Schapen aanschaffen, tips gevraagd !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Schapen aanschaffen, tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 22:55

Wij hebben de overweging om schapen aan te gaan schaffen. We hebben namelijk serieus gras teveel en eigenlijk onhandige stukken land om te laten maaien.
Daarom kwam het idee om misschien toch een hobbywei met o.a 2/3 schapen te gaan inrichten.
Echter hebben wij zelf nooit eerder schapen van ons zelf gehad.... ( wel geiten )

Onze voorkeur gaat naar de wat apartere rassen en dan eigenlijk de devon and cornwall longwool.

Afbeelding

Ik heb al een volwassen dame op het oog . Maar ik vind het als groentje in de schapen lastig om tot aanschaf over te gaan.

Hebben jullie tips en tricks waar ik absoluut op moet letten bij de aanschaf van een schaap ?
Uiteraard heb ik google ook al geraadpleegd maar ervaringen en tips uit eerste hand zijn vaak toch het fijnst. :Y)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 23:04

wij hebben een paar kameroenschaapjes gehad, maar die waren zó luidruchtig dat we echt klachten kregen, op zich waren ze heel lief en makkelijk, het schijnt ook dat sommige altijd blaten en andere nooit, ik zou voor een niet blater gaan ;) verder moet je ontwormen en bekappen net als bij je paardjes, verder zijn oormerken verplicht en moet je ze registreren

Kuggur

Re: Schapen aanschaffen, tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 23:45

Hoeveel hectare weide is "serieus gras teveel"?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 00:02

Wij hebben ook twee schapen. We laten ze 1 keer per jaar scheren en dan worden ze meteen bekapt. Ontwormen doen we tegelijk met de paarden, we geven ze dan een injectie in de oksel. Je moet er wel voor zorgen dat je een ubn-nummer hebt voordat je de schapen thuis hebt want dat is verplicht! En omdat een schaap net als een paard het niet fijn vind om alleen te zijn zou ik voor een ''even' aantal kiezen.

Wij hebben onze schapen genomen omdat ze dan het gras op kunnen eten wat de paarden laten staan, alleen ze zijn zo verwend dat ze dat niet doen en alleen mooi gras, hooi en brokken willen :D
Verder zijn ze echt suuuuper leuk! Heb er 1 zelfs geleerd om pootjes te geven..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 00:17

Kuggur schreef:
Hoeveel hectare weide is "serieus gras teveel"?

1 :+

Mijn kleine pony's mogen het niet en krijgen het niet weg.
Vorig jaar is het gras gewoon 'vergaan' , dus dit jaar wil ik er wel wat mee.

UBN nummer ben ik inderdaad van op de hoogte.

Zijn er ook dingen als beenstanden / tanden of afwijkingen waarop je specifiek (net als je een paard gaat kopen) op moet letten ?

Clarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 00:30

als het geen droge zandgrond is: let vooral op dat je geen leverbot insleept..

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 00:48

Let erop als je zulke bewolde schapen neemt op miasis. Kan binnen 24 u klaar zijn.
Dit is wel een pittig schapenras. Veel werk en aandacht nodig
Je kunt ook swifters overwegen, zijn wat gemakkelijker, rustig karakter, niet zo extreem bewold en goede moeders als je lammetjes wilt.

Schapen ontwormen is een vak apart ivm resistentie. Schapen scheren is ook pittig als je het nog nooit hebt gedaan. En de klauwtjes idem dito. En dan heb ik het nog niet eens over het vangen :D

Mijn vriend heeft 7 schapen met bij behorende lammeren; dus wij weten dat het pittig zat is. Maar pure hobby. Echt genieten met die beestjes !

Succes en veel plezier !

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 00:51

Wat afwijkingen betreft; Een schaap heeft een ander gebruiksdoel dan een paard en wordt meestal niet ingezet voor zware arbeid. Beenstand is dus niet heel belangrijk wanneer het niet echt hinderlijk is. Wil je gaan fokken zou ik wel voor ooien gaan die correcte benen hebben. Dus droog beenwerk, geen franse stand (voor) of koehakkig (achter) en sterk op de koten staand. Verder geen dieren kopen met een over- of onderbeet.

Clarisse spreekt al over leverbot. Dat is inderdaad uitkijken geblazen. Leverbot komt vooral in natte soppige weilanden voor want de leverbot kan zichzelf ontwikkelen in poelslakjes. Ontwormen werd ook al genoemd.

Daarnaast moeten bijna alle schapen jaarlijks geschoren worden. Dit brengt best wel wat kosten met zich mee wanneer je iemand moet inhuren. Zelf doen kan, maar het is een vak apart en je wil je schaap natuurlijk niet open halen. Ook zijn de scheermachines en messen niet goedkoop. Schapen moeten ook bekapt worden. Ik lees hierboven dat ze 1x per jaar bekapt worden, maar dat is zeer weinig. Het beste is om het toch wel 3 á 4 keer per jaar te doen. Dit is niet zo moeilijk en makkelijk te leren :) Zeker wanneer het om een klein aantal schapen gaat is het makkelijk zelf bij te houden.

Bij schapen is het in de zomer wel echt oppassen voor maden. Wanneer ze een beetje slappe mest hebben worden vliegen enorm aangetrokken en lopen ze een hoog risico om myiasis te krijgen. Myiasis kan heel snel ontstaan. In de zomer doen wij dan ook altijd minimaal 2 checks per dag. Ook zijn er middelen verkrijgbaar die de kans op myaisis doen verkleinen, maar ook een behandeld schaap kan alsnog problemen krijgen.

Als laatste is het erg belangrijk om schapen geen geiten-, runder- of paardenbrokken te voeren. Geiten hebben een hogere koperbehoefte en wanneer je deze speciale brok aan schapen voert krijgen ze te kampen met een overschot aan koper wat soms zelfs leidt tot een kopervergiftiging. Hoeveel koper een schaap nodig heeft is wel erg rasafhankelijk. Vleesschapen (bijv. Texelaars, Suffolks) hebben minder koper nodig dan melkschapen en bijvoorbeeld een Drents Heideschaap heeft juist wel behoefte aan wat koper. Zeker op zandgronden is dat minder aanwezig in het gras en zul je ze juist wel wat koper moeten verstrekken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:21

Wij hebben drie hobbyschapen: herdwicks. Een hard, slim en leuk ras. Het zijn vriendelijke schapen met een "komt het vandaag niet, dan morgen wel" mentaliteit. Ze maken zich niet al te druk en vinden het ook leuk zo nu en dan ergens op te klimmen of springen.

Ze zijn laag in onderhoud. Toevallig zijn onze schapen vandaag geschoren en de klauwtjes bekapt. Dat was nauwelijks nodig, terwijl het meer dan een jaar geleden is dat ze bekapt zijn. Je moet alleen geen wol van ze willen, want hun wol is vooral geschikt om schuursponzen van te maken :-). Maar door die stugge vacht zijn ze ook minder gevoelig voor myasis.

Maar goed, zoek goed uit welk ras jullie aanspreekt en wat je ermee wil doen. Wij wilden gewoon een leuk groepje schapen die laag in onderhoud zijn en tien jaar meegaan. We fokken er niet mee verder.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 22:49

Bedankt voor jullie tips !
Zijn zeker dingen waar ik wat mee kan :D

We hebben inmiddels een Schaap gekocht ( moet nog worden opgehaald ) zoals hierboven.
Een Devon and cornwall longwool schaap, het is een ras was niet zo veel in NL voortkomt dus nu op zoek naar een vriend/vriendin voor haar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 06:44

Mijn tip zou zijn een koppeltje schapen van een boer in de buurt te vragen om te 'logeren' voor een aantal weken om uit te proberen hoe het jullie bevalt en te leren wat wel en wat niet handig is.
Er valt veel te leren over schapen houden en hun ras specifieke onderhoud. Toch weer heel anders dan een paard :D
En als het bevalt, kan je daarna op zoeknaar eigen schapenkoppel.

*edit ik leesdat je al een schaap heb gekocht.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 07:14

Zorg zo snel mogelijk voor een maatje. Een schaap zet je evenals een paard niet alleen. Heb je een ubn nummer geregeld= De boetes zijn niet mals als je in overtreding bent. Heel veel plezier met je schapen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 00:04

There she is :D
Afbeelding

Rizette schreef:
Zorg zo snel mogelijk voor een maatje. Een schaap zet je evenals een paard niet alleen. Heb je een ubn nummer geregeld= De boetes zijn niet mals als je in overtreding bent. Heel veel plezier met je schapen.

Absoluut daar zijn we nu ook mee bezig , zsm een vriendin voor d'r echter is het nog niet makkelijk om dat in dit ras te vinden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 00:08

Ik zie dat je inmiddels al een schaap hebt, maar wou nog de tip geven dat je moet zorgen voor een voldoende stevige omheining. Stroom voelen ze meestal niet door hun wol, en ze gaan nogal snel tegen omheiningen aan schuren, en dan zijn ze er plots onderdoor. Been there, done that, is de reden waarom ik mijn schapen indertijd verkocht heb.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 00:18

Happinez schreef:
Absoluut daar zijn we nu ook mee bezig , zsm een vriendin voor d'r echter is het nog niet makkelijk om dat in dit ras te vinden.

Dan zou ik me niet zo druk maken om dat ras. Schapen maakt het niet uit, en ooien kruisen zich toch niet met elkaar.
Zsm gezelschap voor dat dier zou je prioriteit moeten zijn imo.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 08:54

hwn schreef:
Ik zie dat je inmiddels al een schaap hebt, maar wou nog de tip geven dat je moet zorgen voor een voldoende stevige omheining. Stroom voelen ze meestal niet door hun wol, en ze gaan nogal snel tegen omheiningen aan schuren, en dan zijn ze er plots onderdoor. Been there, done that, is de reden waarom ik mijn schapen indertijd verkocht heb.

Thanks, We zijn inderdaad bezig geweest met de omheining omdat we ze niet ineens op de weg willen hebben.
Hufterproof omheining , de stroomdraden moeten er nu nog langs getrokken worden.
Afbeelding

Kugger , klopt schapen maakt het niet uit maar mij wel.
Als er in de toekomst wel een Ram bij komt wil ik geen mengelmoesjes.
Je doet alsof een dier van een weekje alleen dood gaat , maar geloof me ... dat gebeurt niet. :)
Ze heeft nu gezelschap van mijn pony's, niet ideaal maar ik ga geen overhaaste beslissingen nemen door binnen 2 dagen een ander ras schaap aan te schaffen. We zijn inmiddels al volop fokkers van het ras aan het benaderen, zelfs in België ( terwijl wij noord NL zitten ) omdat er in NL echt maar een beperkt aantal te vinden is.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:00

hoi. leuk dat je schaapjes neemt. Ik heb zelf een paar ouessantjes. Kost niks, bijna geen onderhoud en vreten veel gras! Zeer licht in gewicht dus gemakkelijk te hanteren. Zeer sober en lammert probleemloos af.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:01

Wij hebben ongeveer 60 schapen + ca. 100 lammeren lopen op dit moment, dus genoeg ervaring hier. Ik zie dat er al veel goede tips gegeven zijn! :j Ik wil er wel nog even wat aan toevoegen. Dit schapenras lijkt leuk met al die wol, maar maakt het eigenlijk heel lastig houden in dit Nederlandse klimaat. Zorg dat je ze echt nog een keer scheert deze zomer! In juni/juli ongeveer. Als er teveel wol zit, gaan de vliegen er eitjes in leggen en daarom komen maden van (miases) en is heel moeilijk behandelbaar. Producten die echt goed werken, zijn in Nederland bijna niet verkrijgbaar. Wij hebben het hier weleens gehad, een lam net te laat geschoren. De maden eten je schaap letterlijk op, niet fijn om te zien :n

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:52

Hier "in verwachting" van een groepje kameroenschaapjes!
2 ooilammetjes, elk met hun mama en een opgroeiend rammetje (onverwant).
Gezinsuitbreiding bij mijn hoefsmid en ik mag ze hebben!
Ze komen 3/6!

Oh ja => rammetje = Muffin
mama ooi 1 = Biscuit
mama ooi 2 = Brownie
ooi lammetje 1 = Cupcake
ooi lammetje 2 = Cookie

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:21

Happinez schreef:
hwn schreef:

Thanks, We zijn inderdaad bezig geweest met de omheining omdat we ze niet ineens op de weg willen hebben.
Hufterproof omheining , de stroomdraden moeten er nu nog langs getrokken worden.
[ Afbeelding ]

Kugger , klopt schapen maakt het niet uit maar mij wel.
Als er in de toekomst wel een Ram bij komt wil ik geen mengelmoesjes.
Je doet alsof een dier van een weekje alleen dood gaat , maar geloof me ... dat gebeurt niet. :)
Ze heeft nu gezelschap van mijn pony's, niet ideaal maar ik ga geen overhaaste beslissingen nemen door binnen 2 dagen een ander ras schaap aan te schaffen. We zijn inmiddels al volop fokkers van het ras aan het benaderen, zelfs in België ( terwijl wij noord NL zitten ) omdat er in NL echt maar een beperkt aantal te vinden is.

Afrastering ziet er heel goed uit!
De tip van Elise die een tweede keer te scheren vind ik ook een goeie, dit ras is (zeker met dit weer, warm en nat tussendoor) gevoeliger op myasis. Dat wil je echt niet meemaken.
En nu ben ik niet meteen voor chemisch behandelen, maar deze ging ik toch butox op doen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:27

Ik heb drie ouessantjes. Hele leuke kleine schaapjes. Bekappen, ontwormen, af en toe ontluizen en scheren hoort erbij. Maar als je al paarden gewend bent kun je prima schapen houden. Veel mensen die nooit dieren hebben gehouden vergissen zich in het houden van schapen. In principe vragen ze niet veel onderhoud, maar de basis dingen zijn super belangrijk. Ook een goeie mineralenliksteen zonder koper. En ze mogen ook echt geen brok met koper erin.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:36

Freya6: geen koper dat hangt van het ras af.
Wiltshire Horn of Drents Heideschaap bijv. mag echt wel een mineralenblok met extra koper. Anders krijg je te korten. Mijn Lüneburger Heidschnucken en Moorschnucken krijgen ook extra koper, hebben ze nodig.
Texel daarintegen, die kan juist weer niet tegen koper.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:43

@sassy: Weet jij hoe het zit met ouessantschapen en koper?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:04

@Mizora, hangt ook af van de grond en vegetatie af waar je op zit, wij zitten hier op schrale zandgronden (waar onze rassen prima voor voldoen), geen klavers of rijke grassen, dus dan heb je al snel een tekort.
En dat zie je ook o.a. aan de vachten en lammeren.
Mede omdat hier nogal wat ijzer in de grond zit die de opname van koper blokkeert.
Is een beetje ingewikkeld om dat snel en simpel uit te leggen.

Over het algemeen geldt: Texel en kruisingen daarvan geen koper, en sobere rassen (en dat is een oussantje ook) die het goed doen op schrale gronden (en die niet toevallig in een vette koeienwei met evt. nog klaver erin gehouden worden) dan wel mineralen met koper.

Bij twijfel even Dr. Frank Glorie contacteren, als er iemand veel van schapen en voeding af weet is hij het wel: http://www.schapendokter.nl/pagina/scha ... schot.html
In de link vind je meer info over wel of niet koper bij schapen.
Als je die een mail stuurt krijg je doorgaans snel antwoord.

In de doorsnee schapenbrok zit geen koper, soms voeren mensen runderbrok omdat die goedkoper is, en daar zit het wel in.

Jammer is dat je de juiste waarden niet met een bloedonderzoek boven water krijgt, vaak alleen met een leverpunctie, en tegen dat je het duidelijk kan zien leeft je schaap helaas niet meer.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:09

Heb ooit ook zo'n langharige schapen verzorgd, dat waren Wallische zwartneuzen. Die man zei ook: nooit meer als deze overlijden. Zoveel onderhoud door lange haren, telkens ontstekingen aan ogen en oren doordat de wol ontzettend nat werd met regen en vies werd. Heel snel problemen met de hoeven. En ook snel last van myasis door de lange vacht bij de kont.