Kittens!! Poesje of kater? Wie helpt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poesje of kater?

1e poesje
16 (34%)
1e kater
Geen stemmen
2e poesje
6 (12%)
2e kater
9 (19%)
3e poesje
15 (31%)
3e kater
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 47

Angela

Kittens!! Poesje of kater? Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 15:24

Wie o wie kan me vertellen of onze kittens poesjes of katers zijn?

Over een paar weekjes krijgen ze de eerste keer ontworming, dus dan hoor ik het toch van de dierenarts, maar dochterlief wilt graag namen gaan geven, dus wie weet kunnen jullie helpen. Ze zijn nu een dag oud.

De eerste die geboren is, een lapje, is volgens mij een poesje (er bestaan nog geen lapjes katers?)?

Afbeelding

Afbeelding

De tweede, zwart wit, is denk ik een katertje?

Afbeelding

Afbeelding

En de derde, denk dat je dit ook een lapje noemt, denk ik ook een poesje?

Afbeelding

Afbeelding

En hier zijn ze samen.

(volgorde van boven naar beneden: 2-1-3)

Afbeelding

(volgorde van links naar rechts ook 2-1-3)

Afbeelding

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:27

Gefeliciteerd! Dat lapje is sowieso een poes. Die andere 2 zijn wat onduidelijk :j

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:28

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 15:29

Hoe noem je de kleur van het derde kitten? Het is als een lapje op het kopje, maar op de rug gestreept?

Dus dat zijn dan iig twee poesjes als ik Tink89 goed begrijp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 15:30

Ik ben er vrij zeker van dat het alle drie poesjes zijn. :)

ryukapple

Re: Kittens!! Poesje of kater? Wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:03

1 en 3de zijn idd poesjes rood en zwart zitten beide op het x chromosoom en je hebt om beide kleuren te krijgen dus 2 x chromosomen nodig en dus een vrouwtje (of ze moeten xxy zijn maar dat is wel heel zeldzaam :+) naast hun basis patroon kunnen dus nog wit krijgen en ook patronen zoals macreel. De zwart witte lijkt mij een katertje maar kan het mis hebben.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:08

intieme foto's voor op bokt :P

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:10

zwart-witte lijkt mij ook een katertje,maar foto's zijn niet duidelijk genoeg.

hou eens het zwart-wit kitten zijn poepje net naast een 3-kleur poepje.
als er iets meer ruimte tussen de 2 'gaatjes' zit,is het een katertje,als het identiek is aan de 3-colortjes is het ook een poesje.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:26

Ik vind de foto's vrij onduidelijk helaas...ik denk:poesje-kater-poesje

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 16:51

Dat zal ik eens doen Tengeltje11, even de hulptroepen vragen of ze willen helpen vanavond met vasthouden en staartjes omhoog doen zodat ik kan kijken en met beetje geluk foto kan maken.

Foto's ga ik nog proberen om te verbeteren, vooral die van de zwart/witte. Even kijken of het met de gewone camera beter wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:06

Angela schreef:
Hoe noem je de kleur van het derde kitten? Het is als een lapje op het kopje, maar op de rug gestreept?

Cypers met rood. Dat is tortie, net als een lapje. Tortie is rood + een andere kleur (+ eventueel wit). Die andere kleur kan cypers of zwart zijn. Hoewel cypers natuurlijk eigenlijk niet een kleur is, het is de basis van elke kat. Een cypers met rode heeft dus die cyperse basis + rood terwijl een lapje (tortie met zwart en rood) ook de cyperse basis heeft maar die gaat verstopt onder rood en zwart.

Torties (cypers met rode of zwart met rode katten dus) bestaan wel als kater alleen zijn de dan XXY. Dus dan hebben ze een extra chromosoom. Uitwendig hebben ze alle kenmerken van een kater maar ze zijn onvruchtbaar. Omdat ze wel 2 X-chromosomen hebben (waar de genetische informatie voor kleur op ligt) kunnen ze er wel als tortie uitzien. XXY-katers zijn heel zeldzaam, vandaar dat je er gerust van kunt uitgaan dat een tortie een poes is.

Katertjes kunnen alleen een kleur van de moeder krijgen omdat hij alleen van haar het X-chromosoom krijgt. Als een kater zwart met wit is is zijn moeder ook zwart met wit óf zwart met wit en rood. Een moederpoes die zwart met rood is kan zwarte of rode katers geven. Als de moeder wit draagt kan ze dat ook nog doorgeven. Een kitten wat zwart met wit is en een cyperse of cypers met rode moeder heeft kan alleen een poes zijn (tenzij het ook weer een XXY kater is maar dat is wel heel hypothetisch). Een cypers katje met een zwart met witte moeder kan wel een kater zijn.

Dus mijn eerste vraag is: welke kleur heeft de moederpoes? Als die cypers met rood is dan is het zwart met witte katje een poesje met een zwarte vader. Als de moeder zwart met rood is dan kan het kitten een poesje of een kater zijn. In het geval dat het een poesje is heeft het van de moeder de kleurinfo voor zwart of cyper gekregen en van de vader ook, die is dan zelf ook zwart of een cyper. De andere twee katjes hebben van de moeder en de vader allebei een andere kleur meegekregen en zijn dus hoogstwaarschijnlijk poesjes.

Edit: van de moeder zie ik vooral veel wit maar aan de staart te zien is ze ook cypers met rood? In dat geval is het zwart met witte kitten een poesje met een zwarte (al dan niet zwart met witte) vader. Het kitten heeft dan van de ene ouder de kleurinfo voor cypers gekregen en van de andere ouder de kleurinfo voor zwart. Zwart en cypers toont niet tegelijkertijd, het katje zal dan dus zwart zijn. Eventueel met wit als één of beide ouders wit draagt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 19:19

Super bedankt koper!!!

Moeder heeft vier kleuren. Rood, wit, zwart en cyper.

Dus op basis daarvan zou ook de zwart witte een poesje zijn. Wat gaaf die kleur genetica!

Vader is onbekend, maar er loopt veel zwart wit in onze omgeving, dus zou me niet verbazen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:50

Cyper is ze sowieso, dat is elke kat.

Je poes kan niet 4 kleuren vacht hebben. Ze heeft 2 X-chromosomen dus ze kan maximaal 2 kleuren hebben. Dat witte wat je ziet is gewoon een (vrij uitgebreide) aftekening. Ik denk dat ze cypers met rood is. Wat jij ziet als zwarte vlekken hoort bij het cyperse patroon. Cyperse katten hebben zo her en der stukken zwart. Als een poes van de ene ouder enkel cyper doorkrijgt en van de andere ouder zwart dan zal die poes zwart zijn. Eventueel dus met witte aftekeningen, dat is afhankelijk van de verdere genetische informatie. Zwart "overschrijft" cypers. Net als bij voorbeeld schimmel dominant is over zwart of vos bij paarden. Je ziet dan ook witte vacht, en de kleur die er onder zit zie je niet.

Conclusie: ze kan niet zwart hebben doorgegeven aan een kitten. Als jij een zwart met witte kitten hebt moet die het zwart van de vader mee hebben gekregen en dus is het een poesje.

Stel nou dat alle 3 de kittens de zelfde vader hebben (wat niet persé hoeft, de kittens uit 1 nest kunnen verschillende vaders hebben) en als dat dus een zwarte kater is (of zwart met wit, maar wit is in dit verhaal niet zo interessant) dan kun je concluderen dat die kater aan twee kittens zijn zwarte kleur heeft doorgegeven. Het ene kitten is zwart met wit (zwart van de vader + cypers van de moeder, wat dan uiteindelijk een zwarte vacht oplevert. In dit geval met wit, dit kan bij beide ouders vandaan komen). En het andere kitten heeft zwart van de vader en rood van de moeder. Dus dat is een zwart/rode tortie (in de volksmond ook wel lapjeskat genoemd). Het derde kitten is cypers met rood. Zij heeft dan ÓF rood van de moeder en cypers van de vader (waarbij de vachtkleur van de vader elke kleur kan zijn) ÓF rood van de vader en cypers van de moeder. In dat laatste geval heeft zij dus een andere, want rode, vader dan haar zusjes.

Al met al kun je van 2 kittens met zekerheid zeggen dat ze een zwarte vader hebben. Voor het cypers met rode kitten kan dat natuurlijk ook maar als zij het rood van haar moeder heeft dan kan haar vader elke kleur zijn die er maar bestaat.

Je dochters mag dus 3 damesnamen gaan bedenken :)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:11

Dat de vader zwart is hoeft helemaal niet zo te zijn. Moeder draagt beide oranje en zwart. Dus het ligt aan het geslacht van de kater wat de kleur van de vader is. Want als die zwarte een mannetje is heeft de moeder zwart gegeven want kleur zit op x en die x moet hij van zijn moeder gehad hebben de vader geeft aan een mannetje geen kleur door de vader was dus oranje want anders had je geen lapjes. Verder kan de moeder ook best nog een patroon hebben dat zit net als de hoeveelheid wit niet op het x chromosoom.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:15

De moeder draagt geen zwart. Het zwart moet bij de kater vandaan komen.

Als deze moeder zwart zou dragen dan zou ze zwart met rood (en wit) zijn. En dat is ze niet. Ze is cypers met rood.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:51

Zoek je toevallig nog baasjes? :D

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:29

Koper schreef:
De moeder draagt geen zwart. Het zwart moet bij de kater vandaan komen.

Als deze moeder zwart zou dragen dan zou ze zwart met rood (en wit) zijn. En dat is ze niet. Ze is cypers met rood.

Ik heb nog ff mijn genetica boek erbij gepakt omdat ik aan mezelf begon te twijfelen maar dit klopt dus niet de moeder heeft de basis kleuren oranje en zwart op deze basiskleuren kan een aftekening komen zoals mackerel (gestreept) of bloched (gevlekt) bij deze moeder zit er mackerel op zwart vandaar de cyperse vlekken. Ze draagt dus wel degelijk zwart

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:23

:')

Een cyperse kat heeft zwarte haren ja. En een cyper heeft ook haren die zwart zijn met gele bandjes. Die kleur heet cypers.

Een zwarte kat heeft alleen zwarte haren. DAAR ONDER is hij een cyper. Elke kat is een cyper, en als zijn vacht een andere kleur heeft dan zit die kleur er overheen en die zie je dan.

In jouw boek staat vast ook dat als een kat het gen voor zwart draagt, egaal zwart dus zoals hierboven beschreven, dat die kat dan ook zwart is, en dat je het cyperse patroon dan niet ziet. Aangezien deze kat een duidelijk cypers gestreepte staart heeft KAN ze geen zwart dragen. Anders zou die staart namelijk zwart met rood zijn en niet cypers met rood.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:33

Nee dat is dus fout op zwart kan mackrel zich wel uiten. Was ze alleen mackrel met oranje had ze geen zwart.

Afbeelding
Dit is een met basiskleur oranje met bloched (werkt hetzelfde als mackrel)

Afbeelding
Dit is een kat met basiskleur zwart en bloched

Moeder is een lapje met mackrel over zwart.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 08:36

Afbeelding
Afbeelding

De trotse moeder.
Leuk om zo meer te leren over kleur genetica! Echt erg interessant! Leuk ook dat ik foto's van de intieme delen van de poesjes plaats, maar de vachtkleur meer zegt.

En nee, ik zoek geen nieuw baasje, ze hebben al een prachtige plek bij ons thuis en bij ons op stal.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:51

ryukapple heeft wel degelijk gelijk Koper :)
Er zijn maar 2 basiskleuren zwart en rood. Tabby(cypers) is geen kleur maar een patroon. Jij hebt wel gelijk dat elke kat in wezen tabby is maar effen is een modificatie van tabby en geen andere kleur.
Effen is daarnaast recessief(en tabby dus dominant) dus moet van beide ouders komen

In dit geval is de moeder poes tortie tabby met wit. Ze heeft dus sowieso een rood gen en een zwart gen. Daarnaast is in ieder geval een van haar kittens effen. Dus draagt ze effen, aangezien ze zelf tabby is draagt ze maar 1x effen.
Het effen kitten heeft 2x het gen voor effen. 1 daarvan komt dus van de vader, de vader draagt dus ook in ieder geval 1x effen. Verder is er niks over de vader te zeggen want deze kleur combinaties kunnen uit deze moeder komen of de vader nou zwart of rood is. Behalve als het zwarte kitten een poesje is dan was de vader zwart(in ieder geval de vader van dat kitten) maar zo van deze foto's denk ik dat het een kater is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:02

Wat leuk om alles te lezen over kleuren .
Onze stalkat heeft dezelfde kleuren als die van jouw ts.
En zij krijgt ook kittens een dezer dagen.
De kater was grijs gestreept.
Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen bij onze poes (en daarna gaat ze gelijk onder het mes als de kittens wat ouder zijn)

Edit: dit is mamma:
Afbeelding

En dit is pappa:
Afbeelding
Foto is onduidelijk omdat ik hem probeerde weg te jagen en hij dus achter de stalschotten kroop.

Met deze combinatie zou je dus aan de kleuren van de kittens al kunnen zien wat het geslacht is?
Als ze dezelfde kleurencombinatie als mamma hebben zijn het uiteraard poesjes (muv van zeldzame gevallen dat het toch een onvruchtbare kater is)