Tumor bij kat dan toch geen tumor?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tumor bij kat dan toch geen tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:23

Om te beginnen Wij hebben een afspraak bij de dierenarts, maar ik wil graag zelf al wat ervaringen weten om op het gepaste moment een gepaste beslissing te kunnen nemen

Al bijna een jaar had onze kat van 16 een groeiend gezwel. Dit is gediagnostiseerd als zijnde melkkliertumor. De laatste tijd groeide het flink dus kat was weer mee naar de dierenarts als check up. Deze gaf aan dat er uitzaaiingen waren in de longen en de tumor op springen stond. Ze raadde ons aan snel een beslissing te nemen en niet te lang meer te wachten met inslapen. Goed, poes dus naar huis om nog even afscheid te nemen en afspraak gemaakt voor ze te laten inslapen. We werden gewaarschuwd dat, als de tumor open sprong, dit hevig zou bloeden en de kat vrij snel dood ging zijn. Maar, ondanks dat hij wel bijna ging springen was er nog genoeg tijd voor eventjes afscheid te nemen (dit is gebeurd in overleg met de dierenarts)

Nu is de tumor dus een stuk sneller geknapt dan verwacht. Maar zeker niet op de manier die wij dachten. Wij stonden 's ochtends op en zagen in het kattenverblijf overal plassen die urine kleurig zijn. Een soort ontstekingsvocht dus. Wij dachten eerst dat de puppy misschien per ongeluk bij de katten was geraakt maar dit leek ons onwaarschijnlijk. Op hetzelfde moment ga ik de betreffende kat gaan controleren, neem ik haar op en is de tumor weg. Nog een lichtje verdikking en je voelt nog een zakje zitten waar het vocht in zat. Maar geen gezwel, geen gebloed en zeker geen snelle dood. Jullie snappen dus wel dat ik even gek zat te kijken met een kat in mijn armen die eigenlijk dood had moeten zijn.

Dus nu vraag ik mij eigenlijk af wat dit in godsnaam kan zijn. Kan een tumor zomaar leeg lopen? Kan het dat het een kleine tumor is met eigenlijk gewoon veel ontstekingsvocht er rond? Je merkt wel dat de kat niet meer 100% is, ze eet wat minder en slaapt veel, maar ik kan zeker niet zeggen dat ze af ziet en al zeker niet dat ze dood is. We hebben wat vocht opgezogen en dat gaat mee naar de dierenarts want het is gewoon heel erg raar.

Wie kan mij zeggen of we goede hoop kunnen houden en poes nog even kan blijven?

meisje_

Re: Tumor bij kat dan toch geen tumor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:32

Heeft dierenarts een rontgenfoto gemaakt? Hoe wist ze dat er uitzaaiïngen zaten? Kan het niet zijn dat het een abcess was wat nu is opengesprongen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:34

Ja. Daardoor zijn de uitzaaiingen ook constateert. Voor de rest zie je het ook wel wat aan de kat. Ze is net wat kortademig dan goed, maar niet alarmerend. Kan een abces een jaar rijpen? Want punctie wees kwaadaardige cellen uit.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:38

Ik zou ook zeggen een abces. Sowieso vind ik het raar dat een tumor zou "openspringen" (dat doet juist een abces) en waarom zou de kat daar dood aan moeten gaan? Is de bult überhaupt ooit onderzocht (punctie oid)? Ik vind het een vaag verhaal, zou zelf naar een andere DA gaan voor een goede diagnosticering.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:38

Geen idee maar lijkt dan eerder een gemeen ontsteking te zijn geweest. Is de bult aangeprikt destijds of heb ik daar overheen gelezen?

Maar gekke tumoren wel ervaring mee. Onze oude bordercolli/greyhound heeft dat ook geflikt. Die had er een op zijn poot op een niet opereerbare plek. Was echt een kwaadaardige tumor. Ding klapte open terwijl we een dagje uit waren. Ex was hardlopen over de afsluitdijk en ik zat met een gillende volledig oversture hond in de auto in een onbekende omgeving. Iemand gevonden die voor me uit naar een dierenarts is gereden.

Daar onderzocht, overleg met eigen dierenarts en nee is niet opereerbaar dus inslapen is enige optie. Hind zware pijnstilling en kalmering gegeven poot dik ingepakt om het bloeden wat tegen te houden zodat ik ex kon ophalen op de afsluitdijk. Crematorium gebeld dat we met een hond zouden komen s avonds.

Terug bij de dierenarts euthanasie middelen lagen al klaar. Ze scheert het pootje voor de naald. Opeens een sappig geluid en ik zie iets wegstuiteren. :oo ligt de tumor op de grond. Die had zichzelf van het been verwijderd spontaan op de plek waar hij had gezeten zat een wond die niet bloedde. Dus ipv eithanasie middelen naald gepakt. Wond dichtgenaaid. Hond levend mee, crematorium afgebeld en onze eigen da ook. En de tumor in een potje meegekregen in formaldahyde. Ook utrecht heeft de tumor onderzocht en konden niet verklaren wat er nu gebeurd was. Hond heeft daarna nog 4 jaar geleefd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:39

Een vetophoping die aan de wandel gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:39

Ja, dat is gebeurd. Waarom kan een tumor niet open springen? Ik weet van meerdere mensen en dieren dat het gewoon kan (ingekapselde tumor die uiteindelijk open springt). Kat is onderzocht door 2 dierenartsen (ben namelijk recent verhuisd ;) )

Karuna: Wat een verhaal zeg, gelukkig voor de hond dat die nog een fijn leven heeft gehad!

Kan een vetophoping opeens vloeibaar worden? :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:41

Nee, daarom zeg ik 'aan de wandel'.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:42

Klopt kan wel tumor groeit huid kan op een gegeven moment de spanning niet meer aan en barst open. Geeft een vieze smerige bende. Is later op een andere plek oude hond nog twee keer overkomen. Een keer onderweg van frankrijk naar huis en een keer thuis nog. Heeft zelfs nog een topic gehad hier op bokt erover. Alle keren met succes geopereerd en poot behouden

Vetophoping wordt niet vloeibaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:44

Kan het geen cyste zijn ofzo? Die kunnen sowieso wel knappen en komen wel eens voor bij de melkklieren als er een verstopping zit dacht ik. Ik heb ook nooit gehoord van een geknapte tumor, dat is toch een vergroeiing van cellen en is toch niet gevuld met bloed? Maar daar heb ik weinig verstand van verder

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:52

Open klappende tumor geeft meestal een flink bloedbad. De tumor zelf klapt niet maar de bloedvaten eronder, waardoor iemand dood kan bloeden. Een gele vloeistof en bult die opeens weg is komt meer overeen met een cyste.
Hoe zijn tumor en uitzaaiingen gediagnosticeerd?
Laatst bijgewerkt door BeeMed op 08-05-17 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:54

Met punctie en foto :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:26

Die vlekken op de longen, dat kan veel zijn... In combinatie met de "tumor" was het mss logisch om er direct uitzaaiingen van te maken maar dat hoeft niet. Veel longaandoeningen zien er op foto net hetzelfde uit.
Verder denk ik ook aan een abces dat opengesprongen is.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:32

Wat een verhaal zeg, nog nooit gehoord!
Idd, wat Maximuss zegt is dat die vlekken op de longen veel kan zijn..

Ik volg even mee, heel veel succes bij de DA! Wanneer mag je erheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:50

Vanavond mogen we al snel even langs om te zien hoe ze het doet etc. Donderdag staat er verder onderzoek gepland :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:51

Tsja dat een kat van 16 er van binnen niet meer uitziet als kat van 1 jaar kan ik me voorstellen, als een kat niets mankeert laat je niet elke x kijken of er iets veranderd is van binnen, ik ben 51 en als je bij van binnen bekijkt zal dat ook niet meer zo zijn als 30 jaar geleden. Dus als er niet meer problemen naar boven komen naar aanleiding van die foto's zou ik dat laten voor wat het is. Tenslotte is 16 nou ook weer de jongste.

Kattetumoren staan er om bekend dat ze erg geaderd zijn, dus bij knappen is er altijd wel bloed daardoor. Maar katten staan er ook om bekend dat ze vaak abcessen hebben na een wondje en een wondje van een nagelpuntje van collega kat kan al genoeg zijn. Ik heb dat ook vaak als ik gekrabt ben door een kat er komt altijd wel een pusbultje na een dag.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:19

Ik ben benieuwd wat de DA zegt vanavond.
Raar hoor .

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:26

Ik ben ook erg benieuwd wat de DA gaat zeggen. Onze hond had ook een 'tumor' in de schouder. DA heeft een punctie uitgevoerd en er kwam allemaal geel vocht uit. Bult bleef weg, die ze al een jaar had.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:03

Hoe is het gisteren gegaan DeMolenhoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:33

Het betrof inderdaad een cyste. Maar helaas had de kat nog andere kwaaltjes en is ze vandaag rustig gegaan. Morgen plekje zoeken en begraven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:40

Sterkte.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:58

Sterkte :-(

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:21

Och dat is geen leuk nieuws! Heel veel sterkte DeMolenhoek! Y;(