Haken op de kiezen van mijn konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Mariskaa

Haken op de kiezen van mijn konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 18:33

Hoi bokkers :)

Vandaag zijn mijn broer en ik naar de dierenarts geweest met mijn konijn aangezien hij niet meer ontlast en nauwelijks tot niet eet. De dierenarts constateerde dat hij haken op de kiezen heeft en daarom niet meer goed eet. Nu wordt hij aanstaande dinsdag geholpen maar tot die tijd moeten mijn broer en ik hem helpen met eten. Nu hebben wij een zakje gekregen met een soort pap, maar ik vroeg mij af of er bokkers zijn die hier kennis van hebben en eventueel tips hebben voor wat wij hem nog anders zouden kunnen voeren tot die tijd zodat hij toch zijn vitaminen en calcium binnen krijgt (gepureerde appeltjes, etc.)

Alvast bedankt voor de hulp. :)

Eoweyn_x

Re: Haken op de kiezen van mijn konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:35

Dwangvoeding bevat genoeg voedingsstoffen tot dinsdag :) daarom bestaat het.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:43

Als hij geweekte brokjes wel eet kan je dat proberen, en anders gewoon aanhouden wat de dierenarts mee heeft gegeven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:58

Als je science selective koopt (sort groene wokkeltjes) kan je die heel makkelijk fijstampen en met water aanmaken tot papje en met spuitje in bek van konijn geven.

(merk maakt zelf ook zakjes met die kruimels die je aan moet maken, maar uiteraard is grote zak voer en zelf pletten goedkoper)

Gaat om dit voer, is makkelijk te pletten tot kruimels die aan te maken zijn tot papje.
https://petsplace.nl/pps-supreme-scienc ... g#300=9100

Een complete, evenwichtige voeding voor konijnen.
◾Voorkomt selectief eten – een algemeen voorkomend probleem bij veel konijnen
◾Complete en evenwichtige voeding
◾Speciaal ontwikkeld voor actieve volwassen konijnen (>4 maanden) van elk ras, incl. dwergkonijnen
◾Verbetert de spijsvertering en bevordert de gebitsslijtage door een optimaal vezelgehalte
◾Hoog vezelgehalte – 25%, met Luzerne (bekend om zijn hoge kwaliteit vezels en eiwitten)
◾Bevat lijnzaad – een uitstekende bron van Omega 3 & 6 voor een gezonde huid en vacht
◾Zonder toegevoegde suikers om overgewicht te voorkomen
◾Hoge kwaliteit voeding voor tevreden konijnen

Hooi en water moet altijd beschikbaar zijn.

Samenstelling:

Luzerne, tarwe, tarwemeel, sojaschillen, erwtenvlokken, lijnzaad (min. 2%), sojaschroot, bietenpulp, sojaolie, zout, mineralen, L-lysine, DL-methionine.

De recovery is dus het dwangvoer van dit merk.
http://www.supremepetfoods.nl/wp-conten ... covery.pdf

Ingrediënten:

Luzerne (30%), voederhaver, tarwe, soja, tarweachtermeel, doperwten, chicoreiextracten rijk aan fructooligosacchariden (2,5%), cellulose, mineralen, vitaminen, suikerbietenpulp, anijs en fenegriek.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:05

Gewoon dat dwangvoer van de dierenarts voeren, dat is genoeg. Heeft de dierenarts ook iets gezegd over 's nachts voeren? Als hij zelf helemaal niet eet is dat misschien wel nodig, dat zou ik nog even vragen.

Ik heb meer dan eens cavia's en ook een konijn moeten dwangvoeren, het konijn at zelf nog wel wat en hoefde dus 's nachts niet maar bij de cavia's moesten we elke 2-3 uur opstaan..

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 19:54

melody7 schreef:
Gewoon dat dwangvoer van de dierenarts voeren, dat is genoeg. Heeft de dierenarts ook iets gezegd over 's nachts voeren? Als hij zelf helemaal niet eet is dat misschien wel nodig, dat zou ik nog even vragen.

Ik heb meer dan eens cavia's en ook een konijn moeten dwangvoeren, het konijn at zelf nog wel wat en hoefde dus 's nachts niet maar bij de cavia's moesten we elke 2-3 uur opstaan..

Oei, daar word je ook niet vrolijk van. Ik weet niet of hij in de nacht wel eet. Dat moet ik vannacht maar even aanzien. Hij eet vandaag wel kleine stukjes sla.

Dat weken van de brokjes ga ik ook even proberen. Hij is normaal wel dol op zijn biks dus misschien wil hij dat wel eten.
Ik geef nu geen selective, maar ik zal er even naar kijken. :) Bedankt allemaal!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:27

Inderdaad zo veel mogelijk proberen te voeren, dus 's nachts ook als hij echt niet eet. Als zijn darmen stil komen te liggen kan het snel achteruit gaan.
Vervelend voor je konijn zeg, hopelijk houdt hij het goed tot dinsdag.. maar ook na zo'n ingreep willen ze nog wel eens moeilijk eten.
Science selective is inderdaad een goeie.
Succes!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:31

Heb je critical care gekregen als dwangvoer? Heel belangrijk om dat om de 2-3 uur te geven als hij helemaal niet kan eten. Een konijn van 2 kilo heeft minimaal 100ml nodig, dat kun je bijvoorbeeld verdelen over 5x per dag en dan 20ml per keer... Drinkt hij wel? Anders zul je ook extra vocht moeten geven.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:35

Je hebt al een hoop goede tips gekregen. Een tip voor na de behandeling; vooral veel hooi geven, zodat de kiezen meer afslijten. De meeste konijnen krijgen teveel bix/gemengd voer en te weinig hooi. Succes met je konijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:01

Babypotje met wortel adviseerde mijn dierenarts mij ooit. Misschien kan ze dat ook nog zelf opsmikkelen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:17

Ik vraag me af waarom je niet gewoon doet wat je dierenarts gezegd heeft?
En verder: inderdaad even checken of snachts voeden nodig is.

Daar wordt je misschien niet blij van, maar dat zijn nu eenmaal de consequenties van het hebben van een ( ziek) dier.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 00:08

een konijn heeft ruwvoer nodig net als een paard. Het speciale voer dat je hebt gekregen van de dierenarts bevat de vezels die de darmen nodig hebben om optimaal te kunnen werken. Brokken gaan weken ed is lekker net als biks bij paarden.

Mijn advies is dus blijf bij je dwangvoeding (soms willen ze het ook zelf wel naar binnen werken) en verder niet teveel andere dingen geven.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 00:16

_Mariskaa schreef:
melody7 schreef:

Oei, daar word je ook niet vrolijk van. Ik weet niet of hij in de nacht wel eet. Dat moet ik vannacht maar even aanzien. Hij eet vandaag wel kleine stukjes sla.

Dat weken van de brokjes ga ik ook even proberen. Hij is normaal wel dol op zijn biks dus misschien wil hij dat wel eten.
Ik geef nu geen selective, maar ik zal er even naar kijken. :) Bedankt allemaal!

Als hij alleen maar kleine stukjes sla eet zou ik er 's nachts voor op staan als ik jou was, echt zorgen dat zijn darmen op gang blijven anders is hij dinsdag al veel te zwak voor een narcose.

Verder zou ik niet zelf aan de gang gaan met brokjes weken, potjes etc. maar gewoon geven wat de dierenarts mee heeft gegeven. Ik ga er ook vanuit dat dat Critical care is, dat is echt top spul en daarvan weet je welke verhouding je moet hebben en dat je konijn binnen krijgt wat het nodig heeft. Aanvullen met wat groente en zijn eigen brokjes en onbeperkt hooi in de kooi laten staan is natuurlijk helemaal prima, dan heeft hij wel de optie om zelf te gaan eten.

Je hebt vast ook wel een spuit mee gekregen om te dwang voeren?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 00:19

Volgens mij doet TS ook wat de dierenarts heeft gezegd maar is ze op zoek naar tips of extra dingen die ze kan doen voor haar konijn. :)

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 01:02

Macs schreef:
Volgens mij doet TS ook wat de dierenarts heeft gezegd maar is ze op zoek naar tips of extra dingen die ze kan doen voor haar konijn. :)

Inderdaad :) Ik heb inderdaad Critical Care mee gekregen en dit vanavond in de juiste dosering met een spuitje toegediend. Dit lukte (na behoorlijk wat tegenspartelingen van meneer zijn kant) aardig. Ik zocht inderdaad naar wat aanvullende tips. :)

Hij drinkt gelukkig goed en is verder ook behoorlijk actief.

AvanKol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 01:42

Mijn konijn is hier 4x aan geopereerd, hij is uiteindelijk 13 jaar geworden _/-\o_
Wij gaven idd die voeding van de dierenarts, en om het lekker te houden ook potjes babyvoeding. Vooral de wortel smaak vond hij altijd erg lekker! _O- :P dit deden we ook in dat 'spuitje', zodat hij dat spuitje minder erg zou vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 05:42

Ik wikkelde mijn konijn altijd in een handdoek en leg hem dan op zijn rug op mijn opgetrokken benen. Zodat hij niet plat ligt maar schuin. En dan dat spuitje in de zijkant van zijn mond en langzaam voeren.

Googel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 07:16

Onze konijn had ook tandproblemen. We hadden hem 1,5 elke dag 2 keer moeten voeren. We namen gewoon brokjes en lieten deze weken in warm water, zodat ze zacht werden

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 07:23

Ik vind het bijzonder dat de dierenarts het konijn door laat lopen tot dinsdag. Een konijn met haken heeft pijn en kan alleen al door de pijn die dat kan veroorzaken (verwondingen aan de wangen en/of tong) stoppen met eten.
Heb je ook pijnstilling en ciseral meegekregen of alleen het dwangvoer?

Je zou als dwangvoer ook babyvoeding (vanaf 4 maanden) wortephap kunnen geven. Let er wel op dat er geen aardappel bij zit. Dit is weer niet goed voor het maagdarmkanaal.

Als je het niet vertrouwd zou ik wel naar een weekend dierenarts gaan. Een konijn waarbij het maagdarmkanaal stil komt te liggen gaat awel achteruit.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:07

Konijn moet wel sterk genoeg zijn om de narcose aan te kunnen. Als ie al een laar dagen bijna niets heeft binnen gekregen dan kan hij beter even wat op krachten komen door te dwangvoeren en daarna pas te behandelen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:50

Critical care is prima, daar zit alles in zolang je maar voldoende geeft. Geen babyhapjes etc gaan geven, zit echt veel teveel suiker in.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 13:06

Leandra schreef:
Ik vind het bijzonder dat de dierenarts het konijn door laat lopen tot dinsdag. Een konijn met haken heeft pijn en kan alleen al door de pijn die dat kan veroorzaken (verwondingen aan de wangen en/of tong) stoppen met eten.
Heb je ook pijnstilling en ciseral meegekregen of alleen het dwangvoer?

Je zou als dwangvoer ook babyvoeding (vanaf 4 maanden) wortephap kunnen geven. Let er wel op dat er geen aardappel bij zit. Dit is weer niet goed voor het maagdarmkanaal.

Als je het niet vertrouwd zou ik wel naar een weekend dierenarts gaan. Een konijn waarbij het maagdarmkanaal stil komt te liggen gaat awel achteruit.

Alleen het dwangvoer. Ik had dezelfde gedachte inderdaad toen de DA dat zei.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 03:06

Hoe is het gisteren gegaan?

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 21:02

Hij is vandaag geholpen. Afgelopen dinsdag kregen wij een telefoontje dat de machine voor het slijpen van de tanden de geest had gegeven.. Vandaag hebben wij hem opnieuw heen gebracht en alles is goed gegaan. :) Wij geven nu ook Selective in plaats van het oude voer.