Zeer kleinschalige honden opvang aan huis. Regels?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Zeer kleinschalige honden opvang aan huis. Regels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 10:58

Hallo Bokkers.

Ik heb al even zitten googlen.
Maar kom er toch niet helemaal uit.
Ik ben huis moeder van 3 prachtkinderen. Maar mis enorm mijn vakgebied.
Het lijkt met heel leuk om kleinschalig wat aan huis te beginnen.
Het hoeft geen enorme bergen geld op te leveren en is vooral hobby matig.

Wat wil ik:
- dag en vakantie opvang voor honden.
- max 2 honden per dag. (heb zelf ook nog een hond)
- ze worden uitgelaten (ik woon aan een prachtig wandel gebied) en in huiselijke kring opgevangen. Geen kennels etc wel omheindetuin.
- goedkoop dagopvang: circa 4,50 a 5 euro per dag per hond.
vakantie opvang: 6 euro per hond per 24 uur.
- eventueel puppy opvang voor bijvoorbeeld het eerste jaar als ze nog slecht alleen kunnen zijn.

Ik heb een diploma dierverzorger niveau 4 (daarmee heb je de papieren voor een eigen onderneming)
Ik heb meer dan 10 jaar ervaring met honden.
Ben eigenlijk altijd thuis haal alleen even me kindjes van school etc.

Ik wil graag weten met welke wetten ik rekening moet houden.
Ik wil alles officieel doen ookal is het heel hobby matig.
Dus belastingdienst en regelgeving volledig volgen.

Wie o wie heeft hier meer verstand van :D

luuntje

Re: Zeer kleinschalige honden opvang aan huis. Regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:20

Denk dat je wel rekening moet houden met belasting, verzekeringen en administratie.
Wellicht dat KvK of de belastingdienst je daar verder mee kan helpen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:22

je zou het juridisch loket om hulp kunnen vragen, of een hondenopvang (uit de buurt, zodat het geen concurrentie is) kunnen vragen.

Ook kunnen ze je bij de infobalie van de gemeente (iets) verder helpen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:31

Goedkoop diensten leveren volgens de regels dat gaat je niet lukken maar het idee is leuk enkel de prijzen zul je echt aan moeten passen. ;)

Ik zou een officiele instantie benaderen dan heb je gelijk 100% duidelijkheid en niet achteraf een verrassing

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:44

Ik zou ook vragen bij een andere hondopvang!

Ik vind je wel heel goedkoop :o Ik krijg per hond 15 a 20 euro per dag. Voor de 24uur opvang is het 30 euro :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:48

En ik zou even goed nadenken of huiselijke opvang van veel verschillende honden met drie, waarschijnlijk jonge kinderen wel zo handig is. Een eigen hond is mooi maar regelmatig vreemde honden vergt ogen voor en achter wanneer je ze in huis hebt, los daarvan, hoe gaat dat met je eigen hond, elke keer anderen bij hem/haar?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:51

Je moet in ieder geval voldoen aan het Besluit Houders van Dieren en dus in het bezit zijn van een bewijs van vakbekwaamheid. Als je vroegere papieren al voldeden aan het Honden- en Kattenbesluit, dan blijven die gewoon geldig. Meer informatie kun je vinden op de site van RVO: https://mijn.rvo.nl/bedrijfsmatig-huisdieren-houden

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:33

Met de regels op dat gebied heb ik geen ervaring maar voor dat geld heb je denk ik eerder onkosten. Wat als er 1 parasieten meebrengt of een ziekte of verwondingen door een vechtpartij binnens huis die kans is relatief groot.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:38

kirri schreef:

Ik vind je wel heel goedkoop :o Ik krijg per hond 15 a 20 euro per dag. Voor de 24uur opvang is het 30 euro :)

dat is echt absurd die bedragen dat betalen wij zeker niet. 24 uur geloof ik iets van 12 euro

en zou toch iets van een kennel plaatsen als de ruimte hebt ook gezien de kinderen mocht er iets voorvallen en eigenaar kan niet direct hond ophalen. ( en de risico's al je hond in huis neemt bij spullen kapot gooien/bijten etc)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:40

Wilawander schreef:
Met de regels op dat gebied heb ik geen ervaring maar voor dat geld heb je denk ik eerder onkosten. Wat als er 1 parasieten meebrengt of een ziekte of verwondingen door een vechtpartij binnens huis die kans is relatief groot.

En je kindjes lopen ook mogelijk gevaar, je weet nooit wat je voor honden in huis haalt.

Ik zou het lekker buitenshuis houden als het gaat om honden die je opvangt en ik denk ook fijner voor je eigen hond.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:03

StalNollie schreef:
kirri schreef:

dat is echt absurd die bedragen dat betalen wij zeker niet. 24 uur geloof ik iets van 12 euro

en zou toch iets van een kennel plaatsen als de ruimte hebt ook gezien de kinderen mocht er iets voorvallen en eigenaar kan niet direct hond ophalen. ( en de risico's al je hond in huis neemt bij spullen kapot gooien/bijten etc)

dat is hier nog goedkoop zelf! := en een prive opvang.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:06

Voor die bedragen gaat het je sowieso niet lukken. Daarnaast zou ik beginnen met buurtonderzoek, buren moeten absoluut geen problemen hebben met blaffende honden. Of je moet heen buren hebben natuurlijk.

Daarnaast een plek voor kennels of iets dergelijks. Want wat als je ze alleen moet laten? Je kunt ze niet allemaal zomaar in huis laten.

Opslag voor voer en benodigdheden van de honden die op vakantie blijven.

Je hebt sowieso een KVK nummer nodig voor de verzekeringen. En dan moet je inderdaad ook afdragen aan belasting.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 21:56

Ik heb wel een bench voor nood.
Parasieten etc helemaal niet aan gedacht.

Ga maar eens aanbellen bij kvk etc.
Ik wou het gewoon leuk hobby matig doen. Echt als fultime baan heb ik idd nu nog geen tijd voor wil nu geen 5 dagen p.w. Honden er bij elke week.
Is dom weg niet praktisch met die kleintjes.

Bedankt voor de reacties.

Qua prijs vind ik lastig wil het betaalbaar houden ik vind 15 euro per dag wel duur. Maar zie dat dat hier ook wel gevraagd wordt (emmen e.o.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:59

Hoe ga je, met het idee dat je de honden in huiselijke kring op wil vangen(lijkt me vals hondenbezitter erg fijn) met de risico's mbt je kinderen??

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:13

Ik vraag voor vakantie opvang 10 euro per dag incl.eten. (vers vlees)
Maar als je er niet rijk van hoeft te worden kan je altijd aanmelden voor opvang gezin voor diverse organisaties.

Maar je moet H.K.B of K.K 1 of 2 hebben zodra je officieel wil.
Bench is uit gesloten om honden in te houden en kost je €500 boete als de N.V.W.A je komt controleren.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 11:01

O maar ga echt geen hond de hele dag in een bench stoppen maar ze hadden het over nood tot de baas er weer is.

Honden mogen niet zomaar komen. Volgt eerst een gesprek met de eigenaar en dan kennismaking met onze hond op ander terrein.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 11:02

Heb vaker op hond gepast maar dan van kennissen en buren en gratis

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:40

blokje schreef:
O maar ga echt geen hond de hele dag in een bench stoppen maar ze hadden het over nood tot de baas er weer is.

Honden mogen niet zomaar komen. Volgt eerst een gesprek met de eigenaar en dan kennismaking met onze hond op ander terrein.

Maar dat geeft toch alleen maar stress voor je eigen hond, ik zou dat gescheiden houden.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 20:26

Honden gescheiden houden?
Ik wil ze juist als 'roedel' houden.
Ik ben uiteindelijk opzoek naar een paar vaste oppas honden wat gewoon leuk gaat.

En het kennismaken op ander terrein (wandeling) doe ik express zodat het ontspannen gebeurd en niet op Sam (mijn hond) zijn terrein.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:29

een roedel is een vaste groep en dat kun je ze niet bieden. ( ben geen expert hierin maar denk niet dat wat jij voor ogen hebt dan heel reëel is)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:30

Mijn opvanghonden zitten bij mijn eigen honden en dat gaat prima, nu ben ik wel selectief en heb ik niet zomaar honden in mijn opvang.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:55

StalNollie schreef:
een roedel is een vaste groep en dat kun je ze niet bieden. ( ben geen expert hierin maar denk niet dat wat jij voor ogen hebt dan heel reëel is)

Dat denk ik ook. Een roedel is een vaste groep honden. En niet een oppas hond die er dan wel en dan niet bij is. Het idee is leuk maar in de praktijk denk ik minder leuk en heel risicovol. Dat kan zo opeens escaleren want het terrein is van jou hond.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 22:01

kirri schreef:
Mijn opvanghonden zitten bij mijn eigen honden en dat gaat prima, nu ben ik wel selectief en heb ik niet zomaar honden in mijn opvang.

Ik wil ook selectief zijn.
Als onze hond niet met de andere hond over weg kan gaat het feest niet door.
Ook als ik de hond niet geschikt vind om in mijn gezinnetje rond te lopen.

De honden waar ik tot nu toe op gepast heb (o.a. labrador, pitbull, jack russel kruising) liepen echt in ons gezin. Zie ze gewoon als eigen hond. Zorg alleen dat de honden hun rust momenten krijgen mijn hond wil soms nogal hyper zijn. Dus leg ik hem soms te rusten in zijn bench.

Kennis van mij heeft 3 dagen in de week een hond er bij voor vast. Zo iets wil ik ook. Niet elke dag/week ander honden. Geen in en uitloop van 10 verschillende honden in de maand.

Dat is voor niemand leuk.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:09

Zo doe ik het ook :j blijf gewoon kritisch kijken. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn husky niet graag omgaat met engelse staffords dus die komen er niet in, terwijl Am staffs juist erg goed gaat. Hjördis mijn vaste klantje komt ook 3 keer per week. Daarnaast af en toe een herder en een andere husky :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:12

blokje schreef:
Honden gescheiden houden?
Ik wil ze juist als 'roedel' houden.
Ik ben uiteindelijk opzoek naar een paar vaste oppas honden wat gewoon leuk gaat.

En het kennismaken op ander terrein (wandeling) doe ik express zodat het ontspannen gebeurd en niet op Sam (mijn hond) zijn terrein.

Zelf hier 2 honden. Een goede vriendin van mij heeft er 4. Overdag zijn de honden elke dag een paar uur samen tot regelmatig meer dan 10 uur per dag meerdere keren per week. Nog is het niet 1 roedel te noemen. Ze gaan super met elkaar om en kennen elkaar van haver tot gort maar als het er op aan komt zijn ze toch het relaxt in de 4 en 2 opstelling ;)

Ze lijden niets onder het samen zijn maar je merkt dat er meer van kussens en ligplaatsen gewisseld wordt dn ingepikt wordt als er 1 wat gaat drinken bijv. Dan als ze gescheiden zijn. Wij hebben overigens meer dan genoeg kussens dus daar ligt het niet aan ;)