Oude hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 20:43

Beste bokkers,

Onze golden retriever is 13 jaar, word in juli 14. Ik ben met onze hond opgegroeid en ik vind het vreselijk moeilijk om haar ooit eens te laten gaan.
Houden van is loslaten maar het is erg moeilijk.
Ze is echt mijn hond en mijn maatje.

Ze gaat nu langzaam achteruit, ze heeft staar, hoort slechter en gaat steeds langzamer lopen, staat moeizamer op en staat ook niet voor iedereen meer op.

Heeft iemand tips?

Groetjes Yenni

dierenfan

Re: Oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 23:09

Jep een heel belangrijke tip! Oud worden is een zegen en ouderdom komt met gebreken. Zo lang je de gebreken samen op kunt vangen door bijv. Vaker kortere stukken wandelen en ondersteunende medicatie daar waar nodig dan dat absoluut doen!!

Echter houd vast aan het feit dat je eens afscheid moet nemen. Doe dat ook op tijd. Als het op is dan is het op en is het klaar. Ga dan je hknd niet door laten sukkelen. Niet 1 dag niet 1 week niet 1 maand zelfs niet 1 uur als je dat kan voorkomen.

De hond help je er niet mee door later te kunnen zeggen dat hij wel 17 jaar geworden is bijv. De hond help je er wel mee door op tijd te stoppen en de fantastische momenten die jullie gehad hebben te koesteren ;)

Oftewel geniet van je hond zo lang het nog kan. Help je hond voor zover nodig is en verwen hem lekker. Des te makkelijker is het oh zo moeilijke afscheid.

Ik hou mij elke keer weer voor dat betreffende hond mij jaren overal doorheen gesleept heeft en altijd aan mijn zijde stond als dat nodig was. Het laatste wat ik voor mijn geweldige kameraden kan doen is ze op tijd hun rust geven. Liever op tijd dan 1 uur laten lijden want dat verdienen ze absoluut niet!!

Sterkte in elk geval want het is echt niet fijn je maatje af te zien takelen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 23:26

Ik heb precies hetzelfde.
Mijn oudste hondje wordt in juni 16, ziet en hoort slechter, loopt niet zo makkelijk meer en krijgt hier elke dag een pilletje voor (pijn/ontstekingsremmend)
Maar hij geniet nog van zijn leven, van wandelingetjes die we maken, er zit nog genoeg pit en leven in.
Hij is mijn eerste hondje en mijn lieve kameraadje al bijna 16 jaar.

Maar ik heb natuurlijk net als jij, dat hier toch wel een keer een eind aan komt, en dat is best hard.

En wat Dierenfan hierboven schrijft is waar, daar ben ik het helemaal mee eens!

Verder heb ik ook niet echt tips, maar wel veel sterkte!
En probeer te genieten van je hond zolang ze er nog is.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 23:56

Ik heb in januari mijn oudje, maatje door dik en dun en mijn één en alles, in moeten laten slapen.
Hoogbejaard, de nodige ouderdomskwaaltjes, auto-immuunziekte, kortom: lange tijd aan behoorlijk zware medicatie.
Hij bleef daarmee lang vrolijk en opgewekt, maar ik wist natuurlijk dat hij zijn laatste fase had bereikt.

Ineens ging zijn gezondheid heel hard achteruit.
Het was duidelijk dat het nooit meer beter zou worden, alleen maar slechter.
Dat wilde ik hem besparen, ik kon het hem niet aandoen te wachten tot hij volledig in elkaar zou zakken.
De twinkeltjes in zijn ogen waren weg, ik heb ze ook niet meer terug gezien.
Dat was voor mij duidelijk genoeg.

Wat mij in mijn beslissing heeft geholpen was de een uitspraak die ik ooit heb gehoord en die ik in mijn oren heb geknoopt:
In zo'n situatie kun je nooit te vroeg zijn, wel te laat.

Mijn vriendje is thuis, in zijn eigen vertrouwde omgeving, met zijn hoofd op mijn schoot door de dierenarts ingeslapen. Heel rustig, vreedzaam, maar vooral heel waardig.

Het blijft natuurlijk verdrietig, maar toch voelt het afscheid op een bizarre manier goed.
Eigenlijk had ik het voor hem niet anders gewild.

Het klinkt misschien hard, maar je ontkomt er niet aan. Op enig moment zul je moeten beslissen.
Laat dan het welzijn van je maatje het zwaarst wegen.

Ik wens je heel veel sterkte als het moment gekomen is, maar geniet tot dan nog volop van elkaar!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 00:07

Tips waarvoor? Het je hond nog wat aangenamer maken of voor jou om straks afscheid te moeten gaan nemen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 00:12

De enige tip die ik je kan geven: wees eerlijk.

Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand 'het moment' niet had. Het moment dat je ziet dat er niets meer in zit. Geen waardig bestaan, geen vreugde, geen verbetering, geen uitweg. Wees dan eerlijk naar hem toe, dat ben je hem verschuldigd.

Helaas hoort het erbij, en het is goed van de dat je er nu al mee bezig bent. Probeer er echter niet téveel bij stil te staan.

Als het moment daar is- dan kan al het denkwerk en al het vooraf denken, het niet verzachten, dus geniet van elk moment samen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 12:48

Dank jullie wel voor alle reacties! Ik ga zeker op tijd de beslissing nemen.