Zou dit goed gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Zou dit goed gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 10:47

Wij hebben een york teefje van 9 jaar, rustig hondje. Bij andere honden snuffelt ze een keer en gaat haar eigen weg weer of ze grauwt een keer een vertrekt weer. Gaat nooit het gevecht echt aan. Tot ze 4 was heeft ze bij mensen gewoond met meerdere teven, yorken en bullmastiffs. Zonder problemen.

Nu kunnen we een Dalmatier teefje van 4 overnemen, geen probleemhond maar ivm emigratie van de huidige eigenaar. Deze vertoond ongeveer hetzelfde gedrag als onze York. Als ze eens grauwt is het veelal tegen grote honden, niet tegen kleintjes.

Wat denken jullie, proberen we het ofniet? Twee volwassen teven bij elkaar, beide niet gesteriliseerd. En hoe zouden we ze dan het beste kunnen introduceren? De York is nogal kefferig aan de lijn.

DanielleB

Re: Zou dit goed gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:48

Ga ergens met ze wandelen, gewoon elkaar daar ontmoeten, elk aan een riem en de ene hond links, andere hond rechts en zo te wandelen. Of op een afgesloten stuk daarna de riemen er even af. Dan heb je een neutrale zone.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 10:52

Dank je!
En als ze wel lelijk doen? Even laten 'uitvechten' of direct ingrijpen?

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:54

Proberen kan altijd, zolang ze beide een plekje hebben om zich terug te trekken denk ik dat het pria moet lukken.
Ik zou ze op een neutraal gebied los kennis laten met elkaar, als je het écht veilig wil houden is het misschien wel handig een lange lijn er aan te doen voor het geval dat ze wel in de aanval gaan.

Ik zou ze niet laten 'uitvechten', dat is geen eerlijke strijd een dalmatiër tegen een York, maar zolang er geen bloed aan te pas komt zou ik nog even afwachtend zijn. Anders heb je kans dat je ze juist meer opfokt door er zelf zo bovenop te staan.
Laatst bijgewerkt door amyyy55 op 08-05-17 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:55

DanielleB schreef:
Ga ergens met ze wandelen, gewoon elkaar daar ontmoeten, elk aan een riem en de ene hond links, andere hond rechts en zo te wandelen. Of op een afgesloten stuk daarna de riemen er even af. Dan heb je een neutrale zone.

Dit in ieder geval doen en niet bang zijn dat ze niet samen kunnen als ze eens een keer snauwen. Met mijn akita teefje zet ik de nieuwe hond altijd in de bench ( grote gang met kinderhekje ervoor ) en laat de hond gewoon daar. Alleen met wandelingen er samen uit en na 1 of 2 dagen zijn ze meestal de beste vriendjes. Heb zelf nu 2 teefjes en 1 reu, maar ook vaak een extra reu of teefje erbij en dit gaat op deze manier zonder problemen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:57

Een grauw links en rechts is niet erg, zolang ze elkaar maar niet opvreten. Ze mogen best hun grenzen aangeven, maar niet doorzeuren erover, zegmaar. Dat verschil zie je snel genoeg :)
Ik zou het gewoon proberen. De eerste dagen verlopen meestal stroef, maar na een tijdje gaat het vanzelf beter.

En inderdaad leren kennen op neutraal terrein (niet het veldje om de hoek, die kent jouw hond al goed) en een stuk samen wandelen. Daarna samen naar binnen lopen.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:58

Ik denk dat mensen daar wel verschillende meningen over hebben.
Ik denk dat je echt moet kijken of het gewoon even kijken is wie de baas is, of dat ze echt aanvallen.
Ik haal ze wel uit elkaar als ze elkaar echt aanvallen, mijn kleine wil namelijk wel opboksen tegen de husky, maar dat is zo'n andere hond dat de kleine toch wonden krijgt, en dat voorkom ik liever.
Mijn 2 groten laat ik het ze wel zoveel mogelijk zelf oplossen zolang het niet een echte gevecht wordt of dat ze in een kleine ruimte zitten.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:07

Ik acht de kans klein dat het mis zal gaan. Zeker als je ze inderdaad op neutraal terrein elkaar laat leren kennen, daarna samen naar binnen. Het zal best eens voorkomen dat 1 van de 2 boos wordt op de ander, laat ze wel zelf hun grenzen aangeven. Honden communiceren het beste gewoon zelf, zonder lijn of menselijke interventie. Als 1 van de 2 wel een probleemhond zou zijn (veel te veel uitdagen, of onverwachts een hond aanvallen), dan had je dat waarschijnlijk wel al geweten. Desalniettemin zou ik er wel de eerste dagen een beetje bij blijven als ze samen zijn (of in ieder geval binnen gehoorafstand). Mocht het dan echt fitti worden, kan je altijd nog ingrijpen.

Van wat ik heb gezien is het normaal dat een hond 1 correctie geeft als grens-aangever. Dus 1 keer een gemene blik met knauw met grom met blaf whatever. Als de andere hond dan terugdeinst, maar de hond gaat toch door met de correctie: dan zou ik er wel tussen komen. Het kan wel zo zijn dat dat even regelmatig achter elkaar gebeurd (dus hond 1 gaat te ver, hond 2 geeft correctie, hond 1 deinst terug, hond 2 stopt met correctie, hond 1 denkt: yo, nog een keer proberen, hond 2 geeft weer correctie etc), maar dat gedrag verwacht ik meer bij jonge / lompe honden.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 11:32

Bedankt voor jullie adviezen, hier kan ik wel wat mee!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:47

Kan je de dalmatier niet een weekje te logeren hebben voordat je beslist? Als er na een week nog veel spanning in de lucht hangt (zelfs al vechten ze niet) zou ik het niet doen.
Kennismaking liefst zonder leiband, omdat je zegt dat je york nogal blafferig is aan de leiband.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:58

Is dat van neutraal terrein ontmoeten wel een goede keus? De "nieuwe" hond zal zich toch echt moeten voegen naar de al aanwezige hond en zich dus onderdanig moeten gedragen in het voor haar vreemde huis, lijkt mij.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:02

Bij mij thuis zou het ook prima kunnen, maar als je misschien toch wat safer wil zijn kun je misschien beter eerst even wandelen zodat ze niet gelijk geconfronteerd worden met zn 2en en daarna gewoon samen naar huis gaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:39

Op neutraal terijn laten kennis maken en wanneer het verder gaat dan grauwen of van zich af pitsen direct ingrijpen. Teven nooit iets laten uitvechten, zeker niet met zo'n verschil in grootte.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 18:43

Nee ik zou inderdaad nooit ons 2 kilo wegende mini'tje het laten uitvechten met een Dalmaat :(:)

Morgen hebben we contact om een ontmoetingsafspraak te plannen. Ben heel benieuwd!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:56

josien_m_ schreef:
Is dat van neutraal terrein ontmoeten wel een goede keus? De "nieuwe" hond zal zich toch echt moeten voegen naar de al aanwezige hond en zich dus onderdanig moeten gedragen in het voor haar vreemde huis, lijkt mij.

Maar voor de bestaande hond is het heel anders om een enigszins bekend dier in huis te krijgen dan een volslagen vreemde
En daar zit het verschil
Een wildvreemde hond in huis dan is er naast kennismaking ook direct territorium waar je een vreemde hond in toe moet laten
Dat kan gewoon heel makkelijk extra strubbelingen met zich mee brengen

Als ze elkaar al enigszins kennen is een deel van die eventuele spanning al weg

En idd , even mopperen mag , maar zou ook vrij vlot ingrijpen als er iets uit de hand loopt ;)

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:53

Gewoon op neutraal terrein, meteen los en lekker wandelen. Snauwen op zich is prima gedrag. Grenzen aangeven mag en bij de ene hond is deze sneller bereikt dan de andere hond. Gaan ze er in door dan ingrijpen natuurlijk.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 23:19

We gaan zaterdag kijken en de honden kennis laten maken. Ik hoop zo dat ze zo leuk is als wij denken en dat het soepel verloopt tussen de honden...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 19:00

Nou ik heb me druk gemaakt om niks. Na even snuffelen samen los gelaten en er is geen onvertogen woord gevallen. Een uur samen gewandeld en ze gingen lekker hun eigen gang. Als de honden bij elkaars baasje kwamen, kwam de ander wel even kijken maar zonder problemen. Komt helemaal goed!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 08:26

Leuk, verwacht dat als gewoon met de honden wandeld op neutraal gebied. En doet als of je gewoon samen de honden uit laat dat het dan vaak wel goed gaat. Nemen jullie nu ook de hond over? Heel veel plezier alvast

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:47

Als het aan ons ligt wel! Morgen laat de huidige eigenaresse weten hoe of wat...