Loslopende hond onder appèl houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Loslopende hond onder appèl houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 21:09

Naar aanleiding van dit topic: [BB] Hond aan de lijn in losloopgebied
wil ik graag het volgende vragen.

Wij hebben een reu van 1 jaar oud, die ik tijdens het uitlaten vaak 1x per dag los laat, zodat hij lekker kan rennen en ravotten. Hij hoeft op dat moment van mij ook niet netjes te volgen, mag dan zijn eigen tempo bepalen. Zodra ik hem roep, komt ie redelijk gemakkelijk weer en krijgt dan wat lekkers. Echter moet ik wel vaker dan 1x roepen, maar ik loop wel door en ga niet staan wachten. Zodra er andere honden in het zicht zijn, wordt hij zo enthousiast dat hij mij niet meer ziet staan. Hij is absoluut niet gemeen/vals naar andere honden en wil alleen maar spelen. Nu snap ik dat niet iedere honden eigenaar daar van gediend is.
Graag zou ik willen dat hij terug komt zodra ik hem roep, zowel als er wel of geen andere honden in de buurt zijn.
Nu de grote vraag: hoe ga ik hem dat leren?

Uiteraard ben ik met hem naar puppycursus geweest, maar daar was het met name alleen volgen aan de riem en de laatste 10 minuten spelen. In de speeltijd mochten wij geen commando's geven..
Aan de riem gaat het aardig goed, soms trekt hij nog wel, maar dit corrigeer ik. Als ik andere honden tegen kom en beide honden zitten aan de lijn, wordt hij ook erg enthousiast en kan dan hard blaffen, maar dit probeer ik te negeren, dus niet straffen of belonen.

Wie o wie kan mij tips geven om hem, als hij los loopt, toch goed onder appèl te houden.
Ook snap ik dat dit enige tijd vergt ;)

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Loslopende hond onder appèl houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:30

Bij ons op training zeggen ze dat t een fase is en erbij hoort. Wordt veel aandacht besteed aan t komen en dan gaat 't perfect. In bos zijn de oren soms stuk.

Wij oefenen veel, koekje erin en weer vrij. Ook echt zoeken naar de ultieme beloning,wat vind hij onweerstaanbaar lekker?

Verder verstoppertje spelen, leert hij iig jou in de gaten te houden.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Loslopende hond onder appèl houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:39

O zo lastig van die spelende honden die dan bananen in hun oren hebben.
Ja sorry Maar ik heb een akita. Als zo een vrolijke hond op ons af komt gerend gegarandeerd dat die van mij steigert.
Mijn hond is dus altijd aangelijnd. Aan mijn hond doet niks heb ik zelf gewoon niks.
Als andere baasjes dat ook eens wilde begrijpen.
Echter als een andere hond aankomt en tussendoor gaat zitten is er echt helemaal niks aan de hand.
Maar daar heb jij natuurlijk niks aan.
Maar het is dat op ons afkomen rennen dat bij mijn akita dus in het verkeerde keelgat schiet.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 21:50

Nimmy: ik hoop dat het een fase is. Verder bedankt voor de tips! We blijven zeker oefenen.

Kitobeer: inderdaad lastig als een hond niet gelijk terug komt. Zowel voor jou als voor mij. Uiteraard begrijp ik ook dat je er niks aan hebt dat ik zou zeggen: mijn hond doet niks. Wel denk ik zo: mijn hond moet ook leren lichaamstaal van andere honden leren lezen, en gaat de mijne dan toch een stap te ver, mag hij absoluut gecorrigeerd worden, door zowel andere hond, als de eigenaar van die hond. Ook denk ik: mijn hond kan weg komen als hij los loopt, dus als de andere hond zou uitvallen tegen de mijne, kan ie, als ie geluk heeft op tijd weg komen. De andere hond aan de lijn niet. Wordt de mijne gebeten, is dat echt mijn probleem, mijn hond loopt los, zonder dat ie goed onder appèl staat. Ik zal daar de andere eigenaar met aangelijnde hond dan ook nooit op aanspreken!

Edit: hier ook een keesachtige hond ;)

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Loslopende hond onder appèl houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:54

Terug naar school. puppycursus leer je niet echt zoiets.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:58

Longeer/sleeplijn er aan knopen. Kan hij wel los, maar als hij niet komt kun je hem van een afstandje corrigeren / meenemen.

Werkte bij onze shiba ook een dat schijnen hele slechte luisteraars te zijn

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Loslopende hond onder appèl houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 22:09

Kohtje: ik snap je reactie. Maar ik ben een halfjaar naar cursus geweest, en als ik dan nog niks anders te horen krijg dan dat ie volgen moet, ben ik er wel klaar mee. Ik kan mij natuurlijk wel eens oriënteren op andere hondenscholen, maar echt in de buurt zijn die niet :o.

Meintje: dankje voor de tip!

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Loslopende hond onder appèl houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:11

Maar dat is het hem juist ik wil niet dat mijn hond aanlopende honden gaat corrigeren.
Daar krijgt hij juist nog meer karakter van wat ik juist wil vermijden.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:13

Je zou ook voor komen moeten krijgen . En ja alles begint bij volgen . Ik weet niet waar je woont maar hier struikel je over de hondenscholen.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:13

Onze Griek heeft hetzelfde probleem, maar hij heeft wel afgeleefd om erop af te rennen in een directe lijn. Mijn shiba en akita vinden dat niet leuk en straffen hem iedere keer af. Nu luistert de Griek dan niet meer naar mij, maar hij gaat in een gebogen lijn en op een rustig tempo op af. Vlak voor de hond blijft hij staan en dan hangt het van de hond af. Wilt die spelen dan gaan ze spelen, maar als de andere hond ook maar te lang naar onze Griek kijkt dan draait die zich om en komt hij naar mij.

Mijn shiba neem ik weer aan de lijn als er mensen of honden aankomen, maar meestal loopt ze toch naast mij of in mijn schaduw. Die is te getraumatiseerd om echt ver bij mij vandaan te gaan.

Mijn akita laat ik alleen los als ik weet dat er geen honden te zien zijn. Die kan zo in de adrenaline zitten dat ze ook tijdens het spelen nog wel eens ineens van bedoeling kan veranderen.

Eigenlijk moet je hond dus goed de hondentaal leren, want recht op een andere hond afrennen doen honden normaal gesproken niet.

Is het een optie om in een grote en gezonde roedel met je hond te gaan wandelen? Meestal leren ze zo heel snel wat ze wel en niet kunnen permitteren. Verder inderdaad roepen ( of met fluitje werken ) en meteen iets erin stoppen wat hij lekker vindt. Als hij geïnteresseerd is in speeltjes kan je ook een trekspeeltje meenemen en korte stukjes met hem een trekspelletje doen terwijl je doorloopt. Zo leert hij dat het ook heel tof is om naast jou te lopen als hij los loopt.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 22:17

Kitobeer: aah op die manier. Zo had ik het niet begrepen :o.

StonedRomy: voor zover ik weet niet echt de mogelijkheid van het uitlaten in een roedel.

Er staan al zeker tips in dit topic die ik ga uitproberen!

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Loslopende hond onder appèl houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:18

Is er geen vast groepje op de losloopplekken? Zo is het bij mij ontstaan in ieder geval. Iedere dag op een bepaald tijdstip lopen dezelfde honden er.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:19

Ik ben het inderdaad met kitobeer erns wbt haar rede waarom ze dat niet wil.

En een roedel is meer dan 2 honden in deze context denk ik, niet meteen 10.

Edit: weet niet in welke regio je woont, maar als het in de buurt is ben je van harte welkom om met ons mee te lopen!
Laatst bijgewerkt door meintje op 24-12-16 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Loslopende hond onder appèl houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:20

Tja ik heb het destijds met mijn akita en shiba meteen in een groep van 20 honden gedaan. Maar vanaf 4 honden noem ik het een roedel. 3 is net te wankel om gedrag af te leren.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:22

StonedRomy schreef:
Tja ik heb het destijds met mijn akita en shiba meteen in een groep van 20 honden gedaan. Maar vanaf 4 honden noem ik het een roedel. 3 is net te wankel om gedrag af te leren.


Dat hangt in mijn ogen helemaal van de honden af. Ik heb er 2 die heel goed in staat zijn om gedrag af of aan te leren.(bij anderen)

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:27

Is je hond gek van koekjes of een bal?
Mijn honden doen alles voor koekjes.
Wanneer ze los lopen roep ik ze af en toe bij mij.
Soms krijgen ze een koekje, soms een aai en soms aan de lijn.
Ik ben begonnen met elke keer dat ze kwamen een koekje te geven.
Dit heb ik afgebouwd. Naar soms een koekje.

Mijn honden weten ook wat 'let op' betekent.
Als ik dat zeg minderen ze vaart en kan ik ze op afstand laten wachten om over te steken bijvoorbeeld.

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:30

Herkenbaar.. hij gaat nu alleen los met de bekende honden want die komen wel en dan komt de mijne ook alleen durf ik t niet.. heb n mega enthousiaste australian shepherd die in elke hond een speelkameraad ziet en nee niet zo goed snapt.. dus dan helaas int bos aan de lange lijn..
Helaas ook niet op eten of ballen gericht dus dat helpt ook niet

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:30

In de puppycursus mochten wij idd ook geen commando's geven in de speeltijd. Tijdens de vervolg cursus echter wel...
Maar nu heb ik ook niet een heel erg speelse hond, dat scheelt misschien

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:40

ItsMe2 schreef:
Nimmy: ik hoop dat het een fase is.


Het vele oefenen lijkt bij ons te werken, vandaag onderbrak hij spontaan het spelen om terug te lopen naar ons (koekie erin) en weer verder spelen. (Ausje puber van 11 maanden)

Op fluitje reageerde hij niet helemaal gewenst, door de wind was hij wat gedesoriënteerd en keek verkeerde kant op. Dus verder spelen.

Gewoon lekker blijven oefenen, los laten op veilige plaatsen (lange lijn in bos lijkt mij onhandig en eng) en dan komt te vast goed!

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:42

meintje schreef:
StonedRomy schreef:
Tja ik heb het destijds met mijn akita en shiba meteen in een groep van 20 honden gedaan. Maar vanaf 4 honden noem ik het een roedel. 3 is net te wankel om gedrag af te leren.


Dat hangt in mijn ogen helemaal van de honden af. Ik heb er 2 die heel goed in staat zijn om gedrag af of aan te leren.(bij anderen)


Zeker hangt het af van de honden ja, maar omdat je vaak in het begin de groep nog niet kent is het handiger om met 4 andere honden te lopen dan met 2 ( en dan net het pech kunnen hebben dat de andere honden allemaal volgertjes zijn en doodleuk achter jouw hond aanrennen richting andere honden )

Ook mee eens dat je met de Japanse rassen niet moet gaan riskeren om de Japanner een vreemde hond te laten corrigeren. Die zijn zo dominant naar andere honden dat ze dan steeds eerder uit gaan vallen. Ik laat mijn akita zitten en geef haar koekjes en laat mijn andere hond met de loslopende hond spelen.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 09:59

Ik heb zelf een 11 maanden drentsche patrijs hond en ik herken de bananen in de oren.
Op de jachtcursus heb ik erg fijne tips gekregen wat bij mijn hond goed helpt,zoals eerder genoemd een lange lijn eraan. Je kunt deze voor nog geen euro bij de action kopen ( glad touw a 15 meter). Ik heb deze aan een oude musketon gemaakt waardoor ik de lijn eenvoudige aan kan klikken zodra ik haar los laat.

Het fijne aan zo'n lijn is dat ze nergens aan kunnen blijven haken omdat het einde geen knoop of handvat heeft. Als ik zie dat er een andere hond aankomt dan kan ik eenvoudig op de lijn stappen waardoor ze niet naar de andere hond kan rennen. Ik fluit haar dan ook en als ze direct komt beloon ik haar met een aantal brokjes/snoepjes/worst, komt ze niet direct maar iets later wordt ik niet boos en krijgt ze een klein brokje. Dit omdat ik wil dat ik veel leuker ben dan andere honden/mensen/paarden.

Ik oefen hier komen eigenlijk dagelijks. Ik ben eerst in huis begonnen, gewoon in de huiskamer, in een vertrouwde omgeving zonder prikkels van buitenaf. Je roept de hond hier, komen ze brokje. Als ze dat in huis goed kunnen ga je het bijvoorbeeld in de tuin oefenen. Kunnen ze het daar goed dan ga je weer een stapje verder, enz. Pas als ze dat goed beheersen kun je het in het bos gaan oefenen zonder dat er honden aankomen ( komt er een hond aan dan zou ik de hond aanlijnen totdat ze de oefening beheersen) . Als dat allemaal goed gaat kun je (nog steeds met de lange lijn) als er honden aankomen de hond direct roepen ( zorg ervoor dat de afstand tussen jou en je hond klein is) komt de hond geef hem dan een fantastische beloning, zodat jij vele maler leuker bent dan de andere honden.


Hopelijk heb je hier wat aan, succes!

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Loslopende hond onder appèl houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:07

Het is toch eigenlijk van de zotte dat mijn oude teef een jonge hond zou moeten corrigeren omdat hij niet opgevoed is..
als ik met mijn honden aan de lijn loop wil ik gewoon geen andere honden op hun af hebben komen, als mijn honden los zijn en ik roep ze terug komen ze ook gelijk terug en gaan niet op andere honden af, dit verwacht ik ook van anderen.
Hoe vaak van die ongeleide projectielen op mijn honden af komen is niet te tellen en die ouwe doos van mij vindt het verschrikkelijk zeker als ze bovenop haar springen...

Het valt mij echt op dat mensen verwachten dat een ander hun hond opvoedt omdat ze het zelf niet kunnen...

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:16

Ik denk dat je nog niet leuk genoeg bent voor hem!
Met nadruk op nog niet want dat kan veranderen!

Men neme:
- koekjes
- kaas
- worst
- speeltje (wat hij heeeeel leuk vind.. dus een gevlochten fleecetouw of een piepspeeltje bijvoorbeeld )

Vervolgens ga je iedere wandeling oefenen. Zonder aanlijnen en alleen oefenen wanneer jullie alleen zijn zonder te grote verleidingen (honden).

Roep! / fluit (verzin een nieuw commando)
En geef hem als hij komt lekkers, nu bijv kaas, niet eentje, nee stuk of 5,6 stukjes waarbij je continue praat hoe goed en Wauwie dit is!
En dan zeg je weer klaar/vrij of wat dan ook en vervolgen jullie je weg.

Nog een keer, nu het speeltje

Nu verstop je je achter een boom en roep je zoooeeeeken!!! Strooi wat lekkers rond je voeten

Nog een keer, nu wat kaas met worst, of gedroogd vlees of wat dan ook.

Nog een keer, nu met wegrennen als hij je ziet. Bij jou is het belonen met spelen of lekkers.

Nog een keer, hurk op de grond en doe net alsof er iets heel interessants is op de grond, speel daarna met het speeltje

Etc. Hier zijn zoveel variaties op te bedenken. Stukje wegrennen, verstoppen, lekkers, speeltje, etc

Oftewel: roepen = feest = komen

Kun je daarna langzaam afbouwen in gekte en lekkers.
Aller belangrijkste: weet de motivaties van je hond. Jij moet het allerleukste zijn!

Je kunt ook de riem er later in bouwen. Ff aanklikken, 1 meter lopen en weer los! Aanlijnen is niet feest is over.

Pas het voer aan, aan de hoeveelheid lekkers.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 25-12-16 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Aartje

Berichten: 2387
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:18

Ik heb nu 2 honden. Herders, en die rennen ook graag op andere honden af. Echter heb ik ze inmiddels goed onder appèl. Heeel veel oefenen en blijven belonen. Niet boosworden als het niet lukt want aan frustratie heb je niks en dan gaat je hond ook echt niet sneller komen.

Mijn eerste hond vond andere honden ook altijd geweldig en wilde echt alleen naar spelen. Maarja je kunt je hond soms zo moeilijk vertellen dat niet iedereen daar van gediend is. Ik ben gaan zoeken naar dingen die mijn hond echt helemaal geweldig vind. Zoals het spelen en trekken aan een tugtouw. Dus die nam ik dan mee. Als ik dan een andere hond zag begon ik haar uit te dagen om met mij en het touw te spelen. Dat vond ze dan zo leuk dat de interesse voor de andere hond verdween. Als het zo was dat de andere hond dichterbij komt en die zat aangelijnd, dan zorgde ik er op tijd voor dat ik haar ook aan de lijn vast klikte. Op die manier voor kom je eventuele confrontaties en houd je een veilige situatie voor iedereen.

Zij is inmiddels ruim 2 en luister perfect. Inmiddels woont ook haar half zusje hier van nu 6 maanden.

Ik heb veel profit van de serieuze trainingen die ik met mn eersteeds hond heb gedaan waardoor de jongste nu ook super goed luistert. Roep ik de een, dan komt de ander ook meteen.

Daarnaast is het ook echt een kwestie van zelf 'scherp blijven' op je omgeving. Probeer andere mensen met honden eerder op te merken dan je hond en lijn hem dan voor tijdig aan als je een aangelijnd hond ziet.

Succes!

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:18

Het antwoord is vrij simpel.. als je wilt dat hij komt geef hem dan niet de kans niet te komen..
Dat betekend, eerst binnen oefenen.. op het moment dat hij een draai richting jou maakt meteen 1 speciaal geluidje maken (fluitje, piepje, woordje) wat je echt alleeeeen voor het meteen komen gaat gebruiken. Dan geef je hem meteen iets super lekkers.. dus niet een simpel brokje maar een stukje kaas of knakworst oid
Dit oefen je eerst heel goed binnen tot hij zelfs komt als hij met iets anders bezig is.
Buiten roep je hem nog niet met dit speciale geluidje!
Pas als het binnen echt goed gaat ga je buiten oefenen, een tuigje om en lange lijn er aan, zorg dat je in een rustige prikkel arme omgeving bent(!) en daar begin je weer zoals je thuis begon dus kijkt hij naar je op maak je dat speciale geluidje en belonen alsof hij de olympische spelen heeft gewonnen als hij komt (iets heel lekkers en evt lekker gek spelen etc) het geluidje gebruik je alleeen als je heel zeker weet dat hij komt. (Heel belangrijk!) je gaat er steeds een kleine prikkel bijvoegen op het moment dat de vorige stap echt altijd lukt. En uiteindelijk komt hij zelfs als hij voor een hond staat naar jou toe :)
Het duurt even maar met hele kleine mini stapjes gaat dat echt een giga werkende bekrachtiging zijn!