Een hamster aanschaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

D_Travis

Een hamster aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 16:56

Hoi!!

Al een poosje zit ik er aan te denken om eem hamster aan te schaffen, maar nog puur in de orienterende fase.

Zelf lijkt een goudhamster mij erg leuk, vnml om het formaat. Maar een dwerghamster kan miss wel net zo leuk zijn.

Wat zijn nu geschikte hamsters om te beginnen?

En wat voor kooien zijn aan te raden, wat ik zelf mooi vind is deels glas of onder glas (of doorzichtog plastic) en boven tralie. Ik las wel dat een goudhamster een grotere kooi nodig heeft dan een dwerghamster.

Ik heb twee kinderen die ik in de verzorging wil betrekken, maar wat is dan een hamster die goed tam te krijgen zijn?

Zijn er verder nog punten wat handig is om mee te nemen in de beslissing?

Alvast bedankt!

pateeke

Re: Een hamster aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:07

Ik zou opletten met een kooi in plastic of glas. Deze kunnen enorm warm worden binnenin.
Ik heb zelf enkel goudhamsters gehad. Een dwerghamster is echt klein. Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn, maar persoonlijk ben ik geen voorstander van een hamster bij jonge kinderen. En als je daar toch voor gaat zou ik kiezen voor een goudhamster.
Mijn nichtjes hadden toen ze kleinmaken een dwerghamster; ze hebben daar meer miserie mee gehad dan dat ze er plezier van hadden omdat het diertje zo klein was.
Ik heb zelf mijn eerste hamster gekregen op mijn 12e. Met hem konik zo goed als alles doen, was heel tam; maar ook daar is veel tijd in gekropen,

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:16

Russen hebben een minder grote kooi nodig inderdaad maar zijn een stuk sneller en vaak ook wat bijteriger. Al is mijn goudhamster ook een ware houdini (ze is 2 verdiepingen naar beneden gevallen omdat ze ontsnapt was, achter de trap terug gevonden, niks aan de hand :Y) ). Goudhamsters zijn net wat tammer en rustiger. En hoogstwaarschijnlijk iets minder breekbaar.

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:28

naar mijn ervaring vind ik de goudhamster toch wat fijner dan de dwerg hamster omdat goudhamster veel rustiger zijn en makkelijker tam te maken naar mijn mening. Ik heb zelf ook 2 hamsters een goudhamster en een dwerghamster(rusje) mijn goudhamster was na een paar dagen al tam en mijn dwerg blijft maar bijten :') dus is na een half jaar nog steeds niet tam.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:30

Goed dat je je inleest!

Qua verzorging en tamheid zijn de russische dwerghamster en de syrische hamster vrijwel hetzelfde. Voor beide zou ik een minimale koolmaat van 80 cm bij 50 cm (lengte keer breedte) aanhouden. Zelf heb ik een aquarium van 100x50x50 goedkoop op marktplaats kunnen krijgen. Qua warmte valt het mee. Je moet je verblijf sowieso niet in de zon zetten, dus dat valt mee.

Verder moet je nog opletten dat de spullen voor een goudhamster groter en duurder zijn dan voor een dwerg. Misschien kun je ook in het bokkers met hamsters topic om raad vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:39

Elke hamster heeft ruimte nodig , een Syr slagje meer en ook groter rad etc . Aquarium is meest geschikt vind ik persoonlijk, lekker laagje bodembedekking om in te graven een zandbak of een deel met zand voor zijn vacht en dan aftoppen met wat mos her en der .

Zou op FB eens op hamsterscaping kijken , veel inspiratie kan je daar op doen .

Ik ben meer van de dwergjes

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 20:23

Super bedankt voor jullie berichtjes! Ik neig ook zelf meer naar syrisch ivm formaat, het is opzich niet de bedoeling dat de kinderen ( 4 en bijna 2) er de hele dag mee lopen te slepen en het is meer voor mezelf dat ik het leuk vind, maar vind het wel leuk om ze het bakje voer te laten vullen.etc etc.

Aquarium kan ik idd ook eens naar kijken, heb je er dan zelf een rooster oid op gemaakt?
En moeten er etages in zitten? Dat zie ik wel veel in kooien maar in een (standaard) aquarium heb je dat natuurlijk niet

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:30

D_Travis schreef:
Super bedankt voor jullie berichtjes! Ik neig ook zelf meer naar syrisch ivm formaat, het is opzich niet de bedoeling dat de kinderen ( 4 en bijna 2) er de hele dag mee lopen te slepen en het is meer voor mezelf dat ik het leuk vind, maar vind het wel leuk om ze het bakje voer te laten vullen.etc etc.

Aquarium kan ik idd ook eens naar kijken, heb je er dan zelf een rooster oid op gemaakt?
En moeten er etages in zitten? Dat zie ik wel veel in kooien maar in een (standaard) aquarium heb je dat natuurlijk niet

er hoeven niet persee etages in maar het zal wel leuk zijn voor de hamster.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:36

Houd er wel rekening mee dat hamsters overdag slapen en pas tegen de schemering/avond wakker worden. Dit kan misschien teleurstellend zijn voor de kinderen, de mijne wordt bijvoorbeeld pas vanaf een uur of 22 actief. Alleen Russische dwerghamsters zijn overdag soms wakker.

Verder is er veel info te vinden in op de site van het licg, en de beginpost van het bokkers met hamstertopic.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:37

Etages zijn volkomen nutteloos, veel kooien in een dierenwinkel (en online) zijn eigenlijk heel ongeschikt voor hamsters, ze kunnen namelijk geen diepte zien. Hamsters hebben meer aan een dikke bodem (ik zou zelf zeker 20 cm diepte bij een syr nemen), want ze houden juist van graven, dit doen ze ook in de natuur. :)
Verder ga ik mee met Rebecca en xxShetlover over wat betreft de huisvesting/welke hamster.

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:40

Oedi schreef:
Houd er wel rekening mee dat hamsters overdag slapen en pas tegen de schemering/avond wakker worden. Dit kan misschien teleurstellend zijn voor de kinderen, de mijne wordt bijvoorbeeld pas vanaf een uur of 22 actief. Alleen Russische dwerghamsters zijn overdag soms wakker.

Verder is er veel info te vinden in op de site van het licg, en de beginpost van het bokkers met hamstertopic.

mijn goudhamster is juist vaker wakker dan mijn rusje dus ligt verschillend per hamster.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:45

Ik heb zelf trouwens geen ervaring met Syren. Ben meer aangetrokken tot dwerghamsters en deze heb ik enkel gehad. Hiervoor hamsters uit de dierenwinkel gehad en die waren eigenlijk allemaal lastig tam te maken/ eentje werd zelfs heel vroeg ziek (huidziekte en we weten nog steeds niet wat het was).
Ik heb nu een hamster van een fokker en het diertje is ontzettend tam en lief! Ben mega blij met m'n kleine man.
Selfie met Bilbo:
Afbeelding

En Bilbo woont natuurlijk in Hobbiton, haha!
Afbeelding

Ik heb zelf een deksel gemaakt op mijn aquarium (heb hier ook nog 2 katten lopen), mijn aquarium is 100x40x40 (deze foto's zijn met zijn vorige inrichting)
Afbeelding
Afbeelding

Het aquarium staat bij ons in de woonkamer. Altijd mega leuk als er weer mensen op bezoek zijn en meteen gaan gluren hoe het verblijf eruit ziet... :')

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 20:48

Aah geweldig!!!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:53

Mijn inspiratie heb ik van de Facebook pagina's: 'Hamster verblijven (Duitse stijl)' en 'Hamsterscaping'
Je kan daar echt heel veel vinden, mocht je het wat lijken! Ik ben nu voornamelijk actief op de hamsterscaping pagina, gezien ik nu vooral richting die stijl ben gaan werken. Het is ook echt heel leuk om zon verblijf te maken en dat er dan ook echt daadwerkelijk een klein beesie in gaat wonen. :D
Je mag me natuurlijk altijd vragen stellen mocht je die hebben :)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:54

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:59

J0anieke schreef:
Ik heb zelf trouwens geen ervaring met Syren. Ben meer aangetrokken tot dwerghamsters en deze heb ik enkel gehad. Hiervoor hamsters uit de dierenwinkel gehad en die waren eigenlijk allemaal lastig tam te maken/ eentje werd zelfs heel vroeg ziek (huidziekte en we weten nog steeds niet wat het was).
Ik heb nu een hamster van een fokker en het diertje is ontzettend tam en lief! Ben mega blij met m'n kleine man.
Selfie met Bilbo:
[ [url=m/ylLSLr.jpg]Afbeelding[/url] ]

En Bilbo woont natuurlijk in Hobbiton, haha!
[ [url=m/tem1RJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb zelf een deksel gemaakt op mijn aquarium (heb hier ook nog 2 katten lopen), mijn aquarium is 100x40x40 (deze foto's zijn met zijn vorige inrichting)
[ [url=m/Ad2PHv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EJNfpA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het aquarium staat bij ons in de woonkamer. Altijd mega leuk als er weer mensen op bezoek zijn en meteen gaan gluren hoe het verblijf eruit ziet... :')
wauw echt heel mooi!! <3

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:02

Och .. wat krijg ik toch de kriebels van sommige 'adviezen' hier :Y)

De Russische dwerghamster is absoluut niet 'vlugger' of 'bijteriger'. Vergeleken met de Syrische hamster (of ook wel de goudhamster) zijn ze zelfs een stuk makkelijker te pleasen. Maar dat is volkomen afhankelijk van je kijk op hamsters. (en of je durft open te staan voor het zien van stereotype gedrag)

Ik ben een kleinschalige hobbyfokker van de Russische dwerghamster en huisvesting staat bij ons hoog in het vaandel. Daar bedoel ik dan ook mee dat ik samen met andere mensen mij probeer te verdiepen in het natuurlijke instinct van de (algemene) hamster en daarop onze huisvestingen zal aanpassen. Deze informatie verspreiden we ook op verschillende fb pagina's en websites.

Zo hebben we gemerkt dat de 'oude adviezen' als in het 'een hamster moet klimmen' eigenlijk behoorlijk achterhaald is. Een dier die onder de grond leeft en hele tunnels graaft .. die klimt helemaal niet in het wild. Dus waarom moet dat in gevangenschap wel? Juist omdat het een uiting van frustratie/irritatie is. Net als tralie knagen.
Een verdieping is net zo overbodig voor een diertje die nog steeds NAAR ONDER wilt in plaats van naar boven. Het creëert overigens ook totaal geen extra (loop)ruimte.

Wat heel belangrijk is. Wat wil je van de hamster? Wat verwacht je van een hamster als huisdier? Waar wil je de hamster gaan aanschaffen? Wat wil je er aan ruimte kwijt? En wellicht wel als allerbelangrijkste: Wil je genieten van je huisdier? :)

Dan is het vooral belangrijk om te kijken naar hoe de adviezen momenteel in de wereld staan. En die adviezen zijn er niet voor niets.

Russische Dwerghamster
Minimaal 80x35 of 70x40 als huisvesting. Bij voorkeur een aquarium, terrarium of een traliekooi met een zeer diepe graafbak. Voorkeur blijft aquarium of terrarium. Deze op natuurlijke wijze ingericht met veel bodembedekking (minimaal 15cm). Een loopwiel van minimaal 16,5cm. Zandbad, voer & waterbak, uiteraard voer en knaagmaterialen. Meerdere manieren van verstoppen en lage klimmaterialen voor o.a de nageltjes.
Is een schemer en nachtdier. Gaat niet in winterslaap(kan wel torpor), kan wel een wintervacht krijgen.

Syrische hamster
Minimaal 100x50 of groter. Bij voorkeur een diep aquarium zodat je een graafbodem van meer dan 30cm kan bieden; men merkt dat de hamster vanaf dat moment getriggert wordt om te graven. Loopwiel vanaf minimaal 25cm. Zandbad, voer & waterbak, uiteraard voer en knaagmaterialen. Meerdere manieren van verstoppen en lage klimmaterialen voor o.a de nageltjes.
Is een nachtdier. Kan in winterslaap gaan.

Natuuurlijk zijn het richtlijnen en als je het liever anders doet; iedereen staat vrij. Maar uit ervaring kunnen we spreken dat deze richtlijnen er niet voor niets zijn :D

En zo wonen mijn rusjes ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo woonde mijn Syrische hamster

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mocht je nog goed advies willen maar vooral ook eerlijk advies...
[HK] Bokkers met hamsters #3

https://www.facebook.com/groups/1143161385761008/

Veel succes met jullie beslissing!!

En met 17 russen hier ... geen één die bijt ... wat doe ik verkeerd? :o? :o?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:13

Oooh die Bilbo is echt een schatje, en wat een prachtige kooi!
Wauw die kooien van xDenies! Om te kwijlen gewoon, ik zou haast weer aan hamsters beginnen!

Ik leer hier vanalles bij over hamsters, wij hebben ze namelijk wel altijd in een kooi met verdiepingen gehouden!

Inmiddels heb ik geen hamster meer, maar ik heb er 3 gehad (niet tegelijk hoor). Mijn eerste was Fuzzy, een goudhamster mannetje. Die was inderdaad heel makkelijk tam te krijgen, maar wel wat bijterig. Ze zeggen dat goudhamsters minder bijterig zijn dan Rusjes, maar mijn tweede hamster Chubby (vrouwtje)was een Rusje en die was juist een stuk minder bijterig! Wel veel sneller, dat is met kinderen misschien niet zo handig, ze rende echt in no time van je hand naar je nek! Ook heb ik nog een Roborovski vrouwtje gehad die Sieneke heette. Die was verreweg het leukst om naar te kijken, echt een heel actief ding en ook vaak overdag druk bezig, maar moeilijk tam te krijgen (at wel uit je hand alleen kon je haar niet pakken).

Het zijn gewoon ook allemaal beestjes met een eigen karakter. Chub en Sieneke hebben mij nooit gebeten, Fuzzy beet juist best snel. Desondanks zou ik denk ik toch beginnen met een goudhamster, gewoon omdat die niet zo vliegensvlug zijn als Rusjes en net iets handzamer van formaat. Probeer naar een fokker te gaan, de mijne kwamen uit de dierenwinkel en ik heb daar veel verkeerde adviezen mee gekregen. Fokkers weten vaak net wat beter te adviseren. Of misschien is er wel ergens een hamster opvang? Dan zou je mogelijk aan een hamster kunnen komen die al tam is gemaakt.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:16

Meneer is net even wakker om wat te drinken! <3
Met nog een beetje een slaperig koppie..
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:18

Het is dat ik geen foto's zal delen van mensen die heel trots op de foto staan met hun Russische dwerghamster om te tonen hoe tam ze zijn :)

Maar ik krijg ze véél! Met regelmaat! En ook bij jonge kinderen! :) (vanaf 7jaar, soms jonger).

Een goede fokker en juiste huisvesting is het begin tot geluk.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:24

Het is misschien wel handig om te weten dat het wel nachtdieren zijn. Sommige hamsters zijn er niet zo van gediend om overdag wakker gemaakt te worden en hebben echt een humeurtje. Daarnaast blijkt de levensverwachting korter te zijn als je ze veel overdag wakker maakt.

Tevens zijn ze snachts ook wel herriemakers als je geen stil wiel hebt. Die van mij sleept ook met stenen :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:26

Desty schreef:
Daarnaast blijkt de levensverwachting korter te zijn als je ze veel overdag wakker maakt.

Heb je daar een bron van? Ben wel benieuwd naar de uitleg en het onderzoek! :)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 21:47

Prachtig xDenies!! Droomhuisjes!
Hoe doe je dit met schoonmaken?

Thnx allemaal, ik hou mijn ogen open op mp voor een.aquarium/terrarium dit lijkt mij dan toch het mooist/fijnst als ik dit zo zie!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:51

Hamsters zijn toch nachtdieren? Is dat wel leuk als huisdier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:52

Mijn dier lag lange tijd voor het ruit te slapen , af en toe een keutel draaien of omdraaien . Kon er bij wijze van uren naar staren , werd ze gapend wakker en ging ze door de gangen naar boven :))