Hond rent naar huis in angstige situaties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Hond rent naar huis in angstige situaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 20:57

Beste bokkers,

Sinds ruim een half jaar heb ik een, nu één jaar oude, Australian Cattle Dog. Doordat hij uit de broodfok komt en weinig kent heeft hij een enorme angst voor vreemden.

Na een paar weken heb ik het aangedurfd om hem los te laten lopen in rustige losloopgebieden. Dit gaat eigenlijk altijd perfect. Hij komt direct, zonder enige twijfel wanneer ik hem roep.

Echter, enkele weken terug liep ik met hem door het bos waar hij schrok van een groep kinderen en is hij rechtstreeks naar huis gerend. Sindsdien heeft hij de neiging om te vluchten wanneer we groepjes mensen tegenkomen. Daarom doe ik hem niet op smalle paden los (dan kan hij er niet omheen) en let ik heel goed op of er mensen aankomen.

Vandaag liep ik met hem in het bos waar ik een groep jongens tegen kwam op scooters. Ze gingen dezelfde kant uit als ik dus ik vroeg of ze even wilden wachten zodat ik mijn hond kon pakken. Daarop reageerden ze met 'kom we pakken 'm!' En ze gingen schreeuwend en toeterend achter hem aan. Toen is hij weer naar huis gerend.

Ik durf het nu eigenlijk niet meer aan om hem los te laten. De drempel voor hem om naar huis te gaan wordt zo steeds lager en hij moet een drukke weg over.

Op wat voor manier kan ik hem hierin trainen (aan de riem vertoont hij ook vluchtgedrag waarmee ik hem train) en hoe kan ik hem tegemoetkomen met voldoende beweging?

Ik vind hem te jong om elke dag te fietsen en ook met deze temperaturen wordt het steeds lastiger. Het dichtstbijzijnde rustige losloopgebied zit op 5 kilometer afstand, ik heb geen auto dus daar kunnen we maar een paar keer per week heen.

Ik woon momenteel in een vrij rustige wijk, maar ben van plan om binnenkort naar een drukkere plek te verhuizen ivm mijn studie. Daar wordt het dus nog lastiger om hem los te laten lopen.

Wie weet raad in deze situatie?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:00

zoekspelletjes met hem doen, daar kunnen ze ook geestelijk hun energie in kwijt, speeltje is in het zicht verstoppen, feessie van maken als ie vind en dat steeds moeilijker maken

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:01

Wij hebben voor open velden deze lijn(20 m) :
http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... ?rrec=true
Als ie steeds tussen bomen en struiken schiet minder handig..

Verder zou ik verder trainen aan de (kortere)lijn zoals je doet, en dan is zo'n lange lijn misschien een volgend trainstapje.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:04

Oefenen met de hond aan de lijn. Neem hem mee naar alle denkbare situaties. Een schoolplein van een middelbare school langs lopen na schooltijd is een ideale manier om te oefenen: groepjes rumoerige mensen, scooters, fietsen, alle problemen in één keer. En zorg dat je zelf kordaat bent. Rustig wandelen, geen agossie toch-toontje opzetten en tussendoor een stukje worst in zijn mond stoppen.

Geef het wel de tijd, maar confrontatie samen met een kordate leider (jij) is de beste manier. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:05

Eerst trainen aan de lijn. Als je in een situatie komt en je kan hem met een ''losse'' lijn weer bij je krijgen met zijn aandacht, kun je hem later eens op een afgesloten veld los gaan doen. Is misschien verder weg, maar je moet toch eerst trainen. Als dit zo doorgaat, gaat het een keer mis en dat wil je natuurlijk niet.

Het mooiste is als je ergens met een gedragstherapeut kan trainen. Eerst solo en later in een groep. Meerdere die op lokaties trainen, dus moet te vinden zijn.

Voor nu zou ik hem echt niet meer loslaten of echt een afgesloten veld zoeken tot het probleem echt verholpen is.

Kaus

Re: Hond rent naar huis in angstige situaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 21:19

Met laten wennen aan situaties ben ik mee bezig. Ik woon in de buurt van zo'n 5 scholen dus ook daar loop ik dagelijks langs.

Het lastige is dat hij echt in paniek raakt. Op dat moment bestaat er niks meer behalve weg weg weg. Ook aan de lijn is hij regelmatig zo bang dat hij spontaan poept of plast. Hoe krijg ik hem op zo'n moment uit die paniek? Snoepjes neemt hij wel aan maar ik krijg geen contact met hem.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:24

Hem niet meer los laten lopen, denk ik.
In ieder geval niet zolang hij nog angstig is.
Of op een besloten veld of zoiets waar je zeker weet dat er niks kan gebeuren.
Misschien krijg je het er nooit helemaal uit, broodfok honden hebben toch een bepaalde achterstand.
Soms lukt het wel bepaald probleem gedrag eruit te trainen maar lang niet altijd.
Heb je overwogen om hulp te zoeken voor dit probleem (gedragstherapeut, hondenschool o.i.d.?)

Misschien een vraag die niet negatief bedoeld is, maar ik vroeg het me af.
Waarom heb je voor deze hond gekozen?
Het zijn toch werkhonden, en dan is jouw hond in slechte omstandigheden gefokt wat meestal problemen geeft.
Terwijl je in een drukke omgeving gaat wonen en studeert.
Het lijkt me een lastige combinatie om dan de hond goed te kunnen trainen en helpen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-05-17 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:27

Neem eens contact op met een gedragstherapeut die werkt met kalmerende signalen. Hier leren jij en de gond hoe je get beste kunnen reageren. Wij hebben zelf ook een angstige honden alleen deze valtvuit. We kunnen er nu mee wandelen zonder dat ze overal uitvalt

Wat betreft het los lopen. Wij hebben haar aan een longeerlijn lopen. Wat voor haar heel goed werkt. Je kunt ze kort houden als het moet en vrijheid geven als het rustig is

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:29

superpony schreef:
Eerst trainen aan de lijn. Als je in een situatie komt en je kan hem met een ''losse'' lijn weer bij je krijgen met zijn aandacht, kun je hem later eens op een afgesloten veld los gaan doen. Is misschien verder weg, maar je moet toch eerst trainen. Als dit zo doorgaat, gaat het een keer mis en dat wil je natuurlijk niet.

Het mooiste is als je ergens met een gedragstherapeut kan trainen. Eerst solo en later in een groep. Meerdere die op lokaties trainen, dus moet te vinden zijn.

Voor nu zou ik hem echt niet meer loslaten of echt een afgesloten veld zoeken tot het probleem echt verholpen is.

Dit dus. Er zijn veel verschillende lange lijnen (zoeklijn of een flexlijn), dan heeft je hond genoeg bewegingsruimte zonder gevaar te lopen.

Bij paniek binnentakelen en even aandacht vragen, snoepje erin en weer doorwandelen. Het kan zijn dat je echt heel erg lekker snoep moet meenemen (frikandel, kaas of salami is vaak favoriet).
Thuis ook regelmatig oefenen met een Kijk, zodat dat commando er goed in zit, zonder afleidende prikkels.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 21:30

Ik snap je vraag hoor Barbert! Ik heb ervaring met border collies en wil graag een werkhond. Ik doe een deeltijdstudie waarbij ik momenteel maar 6 uur per week op school zit.

Toen ik de hond ben gaan bezoeken was niet bekend dat hij uit de broodfok kwam. Hij was daar samen met zijn broertje en daar was hij een enorm sociale hond. Hij kwam op mij af, ik kon hem aaien en we waren dikke vriendjes. Ook de keer daar op dat ik ben gaan kijken was het helemaal prima.

Echter zodra ik hem thuis had veranderde hij in een angstige hond. En dat is door zijn eigen succeservaringen steeds meer geworden (vluchten helpt dus doen we vaker!)

Ook met het verhuizen naar een stad had ik niet bedacht dat ik zo'n angstige hond zou hebben. Er zit vooruitgang in maar het gaat langzaam...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:31

Maar als een hond echt zo in paniek raakt, dan lijkt me er een snoepje erin stoppen en doorwandelen geen optie.
Zoiets kun je doen bij een hond die wat angstig of wantrouwig is, maar die niet echt in paniek is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:34

Aantal dingen is al gezegd, maar als hij al in paniek is leert hij niets meer, dan is hij al te ver, dus die situatie is al veels te veel voor hem.
Je moet het proberen zo voor elkaar te krijgen dat het voor hem behapbaar is en blijft dan leert hij wel bij, op moment dat hij al echt bang is ben je kansloos.

En bij echte paniek valt er niets met troosten en snoepjes al zijn het frikandellen te doen, echte angst gaat daar dwars door heen.

Het is natuurlijk heel lasting om een situatie op te zoeken die wel net kan, daar heb je dan al eigenlijk bekenden voor nodig die goed geinstrueerd zijn en ook luisteren als je die gaandeweg iets laat doen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 21:35

Een snoepje erin stoppen neemt hij wel aan. Maar dat is het dus ook wel. Ook van wildvreemden neemt hij snoepjes aan en dat is dan hap slik weg. Hij gaat op zo'n moment ook zitten op commando maar ik kan hem verder dan dat ook eigenlijk niet bereiken. Het commando 'kijk' is een goede. Daar ga ik mee aan de slag.

En verder was ik zeker niet meer van plan hem los te laten hoor. Tenzij het omheind is of vroeg in de ochtend (uur of 6).

Sjolvir, jij legt het inderdaad precies uit zoals ik het bedoel. Hij is niet meer te bereiken. Op dit moment is het geen kwestie meer van trainen maar meer van hoe haal ik hem uit de paniek.

Één persoon tegen komen is al te veel. Ik ken de drempeltheorie inderdaad maar er is voor hem bijna een situatie denkbaar die onder zijn drempel blijft. Met bekenden oefenen is inderdaad wat ik thuis veel heb gedaan en daar is hij nu al ontzettend in verbeterd! Maar hoe zorg je dat je niemand tegen komt in een straat dat je op die manier kan oefenen? Dat is bijna niet te doen..

Een jachtlijn ga ik naar kijken. Een flexilijn ben ik geen fan van omdat die bij mijn andere hond een keer is geknapt...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 21:44

Kaus schreef:
Een snoepje erin stoppen neemt hij wel aan. Maar dat is het dus ook wel. Ook van wildvreemden neemt hij snoepjes aan en dat is dan hap slik weg. Hij gaat op zo'n moment ook zitten op commando maar ik kan hem verder dan dat ook eigenlijk niet bereiken. Het commando 'kijk' is een goede. Daar ga ik mee aan de slag.

En verder was ik zeker niet meer van plan hem los te laten hoor. Tenzij het omheind is of vroeg in de ochtend (uur of 6).

Sjolvir, jij legt het inderdaad precies uit zoals ik het bedoel. Hij is niet meer te bereiken. Op dit moment is het geen kwestie meer van trainen maar meer van hoe haal ik hem uit de paniek.

Één persoon tegen komen is al te veel. Ik ken de drempeltheorie inderdaad maar er is voor hem bijna een situatie denkbaar die onder zijn drempel blijft. Met bekenden oefenen is inderdaad wat ik thuis veel heb gedaan en daar is hij nu al ontzettend in verbeterd! Maar hoe zorg je dat je niemand tegen komt in een straat dat je op die manier kan oefenen? Dat is bijna niet te doen..

Een jachtlijn ga ik naar kijken. Een flexilijn ben ik geen fan van omdat die bij mijn andere hond een keer is geknapt...

Als je flexlijn koopt koop dan een geode geen Action of zo.. maar echt goeie en dan niet eentje tot net aan max gewicht van je hond, maar klasse of paar klasses sterker.

(vind het ook ondingen, deze hond die ik nu heb heeft er tijdje mee gelopen toen ze de banaaninoren fase had, toen wel handig. Loop normaal altijd met politie lijn (maar dan blije roze met printje))

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:07

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:08

Misschien is een dunne 8 meter lijn van biothane een optie? Die kan je al sleeplijn gebruiken, als er iemand aankomt ben je dan nog snel genoeg om hem vast te pakken.

Vanaf welke afstand vindt hij personen eng? Of meteen al als hij ze ziet? Ik zou zelf eens proberen een voor de hond onbekend persoon te regelen en die op een flinke afstand gewoon te laten staan. En dat héél langzaam opbouwen.
Ik vind het al knap dat hij wel koekjes aanneemt, vaak zijn ze volledig geblokkeerd. Is er niet een speeltje waar hij dol op is?

Laat je niet teveel ontmoedigen als er niet zo snel vooruitgang is, sommige honden zijn zo angstig dat je de eerste tijd echt alleen maar hele kleine stapjes in de goede richting maakt. Echt gek van vreemden zal ie waarschijnlijk nooit worden. Die van ons is nu 8 jaar (7 jaar bij ons) en de dingen waar ze panisch voor was zijn nu redelijk ok, maar het zal er nooit helemaal uit gaan. En het heeft jaren geduurd voordat er wat vooruitgang was. Soms ging het tergend langzaam, soms besloot ze ineens dat ze ergens wel ok mee was. :')

Probeer iig door te lopen na een aanvaring met een vreemde, eerst zal het heel lang duren voordat de stress afvloeit maar dat wordt steeds korter. Die van ons schrikt bijvoorbeeld nog steeds van vuurwerk maar 5 minuutjes later loopt ze weer redelijk ontspannen mee.

Ik denk dat je een beetje moet aftasten wat goed werkt bij je hond, dat is voor elke hond weer anders. Bij die van mij had ik het idee dat het beter werd toen ik me niet meer zo aan het focussen was op het 'eruit trainen' van de angsten, maar meer op het trainen van andere leuke dingen. Daar leerde ze ook weer dingen van die ik kon gebruiken als ze angstig was. Met de 'touch' van treibbal liet ik haar bijvoorbeeld dingen aanraken die ze wat eng vond.

Als hij graag speelt en verder goed te trainen is heb je een groot voordeel. Maak hem bijvoorbeeld gek van de frisbee en gebruik dat om stress af te vloeien als je langs een eng persoon bent.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:13

Er is al zoveel gezegd..

Wat ik vooral niet begrijp..waarom doen mensen zoiets?! Achter je hond aan met de scooter! Het maakt me zo boos!
Wil gewoon even met je meeleven..

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:15

Heb je niemand met een stabiele hond in de buurt waar hij zich aan kan optrekken? of vergeet hij de wereld om zich heen? dan zou ik denken aan een bach bloesem.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 22:17

BAT ken ik niet, daar ga ik me eens in verdiepen.

Dat hij snoepjes aan neemt verbaast mij ook heel erg. Maar het is meer een 'ja ik eet het op ga weg met die hand' dan dat ie er blij mee is. Ik moet het namelijk wel echt voor z'n neus houden.

Als er mensen met een hond langs lopen gaat het al beter. Dan ben ik al zo ver dat ik hem met zij'n rug er naar toe moet laten zitten en non stop snoepjes in hem stop zodat hij niet om kijkt :') Hij is namelijk helemaal fan van andere honden.

Nu ik dat zo bedenk denk ik dat ik me eens ga aanmelden voor hondenwandelingen. Dan loopt hij mee in de groep (wel vast uiteraard met al die vreemden) en dat vindt hij veel minder eng. Zo heb ik ook veel vreemden aan hem geïntroduceerd, samen wandelen.

De stress afvloeien is inderdaad een puntje. De heenweg naar het bos raakt hij gespannen van alle mensen en als ik hem dan los laat is hij een explosie van energie en daarna is ie blij en relaxt. Maar op de terugweg (die langer is) heeft hij niet dat sprintje om af te vloeien en komen we dus hijgend en kwijlend van angst thuis.

Ik heb nog een andere hond die bij mijn moeder woont. Die is buiten ontzettend stabiel. Kijkt nergens van op, het zal hem allemaal een worst wezen wat hem gebeurt. Maar ook dat interesseert mijn hond op zo'n moment niet meer. Ik ben ook zijn alles maar zelfs mij verlaat hij in zo'n situatie. De angst overheerst écht alles.

Bach Bloesem gebruik ik al vaak. Ik heb ook een anti anxiety shirt van Kong voor hem. Dat draagt hij buiten ook heel vaak maar nu het warmer is toch wat minder.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:29

Kun je wel dingen doen met de hond waarvoor hij gefokt is?
Hij zal niet raszuiver zijn, maar bepaalde eigenschappen heeft hij waarschijnlijk wel.

Het is wel een typische werkhond, het zou jammer zijn als je hier niet mee doet of kan door de angst van je hond.
Ik weet niet precies wat je met jouw hond zou kunnen of willen in de toekomst?
Misschien kun je iets vinden wat je hond graag doet, waarin je hem kan trainen.
Eén of andere hondensport of drijven of wat dan ook, zou mooi zijn als je hond dit toch oppikt.

Maar ik weet niet hoe heftig de angst van je hond is in verschillende situaties, of hij sowieso daar nu in staat zou zijn?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-05-17 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 22:41

Ik ben van plan met hem te gaan schapendrijven en doe momenteel agility met hem (in een privé les zodat het op zijn hoogte en tempo kan). Vooral schapendrijben heeft hij heel veel interesse in maar ik moest eerst wachten tot hij een jaar was en ben nu opzoek naar de juiste club.

Ook wil ik graag frisbee er bij gaan doen als sport. Ik frisbee wel veel zelf met hem maar dat is toch anders dan een sport. Ik heb zeker geen werkhond en al helemaal geen veedrijver genomen om er niks mee te doen, daarom heb ik hem juist. :D

Momenteel ben ik overgestapt van privéles naar groeples met agility waarin iedereen zijn situatie snapt. Er zijn ook kinderen bij (zijn grootste angst) en dus wordt dit een hele mooie gedragstherapie. Dan laat ik die sprongetjes wel even links liggen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:46

Oh dat is leuk, dat je dat al met je hond doet.
Daar heb je gelijk in, een werkhond neem je inderdaad niet om er niets mee te doen. :)
Is je hond dan ook angstig, met agility of is hij dan juist niet angstig als je zoiets met hem doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:47

Als hij snoepjes aanneemt (hoe gestresst ook) dan kun je dat wel gebruiken, maar dan niet in de zin van 'je krijgt voer als je het goed doet en ik bepaal wanneer het gedrag goed genoeg is', maar door een vast patroon te hanteren. Bij belonen voor goed gedrag is de beloning namelijk niet echt te voorspellen voor de hond, zeker niet als hij zo emotioneel dat hij ook niet meer in staat is om zijn gedrag te koppelen aan de beloning. Dus dan werkt de beloning niet meer als leerhulpmiddel. Als hij dan voor hem 'onverwachts' voer krijgt, dan zal hij ook veel eerder geneigd zijn om dat weg te schrokken, want nóg iets onverwachts (ook al is het een beloning) kan voor nog meer stress zorgen.

Door een patroon op te zetten beloon je de hond niet meer voor zijn gedrag (die koppeling kan hij toch even niet meer maken) maar voor het patroon. Ikzelf werk bij paarden dan met hardop tellen; zeg hardop 'een, twee drie' en geeft het voer. En dat eindeloos herhalen. Hond/paard hoeft dus niets te doen, het enige wat er gebeurt is dat jij hardop telt en hij na 3 altijd voer krijgt. Zo hoeven ze niet na te denken over hun eigen gedrag/bewegingen maar hoeven ze zich alleen maar te focussen op de omgeving, namelijk jou; dat op de omgeving focussen deed hij toch al overdreven, alleen nu leert hij dat het heel gunstig is om tegelijkertijd met een deel van de aandacht bij jou te blijven want na 3 komt steeds voer (en dat wil hij wel 8-) ).

Ik zou dat wel eerst thuis oefenen; vraag je hond om bij je te komen, tel tot drie en (click &) geef voer. Dat steeds herhalen tot je bij hem ziet dat hij jouw tellen ziet als signaal om te wachten tot na de 3 het voer komt. Gaat dat goed, dan kun je natuurlijk ook tot 4 tellen, 5 of 10, maar ik zou klein beginnen en zeker buitenshuis eerst alleen t/m 3 te gaan en steeds daarvoor te belonen, net zolang tot het enge voorbij is.

Doordat patronen voorspelbaar zijn werken ze verschrikkelijk goed bij dieren die steun nodig hebben in moeilijke situaties waar gewone training in de vorm van goed gedrag = beloning al teveel prikkels kan zijn. Dit hardop tellen heb ik zelf ontwikkeld voor het werken met gestresste of angstige paarden, maar ik ken ook mensen die dit vervolgens bij hun honden hebben toegepast en waar dat ook bij werkte - behalve dan bij de hond die ook geen voer meer aannam, want dan wordt het natuurlijk wel heel moeilijk.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 22:59

Hé wat ontzettend slim bedacht dat hardop tellen! Dat ga ik proberen te koppelen aan het commando 'kijk'. Wat ik merk bij zijn aandacht vasthouden wanneer er andere mensen met een hond vastlopen is dus dat hij na het snoepje meteen omkijkt en dan weer naar mij voor een snoepje. Maar dat moet inderdaad niet het patroon worden. Hij moet naar mij blijven kijken.

Met agility was hij in de privéles helemaal blij. Dat vond hij werklijkwaar prachtig. Hij heeft een enorme drive om te werken. Als ik hem in het bos vraag om eens ergens overheen te springen zie ik hem helemaal opleven. Dat soort dingen doe ik dus ook veel. Maar op momenten dat er dan enge dingen gebeuren (laatst waren er twee mannen bankjes aan het zagen 30 meter verderop) raakt hij daar toch wel door afgeleid en heeft hij ook de neiging weg te willen. Maar de agility vindt hij zo prachtig dat hij bleef. De groepsles heb ik nog niet geprobeerd maar voorlopig laat ik hem nog niet los daarmee. Vooral kinderen zijn zijn grootste angst en ik durf geen risico te nemen op een vreemde plek.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:23

De hondenwandelingen zijn een heel goed idee denk ik, daar heeft die van mij ook veel van geleerd. Ondanks dat het erop lijkt dat de steun van een andere hond niet echt helpt (dat was bij die van mij ook zo), heeft het toch een positieve invloed. Zo kan ik haar wel los laten lopen als er ver weg knallen zijn of onweer met ander vertrouwde honden in de buurt, maar als ik alleen ben zou ze rechtstreeks naar huis rennen. :')
Ik herken heel veel van het gedrag van je hond en ik denk dat je al goed op weg bent hoor. Het kan heel lang duren voordat je vooruitgang ziet. Een half jaartje is helemaal niet zo lang. Lekker blijven trainen en veel nieuwe dingen proberen, zoals frisbee, misschien hoopers? Dan kan je er een spelletje van maken door hem om mensen heen te sturen. :D Bat-training en clickeren lijkt me ook een goed idee. Ik heb allerlei workshops gedaan en eruit gehaald wat leek te werken.