Hond kwispelt eigen staart kapot - Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

agee

Hond kwispelt eigen staart kapot - Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:52

Ons Mechelse herder teefje van bijna 1 jaar oud is zo vrolijk dat ze haar eigen staart heeft kapot geslagen. Ik denk buiten tegen de muur.
Het is maar een heel klein nauwelijks te zien schaafwondje, maar zodra ze fanatiek begint te kwispelen, vliegt het bloed in het rond. Heel fijn!
Ik ben er mee naar de dierenarts geweest en die heeft haar staart in het verband gezet met een plastic kapje op de punt van de staart zodat het wondje beschermd wordt en kan genezen. Over het kapje zit dan ook weer verband. Ze heeft een grote kraag om (zo'n lampenkap) zodat ze er niet aan kan knagen.
Hoe ze het doet weet ik niet, maar het lukt haar iedere keer weer om toch net het puntje van de ingepakte staart kapot te bijten en het kapje er af te krijgen. Zodra ze dan weer kwispelt, begint het weer te bloeden.

Heeft iemand tips over hoe ik kan voorkomen dat ze er toch bij kan, en eventueel hoe ik uiteindelijk kan voorkomen dat ze haar staart opnieuw kapot slaat?

khirshanta

Re: Hond kwispelt eigen staart kapot - Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:56

Ah, de bekende horror-scenes, met het missende 'moordslachtoffer'.

Isolatiebuis met schilderstape erover kan werken, maar dat maken ze vaak zelf los als je er niet bent. Het punt is vaak dat als je terug komt, ze extra vrolijk zijn :+

Karton, of een fleece doekje helpt wat minder, maar goed- soms ook handig!

Let op, het gaat meestal niet snel over, omdat het vaak opnieuw open gaat

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 22:02

Een wat langer stuk isolatiebuis zou inderdaad misschien kunnen helpen. Dan kan ze de staart niet meer buigen en er dus misschien minder goed bij.

En ja, het ziet er uit alsof er iemand geslacht is. Heb behoorlijk moeten zoeken waar al dat bloed vandaan kwam.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:03

Langere/grotere kap, eventueel nog icm een mooncollar?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 22:05

Dit is al een enorme kap.
Wat is een mooncollar?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:05

Anti bijt op het kapje sprayen of verband

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:07

ik geloof dat een mooncollar, zo'n opblaasbare band voor rond de hals is. Zou wel je kap hoger houden, waardoor je toch enkele centimeters wint.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 22:08

Anti bijt! Dat ga ik proberen. Maar dat mag natuurlijk weer niet in t wondje komen.
Lastig, want het kapje moet luchtdoorlatend zijn, zodat het wondje niet stikt.
Maar ga toch anti bijt proberen. Welke werkt goed? Heb dat nog nooit hoeven te gebruiken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:09

agee schreef:
Dit is al een enorme kap.
Wat is een mooncollar?

Je hebt meerdere varianten/merken, maar zoiets is het:

Afbeelding

Afbeelding

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:09

En groene leem er op smeren?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 22:09

Oke. Bedankt petitparis!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 22:11

Groene leem op t wondje of op t verband?
Ik gebruik nooit groene leem, dus ken de werking er niet echt van.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:11

petitparis schreef:
ik geloof dat een mooncollar, zo'n opblaasbare band voor rond de hals is. Zou wel je kap hoger houden, waardoor je toch enkele centimeters wint.

Niet alleen dat, maar buiging in de nek wordt ook een stuk moeilijker dus de kans dat ze dan nog bij haar staartpuntje kan is vrij klein.

Met ofwel een mooncollar ofwel een kap kunnen ze meestal toch nog wel bij de staartpunt, zeker van die lenige types als MH's.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:13

En anti knabbel van de welkoop werkt voor onze hond prima ( hij vond zijn hok erg lekker... en ook eten van tafel jatten f per hij ook niet meer

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:14

Evt een broek aan geven (en dan dus juist geen gat maken voor de staart maar de staart bij een poot in de pijp steken) geeft de staart een stukje minder bewegingsruimte waardoor ze het misschien niet snel kapot slaat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:15

ivm antibijt. Mijn honden willen "vieze" geurtjes zo snel mogelijk uit hun vacht likken, dus imo kan het juist een averechts effect hebben.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 22:18

XxDiandraxX schreef:
Evt een broek aan geven (en dan dus juist geen gat maken voor de staart maar de staart bij een poot in de pijp steken) geeft de staart een stukje minder bewegingsruimte waardoor ze het misschien niet snel kapot slaat.

Dat is ook nog een optie, al vrees ik dat ze zo'n broek ook zo gesloopt heeft.
Het is nogal een creatief type }>

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:19

Ik kende enkele Deense doggen die dit probleem bleven houden. De staart een stuk amputeren was bij hen het enige wat hielp.
De ene hond is gevoeliger hiervoor dan de andere

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:22

Punt van sok knippen.
Sok om staart. (om het verband)

Koordje aan bovenkant sok. (niet eromheen, gewoon twee kleine gaatjes in de sok, daar aan ieder gat koordje, bv veter, vastknopen.) vastmaken aan bv loopsheidsbroekje oid.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 22:25

Zoe_97 schreef:
Ik kende enkele Deense doggen die dit probleem bleven houden. De staart een stuk amputeren was bij hen het enige wat hielp.
De ene hond is gevoeliger hiervoor dan de andere

Tja, amputeren is eigenlijk niet wat ik wil. Gaat alleen gebeuren als het echt niet anders kan natuurlijk.
Ik weet dat vroeger vaak bij pasgeboren pups een heel klein stukje werd afgesneden, o.a. om dit te voorkomen, maar volgens mij doen ze dat tegenwoordig niet meer.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:02

agee schreef:
en eventueel hoe ik uiteindelijk kan voorkomen dat ze haar staart opnieuw kapot slaat?

Dit is natuurlijk het jeugdige enthousiasme van een toch al wat drukker ras. :) Niets mis mee en eigenlijk ook heel schattig dat het zo'n vrolijkerd is!

Maar, om dit te voorkomen is het zaak dat je wat rust in haar koppie brengt.
Blijdschap als je thuiskomt bijvoorbeeld is prima. Maar na begroeten moet dat dan wel klaar zijn en dat ze niet nog eens 20 minuten uit pure vreugde met haar staart tegen een kast staat te rammelen. :) Dan krijg je vanzelf wel een herhaling van de kapotte staart.
Dus jij moet ingrijpen, ook in haar vreugde. Klaar = klaar en dus weer normaal en rustig doen.

Ik snap dat het best lastig is om zoveel blijdschap te remmen, maar in haar geval is het, denk ik, het beste. :)
Succes ermee!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:26

Wij hadden een Cane Corso die dit deed, uiteindelijk hebben we de punt van haar staart in gaasjes en daaroverheen pleister gewikkeld waardoor het kon genezen. En daarna inderdaad zoals Palmera zegt aangeleerd dat het na even gedag zeggen weer klaar is met de extreme blijdschap.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:40

Onze Duitse Dog had dit probleem toen we hem uit de opvang kregen. Te enthousiast kwispelen in een te kleine kooi #) . Ook leek het erop dat een groot deel van de staart geamputeerd moest worden omdat, elke keer als het dicht was, er kort daarop de staart beschadigde.
Ik heb toen als laatste redmiddel een buisje van de bruistabletten voor kunstgebitten om de staart gedaan en goed vastgetaped. Uiteraard met de nodige voorzichtigheid v.w.b. afknellen.
En dat heeft zijn staart gered.
Misschien werkt het voor jullie hond ook. In ieder geval succes gewenst.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 14:57

Nou we zijn nog niet veel opgeschoten. Ze heeft de hele lampekap gesloopt en begint dan vrolijk aan het verband om de staart.
Anti-bijt maakt ook niet veel indruk op haar.
Vervolgens eens een tijdje niets gedaan en haar niet te druk laten worden, maar het wondje bloed nog steeds.
Op dit moment probeer ik het met een muilkorf. Kijken of het daar mee lukt om het verband een tijdje te laten zitten.
Ze vindt de muilkorf vreselijk, maar ik wil toch nog even doorzetten.
Een mooncollar heb ik nog niet geprobeerd, want, lenig als ze is, verwacht ik daar niet veel succes van.
Mocht iemand nog andere tips hebben, dan hoor ik het graag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:22

Oh, zo herkenbaar.. Ooit cruising ridge back gehad die zo hard kwispelde dat ze in haar leven heel wat keren haar staart kapot heeft geslagen.
Wij plakten er altijd gewone simple leucoplast pleister op, gewoon zo'n ding voor je Eigen vingers en wondjes, dan vloog het bloed niet meer in het rond. Iets anders sloopte zij er ook altijd af.