te weinig vocht heeft? want het is door het vochttekort dat een infuus noodzakelijk is en een paar dagen later huppelt die weer goed rond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:03

Als ze zelf niet genoeg vocht tot zich nemen is dat al een ding, maar als de nieren het ook gewoon niet goed doen, heb je dubbel zoveel pech. Je kan een kat niet uitleggen dat hij moet drinken.. en je kan hem ook niet uitleggen dat die dagen aan het infuus ook weer over gaan.. dieren leven in het hier en nu. En heel eerlijk, ze sterven ook in het hier en nu. 18 is een mooie leeftijd om te stoppen met dokteren. Nu is het alleen vochttekort /niet goed functionerende nieren, maar dat kan natuurlijk wel de tik geven naar nog meer mankementen...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:35

Hier werkte een drinkfontein goed om ervoor te zorgen dat mijn nierkatten meer gingen drinken maar uiteindelijk hebben we besloten met de dierenarts om een van hen in te laten slapen, het ging te slecht met hem maar hij heeft nog een aantal jaren geleefd nadat hij opname bij de dierenarts heeft gehad met een aantal dagen infuus.

Ik zou overleggen met de dierenarts om te kijken of het verstandig is voor je kat om weer een infuus te krijgen terwijl hij het later waarschijnlijk weer nodig zal hebben. De zomer is namelijk net begonnen en als hij er nu al zoveel last van heeft zou ik beslissen om hem nu te laten gaan voordat de echte hitte gaat beginnen.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:41

Drinkfontein, natvoer (met nog extra water erbij). Dat zijn wel een beetje de thuis probeer dingen. Ook kun je vragen of ze 'm (eenmalig) onderhuids infuus willen geven ipv gelijk paar dagen opnemen en infuus via braunule/bloedvat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:43

Hier een poes met veel blaasproblemen, waarschijnlijk gekoppeld aan de nieren. Ze heeft momenteel inderdaad een doffe vacht met veel klitten.

Om haar te helpen kammen we haar veel om haar wat te helpen met de vacht, er staan overal bakjes water en ze krijgt speciaal voer voor katten met nierproblemen, maar dat krijgt ze altijd.