Oké, ik ben tegenwoordig niet zo meer van een topic openen. Maar ik zit momenteel met m'n handen in het haar.
Ik heb 2 konijnen, broers. Althans, ik dacht dat ze broers waren, want zo hebben we ze gekregen. Helaas bleek dit niet waar te zijn, en kregen ze eind maart 4 kleintjes waarvan 1 gelijk overleden is of dood is geboren. Wij kwamen er te laat achter dat er kleintjes zijn geboren en de ram heeft de hele dag nog bij het vrouwtje gelopen. Eenmaal erachter gekomen, direct de ram er bij weggehaald en hopend op niet opnieuw een nestje. Maar ja wel, een nieuw nestje. Weer hetzelfde verhaal van 4 konijntjes en 1 die overleden is of dood is geboren. Het eerste nestje heeft de zorg gekregen(&krijgt) die ze moe(s)ten krijgen.
Het probleem is nu dat ze 2 weken oud zijn, het super goed ging(dacht ik..). Gister liep er 1 babykonijn uit het hok, foutje dacht ik, dus ik heb hem terug gezet in het nest. Hij voelde heel zwaar aan, maar nooit ergens bij stilgestaan. Smiddags lag dat babykonijntje ineens dood in het hok.... Schrikken natuurlijk! Nu heb ik ze verder even met rust gelaten, mama was ineens zoekende leek het wel, logisch natuurlijk. Vanavond een oogje van een kleintje met gekookt afgekoeld water wat schoon gemaakt. Tot mijn verbazing voelde dit konijntje ook zwaar aan. En het andere konijntje ook. (Ik heb dus nu nog 2 baby's) Ik opgezocht op internet hoeveel ze ongeveer mogen wegen, en de babykonijntjes op de weegschaal gezet. Allebei zijn ze meer dan 100gr zwaarder dan wat op internet staat. Voor zover ik merk en gister heb gezien, voed het vrouwtje ze gewoon. Vanavond gezien dat allebei de babykonijntjes hebben gepoept. Ze reageren gewoon als ik aan kom lopen, gaan ze terug het nest in..
Iemand enig idee wat dit is, of wat ik kan doen? Of dat het juist niks is?
DA wordt morgen weer gebeld.. Het is dus ook noooit de bedoeling geweest een nest, laat staan twee nesten, te krijgen. Vooral niet met broer en zus..
Kan best zijn dat mams slagroom geeft en ze met zijn 2tjes daar erg goed gebruik van maken. Ik heb nooit baby nijntjes gewogen maar gewoon laten doen. Zijn dieren zo dichtbij de natuur dat ik niets doe tenzij echt noodzakelijk. Wel deed ik uiteraard zodra ze zelf gingen onderzoeken en eten ze uit de hand voeren en zelf in de ren zitten zodat ze wennen aan mensen. Uiteindelijk ook oppakken. Ik heb maar 1x een nest gehad. Was bewust franse hangoor x groot lotharinger. Dit was ivm karakters van ouderdieren en grote interesse in de nakomelingen voor aai projecten en groeps huisvesting. Had 1 nest van 12 jonge nijntjes haha was geweldig om mee te maken en waren super leuke nijnen!!
Jaa daar zat ik net ook aan te denken dat ze slagroom geeft. Maar door gisteren dat overleden babykonijntje, haal ik mij van alles in mn hoofd.. ik heb het eerste nestje ook miet gewogen omdat ik het in het begin zo natuurlijk mogelijk wou.. wel de controles uitgevoerd van hoeveel zijn het er en of ze genoeg voeding krijgen. Maar deze voelen zoveel zwaarder aan dat ik mij kan herinneren van het eerste nestje, dat ik mij zorgen begon te maken..
O wat mooi zeg! Ik heb stage gelopen bij een verzorgingshuis, en ook inderdaad eens meegemaakt van die aai projecten! Zo mooi om te zien!