konijn met kale bult

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

konijn met kale bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 01:08

Pakte net mijn konijn op. Heeft mijn oude Nijn een grote kale bult op der koppie bij haar oor :( herkent iemand dit?

Is een 8 jarige oude dame, ze is pas geleden ziek geweest waarbij ze niet meer at. Nu weer is ze volledig haarzelf, eet goed (erg veel hooi), en lekker actief. Aan der andere oor zit ook een bult. Twijfel zo of die er eerder ook zat :=

Afbeelding

Leandra

Re: konijn met kale bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:57

Ziet er uit als een abces. Beste is om daar even mee naar de dierenarts te gaan.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 12:27

Afspraak is gemaakt! Vind toch altijd eng bultjes..

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:03

Hoe was het bij de dierenarts?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:06

Tumor neem ik aan?
De meeste konijnen krijgen vroeger of later tumoren maar vask kunnen ze daar nog lang mee doorlopen zonder echte problen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:10

Dat is toch bij ratten? Nog nooit gehoord dat het zoveel voorkomt bij konijnen. Abcessen wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:22

Jawel zeker bij ongecastreerde vrouwtjes 80% kans op tumoren (meestal inwendig).
Konijnen hebben hele hoge hormoonspiegels om snel vooort te planten aangezien ze in het wild meestal niet ouder dan 2 jaar worden, dat maakt ze echter tumor gevoelig.

Ik heb pas ook nog een konijn in laten slapen met een tumor ter grote van een tennisbal.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:36

Ja, bij ongeholpen voedsters.. Maar dus lang niet bij alle konijnen. Ik laat om die reden m'n voedsters helpen.

Dan heb je dus wel meer kans op een konijn wat een jaar of 10 wordt. In de natuur worden ze niet zo oud vanwege natuurlijke vijanden en ziekten e.d.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:49

Veel konijnen is ook niet alle konijnen ;)
Konijn, cavia's, ratten en muizen zijn erg tumor gevoelige dieren.
Om die reden doen ze het ook goed in kanker onderzoek.
Een konijn kan prima 10 worden, maar dan wel vaak met tumor (die meestal inwendig ergens zit te zitten).

http://rabbit.org/tumors-in-rabbits/

Ik ben benieuwd of TS al bij de dierenarts geweest is.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 15:05

Mijn konijn is geholpen! Idd een van de redenen destijds om het te doen :D

Ik ben gelijk naar dierenarts gegaan! Ze schrok ook wel van de grote. Aan prikken liet Chanel niet toe. We vermoeden dat het een abces is en zijn nu gestart met antibiotica! Als dat niet helpt dan wordt het onder een roesje aangeprikt. Ze eet gelukkig super en nog lekker actief! Dus we kunnen eerste met alleen antibiotica proberen :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:06

Sterkte!
Hopelijk krijgt ze niet te veel last van de antibiotica.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:08

Aah Chanel :( 'Hopelijk' is t inderdaad een abces en is ze er snel weer vanaf!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 15:09

Dank! Ik zit nu op 4 dagen antibiotica. Merk eigenlijk niets ervan, zowel niet dat ze niet lekker is van antibiotica (had ik idd wel rekening mee gehouden) of dat bultje kleiner is geworden.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:22

De pus die in de abcessen van konijnen zit is vaak erg dik en antibiotica dringt daar niet goed in door. Beste is om Het abces open te leggen, de pus er uit te halen en dan de randen om te hechten. Daarna met bijvoorbeeld honingzalf de wond van binnenuit re laten genezen.

Vaak zijn het steriele abcessen en heeft antibiotica vaak geen zin.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 17:54

Leandra schreef:
De pus die in de abcessen van konijnen zit is vaak erg dik en antibiotica dringt daar niet goed in door. Beste is om Het abces open te leggen, de pus er uit te halen en dan de randen om te hechten. Daarna met bijvoorbeeld honingzalf de wond van binnenuit re laten genezen.

Vaak zijn het steriele abcessen en heeft antibiotica vaak geen zin.

Had ik gelezen en gehoord! Ik vind zelf best eng om haar met haar 8 jaar nog onder narcose te doen, dus wil het eerst zo toch een poging geven :o is echt mijn maatje en zou het zo erg vinden om haar kwijt te raken :o

Toevallig zelf ervaring mee? En vooral of het uiteindelijk goed geneest

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:50

Ik werk bij een konijnkundige dierenarts. Daar hebben we vaker van dit soort abcessen. De meeste genezen wel goed maar het kan altijd terugkomen. En het heeft lang nodig voordat het genezen is.

Mocht je meer informatie willen kan je altijd even bellen www.dierenkliniekhuizerweg.nl

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:42

Als ze verder gezond is en je hebt een goede dierenarts kan ze dat nog prima aan met 8 jaar. Ik zou zeggen overleg even met je dierenarts. Ook ik heb liever dat ze een abces openmaken, AB alleen werkt vaak niet afdoende als zo'n abces al zichtbaar is.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 16:18

Even schopje omhoog.

Destijds is abces opgesneden en leeggehaald. Helaas is die weer terug en nu ook 1 exact dezelfde plek andere kant. Morgen afspraak staan bij dierenarts.

Mensen ervaring van wat onderliggende probleem kan zijn bij abces op die plek (tussen oor en oog)? En of er een permanentere oplossing mogelijk is. Ik wil haar niet elk half jaar onder die stress van leeghalen met narcose doen..