Nieuw huisdier....?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke565

Nieuw huisdier....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 20:56

Helaas is onze hond afgelopen dinsdag ingeslapen na 12 mooie jaartjes |( . Helaas willen mijn ouders geen nieuwe hond, maar ik kan niet zonder huisdieren :o . Nu is mijn plan om aan het einde van het jaar op mijzelf te wonen. Daarbij is het de bedoeling dat dit huisdier natuurlijk meegaat. Ik wil maximaal 40 euro per maand besteden aan dit huisdier. De twee voorwaarde van mijn ouders zijn: ik zorg ervoor en het moet niet al te erg stinken.
Wie heeft er suggesties?

Anoniem

Re: Nieuw huisdier....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:58

Een Kat! Wij zijn lang geen 40 per maand kwijt aan onze kat, wat het weer makkelijker maakt een spaarpotje voor de DA te maken :)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:58

Koppeltje Cavia's?

Lieke565

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 20:59

Jans schreef:
Een Kat! Wij zijn lang geen 40 per maand kwijt aan onze kat, wat het weer makkelijker maakt een spaarpotje voor de DA te maken :)

O ja dit wil mijn moeder zeker niet!

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:00

Zoiezo niks alleen, als dat geen probleem is zouden meerdere kleine dieren kunnen :)

Een kat moet je wel mee uitkijken als je weet dat je gaat verhuizen. Als je hem nu bijvoorbeeld naar buiten laat, en je komt dalijk ergens te wonen waar dat mogelijk is, maak je hem niet gelukkig.

En een kat of andere groter dier kan nog wel eens voor flinke DA kosten zorgen..

Lieke565

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 21:02

Het moet inderdaad een klein huisdier zijn

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:02

2 konijnen of 2 ratten, beide goed tam te krijgen. Konijnen liepen hier altijd los door de huiskamer, goed zindelijk en super tam!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:03

BlackShadowZ schreef:
Zoiezo niks alleen, als dat geen probleem is zouden meerdere kleine dieren kunnen :)

Een kat moet je wel mee uitkijken als je weet dat je gaat verhuizen. Als je hem nu bijvoorbeeld naar buiten laat, en je komt dalijk ergens te wonen waar dat mogelijk is, maak je hem niet gelukkig.

En een kat of andere groter dier kan nog wel eens voor flinke DA kosten zorgen..

Sommige dieren kun je beter echt alleen houden :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:03

BlackShadowZ schreef:

Tenzij je natuurlijk kiest voor een Russische dwerghamster of een Syrische hamster. Alsjeblieft alleen dan! :)

Tsja ... wat zoek je in een huisdier? Ik zou zeggen een Russische Dwerghamster van een geschikte fokker maarja, wellicht ben ik met 18stuks nogal bevooroordeeld.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 18-05-17 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:04

Ga je op kamers of echt op jezelf? Op kamers mag je vaak geen huisdieren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Bepaalde dieren moet je inderdaad juist alleen houden omdat ze solitair zijn.

Ik denk dat je moet kijken wat voor dier jou aanspreekt, hoeveel ruimte en tijd je hebt en aan de hand daarvan kijken of het verstandig is om nu een dier te nemen of toch even te wachten.
Konijnen kunnen leuk zijn maar moet je samen houden net als ratten, bepaalde hamsters moeten solitair gehouden worden en kunnen ook erg leuk zijn en als je het verblijf goed schoon houdt stinkt het niet.

Anoniem

Ik weet niet hoe duur ze in aanschaf zijn etc... Maar in dit topic komen regelmatig slakken voor:
[BB-HK] Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Of wandelende takken, wandelende blaadjes, een aquarium met (speciale?) vissen...

Of wil je echt een aai-dier? ;)

Lieke565

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 21:05

Goof schreef:
Ga je op kamers of echt op jezelf? Op kamers mag je vaak geen huisdieren.

Ik ga dan echt op mezelf wonen.

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:06

Zelf heb ik reuzen slakken ;) kost helemaal niks, een euro per week aan komkommer en ander groenvoer. verblijft verder gewoon op een laag potgrond, maar ja niet iedereen houd van dat soort huisdieren :')
2 kleine cavias? konijnen zijn minder geschikt omdat deze een wat groter hokje nodig hebben. nadeel is wel dat cavias brokjes, goenvoer en wekelijks een schone kooi nodig hebben. vooral het zaagsel zal erg aantikken als je ze binnen hebt zitten. Hier hebben we ze buiten op het zand zitten, dit scheelt enorm maar als je gaat verhuizen moet je daar wel rekening mee houden!

Hamsters of ratten zijn wel goedkoper en makkelijker te houden, hoeven ook minder vaak verschoond te worden. of een vogeltje?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:08

Wij hebben een Afrikaanse witbuikegel. Hele leuke diertjes, maar je moet ze (en de bak) goed schoon houden tegen stinken. Regelmatig in bad en elke dag (!) oppakken, vooral in het begin. Anders worden ze erg snel schuw.

Ze hebben wel een ruim, verwarmd terrarium (100 cm op z'n minst) nodig, maar je houdt ze het liefst alleen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:15

Joaltijd schreef:
Ik weet niet hoe duur ze in aanschaf zijn etc... Maar in dit topic komen regelmatig slakken voor:

Aanschaf varieert van pak 'm beet €0,50 tot €80,- per stuk, hoe bijzonderder en groter hoe duurder zegmaar.
Ga er maar vanuit dat je voor jongere reuzenslakken van een gangbaardere soort max €10,- per stuk kwijt bent (heb het even hoog ingeschat).
Onderhoud kost weinig: stuk sepia, een blok potgrond van de Action, wat groenvoer (evt afsnijdsels van je eigen eten), warmtematje en een terrarium oid.
Ik heb er momenteel 7 en ben wekelijks ong €2,- kwijt en dan heb ik bodembedekking en sepia meegerekend en wsl (een groot deel van) de elektriciteitskosten ook.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:19

Ik heb 2 ratten. Heb daarvoor konijnen, cavia's en een hamster gehad maar die waren allemaal niet zo leuk als deze ratjes <3 Ik had ze dan vanaf een week of 6/7 oud en ze waren ontzettend makkelijk tam te maken. Het zijn 2 mannetjes, geen idee of er verschil zit tussen mannetjes en vrouwtjes. Maar ze zijn echt zo leuk! Ze komen lekker in mn nek liggen slapen of ze lopen los, als ze wakker zijn continu aan t spelen en doen.
Het is in het begin even een investering met de huisvesting maar nu ben ik er echt niet veel aan kwijt per maand. Voer koop ik in grote zakken via bol.com en dan af en toe een pak hennepvezel als bodembedekking maar dat is per maand echt niet veel. Ik kan het van harte aanraden! :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:21

Sterkte met het verlies van je hond :(:)

Ik heb zelf 8 cavia's en zou die ook aanraden, maar dan een koppeltje natuurlijk. Je kunt er prima mee knuffelen maar het maakt ook niets uit als je daar geen zin of tijd voor hebt, dan vermaken ze zich ook prima.

Kwa onderhoud zijn ze niet heel duur, we zijn hier met 8 cavia's rond de 150 per maand kwijt zonder dierenarts kosten. Waar je dan wel rekening mee moet houden is dat ze elke dag verse groente nodig hebben voor vitamine c, ik voer zelf dagelijks 4 soorten.

Voor een koppel zou ik een kooi van minstens 1.20 nemen. Er zijn ook heel mooie omgebouwde kasten, dan ziet het er nog leuk uit ook :)

Muizen vind ik zelf ook heel leuk en nemen wat minder ruimte in, maar dat zijn voornamelijk kijkdieren.

Lieke565

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 21:25

lor1_1984 schreef:
Joaltijd schreef:

Aanschaf varieert van pak 'm beet €0,50 tot €80,- per stuk, hoe bijzonderder en groter hoe duurder zegmaar.
Ga er maar vanuit dat je voor jongere reuzenslakken van een gangbaardere soort max €10,- per stuk kwijt bent (heb het even hoog ingeschat).
Onderhoud kost weinig: stuk sepia, een blok potgrond van de Action, wat groenvoer (evt afsnijdsels van je eigen eten), warmtematje en een terrarium oid.
Ik heb er momenteel 7 en ben wekelijks ong €2,- kwijt en dan heb ik bodembedekking en sepia meegerekend en wsl (een groot deel van) de elektriciteitskosten ook.

Ik lees dat ze erg snel en veel eitjes kunnen leggen. Hoe doe jij dit? Aangezien jij er zeven hebt?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:35

Ik heb nog vrij jonge slakken dus heb er nu nog geen omkijken naar.
Het beste is om de bak om de dag even door te spitten en de eitjes minimaal 24 uur in de vriezer te steken of te pletten.

Lieke565

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 21:40

Ik zit toch meer te denken aan een cavia. Ook nog een probleem mijn moeder heeft een allergie

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:51

Lieke565 schreef:
Ik zit toch meer te denken aan een cavia. Ook nog een probleem mijn moeder heeft een allergie

Ga dan wel voor 2 cavia's, het zijn groepsdieren :)

Lieke565

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 22:19

melody7 schreef:
Lieke565 schreef:

Ga dan wel voor 2 cavia's, het zijn groepsdieren :)

Dat ga ik zeker doen. Ik heb er twee op het oog.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 06:37

De vakantie komt er aan. Ga lekker oppassen op een ander z'n huisdieren en koop wat je leuk vind wanneer je het huis uit gaat. Een kleine hond is niet zo duur in onderhoud en verzekering. En stinken? Ja dat is heel persoonlijk. Ik vind mijn honden niet stinken. De ratjes van m'n neefjes wel.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 06:41

Muizen zijn ook erg leuk om te houden en vrij goedkoop!