Wanneer kat naar buiten na verhuizing?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Wanneer kat naar buiten na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 11:32

Sinds 16 maart hebben we ons eerste koophuis :) na een aantal dagen klussen en verhuizen is onze kat op 2 april hier ook gekomen.

Ze is nu 6,5 jaar, heeft de eerste 3,5 jaar bij mijn ouders gewoond en kwam dan ook wel buiten, maar dat wou ze eigenlijk alleen als zij ook buiten waren. Ze kwam in principe de tuin niet uit, hoogstens naar de buren. Doordat ze steeds agressiever werd en mijn ouders ging aanvallen belde mijn moeder: of ze krijgt een spuitje of ze moet naar jou. Ik woonde al niet meer thuis toen ze kwam, maar als ik er was was ze niet bij mij weg te slaan.
Ik had toen al een relatie met mijn vriend ( woonde 2 deuren verder in de flat) welke ook een kat had, ze had al een keer even gelogeerd dus we wisten dat het wel goed zou gaan tussen die 2. Na een aantal maanden is mijn vriend bij mij in komen wonen en zijn de 2 katten mee verhuisd. We woonden 12 hoog en de kat van mijn vriend hield ervan om over het randje van het balkon te lopen ;( en dat is helaas dus mis gegaan.
Dala bloeide bij ons weer helemaal op. Ze werd minder agressief en echt weer mijn schootkatje.
Ze kwam zomers veel op het balkon en lag uren in het zonnetje. De overdekte galerij vond ze doooooood eng dus daar kwam ze niet.

Vanaf dat ze in de nieuwe woning is wil ze ontzettend graag mee naar buiten. Zeer handig met nog steeds spullen uit de garage moeten halen... not.. nu hebben we haar onder begeleiding een paar keer even kort in de tuin gelaten. We staan dan steeds strategisch opgesteld zodat ze de tuin niet uit kan...
Ik wil haar sowieso eerst chippen voordat we haar alleen naar buiten laten gaan.. maar nu de vraag? Wanneer?? Hoelang hebben jullie gewacht met je kat naar buiten doen?

Laptopmuis

Re: Wanneer kat naar buiten na verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:43

Zou minimaal 6 weken wachten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:56

6 weken wordt inderdaad meestal aangehouden en heb ik zelf ook gehanteerd bij mijn tweedehands katten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:58

Weet vanuit asiel.dat sommige katten na 1 week al weer zo gewend zijn dat ze op straat kunnen. Echter 3 tm 6 weken zou ik zelf wachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:00

Ik zou vooral ook goed kijken wanneer de kat het huis echt als huis ziet.
Met onze jonge katten heb ik ze in eerste instantie maar 20 minuten of zo naar buiten gelaten vlak voor dat ze eten kregen. Zo kon ik ze heel makkelijk weer binnen lokken.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:01

Ik zou ook iig eerst chippen. Deze kat is al een tijd niet meer buiten geweest, en ging eerder ook al niet ver weg toch? Dan zou ik het iets eerder (week of 3) al wel aandurven als ze zich dan al echt thuis lijkt te voelen. In het begin alleen buiten laten als je zelf ook in de tuin bent. Vlak voor ze eten krijgt is ook een goeie tip van sizzle hierboven.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:16

bij de meeste katten is 6 weken idd voldoende. Al heb je er soms hardnekkige dieren tussen zitten; toen mijn zwager verhuisde naar de andere kant het dorp, heeft hij zn kat 7 weken binnen gehad. Na 7 weken naar buiten en wat denk je? Kat komt niet thuis, s'avonds kwam er een belletje van zn oude buren; je kat loopt hier bij je oude huis rond.
Kat opgehaald en weer binnen gehouden; dacht iets van 5 weken dit keer.....kat liep weer terug naar oude adres.
Dat heeft in totaal 4 ronden geduurd...uiteindelijk met ronde 5 de kat maar 3 maanden binnen gehouden. Tja je moet toch wat...en dat hielp uiteindelijk.
Nou is dat wel een hele extreme uitzondering hoor...genoeg katten waarbij 3 weken zelfs ruim voldoende is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:36

De eerste paar x buiten neem ik de katten altijd even mee op de arm, dan kunnen ze al de omgeving zien :j
Als je dat meerdere malen per dag doet dan helpt dat enorm
En zelf de eerste keer los er bij blijven,eventueel wat lekkers mee en ze niet meteen te lang buiten laten blijven.
De tijd dan ook even opbouwen.
Maar het ligt een beetje aan de kat zelf hoor, ik heb er 1 gehad die kon na verhuizing na een week al naar buiten,die bleef vlak bij :j
Maar beter zo lang mogelijk wachten met naar buiten doen

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 18:11

Qua gedrag binnenshuis lijkt ze echt al helemaal gewend. Ze is weer super relaxt. Slaapt veel en als ze de mogelijkheid krijgt kruipt ze direct weer op schoot.
Ik denk dat we haar de komende weken inderdaad steeds even onder begeleiding in de tuin doen.
Vandaag deed ik dat ook even maar pfoe.. instinkt... er vloog een vogel over en zoef daar ging ze! Ze bleef gelukkig in de tuin maar schrok wel even (A) ( ze heeft het zelfs voor elkaar gekregen om op 12 hoog een zwaluw te vangen... Vermoed dat de vogels hier goed moeten gaan oppassen.

We wonen in een enorme kattenbuurt ben ik achter gekomen heb al wel 8 verschillende katten door onze tuin zien gaan. Tot nu toe keek ze er alleen naar maar vanmiddag zat er een echt een meter voor onze tuindeur super lief te kijken, net alsof ze even kennis kwam maken :P na paar keer miauwen begon Dala echt te blazen en staart dik.. dus gaat nog wat worden.....

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:11

Wij houden altijd 3 weken aan. Goed veel en lekker eten geven in je nieuwe stekje, dan vinden ze het zo terug *\o/*
Al hebben wij vroeger ook een kat gehad die na 1,5 jaar nog terug liep naar het oude huis. Helaas voor hem waren die mensen toen op vakantie, dus heeft hij 3 weken op straat geleefd. Na een ritje in de fietstassen van m'n moeder (goed over alle drempels en stoepranden :') ) en een dubbele portie voer thuis, is hij nooit meer teruggelopen :D

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:15

Bij onze kat ging het niet helemaal goed := . De eerste dag dat we haar hadden, wat ook de dag was waarop wijzelf verhuisden, glipte ze naar buiten. Er was hier dus even paniek, gelukkig stond ze niet lang daarna alweer braaf voor het huis. Niet ideaal, maar ik denk dat katten sneller weten waar ze thuishoren dan wij denken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:31

Waarom laat je een kat 12 hoog op een balkon die niet afgezet is? Ik probeer niet te snel met de vinger te wijzen maar dit is vragen om een dode kat.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:42

Jis_ schreef:
Waarom laat je een kat 12 hoog op een balkon die niet afgezet is? Ik probeer niet te snel met de vinger te wijzen maar dit is vragen om een dode kat.

Ook mijn gedachte inderdaad, maar ja daar is helaas niets meer aan te doen

Misschien is het sowieso een idee om je tuin zo te maken dat je kat alleen in de tuin kan lopen. Ze is natuurlijk al een aantal jaar niet buiten geweest en ze vind het misschien moeilijk om gevaren in te schatten (auto's etc)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:43

Jis_ schreef:

Bedankt voor je bijdrage, heeft TS wat aan!

TS, zoals ik het lees heeft de kat op het vorige adres niet echt een territorium buiten gehad? Mijn ervaring is dat dat enorm uitmaakt. Ze hebben dan minder reden om terug te gaan.
In jouw geval zou ik kijken naar de situatie; vindt ze haar eten en drinken moeiteloos? Is ze relaxed en heeft ze regelmatig een lekker plekje om te slapen? Dan zou ik het al vrij snel aandurven.
Onze twee katten gingen na 6 dagen al naar buiten. Ging direct goed.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:07

Rindin schreef:
Jis_ schreef:

Bedankt voor je bijdrage, heeft TS wat aan!

TS, zoals ik het lees heeft de kat op het vorige adres niet echt een territorium buiten gehad? Mijn ervaring is dat dat enorm uitmaakt. Ze hebben dan minder reden om terug te gaan.
In jouw geval zou ik kijken naar de situatie; vindt ze haar eten en drinken moeiteloos? Is ze relaxed en heeft ze regelmatig een lekker plekje om te slapen? Dan zou ik het al vrij snel aandurven.
Onze twee katten gingen na 6 dagen al naar buiten. Ging direct goed.

Ze zet het er zelf bij dan kan je er een reactie op krijgen. Ben oprecht benieuwd waarom je zo'n risico neemt. Geen dank zal ik maar zeggen. :\ Kan verder geen advies geven behalve de tuin afzetten en kat lekker in de tuin houden maar daar vroeg de TS ook niet om, dus liet dat achterwege.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:11

Niet, valt ze je nieuwe buren ook niet lastig, door in de tuin te schijten en voor de auto te springen als je aan komt rijden

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:14

Kidde schreef:
Jis_ schreef:

Ook mijn gedachte inderdaad, maar ja daar is helaas niets meer aan te doen

Misschien is het sowieso een idee om je tuin zo te maken dat je kat alleen in de tuin kan lopen. Ze is natuurlijk al een aantal jaar niet buiten geweest en ze vind het misschien moeilijk om gevaren in te schatten (auto's etc)

Helemaal waar, niks meer aan te doen...2 hoog vind ik al discutabel maar 12 hoog, je weet dat een val niet te overleven valt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:18

Jis_, ik begrijp waarom je er niet voor zou kiezen, maar 1) daar gaat dit topic niet over, 2) het is zinloos daar nu nog wat over te zeggen, want de situatie bestaat niet meer en 3) dan zou je als katteneigenaar ook niet aan de weg mogen wonen, want auto's kunnen ze ook niet zo goed tegen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:23

Is idd erg individueel. Veel kans dat ze helemaal niet wegloopt als het nu al goed gaat als jullie erbij zijn. Maar idd, wss kan ze de gevaren niet inschatten na zo lang binnen te leven. Ook zo eentje gehad dat katteziekte overleefd had, echter nooit meer de oude geworden, bleef altijd in haar mandje. Op een mooie dag toch es buitengezet, kwamen ze toevallig net de maïs dorsen, einde verhaal, de boer zei achteraf dat die kat gewoon geen aanstalten maakte om te vluchten.

Hier heel wisselende ervaringen: eentje dat telkens wegglipte en terugkeerde naar de oude woning, was na 3x terugbrengen helemaal hysterisch en niet meer te vangen, hebben we op ons oud adres moeten blijven voederen (gelukkig stonden de paarden daar nog gestald). Een andere was na anderhalve dag weggeglipt, dachten ook dat ze verdwenen of teruggekeerd was, maar twee uur later stond ze netjes aan de achterdeur van het nieuwe huis te janken, was nochtans een kat van al +10 jaar.

Heb zelfs ooit een kattin met pasgeboren kittens verhuisd van onze oude naar nieuwe stallen: mand met kittens in het voerhok gezet, kattin erbij, is zich erbij gaan nestelen en nooit meer weggegaan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:54

Rindin schreef:
Jis_, ik begrijp waarom je er niet voor zou kiezen, maar 1) daar gaat dit topic niet over, 2) het is zinloos daar nu nog wat over te zeggen, want de situatie bestaat niet meer en 3) dan zou je als katteneigenaar ook niet aan de weg mogen wonen, want auto's kunnen ze ook niet zo goed tegen.

Off topic in mijn geval ja, maar de TS meldt zelf iets wat niks te maken heeft met haar vraag, daar mag ik op reageren vind ik. Het doet er voor de kat niet meer toe, klopt helaas, maar ik heb wel die vraag, want ik begrijp het gewoon niet. Zal de vraag wat meer genuanceerd stellen, Waarom niet het balkon afzetten als je zo hoog zit met kat?

Katten op straat lopen ook genoeg risico's inderdaad, niet alleen auto's, daarom lekker in eigen tuin houden is mijn mening. ;)

Verder wacht ik af of de TS zelf nog wil reageren op mijn vraag.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:20

Waarom houdt je haar niet gewoon uitsluitend in de tuin ts?

Dan kan ze toch gewoon lekker naar buiten maar wel veilig want hoe je het ook went of keert loslopen is gewoon ontzettend gevaarlijk en ook steeds minder geaccepteerd. Daarnaast is een tuin voor katten vaak meer dan genoeg voor de "outdoor experience". Zelfs voor de echte losloop/boerderij katten blijkt dat de overgang van los naar tuin vaak helemaal probleemloos gaat en de kat een tuin meer dan voldoende vindt. En vaak ook minder stressvol.

Verder is het natuurlijk ook fijn dat niemand last heeft van jouw kat. Wat vaak een ontzettend onderschat probleem is.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 21:18

Bedankt voor alle reacties.

Om even te reageren op het buiten laten van de kat op het balkon. Ik snap je reactie. Ik deed het zelf ook niet, maar mijn vriend deed dit al wel en de kat was dit vanuit zijn woning ook altijd gewend. Helaas sprong hij altijd op het randje wat dus helaas na 3 jaar een keer niet goed is gegaan.
Mijn huidige kat liet ik wel op het balkon als ik daar ook was, zij ging lekker op de stoel in de zon liggen en taalde totaal niet naar de balkon rand.

Onze huidige tuin is bijna helemaal omheind op 1 stukje na. Dit zouden we evt. nog kunnen afzetten zodat ze misschien wel in de tuin blijft. Maar alle katten die hier voorbij komen die komen over het dak van de garage, carport of schuurtjes...
Ook al was ze al weer een poosje binnen, als ik zie hoe graag ze nu naar buiten wil, ga ik haar nu niet meer helemaal binnen houden..
Ze is qua gedrag al weer helemaal relaxt. Deed direct alles keurig op de kattenbak en eet en drinkt goed.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:32

Wij hebben de katten toen we nog aan het klussen waren zonder toezicht in de tuin gelaten, en dan 's avonds weer mee naar huis... Daar moet ik wel bijzeggen dat mijn ene kat denkt dat ze niet kan springen of klimmen, en ik met de andere goede afspraken kan maken - de buurkat rent naar believen de tuin in of uit. Die van mij zijn mensgericht, niet huisgericht, en blijven hun hele leven al in de tuin, dus dat zijn ze gewend.

Het is dus erg afhankelijk van de kat. Goed kijken naar het gedrag. Als ze graag mee naar buiten wil als jullie er zijn is dat natuurlijk een mooi uitgangspunt - en dan weer mee naar binnen nemen. Dan merk je gauw genoeg of ze in de buurt blijven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:40

De katten van mijn ouders zijn ook allebei op de eerste dag dat we ze hadden ontsnapt :o Stomme pech bij beiden, ze waren allebei dezelfde dag nog terug.
Ik zou me niet teveel zorgen maken, zeker bij een kat die zo mensgericht is als die van jou is ie vast niet zomaar weg

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:45

MaudiW schreef:
Bedankt voor alle reacties.

Om even te reageren op het buiten laten van de kat op het balkon. Ik snap je reactie. Ik deed het zelf ook niet, maar mijn vriend deed dit al wel en de kat was dit vanuit zijn woning ook altijd gewend. Helaas sprong hij altijd op het randje wat dus helaas na 3 jaar een keer niet goed is gegaan.
Mijn huidige kat liet ik wel op het balkon als ik daar ook was, zij ging lekker op de stoel in de zon liggen en taalde totaal niet naar de balkon rand.

Onze huidige tuin is bijna helemaal omheind op 1 stukje na. Dit zouden we evt. nog kunnen afzetten zodat ze misschien wel in de tuin blijft. Maar alle katten die hier voorbij komen die komen over het dak van de garage, carport of schuurtjes...
Ook al was ze al weer een poosje binnen, als ik zie hoe graag ze nu naar buiten wil, ga ik haar nu niet meer helemaal binnen houden..
Ze is qua gedrag al weer helemaal relaxt. Deed direct alles keurig op de kattenbak en eet en drinkt goed.

;(

Helemaal binnen houden zou ik zelf ook niet willen, een frisse neus halen wil, misschien op een uitzondering na dan, iedereen wel denk ik. Als jouw kat niet zo'n springer is blijft ze misschien wel heel makkelijk in de tuin. :j