Nieuwe kat bij 1 jarige kater

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laarvv

Nieuwe kat bij 1 jarige kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 20:52

Hallo allemaal,

Ongeveer een jaar geleden adopteerden wij een kat uit het asiel. De kat was zeer waarschijnlijk binnen geboren en binnen gewend. Wij wonen in een woonwijk en hadden net liefst een kat die binnen bleef of in de achtertuin kan, omdat we liever niet hebben dat de buren last hebben van onze kat.

Echter is de kat sinds een tijdje zeer vervelend en wordt hij steeds stouter. De kat heeft voldoende speelgelegenheden, meer dan genoeg ruimte in huis en krijgt genoeg aandacht maar toch wij hebben het idee dat hij zich ernstig verveelt. Vandaar zijn wij aan het denken geslagen en bedachten wellicht dat een tweede (jonge) kat, een speelmaatje zou kunnen worden waardoor hij zich minder snel verveelt.

Nu ben ik benieuwd naar ervaringen mbt het nemen van een tweede kat, bij een kat die al een tijd in huis is. :D
Ervaring met 2 katten hebben wij al, maar deze hebben wij als koppel uit het asiel gehaald en zijn beide helaas overleden op 14 jarige leeftijd.

Laptopmuis

Re: Nieuwe kat bij 1 jarige kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:02

Als hij sociaal is met andere katten, dan kan het.

Helaas zie je vaak bij binnenkatten dat ze op een bepaalde leeftijd zich gaan vervelen en garessief en ongewenst gedrag gaan vertonen... wij krijgen ze enorm vaak in het asiel :(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:08

Met een jonge kat als deze lukt het waarschijnlijk wel om er een jonkie bij te zetten. (Kittens worden over het algemeen makkelijker geaccepteerd.)
Het is goed mogelijk dat een speelmaatje ervoor zorgt dat ie het weer naar zijn zin heeft :)
Bij oudere katten werkt het over het algemeen averechts, maar die van jou is zelf nog een pubertje :) Dus dat moet goed komen denk ik.

Met het asiel zou je nog kunnen afspreken dat je de nieuweling terugbrengt als het niks wordt. Maar kittens zijn zo makkelijk, dat gaat eigenlijk altijd wel goed.
Wel is het aan te raden het introduceren met beleid te doen, niet plompverloren in één ruimte zetten en zoek het maar uit. Het kan handig zijn om ze een paar dagen gescheiden te houden zodat ze wel aan elkaars geur kunnen wennen. Dat is 'beleefder' voor katten, en dan kun je gelijk al zien hoe je huidige kat erop reageert

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:11

Ja ik kan mezelf helemaal voorstellen dat ze zich gaan vervelen op ten duur! Gelukkig zijn we absoluut niet van plan om hem naar het asiel te brengen. Of er komt een andere kat bij of hij gaat alsnog naar buiten, er lopen hier meerdere katten alleen vonden we het zelf een minder fijn idee.

Bedankt voor jullie berichtjes!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:14

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:39

Is de kater gecastreerd? Hij zou ook last van zijn hormonen kunnen hebben. Onze binnenkant(kater) is veel blijer zonder ballen.

Verder denk ik dat een jonge kat erbj zeker wel vermaak kan geven. Op deze leeftijd en met een jonge kat erbij gaat het vaak wel goed.

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 19:58

De kater is inderdaad al gecastreerd dat hebben we gelijk gedaan toen we hem kochten.

Fijn jullie berichten te lezen, ik denk dat dit een goede kanshebber wordt!

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 08:27

Hier hebben we toen onze gecastreerde kater anderhalf was er een jonge kater van zes maanden bijgenomen. Dat is ontzettend goed gegaan, ze spelen erg vaak samen. Later hebben we er nog een kitten bijgenomen en dat gaat gelukkig ook super. Wel zijn het allemaal sociale kattenrassen (pixie-bob, bengaal en chaussie) die erg speels zijn. Ik kan me voorstellen dat je wel katten moet kiezen die qua karakter bij elkaar passen. Een erg rustige kat kan ontzettend chagarijnig worden van een brutaal speels katje. Ook is het belangrijk dat ze genoeg ruimte hebben om zich terug te trekken als ze dat willen. Hier hielp een buitenren ook goed toen onze oudste kat zich binnen begon te vervelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:32

Omdat wij zo voor hetzelfde staan (katerpuberteit? :D) hebben we ook besloten een 2e sibeer aan te schaffen!

Ik ben erg benieuwd hoe het gegaan is en of je nog tips/advies hebt!