Kat met ataxie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Kat met ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 13:05

Vanmorgen is mij een kitten van 10 weken 'aangeboden'
. Niemand wil hem hebben omdat deze lichte vorm heeft van ataxie.
De info die ik nu heb is dat hij een klein beetje zwalk en af en toe met het koppie draait.
Het diertje is al bij de DA geweest en deze zegt dat hij er gezond oud mee kan worden.

Nu wil ik er al een tijdje een kitten bij en sta er eventueel voor open om deze in huis te nemen.
Ik ben nog niet wezen kijken en heb gezegd mij eerst wat te willen inlezen betreft deze afwijking/aandoening.
Mijn huidige kat komt buiten (binnen geen optie dat word oorlog) dus ik zal nog wat moeten aanpassen (kattenluik met chip ofzo)

Zijn hier mensen met een kat die dit ook heeft?
Hoe ontwikkeld het zich, kunnen ze er nog overheen groeien en heeft het echt zin om vit B bij te geven.
Zijn er nog extra risico's als de kat geholpen moet worden?

Ik heb het voordeel op de dierenambulance te werken en veel bij da over de vloer te komen.
Dus als ik er weer eens ben zal ik ook aan hun eens vragen.

dierenfan

Re: Kat met ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:15

Ik ken het vanuit het werk in het asiel wat ik gedaan heb. Het is dubbel want in hoe verre is het en hoe kan de kat zich redden. In vele gevallen ben ik door ervarinfen absoluut voor euthanasie bij dit soort afwijkingen en bij aantal gevallen kan de kat zich super redden en leuk leven hebben.

Echter katten zijn klimmers. Katten balanceren veel katten zijn ondernemend en onderzoekend. Een kat die niet stabiel staat betekend vask dat hij makkelijk valt of verkeerd springt of dingen om gooit en spullen overal vanaf gooit enz. Enz.
Andere katten kunnen moeite hebben met accepteren van een in hun oog kneusje en deze kat zal zich niet goed kunnen verdedigen.

Besef dat de ataxie nog erger kan worden en dat het ook kan zijn dat er inwendig meer mis is. Ataxie kan o.a. ontstaan door in de baarmoeder besmet te zijn geweest met kattenziekte heb ik geleerd. Het kan he dus hoeft niet. Er kan ook in de hersenen nog meer fout zijn.

Persoonlijk zou ik zo'n kitten nooit bij andere katten zetten en nooit in drukke omgeving. Echter een kat als kasplantje behandelen werkt ook niet. Zo zonder het kitten te kennen kan ik niet zeggen wat ik met dit kitten zou doen maar in jou geval TS zou ik er niet aan beginnen ;)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:42

Ik heb juist helemaal geen slechte ervaringen met ataxie. Zeker in een lichte vorm zijn ze gewoon als alle andere katten, ze hebben inderdaad minder balans maar ze leren snel hun eigen vermogens.

Ik ken ook een kat met een erg zware vorm (lopen kan hij niet, hij verplaatst zich door een soort van voortslepen met zijn voorpoten), en zelfs hij is helemaal niet zielig. Hij is een gelukkige gezonde kater die net als anderen met speelgoed speelt (liggend), en zelfs de baas is in zijn 10-katten-tellende huishouden :D

In lichte vorm ken ik er nog veel meer, ze wiebelen maar zijn verder helemaal gezond en gelukkig en doen alles wat andere katten ook doen :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:51

Ik heb er zeker ook goede ervaringen mee maar ook zeker gevallen gezien waarbij het niet dierwaardig was ;)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 16:26

Ik kan me in zware gevallen inderdaad indenken dat het mogelijk niet dierwaardig is om ze in leven te laten (gelukkig is het zware geval wat ik ken niet zo).

Maar aangezien TS het over een lichte vorm ervan heeft, zie ik geen problemen :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 17:37

Dieren die continu omvallen vind ik te ver gaan en niet meer dierwaardig.
Voor nu weet ik dat deze het niet zo heel erg heeft maar ik heb hem dan ook nog niet gezien en het contact ging via whatsapp (stalgenoot).

Op youtube heb ik eigenlijk alleen maar gevallen gezien waarbij ik heel sterk mijn twijfels heb.
Een kat die zich moet voortslepen en geholpen moet worden met plassen..sorry maar dat gaat mij echt te ver.

Van de week hoor ik vast meer ;)