allergie en voeding hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

allergie en voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 02:29

Ons teefje heeft met regelmaat oorontstekingen en nu laatst zei de dierenarts dat het toch door een allergie moet komen. Haar vacht is eigenlijk wel mooi. Ze glimt, is zacht, heeft geen schilfers of kale plekken. Wel krabt ze soms wat en heeft ze dus die oortjes.

Haar broertje heeft een ietsje pietsje andere vacht en had wat meer problemen. Hij is later bij ons gekomen en we hebben sindsdien voor hun samen meerdere voersoorten geprobeerd.

Het teefje stond vanuit het nest op RC en had dunne ontlasting. Op het eerste geteste voer, kreeg ze wel wat dunner haar op sommige plekken. En dus al ruim 2 jaar af en aan oor problemen, maar wel met regelmaat.

Haar volle broer uit zelfde nest was wat stugger in zijn haar en verhaarde veel. Hij is fawn kleurig met zwart neusje, maar kreeg van een ander voer ene lichtere neus bijv.

We hebben brokken geprobeerd van; Carnis, Cavom Eco style.
Verder hebben we barfmenu geprobeerd wat op zich niet tegen viel, maar wel qua aanschaf en opslag. ( nu nog geen aparte vriezer )
De laatste tijd hadden we smuldier, rodi en renske bij d eecostyl. Omdat ze hier enorm van stonken, zijn we over gegaan op Smolke graanvrij. Die op zich gemiddeld uit alles kwam.

Hun vachtjes zijn echt heerlijk zacht. Maar het teefje was eerst wat feller hier op. Ze verharen enorm momenteel, maar kan ook een overgang zijn.
Op aanraden krijgen ze het niet meer gemengd, maar 2x pw vlees en de rest van de tijd de brok. Ze krijgen 2x daags eten.

Van ander voer zijn ze weleens winderig geweest, maar dat zijn ze nu niet.

Wat me dus wel tegen staat is dat het teefje veel oorontstekingen heeft. Verder drinken ze momenteel enorm veel en plassen ze ook echt heel lang en veel. Ontlasting is ook veel meer dan het was.

De oorontstekingen zouden door een teveel aan eiwitten kunnen komen in het voer. Dat zou betekenen dat veelal het vlees gehalte juist omlaag moet.
Aan de ene kant lees ik toch wel veel dat de honden het op kvv en of barf gewoon heel goed doen. Ondanks dus veel vlees dan.
Speciale brokken vind ik erg eenzijdig. Ze krijgen bijv pensstaafjes, bullepees, eenden strips en dat soort iets gezondere tussendoortjes.
Een anti allergie brokje staat me dus wat tegen, omdat ze dan eigenlijk niks meer daarbuiten kan krijgen of het moet ook weer anti allergie zijn.

Verder zijn het sterke hondjes. Zien er qua lijn goed uit, hebben energie genoeg en hebben geen diarree of spugen niet.

Mijn Border Collie was extreem gevoelig en kon niks hebben zonder leeg te lopen. Ik ben daar zelf erg voorzichtig van geworden. Nu wilden we ze juist wat meer als hond voeren en meer veelzijdig en afwisselend.

Toen ze op ander voer stond werd de link met voer nog niet gelegd, dus kan niet terugdenken op wat ze wel of niet oorontstekingen heeft gehad.

zonneglans

Re: allergie en voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 05:35

Dat kan inderdaad. Onze jack russel had ook vaak oorontsteking. Hij eet van jongs af aan met de pot mee. Nooit problemen gehad, maar toen hij een jaar of 10 werd had hij ook vaak oorontsteking. Hij eet nog steeds met de pot mee, maar krijgt geen brood of aardappelen meer. In plaats daarvan rijst of pasta en hij heeft nu nooit meer last van zijn oren.
Je hebt bij de dierenarts ook hypo allergeen voer, die van ons at dat niet, maar het is wel het proberen waard.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 05:52

Waarom probeer je niet gewoon het hypoallergene voer van de dierenarts? Het betekend niet dat je hond er levenslangs op hoeft te blijven. Als je strikt 6 weken volhoud test je hier ieder geval mee of je hond echt een voedselallergie heeft of niet. Daarnaast hoef je het commerciele voer hier niet voor te gebruiken. De gouden standaard om voedselallergie uit te sluiten is zelf koken. En dan een eiwitbron geven die de hond nog nooit heeft gehad. Zoals bijvoorbeeld paardenvlees of kangoeroe. Het moet iets zijn wat je hond nog nooit heeft gehad. Daarnaast gebruik je aardappels of rijst gekookt als koolhydraat bron. Als je dit heel heel strikt 6 weken geeft moet er verbetering optreden in het probleem. Voordat je eraan begint moeten de oortjes wel al enigzins rustiger zijn en niet lijden aan een secundaire bacteriele infectie om dit goed te meten.

Mocht het voedselallergie zijn dan weet je dat en kan je gerichter op zoek naar voeding die wel bij je hond past.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:12

Rijst zorgt vaak voor jeuk en is net als aardappel en pasta een goedkope maagvuller, een hond heeft daar werkelijk niets aan.

Een correct eliminatiedieet bestaat uit KVV of BARF (rauw) met maar 1 diersoort die de hond niet eerder gehad heeft, bijvoorbeeld konijn of eend. In ieder geval een diersoort waarvan je het karkas (al dan niet gemalen), vlees en orgaan kan voeren. Dit houd je minimaal 6 weken vol om te zien of de klachten verdwijnen, dan voeg je een tweede diersoort toe.

Op de site van barfplaats vind je veel informatie en een forum waar je ervaringen (dagboeken) kunt lezen en vragen kunt stellen.

Voor allergiehonden is het voorjaar altijd een lastige periode. Detoxen en de weerstand hoog houden zijn belangrijke sleutels hierin, naast een correct dieet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:12

De hond van mijn buurvrouw heeft dit. Die krijgt alleen nog geit en paard te eten. En ze is enorm opgeknapt. Zelf voer ik Herrmanns en Kivo aan mijn honden en beide merken hebben voer van een diersoort per rol/blik. Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoeveel je nodig hebt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:16

Ai.
Je allereerste stap gaat zijn: niet meer zo intens veel door elkaar geven en wisselen.
Het beste wat je nu kunt doen is:
- allergie bloedtest op mijten, schimmels, grassen en bomen
- 1 soort voer in de zin van of bijv Hypoallergeen blik/brok of bijv 1 diersoort kvv dat je hond nooit gegeten heeft (bijv puur hert of konijn).
- dat 6 weken volhouden en NIETS anders geven! Ook geen kluifjes etc. Als je hond op puur kvv konijn staat mag hij natuurlijk gedroogde konijnenoren.

Aan je verhaal te lezen heb je idd wel wat werk voor de boeg liggen wbt die oorontstekingen. Dat komt zeer zeker vaak tot uiting bij allergieën.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:52

Mijn staff kan ook niet tegen te veel eiwitten. Krijgt nu doglovers gold fish en sweet potatoes.
Als ze op vlees zit krijg ze Kivo compleet geit. Dan heeft ze nergens last van!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:12

loez schreef:
Mijn staff kan ook niet tegen te veel eiwitten. Krijgt nu doglovers gold fish en sweet potatoes.

Dit is voor een hoop honden met klachten echt top voer! Ik geef geen vlees meer aan mijn hond, alleen de rottweiler van mijn ouders krijgt s avonds en bakje smuldier (de andere 2 porties nutro lam en rijst, is ook erg fijn voer maar bevat meer potentiële triggers voor een hond met klachten).

Mijn beide poedels aten de kvv regelmatig niet meer en 1 van 2 gooide het dan wel nog even de woonkamer in voordat ze het liet liggen. Daar was ik dus heel snel klaar mee, en ten opzichte van alleen brok en/of natvoer heb ik geen verschil gemerkt anders dan dat de sommige brok of natvoer ze niet liggen.

Sinds ik 1 poedel herplaatst heb eten ze allebei geen brokken meer (Het zijn mutsen met eten) en staan ze beide op renske vers (natvoer). Ook de kruising van mijn ouders met allergieën en intoleranties is daar het meest jeukvrij op (ook pollenallergie, maar daar is hij op dit voer ook minder gevoelig voor). Bij hem werken de brokken van nutro (lam en rijst) wel als beloningsbrokken maar als hij er echt maaltijden van krijgt ontwikkelt hij na enkele dagen tot werken toch weer jeuk.

Qua snacks en kauwdingen moet je de eiwitbron van je voer gebruiken (bij dog ocean fish & sweet potato is dat dus vis) en verder hertengewei en dingen als nylabone en dit: https://petsplace.nl/pps-petstages-dogw ... 02178.html

De nylabone was bij ons in eerste instantie alleen aantrekkelijk als hij een nacht in de bak brokken had gelegen. Ondertussen zwerft hij al 3 maanden door het huis en wordt er dagelijks door honden op gekauwd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:03

Yipee schreef:
Waarom probeer je niet gewoon het hypoallergene voer van de dierenarts? Het betekend niet dat je hond er levenslangs op hoeft te blijven. Als je strikt 6 weken volhoud test je hier ieder geval mee of je hond echt een voedselallergie heeft of niet.

Niet altijd hoor. Mijn hond bleef op verschillende soorten hypoallergeen voer gewoon enorme klachten houden. Pas toen ik zelf een eliminatiedieet ging samenstellen ging het beter. Wel echt een voedselallergie, maar niet uit te sluiten op brok.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:26

Mijn hond is inmiddels 10 en heeft behoorlijke voedsel allergie. Naast veel krabben en jeuk ook vaak oorontsteking.
Jarenlang op de hoogste dosis allergeenvrije voeding van Hills gestaan.
Afgelopen december had hij een acute alvleesklierontsteking waarbij hij een tijdje kritiek is geweest. Toen hij weer was opgeknapt ben ik gaan zoeken. En uitgekomen bij healthy dog voer. Dit is volledig op natuurlijke basis. Sindsdien (even afkloppen ;)) heeft hij geen ontstekingen meer gehad, geen rode of open plekken en in het geheel eigenlijk nergens meer last van.

Aan de ene kant is het inderdaad wel eenzijdige voer, maar aan de andere kant, als het goed is voor je hond, waarom niet? Die van ons staat al 10 jaar lang onder controle bij de dierenarts en we krijgen alleen maar complimenten over hoe goed het met hem gaat, ondanks het eenzijdige voer

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:36

Onze hond heeft omgevings allergieën en voedsel allergieën. Ze heeft eerder ook uitingen via haar vacht gehad. Na omschakeling naar voer op basis van vis/aardappels (simpsons premium) is haar vacht heel goed geworden. Echter mochten wij teveel dingen voeren waar ze niet tegen kan dan zien we dat aan haar oren (rood, vies en uiteindelijk ontsteking)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 11:43

In principe hebben ze elk dier wel al gehad.

We zijn weleens overgestapt, maar altijd met beleid en geven alles langer de tijd. Ik merkte op deze brok meteen verschil, maar nu pas na een halve zak, de grote verschillen.

Helaas was het reutje wat gevoeliger en was het steeds zo, dat waar zij het goed op deed, hij het weer slechter op deed en andersom. Het reutje zit mooi in zijn vacht, maar nu pas beginnen ze zoveel te drinken en veel teveel ontlasting te hebben. En verharen veel.

Ze zijn klein, ong 9 kilo en in hele goede conditie verder. Dus niet te dik, of te dun en goed in hun energie.

Onze vorkeur gaat daarom ook naar iets wat ze beiden kunnen eten. Bij een vers voer aanbieder kun je een eliminatie pakket bestellen, maar dan gaan ze daar allebei op.

We zijn er wel al achter dat het reutje het slecht doet op kip, dus dat is al uitgesloten.

Voer van de da heb ik niet gel hoog zitten. Met mn Border Collie wel ervaring mee, maar die werd er mager van en at het niet graag. Heeft uiteindelijk haar laatste brok zelf mogen uitzoeken uit de schepbakken in de dierenwinkel. Zij koos Smolke en knapte enorm op en is uiteindelijk 15 geworden in vrij goede conditie.
Ik durfde haar verder niks te geven meer.

Eiwitten zouden het grootste probleem zijn, dus we moeten inderdaad uit vinden welke dat zijn dan. Maar mijn voorkeur gaat wel naar vlees en gevarieerd eten. Snacks zijn in principe bullepees, pensstaafjes en eendenstrips. Maar we hebben ook wel de beloningen van Carnis.

Eigenlijk kwam de graanvrij van Smolke er niet slecht uit, dus ik ben wel verbaasd. Geen toevoegingen en geen granen. Hun vacht verhaart, maar glanst en is wel mooi zacht. Met name bij het reutje is het niet altijd zo zacht en glanzend.

Zou een verkleurend neusje koper tekort zijn? Net als met paarden, vind ik dierenartsen vrij beperkt in voeding, vandaar dat ik een topic open. Ik zit zelf meer in paardenvoer en lees me al een tijdje in voor de hondjes. Bij de dierenarts ( sterkliniek ) vind ik dat ze best anti vlees/barf etc zijn. En ik begrijp bet dat zij hun voer aanraden natuurlijk.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:52

Kivo compleet geit eens proberen dan :) of eend uit mijn hoofd. Even op hun website kijken. Daar staan de percentages ook allemaal op!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 11:58

Oke, ik ga even lezen. Geit zover ik weet nog nooit gehad.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:44

hier eentje die van zijn oorontstekingen en huidproblemen verlost is door een eliminatiedieet. Deze hond staat op combi brok en kvv.
Verder eentje die hetzelfde voer krijgt, maar waarbij 100g vlees/dag extra al vuile oren betekent. (lees dagelijks natte troep verwijderen en rode, warme oren). Hierdoor geef ik als buikvulling wat gekookte groenten en rijst wanneer ze wat mag aankomen in gewicht.

Vriendin heeft een teef die bijna volledig op rijst en groenten leeft. Vlees/vis aandeel is +/-300g/dag (hond weegt +/- 28kg om een idee te hebben). Meer vlees is gegarandeerd jeuk aan oren en poten.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:11

Geit deed mijn guppie het ontzettend goed op! Geen dikke oren, geen jeuk, weer mooi strak en glanzend in haar vacht!

Zeker omdat dit bijna niet in andere brok oid verwerkt zit kunnen ze hier vaker wel tegen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:34

In het ergste geval heb ik ook honden zien opknappen op vegetarische brok , ieder dierlijk eiwit was namelijk bingo. Vegetarisch..eiwitten op basis van erwten en linzen etc. Volledig vegetarisch en graanvrije brok bestaat (serieus!!). En ik ben echt een pro-kvv voerder.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:18

MyWishMax schreef:
Yipee schreef:
Waarom probeer je niet gewoon het hypoallergene voer van de dierenarts? Het betekend niet dat je hond er levenslangs op hoeft te blijven. Als je strikt 6 weken volhoud test je hier ieder geval mee of je hond echt een voedselallergie heeft of niet.

Niet altijd hoor. Mijn hond bleef op verschillende soorten hypoallergeen voer gewoon enorme klachten houden. Pas toen ik zelf een eliminatiedieet ging samenstellen ging het beter. Wel echt een voedselallergie, maar niet uit te sluiten op brok.

Dat klopt helemaal. Er is een percentage honden met voedselallergie die ook nog steeds reageren op de hypoallergene brok.

De gouden standaard om een voedselallergie uit te sluiten in de diergeneeskunde is daarom toch echt een zelfgemaakt eliminatie dieet. 1 eiwit bron die het dier nog nooit heeft gehad en 1 koolhydraat bron (rijst of aardappels). Allergie tegen rijst of aardappels is zeer zeldzaam. Honden kunnen het bovendien, mits goed gekookt, prima verteren. Ik zou niet gaan beginnen aan KVV of andere brokken, daar kan toch altijd nog een andere eiwitbron inzitten.

Na die 6 weken weet je ieder geval zeker of de klachten door een voedselallergie komen. kan je daarna op zoek naar een brok of KVV die bij je wensen past en die niet zorgen voor een allergische reactie bij je hond.

Veel succes met je keuze en aanpak! Het is een heel vervelend en hardnekkig probleem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:40

Yipee schreef:
MyWishMax schreef:

Dat klopt helemaal. Er is een percentage honden met voedselallergie die ook nog steeds reageren op de hypoallergene brok.

De gouden standaard om een voedselallergie uit te sluiten in de diergeneeskunde is daarom toch echt een zelfgemaakt eliminatie dieet. 1 eiwit bron die het dier nog nooit heeft gehad en 1 koolhydraat bron (rijst of aardappels). Allergie tegen rijst of aardappels is zeer zeldzaam. Honden kunnen het bovendien, mits goed gekookt, prima verteren. Ik zou niet gaan beginnen aan KVV of andere brokken, daar kan toch altijd nog een andere eiwitbron inzitten.

Na die 6 weken weet je ieder geval zeker of de klachten door een voedselallergie komen. kan je daarna op zoek naar een brok of KVV die bij je wensen past en die niet zorgen voor een allergische reactie bij je hond.

Veel succes met je keuze en aanpak! Het is een heel vervelend en hardnekkig probleem.

Mijn ervaring is toch wel weer heel anders. Ik ken aardig wat honden die op rijst en aardappel reageren. Daarbij zijn het toch weer 2 dingen die je bij elkaar doet. Hoe weet je dan waar de hond op reageert? Ik heb echt alles wat je maar kan bedenken 1 voor 1 toegevoegd, zodat ik zeker wist als hij reageerde waarop het was. Ik ben dus al 8 weken begonnen met alleen rauw konijn voeren.

Ik ben er nooit 100% achter gekomen waar hij allemaal precies op reageert, maar wel dat hij rauw vlees goed kan verdragen, rijst, granen en aardappels weer niet gekookt. 9 van de 10 brokken niet, maar een paar merken weer wel. Maar wat dat verschil is, geen idee. Gelukkig heb ik dus genoeg opties om hem te voeren, maar een koolhydraat bron waar hij tegen kan was wel heel handig geweest, omdat hij van alleen vlees heel veel nodig heeft om op gewicht te blijven (was op brok ook zo, gecombineerd bleef hij het beste tot hij dus ging reageren)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:47

Als je een hond met misschien een voedsel intolerantie gaat testen zelf met voer moet je wel lange adem hebben, minimal 6 wkn per sort voer, voor je soms het verschil ziet en dan niets maar dan ook niets behalve dat voeren.

Je kan verschillende keuzes maken in welke soorten voer je ervoor wilt gebruiken. Handigste is er 1 te pakken met 1 eiwitbron die ze nog nooit gegeten hebben (Bij jou ondertussen lastiger geef je aan, maar denk dan aan struisvogel biefstuk in de vriezer van de lidl, of halve geit van de islamitische slager) en ja, dit kan je niet eeuwig voeren, maar kan je wel 6 wkn voeren om het te testen, is het probleem dan over, tja.. dan moet je nog HET voer gaan vinden waar je je hond verder mee wilt gaan voeren.

Andere optie... Voer met technologische grondslag (zeg dierenarts voer) waarbij het eiwit dusdanig behandeld is dat het niet meer herkenbaar is als dusdanig.

Nog een optie.. Commercieel voer met 1 eiwitbron (en let op, lees vooral de ingredienten, want dat wat op de voorkant staat is niet perse... dat wat er alleen in zit) en dan kan je denken aan bv bijzondere vis soort (capelin tapioca) of iets met ei, nou ja, er zijn diverse mogelijkheden.

Dingen met lam, kip, eend, zalm, rund, etc. vallen al snel af, aangezien die vaak al gevoerd zijn in het leven van een dier, want die zitten in veel diervoeders sowieso al.

Oh.. en je bent er niet met 1 diet van 6 weken, kan natuurlijk net daar ook gevoelig op reageren, dus andere proberen is dan wel handig en dan ook handig om er 1 te pakken die volgens ander principe werkt. En als je kat hebt of konijn of paard of andere hond, of huisgenoten die nog wel eens stukje kaas oid laten vallen, wordt het ook niet simpeler van....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 20:04

Het is inderdaad heel lastig, hoe goed je het ook doet.

Ze heeft ook zeker goeie periodes, dus we zullen langere periode 1 soort moeten voeren. We geven deze brok nu al weken en krijgen nu pas de problemen te zien. Hoewel er dus ook zeker ook voordelen aan dit voer zitten.
Het is zoooo zonde. Hun vachtjes zijn zachter, zien er goed uit en mooie glans erop.

Het hypo allergeen voer is zo eenzijdig. Ik had er naar gekeken om het een tijdje te geven. Maar voor langere periode vind ik het niet DE oplossing als het anders kan. Mijn Border Collie at het slecht en werd er echt mager van. Toen de dierenartsen en Utrecht het niet meer wisten, was ze bijna ingeslapen. Op een stomme brok als Smolke is ze toen ''per ongeluk'' nog heel oud geworden.

Ik was zo blij dat deze hondjes alles konden eten zonder ''ziek'' te worden. Maar last van huid en oren, zijn natuurlijk ook nare problemen die je niet wilt.

Ze krijgen ook weleens een stukje kaas, vis, cracker. Het zal moeilijk zijn om helemaal niks anders te geven. oa Carnis heeft wel mooie beloningsbrokjes van diverse dieren, dus eens kijken of we zoiets erbij kunnen kopen als we bijv geit kiezen en dan ook geit als extraatje.

Naar een slager gaan is wel een idee.

Overigens moet ik er wel bij zeggen, dat echt niemand zo iets aan ze ziet of merkt. Maar ik wil wel erger voorkomen.

Zelf zit ik behoorlijk diep in het paardenvoer en is dat toch totaal anders dan honden voeding. Bij honden kom ik echt veel meer verschillende meningen tegen, of ik ben nog iets meer zoekende en te beinvloeden nu.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:52

Niemand ziet ook wat aan mijn hond. Ben alweer 1,5 jaar ermee bezig. Staat vanaf 9 weken oud op kvv en barf, alle diersoorten en veel merken z'n hele leven. Nu op dierenarts voer met enzymen na lang alles geprobeerd te hebben. Dit gaat zelfs beter dan Hills Z/D hypoallergeen.
En.. waarempel..stabiel. Nu weer de lange adem voor (mijn idee van) gezonder voer. Of we ooit nog op kvv kunnen weet ik niet.

Al die extraatjes zijn echt no go.
Ik zou onmiddellijk er mee stoppen. Echt.
Vanaf nu alleen smolke. Als voer en als koekies een handje in je zak met wandelen tussendoor: smolke.
Totdat je wat beters hebt, want dat er wat anders moet komen dan smolke is denk ik wel duidelijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:53

Als ik ernstige oorontsteking hebt ziet ook niemand wat aan mij. Maar reken maar dat ik pijn heb.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 22:50

De Smolke gaat weg, want dat is nu wel een grote boosdoener. De pensstaafjes en dergelijke krijgen ze nu niet, maar hopelijk in de toekomst wel weer. We geven juist altijd goede snacks, dus het is wel balen. Koop geen granen koekjes en dergelijke. De kleinigheidjes van ons zijn echt sporadisch, maar gebeuren nu ook niet meer.

Natuurlijk zie je niet alles aan de buitenkant. Maar ik bedoel vooral dat hun vacht op het oog erg mooi is. Ook de huid is bekeken en daar geen problemen. Je ziet ook weleens honden met kapotte huid en plekken en zij glanzen.

Haar oortjes zijn vorige week weer door de dierenarts gedaan, dus die zijn nu rustig. Maar dat is niet het enige, dus we gaan elimineren.

Maar ik denk ook echt dat heel veel honden rondlopen met deze min of meer verborgen gebreken, aangezien mensen het niet eens opvalt als ze vaak en of veel ontlasting hebben. Zeker honden die altijd vrij lopen.

Daarom zeg ik ook, vergeleken bij mn overgevoelige border collie, zou het bij deze hondjes niet eens opvallen dat ze ergens last van hebben, omdat ze bijv nooit diarree hebben en niet spugen. Geen schilfers, niks.

Ik heb wel enkele hypo allergeen voeren zitten vergelijken. Op zich ook een goede optie om een tijd de rust erin te krijgen. Dan weet je ook dat ze niet snel tekorten krijgen, tegenover weken lang 1 soort voeren bijv. Wat ook geen garanties biedt op verbetering.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 23:46

@mywishmax: al gekookte wortels oid geprobeerd als koolhydraatbron?

Hier zijn we begonnen met eukanuba dermatosis en niet de hypoallergene brok van RC of Hills, want deze waren op rijst of mais met lam of gehydrolyseerde kip. Van rijst en mais wist ik al dat dit niet verteerd werd en kip en lam hadden ze al overvloedig gehad.
Dus aardappelen en witte vis was de start naast de brok en had als snack/beloning de brokjes of stukjes kabeljauwhuid.
Daarna systematisch diersoorten gaan introduceren. Opletten met kvv's veel merken gebruiken kip, eend of kalkoenkarkas als botaandeel. Eenmaal ik een aantal diersoorten had groenten gaan testen en een niet zo eenzijdige brok gezocht op basis van aardappel en vis of rund. Opletten als je hond op kip reageert, sommige brokken bevatten dan wel geen kip, maar wel ei, wat bij allergie even erg is en soms vergeten wordt door verdelers.