Oud duitse herder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Oud duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 21:23

Wij zijn ons een beetje aan het oriënteren voor een oud duitse herder (liefst met zo recht mogelijke rug). Maar poe dat blijkt nog niet zo simpel 8-)

Zijn er hier op bokt ODH fans of zelfs fokkers? En is er qua karakter veel verschil tussen een duitse en oud duitse herder?

Sweetgirl1

Re: Oud duitse herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:40

Wilawander fokt duitse herders? weet niet hoe die zijn verder maar misschien kan je haar contacteren?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:44

Ik blijf er bij, ODH is er gekomen toen dat lang(stock)haar niet erkend was binnen de Duitse herders.
Dat ze nog vaak rechte rug vertonen (niet bij de werklijn maar showlijn) is omdat er nog niet zoveel generaties zijn waar op door gefokt is.

Ze zouden volgens sommigen liever, gemakkelijker zijn maar dat ligt denk ik gewoon aan de opvoeding en hoog je de honden in drift hebt staan :)

Hier werklijn Duitse herders.

Engelien (Willawander) fokt werklijn langstockhaar Duitse herders.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:45

Ik heb je een PB gestuurd.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:49

Een kennis heeft sinds een weekje een nestje. Als je wilt kan ik je haar gegevens sturen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:43

Let heel goed op karakter, ed, hd en dm. Omdat bij dm- dragers soms ook klachten zijn zou ik gaan voor vrij.

Een rechte rug geeft wel betere gangen, maar zegt niets over de hd of ed status van het dier. Er zijn tegenwoordig ook een hoop angstige odh s waaronder die bij mij op behendigheid, het doet op dat vlak niet over voor de witte herder, die ook al zo'n miep is.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:54

Ook hd vrije ouders kunnen nog hd honden doorgeven. Ik heb alleen maar ellende met mijn duitse herder en hier komt er nooit meer 1 in huis. Prachtige honden maar te door gefokt.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:49

Urona447 schreef:
Ook hd vrije ouders kunnen nog hd honden doorgeven. Ik heb alleen maar ellende met mijn duitse herder en hier komt er nooit meer 1 in huis. Prachtige honden maar te door gefokt.

Dat is waar!
Hier een hond uit goede ouders en heeft idd A heupen en ellebogen maar een extra ruggenwervel..
De andere hond komt uit vrij goede ouders, toch nakomelingen die slecht scoren op heupen en ellebogen.
Waaronder de teef van mij dus ook...

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:55

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:03

Ik zal straks eens foto's plaatsen. Wij hebben een ODH dekreu, gefokt bij Fan Annes Hiem :D heel lief beest!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:28

Dat een ODH een ander ras is dan de gewone DH is voor mij echt een broodje aap verhaal.
Ze stammen allemaal af van de DH met FCI papieren en er worden zelfs Langstokhaar DH's met FCI papier ingezet voor de ODH vereniging. Ze krijgen enkel via deze vereniging een eigen registratienummer en gaan op die manier door als ODH.

Dat de ODH dus gezonder zou zijn dan de gewone DH slaat kant noch wal.
En dat de ODH rechtere ruggen zou hebben is ook maar net hoe je ze wegzet, want ik durf te wedden dat wanneer ik een ODH in stand zet, deze net zo'n aflopende rug heeft als een gewone DH.
Als mijn honden gewoon staan zijn ze ook recht...
Het karakter van de LSH is zoiezo anders dan die van een Stokhaar.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:45

kamatz schreef:
Dat een ODH een ander ras is dan de gewone DH is voor mij echt een broodje aap verhaal.
Ze stammen allemaal af van de DH met FCI papieren en er worden zelfs Langstokhaar DH's met FCI papier ingezet voor de ODH vereniging. Ze krijgen enkel via deze vereniging een eigen registratienummer en gaan op die manier door als ODH.

Dat de ODH dus gezonder zou zijn dan de gewone DH slaat kant noch wal.
En dat de ODH rechtere ruggen zou hebben is ook maar net hoe je ze wegzet, want ik durf te wedden dat wanneer ik een ODH in stand zet, deze net zo'n aflopende rug heeft als een gewone DH.
Als mijn honden gewoon staan zijn ze ook recht...
Het karakter van de LSH is zoiezo anders dan die van een Stokhaar.

kamatz: kan jij misschien uitleggen hoe dat komt? Mijne komt uit 2 kortharen. en is langstockhaar. Wat is het verschil in de stockhaar en de langstockhaar kwa karakter?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:13

hier oom 2 odh's. Vind er wua karakter niet heel veel verschil in zitten met de duitse herder, je hebt er modelletjes vloerkleed tussen zitten (aka onze holly, die is nogal lyi), maar ook hele actieve honden (de ander komt ujt een werklijn duitse herder langstokhaar, dus een heel ander karakter). Wat betreft de gezondheid en de rechte rug, mijn honden kunje, ook als je ze in stand zet, niet echt met een aflopende rug krijgem. Een aflopende rug heeft namelijk met 2 dingen te maken, enerzijds het kantelen van het bekken, en anderzijds de hoeking vam de sprong. Als je soms kijkt naar duitse herders op shows zie je dat sommige een hele kleine hoek in de sprong hebben waardoor ze dus een aflopende rug hebben. Een hond die een stijlere sprong heeft staat dus sowieso al wat rechter.

Verder wordt de odd inderdaad ook wel gekruisd met de langstokhaar o de genpoel breed te houden. Van origine werd een dh lang stokhaar namelijk gezien als eennfokfout. Pas sinds 2011 is de lsh eennofficieel ras. De odh komt dus voort uit de lsh. Doordat deze homden echter niet worden gezien als rashond omdat er gefokt is met honden zonder nhsb njmmer is de odh dus officieel geen rashond, wat betekent daf, mocht je het leuk vinden om shows te lopen, je keuze beperkt is.

Voor de odh zijn er een aantal rasverenigingen zodat het ras welaan bepaalde standaarden voldoet. Zo worden alle ouders standaard getest op hd, ed, en dm. De eerste 2 geven idd geen garantie ol de ontwikkeling van de hond wat betreft het krijgen van. Verder zet de rasvereniging zich in voor breed fokkem. Dat wil zeggen dat er redelijke marges zijn waarbinnen er goed wordt gekeurd, dus een hond die misschien 1 a 2 cm. Te groot is, maar verder gezond en voldoet aan de exterieureissen wordt alsnog goed gekeurd voor de fok. Bij nestjes wordt gekeken of er niet te v4el verwandschap is tussen de ouders (ivm. Innteelt). Maargoed al met al wordt er wel met beleidt gefokt

Missvhien is het leuk om een keer naar een odh show te gaan, zo kun je veek verschillende honden zien, en ook wat informatie inwinnen, de lsohv heeft de show in september, maar volgens mij hedft de dhcn een show in mei. Verder zij de rasvereniging websites ook vaak een goede bron van materiaal over de hond. Voor de odh zijn dat de lsohv, nodhv, en dhcn.

Efin, ik hoop dat je wat aan de informatie hebt. :-). En sorry voor tikfouten, mijn hond probeerde te helpen met typen

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:15

Afbeelding

Bij deze onze 2 odhs

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:43

Ik ben helemaal verkocht geraakt aan de ODH, wat een fijne honden!
Inderdaad is er niet standaard te zeggen dat een ODH een ander karakter heeft of gezonder is dan de DH, dat is nog steeds volledig afhankelijk van de lijnen die je kiest.

Ik ken meerdere fokkers, je mag me altijd een berichtje sturen met wat je zoekt als je wilt.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:14

plutolover schreef:
kamatz: kan jij misschien uitleggen hoe dat komt? Mijne komt uit 2 kortharen. en is langstockhaar. Wat is het verschil in de stockhaar en de langstockhaar kwa karakter?

Op dit moment fok ik enkel maar Langstokhaar, maar de eerste teef waar ik mee begonnen ben kwam ook uit twee stokharen ;)
Wat ik zelf ervaar is dat ik de Langstokhaar toch wat meegaander vind op uitzonderingen daar gelaten natuurlijk en uiteraard uit welke lijnen ze komen. Maar wat ik toch het meeste hoor ook van andere LSH eigenaren is dat ze vriendelijker zijn.

Verder met het in stand zetten is idd bepalend de hoeking. Een hond met geen hoeking kan je niet zo wegzetten.
Je ziet inderdaad minder hoeking bij de werklijnen, wat vaak resulteert in steilheid. En wat bij de werklijnen ook vaak is is dat ze een korte afvallende croupe hebben met geen goede ligging, dus kan je die hond ook niet aflopend wegzetten.

Qua gezondheid hebben de ODH en de DH dezelfde problemen. Zoals HD, ED, DM, LUW en de achtste ruggenwervel.
Maar een goede fokker test op al deze afwijkingen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 19:28

Ik wil inderdaad sowieso een pup van volledig geteste ouders. Ik ben bewust dat dit geen uitsluitsel geeft maar toch wel een grotere kans op een gezonde hond.

Er zit dus eigenlijk niet zoveel verschil tussen een DH eb ODH. Maar meer in werk of show lijn? Zo lees ik het tenminste. Interessant want dat wist ik niet.

Als de werklijnen minder hoeking en dus een wat rechtere rug hebben zou mijn voorkeur daar naar gaan. Maar, zijn de werklijnen qua karakter niet wat drukker?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:00

Inderdaad een pup uit geteste ouders aanschaffen, maar zoals jezelf al zegt is dat ook geen 100% garantie mbt tot heupen, rug en ellebogen.

Ik denk dat je moet kijken naar wat jij zoekt in een ODH. Wat wil je ermee gaan doen?
Wil je een sportieve huishond of wil je er ook mee gaan trainen?

Mijn visie is dat elke DH of ODH moet kunnen werken, maar er zit wel behoorlijk verschil tussen een werklijn en showlijn qua karakter.
Je hebt hele stabiele werklijnen, maar ook hele hysterische werklijnen, welke ik niet geschikt vind voor in een normaal huisgezin.
Ik zie en heb teveel ellende gezien met honden uit werklijnen die in huisgezinnen niet te hanteren waren, doordat er gewoonweg niet voldaan werd aan hetgeen wat de hond nodig had.
Honden die geen eens op een normale manier kunnen functioneren in een huisgezin vind ik een behoorlijk kwalijke zaak, waarvoor de DH ook niet gefokt is.
En dan nog maar niet te spreken over zulke fokkers die zulke honden verkopen aan een huisgezin.

Ik ben van mening dat een fokker jouw de keuze laat maken uit de hondjes die voor jou geschikt zijn.
Een goede fokker ziet de pups acht weken opgroeien en weet wat voor karakters de hondjes aan het ontwikkelen zijn en zal jou adviseren welke keuze te maken.

In ieder geval succes met je speurtocht naar een ODH!

Nog een paar tips :D
Probeer om bij zoveel mogelijk fokkers langs te gaan, zodat je kan zien hoe zij met hun honden omgaan en hoe hun honden erbij zitten.
Wanneer je er geen goed gevoel bij hebt, moet je daar ook geen pup aanschaffen.
En alle vragen die je hebt, opschrijven... Zo kan je niets vergeten als je er bent en domme vragen bestaan niet.
Vraag om alle gezondheidsonderzoeken en een goede fokker laat jou die inzien.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:05

Hier onze dekreu :) heel lief beest is het!
Afbeelding
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 20:15

Oh wauw die is prachtig!

Wij zoeken een goed waakse erf/gezins hond.
Ik heb honden niet in huis maar los op ons omheinde erf en ze slapen hier vrij in de schuur. Ik heb 2 jonge kinderen (nu 14 maanden) dus vind het heel belangrijk dat het een stabiele hond is.
We hebben nu een labrador en dat is echt zo'n heerlijk vertrouwde hond! Alleen absoluut niet waaks. Daar hadden we een berner sennen voor maar die is vorig jaar overleden.

Pups gaan hier wel naar cursus maar wij zijn geen "honden sporters". Dus gewoon een fijn goes afgerichte hond voor rond het huis en lekker mee wandelen.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:19

Onze hond is best wel waaks. Als een van 'zijn roedel' thuiskomt dan slaat hij niet aan, maar zodra er een vreemde bij is moet hij toch even iets van zich laten horen. Bij visite duurt het dan ook even voor hij echt zijn rust vindt, hij moet eerst even zien of alles wel goed is. Niet dat hij dan raar doet of zo, maar eerst blijft hij altijd wat alert en na 5 minuten gaat hij wel weer rustig liggen.
Bij het gezin is hij echt een schat van een hond. Hij is naar een aantal cursussen geweest en die heeft hij ook succesvol afgerond. Hij kent ook een aantal leuke kunstjes zoals high five, poot, dood liggen en als je een zakdoek verstopt en dan 'hatsjoe' zegt zoekt hij de zakdoek voor je :D

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:22

Als je voor de meer sport gefokte honden (die wat rechter en vierkanter zijn) wil gaan, kan ik je aanraden bij kennels 'Zuidpark' en 'Chainpark' te kijken.

Wij hebben bij beide kennels honden vandaan en ik kan er alleen maar lof over spreken. Goede mensen met goede, men gerichte honden.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:43

Goed dat je niet direct zo naar wat koopt maar echt op onderzoek uit bent gegaan.

Mijn herder heeft een aflopende rug maar is volledig getest en is perfect. Dus aflopende rug maar goede heupen etc.

Hij is gefokt vooral op karakter en huishond. En ik moet zeggen, hij is een en al energie en focus. Dus ik doe veel met hem betreft gedragstraining want dat vindt hij geweldig en heeft hij nodig.

Ik had niet voor een werklijn gekozen maar show en nu heb ik een hond die zo uit de werklijn zou kunnen komen haha.

Afbeelding

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:54

Molfre schreef:
Als je voor de meer sport gefokte honden (die wat rechter en vierkanter zijn) wil gaan, kan ik je aanraden bij kennels 'Zuidpark' en 'Chainpark' te kijken.

Wij hebben bij beide kennels honden vandaan en ik kan er alleen maar lof over spreken. Goede mensen met goede, men gerichte honden.

Die honden van die 2 kennels komen uit dezelfde lijnen. ;)

Zoals er al genoemd wordt door Kamatz is er weinig tot geen verschil tussen de ODH en de DH. Bij beide zal je op de lijnen moeten letten. En het blijft een actief ras, ook met showlijnen zal je iets moeten doen. Het ras op zich hoort geen vloerkleed te zijn, maar ook geen neurotische adhders. Beide komen wel voor, maar het hoort niet.

Veel plezier met de zoektocht!

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:12

Larissajulia schreef:
Hier onze dekreu :) heel lief beest is het!
[ [url=m/5x1rLb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XrWbbW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sorry totaal off topic, maar wat een prachtig dier, mag ik vragen bij welke vereniging hij is gekeurd? Ben mij een beetje aan het oriënteren op reuen (lijnen, karakter etc.) aangezien ik hoop op een nestje met mijn zwarte teefje volgend jaar