Buik kortharige Duitse Herder scheren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Buik kortharige Duitse Herder scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:45

Hallo,

Ik heb een hele lieve jonge en drukke (moderne) Duitse Herder, Nu heeft hij het nooit koud, en zelfs als het 5 graden vriest heeft hij het warm. Dit is in de winter natuurlijk niet erg, maar in de zomer heeft hij het dus erg warm. Nu hoor ik regelmatig de tip om zijn buik te scheren, maar ik ben hier nogal huiverig mee omdat ik eigenlijk niet zijn "natuurlijke" vacht wil aantasten. Daarom vroeg ik mij af, zijn er mensen die de buik van hun hond scheren? Doen jullie dit zelf of laten jullie dit doen?

Het betreft een herder van 1,5 jaar met erg veel energie. Hij kan deze energie doorgaans goed kwijt omdat we veel met hem lopen en hij bijna dagelijks achter mijn paard aanrent terwijl ik aan het rijden ben. Hij vult dit ook goed aan wat betreft eten en drinken.

Hij heeft momenteel een klein badje met water in, waarin hij (het hele jaar door) graag speelt maar op de coolmat gaat hij niet. Eventuele andere tips zijn ook welkom, maar ik geloof niet in coolinghalsbanden en jassen of natte t-shirts. Het is niet dat hij zwaar onder de warmte lijdt, ik wil het hem alleen wat aangenamer maken.

Alvast bedankt!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:50

ik durf mijn husky ook echt niet te scheren dus ik heb een coolings jacket :j je zegt dat je er niet in gelooft. Maar hier werkt het goed, ik heb dan wel geinvesteerd in een goed merk :)

edit: ik heb deze https://www.hurtta.com/global_en/cooling-coat

Ik maak ook altijd ijs blokjes van vers vlees dat vinden ze erg lekker

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:57

Is niet aan te raden. Het haar beschermt juist tegen de warmte. Scheer je het weg krijgen ze veel meer moeite met de warmte buiten te houden. Wij hebben langstockharige honden en daar doen wij eigenlijk niks. En die honden werken gewoon met de warmte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:02

Wilawander schreef:
Is niet aan te raden. Het haar beschermt juist tegen de warmte. Scheer je het weg krijgen ze veel meer moeite met de warmte buiten te houden. Wij hebben langstockharige honden en daar doen wij eigenlijk niks. En die honden werken gewoon met de warmte.

Dankjewel voor je reactie. Daar was ik dus ook al bang voor.. Vandaar mijn vraag! Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:08

kirri schreef:
ik durf mijn husky ook echt niet te scheren dus ik heb een coolings jacket :j je zegt dat je er niet in gelooft. Maar hier werkt het goed, ik heb dan wel geinvesteerd in een goed merk :)

edit: ik heb deze https://www.hurtta.com/global_en/cooling-coat

Ik maak ook altijd ijs blokjes van vers vlees dat vinden ze erg lekker

Ik maak inderdaad ook wel eens ijsjes, maar ik doe dit dan met magere yoghurt en hondensnoepjes en inderdaad vlees.

De jas wil ik niet aan beginnen, het is een hond en ik ben van mening dat die niet aangekleed hoeven te worden. Daarvoor hebben ze hun vacht. Als hij echt last heeft van de warmte verandert het de situatie natuurlijk wel.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:12

Tja mijn husky heeft het echt te warm met 25+ graden. Je ziet gewoon hoeveel last ze heeft. Dus voor ons is het een uitkomst. Ik begrijp dat je er sceptisch in staat maar als je hond echt last heeft zou ik het persoonlijk niet uitsluiten :) Wij gaan dus dan ook alleen vroege ochtend, late avond en nacht uit. Nu is het hier in de zomer maar 3 uurtjes echt donker dus dat gaat makkelijk :p

edit: wat wij ook doen is veel ijsblokjes maken en een schaal voor de ventilator zetten, dat koelt de kamer nog redelijk af :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:31

MarZarascha schreef:
Ik maak inderdaad ook wel eens ijsjes, maar ik doe dit dan met magere yoghurt en hondensnoepjes en inderdaad vlees.

De jas wil ik niet aan beginnen, het is een hond en ik ben van mening dat die niet aangekleed hoeven te worden. Daarvoor hebben ze hun vacht. Als hij echt last heeft van de warmte verandert het de situatie natuurlijk wel.

Maar je gelooft wel in scheren :? ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:32

kirri schreef:
Tja mijn husky heeft het echt te warm met 25+ graden. Je ziet gewoon hoeveel last ze heeft. Dus voor ons is het een uitkomst. Ik begrijp dat je er sceptisch in staat maar als je hond echt last heeft zou ik het persoonlijk niet uitsluiten :) Wij gaan dus dan ook alleen vroege ochtend, late avond en nacht uit. Nu is het hier in de zomer maar 3 uurtjes echt donker dus dat gaat makkelijk :p

edit: wat wij ook doen is veel ijsblokjes maken en een schaal voor de ventilator zetten, dat koelt de kamer nog redelijk af :)

Goede tip, van de ventilator! Die ga ik onthouden. De jas vind ik echt te drastisch, daar doe ik hem geen plezier mee. Ik snap uiteraard dat, met een husky die absoluut niet tegen warmte kan, het een uitkomst is. Dit is ook aan ieder voor zich om hierover te beslissen. Ik weet dat ik mijn hond er geen plezier mee doe. Het ging mij wat meer om oplossingen voor het hele jaar door, daar mijn hond graag bij ons op de bank of op bed ligt, maar dit voor hem geen doen is ivm de warmte. Op de koude vloer heeft hij er gelukkig geen last van, maar ik was zomaar eens benieuwd naar het scheren.

Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:36

GDG schreef:
MarZarascha schreef:

Maar je gelooft wel in scheren :? ?

Ik was benieuwd naar ervaringen om een mening te vormen over het scheren. Mijn buren doen dit wel, maar dan met kleine hondjes en bij hen werkt het wel degelijk. Vandaar.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:41

als hij graag op de bank zou ik de ventilator naast de bank zetten en een handdoek neerleggen. Dat is vaak iets verkoelender als de bank/bed direct voor als je een leren bank hebt :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:19

Ik ga in de warme zomer wel 2 of 3 keer zwemmen met mijn hond. Ze vindt het heerlijk en koelt er lekker vanaf.
Met echte hitte houd ik haar zo rustig mogelijk. Behalve dus met zwemmen. :D

Oh, ik heb dus ook een stockhaar DH.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:29

Wat je ook zou kunnen overwegen voor in huis is een mobiele airco unit. Je hebt tegenwoordig al een echt goede mobiele airco voor om en nabij €300/400 die makkelijk tussen de 90 en 120m2 koel kan houden zonder veel herrie (vergelijkbaar met een draaiende vaatwasser). Daar los je het probleem gelijk mee op en daarnaast ook lekker voor jullie.

Scheren zou ik niet doen. De vacht beschermd niet alleen tegen kou maar ook tegen hitte. Als je gaat scheren ontregel je de natuurlijke temperatuurregeling van de vacht. Veel honden maar ook katten krijgen het alleen maar warmer als je gaat rommelen met de vacht.

Edit: Wij zijn erg enthousiast over deze. http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_eu ... 20PAC%2012
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 06-05-17 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

A12345678910

Re: Buik kortharige Duitse Herder scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:55

Hoi,

Onze Jack Russel (kortharig) had ook een erg dikke vacht.. wij hebben besloten om
Hem te scheren. Het groeit op dit moment weer gwn normaal terug en hij komt nu veel liever en langer buiten

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:26

kirri schreef:

Denk dat zo.n cooler ook wel een idee is. Aankleden is niet natuurlijk, scheren ook niet. Als je het natuurlijk wil houden, moet je honden in het klimaat laten leven waar ze voor gemaakt zijn... bijv een Husky 'hoort' ook niet bij 25 graden te leven, maar in de kou. Wat je ook verzint, het blijft symptoombestrijding (niet aanvallend bedoeld, gewoon 'stating the facts').

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:28

Is de vacht van je hond goed luchtig? Als er veel los haar in de vacht zit, wordt de isolerende functie minder. Beste manier om de vacht optimaal te krijgen is wassen en uitblazen met een waterblazer. De vacht vriendelijke ontwol manier die trimsalons ook doen.
Verder werkt een koelhalsband wel hoor. In de nek lopen 2 aderen die worden gekoeld door de halsband. Koel bloed wordt dan door het lijf gepompt. Moet wel de halsband goed op de huid liggen.
Een koele doek (natte handdoek) tussen de achterpoten leggen werkt ook. Ook daar lopen 2 grote aderen.

KarmaChansy

Re: Buik kortharige Duitse Herder scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:29

zeker niet maar ik woon in zweden en over het algemeen is het niet zo warm :P

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:52

kirri schreef:
zeker niet maar ik woon in zweden en over het algemeen is het niet zo warm :P

Haha, nee daar heb je gelijk in!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:00

xSCWx schreef:
Is de vacht van je hond goed luchtig? Als er veel los haar in de vacht zit, wordt de isolerende functie minder. Beste manier om de vacht optimaal te krijgen is wassen en uitblazen met een waterblazer. De vacht vriendelijke ontwol manier die trimsalons ook doen.
Verder werkt een koelhalsband wel hoor. In de nek lopen 2 aderen die worden gekoeld door de halsband. Koel bloed wordt dan door het lijf gepompt. Moet wel de halsband goed op de huid liggen.
Een koele doek (natte handdoek) tussen de achterpoten leggen werkt ook. Ook daar lopen 2 grote aderen.

Dit idd. Ik zou eens advies vragen aan goede trimsalons. En je kan de vacht niet vergelijken met een jack russel etc. Die vachten zijn heel anders.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:18

Nouja, ik weet niet of ik goed ben maar wel dat ik een trimsalon heb :D
Overigens doet niet elke trimsalon aan de vachtvriendelijke ontwol manier, sommige salons doen dat dmv borstelen/furminator en dat is zonde van de vacht en kan overmatig verharen stimuleren. Dus mocht je hem naar een salon doen, echt vragen of ze de vachtvriendelijke was/blaas ontwol manier doen.