Moederpoes agressief naar kitten (4 weken oud)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Moederpoes agressief naar kitten (4 weken oud)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 22:38

Onze poes van bijna twee jaar oud heeft vier weken geleden kittens gekregen.
Het was de bedoeling om eenmalig een nestje te fokken en hierna wilden we haar laten helpen.
Na een normale zwangerschapsduur beviel onze poes van vier kittens, waarvan de eerste gelijk overleed omdat ze de vliezen niet open had gemaakt (op dat moment sliepen wij, dus hadden we nog niet door dat de bevalling was begonnen). Bij de overige drie kittens ging het wel goed, maar was onze poes totaal in shock en liet de kittens niet drinken. Ze bleef heel verbouwereerd op haar buik liggen in plaats van op haar zij zodat de kittens konden drinken.
Ze liet ons er gelukkig wel gewoon bij en wij konden de kittens oppakken om er goed voor te leggen.
Het ging wel iets beter na een dag of twee, maar meermaals ging ze gewoon bovenop de kittens liggen..
Op dag 5 en op dag 6 vonden we een kitten dood in het nest, doodsoorzaak onbekend maar het zou ons niets verbazen dat onze poes erop is gaan liggen.
Op dag 10 werd onze poes ineens erg ziek en lag enorm sneu te trillen, waarop we naar de dierenarts zijn geweest en er een baarmoederontsteking werd vastgesteld. Ze kreeg pijnstilling en antibiotica en is gelukkig weer helemaal opgeknapt.
Na 3 weken werd ze weer enorm krols en laat haar laatst overgebleven kitten zo uren in de steek om voor de deur aanstellerig te lopen doen.
Kitten zoogt nog wel enkele keren per dag en heeft nog niet echt tanden, waardoor (geweekt) kittenvoer nog niet echt lukt (dat hebben we wel in huis).
We hebben geen zin in nogmaals een nestje, maar nu al laten helpen bij de dierenarts zou funest zijn voor de melkproductie (aldus onze dierenarts).
Sinds een paar dagen doet de poes behoorlijk agressief naar haar kitten, waaronder grommen, blazen en slaan. Af en toe mag kitten nog wel drinken. Een beetje borderline-gedrag, zeg maar. :')
Ik heb even rondgekeken op internet, maar kon zo gauw geen concreet advies vinden wat te doen in deze situatie.
Ons kitten blijft gewoon bij ons wonen en een eventuele rangorde wijst zichzelf wel uit, maar omdat kitten nog wel melkbehoefte heeft, maak ik me zorgen.
Kan iemand mij advies geven wat we het beste kunnen doen?
Mocht dit vreemde gedrag aanhouden, dan gaan we uiteraard weer naar de dierenarts. ;)

Oja, op aanraden van de dierenarts hebben we de groei van het kitten bijgehouden en ze komt wel aan volgens de norm, dus vandaar dat we niet hebben bijgevoed met de fles.

TL;DR: moederpoes doet erg boos tegen laatst overgebleven kitten van vier weken oud. Moederpoes is ook alweer krols maar kan nog niet geholpen worden ivm kitten dat nog drinkt en nog geen (geweekt) kittenvoer kan eten.
Laatst bijgewerkt door Imaginaerum op 06-05-17 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Moos99

Re: Moederpoes agressief naar kitten (4 weken oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:41

Ik zou overwegen de kittens zelf met de fles op te voeden? Er zijn er al 2 overleden en ze klinkt niet echt als een zorgzame moeder. Ideale situatie is als ze door de moeder worden groot gebracht maar het is wel een riskante situatie!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:42

kun je de kitten niet zelf voeden met kunstmatige kittenmelk?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 22:44

Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb even bijgevoegd in de OP dat het kitten wel groeit volgens de norm (op aanraden van de dierenarts wegen we haar twee keer per dag), dus vandaar dat we niet in de weer zijn geweest met flesjes.
Zolang ze goed groeit krijgt ze dus wel genoeg binnen en verstoren we de band liever niet verder, maar als ze minder goed gaat groeien dan grijpen we natuurlijk in. :)

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:45

Je hebt rescue drubbels die je kan geven waar ze rustiger van worden en geen kwaad kan voor de kittens, even de da vragen. Mijn moeder heeft ook meerdere nestjes gehad en ook dit wel eens aan de hand gehad, indien je zeker weet dat ze voldoende melk heeft want als dit niet zo is doet het drinken pijn en zal ze ook zo doen, dan is het met de fles bijvoeden, dan is het 4 x daags kitten wegen, indien ze afvallen bijvoeden , indien gelijk of groei krijgen ze genoeg, maar wegen en bijvoeden is erg belangrijk, is een kitten eenmaal te slap dan wordt het nog moeilijker. Da kan vast iets geven of adviseren om moeder te geven dat ze rustiger wordt. Succes

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:47

Dit hebben wij ook gehad met onze poes. Ze had ze uiteindelijk afgestoten. (Verzorde ze niet, lieg ze amper drinken, viel ze aan, totaal geen moeder gevoelens.) Wij hebben de kleintjes verder opgevoed met de fles. We haalden speciale kittenmelk bij de dierenarts en dan om de zoveel uur voeden. Lijkt me voor jullie ook het handigst. Kan mama gecastreerd worden en dan heeft zij ook minder last van haarzelf.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:48

Weet je zeker dat ze niet nog ergens pijn heeft? Melkklierontsteking o.i.d.? Vanaf 4 weken kunnen ze over het algemeen wel verdund natvoer speciaal voor kittens eten, daar hebben ze geen tandjes voor nodig.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:19

Kan ook zijn dat ze zo boos is omdat ze dus niet meer naar buiten kan. Sommige katten worden dan agressief naar andere dieren of naar mensen. In jou geval kan dat dus naar haar kittens zijn.

Ik zou zelf bijvoeren met melk, of in elk geval misschien een schoteltje speciale kittenmelk (poeder halen bij dierenarts, niet die rommel uit de winkel) geven zodat die daarvan ook kan drinken.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:31

Heeft ze weer niet opnieuw een BMO of borstontsteking?
Moederpoes kan makkelijk na deze krolsheid geholpen worden en ik zou dit ook zeer aanraden want ondanks de sterilisatie kan ze nog gewoon zogen.
Kijk maar naar een moederpoes die verlost is met een keizersnede die zoogt toch ook.
Kittens babypate geven die je wat vloeibaarder maakt met de kittenmelk en dan met een lepeltje aanbieden ze hebben dit snel in de gaten en dan eten ze dit vanzelf vanaf een plat bord.
Blikjes Hills A/D zijn ook erg fijn zowel voor de moederpoes als de kittens.
Verder afspenen met carnibest.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:38

Ik zou idd de voeding overnemen van de moederpoes en die castreren. Het feit dat de kitten wel groeit is prettig maar het lijkt me beter om niet af te wachten tot ze misschien het kitten doorbijt of ernstig verwond. Ze zit zichzelf duidelijk in de weg. En leeft zich uit op haar kitten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:30

zou ook kitten zelf gaan bijvoeren en moeder zo snel mogelijk laten helpen.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:41

Zo snel mogelijk die baarmoeder eruit laten halen en ja helemaal eruit.
Zolang die erin zit blijft de poes baarmoederontstekingen houden.
Kitten zou je ook Hipp kip en rijst (babyvoeding) kunnen voeren, verkrijgbaar in Duitsland (kan ook via webshop)
convalescence support kan je eventueel met een spuitje voeren, te krijgen bij de DA.
Alles wat er met de mama aan de hand is (ziek, ontstekingen, meds) zuigt het kitten op, dat is niet altijd even handig en gewenst.