De betere anti-haarbal brokken/natvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

De betere anti-haarbal brokken/natvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 09:04

Onze ene kat lijkt erg last te hebben van haatballen en moet daarom regelmatig overgeven.

Ik wil daarom wel proberen of het geven van speciaal voer kan helpen.
Nu zou ik graag de wat betere brokken willen voeren, maar heb hier weinig ervaring mee. Wat valt er in dit geval aan te raden en bevat voeldoende vlees?

En wat zijn de ervaringen met speciaal natvoer? Ik heb nu eens een blikje gekocht *naam moet ik thuis opzoeken*, maar die 33gram per dag maakt denk ik niet het grootste verschil zolang ie normale brok krijgt?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:08

weleens gewoon kattengras geprobeerd ?

WillemYntJee

Re: De betere anti-haarbal brokken/natvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:18

Ik zou ipv voeding veranderen laxapast of katalax bij gaan geven, dat is gewoon haarbalpasta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:19

Wees in ieder geval blij dat ze regelmatig overgeeft. Als haarballen in de maag of darmen blijven en de boel blokkeren wordt het pas echt vervelend. Kattengras kan helpen. Mijn katten krijgen brokjes die haarballen schijnen tegen te gaan. Het lijkt sindsdien minder, maar of dat nou een wondermiddel is? Ik denk dat goed borstelen, vooral als ze verharen, uiteindelijk het beste helpt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:25

Sinds wij kvv voeren, (en brok van orijen/applaws) spugen ze hier nagenoeg nooit meer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:50

Wij deden vroeger wel eens een beetje vaseline op het pootje smeren. Dat likken ze op en zorgt dat alle haren zich verzamelen en de haarbal makkelijk naar buiten komt.
Verder misschien gewoon wat vaker borstelen?
Heeft hij er alleen tijdens de rui last van of het hele jaar door?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:17

Ik heb via de dierenarts catmalt pasta gekregen, inderdaad een soort plaksel dat ze oplikken via pootje of snoetje. Nog niet uitgeprobeerd, dat volgt deze week, ik heb het net.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:06

Poes krijgt al tijden Hill's Anti Hairball door haar gewone (van Applaws) brokjes. Gaat hartstikke goed :j Ze spuugt nog wel eens, maar dat is zelden. Het haar zie ik terug in haar ontlasting, gaat keurig mee naar buiten dus. Kam haar regelmatig, maar ze is een Ragdoll. Lekker langharig dus :))

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 19:00

Bedankt allemaal!

Ik zoek echt iets om hem te helpen, het overgeven op zich is oke, liever niet, maar hoort erbij, alleen het is zo sneu voor hem. Hij deed het eerst zo'n 1x per week, maar gisternacht al weer 2x en geeft dan zo'n zielig miauwtje alsof het hem ook echt dwars zit :(:)
Als ik hem een beetje kan helpen met voer of met zo'n pasta zou gewoon heel fijn zijn.

KVV is versvoer toch? Dat blieft ie niet. Kan het ook niet laten staan totdat ie wel trek heeft want dan eet z'n dikke rode vriend het op := Zodra het anders is dan brokjes of goed geprakt blikvoer haalt ie z'n neus ervoor op.

Ik kwam nu bij de dierenwinkel Dr Clauder's antihaarbal tegen en die krijgt ie in elk geval nu als zn natvoer.

Het gekke is dat ie dus niet zo veel haar lijkt te verliezen, maar dat kan dus ook zijn omdat ie druk bezig is het allemaal op te likken. Maar als ik het vergelijk met de rooie komt er een stuk minder af. Borstelen gaan we zeker vaker doen, hoewel ie dat niet in dank af neemt :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:10

Kvv is inderdaad vers vlees. :)
Maar daarnaast krijgen ze (nu) applaws brok. We wisselen nog al eens af in brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:17

De mijne krijgt de meeste haren van de andere kat binnen. Ze zijn nogal klef samen. Dus zit de kortharige met haarballen van de vacht van de langharige. :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:17

Juist niet vaker borstelen want dat stimuleert de haargroei en gaat ie alleen maar meer verharen. Evt naar een trimmer brengen dan heb je in 1 x al t losse haar eruit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 19:18

Hahaha, dat lost de langharige prima op!
Hier beide kortharig en niet zo heel erg klef met elkaar :P

@WillemYntJee, werkt dat bij een kortharig kat?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:24

Laten trimmen bedoel je? Absoluut!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:26

Hier zelden tot nooit last van haarballen sinds ze kvv krijgen. Ze verharen ook verder nauwelijks nog.
Heeft wel even geduurd voordat ze het aten maar de aanhouder wint. Ik mengdr het eerst en zette ze even half uur apart. En daarna ging het eten weg. Liet het niet staan. En dit herhaald en op een gegeven moment kregen ze honger en aten ze het kokhalsend en met lange tanden
Paar weken later sloegen ze het uit mn handen als ik niet snel genoeg was. Voordeel: ze drinken veeeel minder dus bak is ook minder nat en in kvv zit geen toegevoegde troep en granen dus het meeste word opgenomen en verteerd. Weinig drollen dus. 1x per dag en het stinkt niet meer.