Verlatingsangst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sofriet

Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 20:04

Hoi allemaal,

Hier een vraag over ons hondje.
Het gaat om Bo, een shih-tzu reutje van 2 jaar oud.
We hebben hem sinds pup. Het is altijd, met name naar mij, maar de laatste maanden ook steeds meer naar mijn vriend, heel aanhankelijk.
18 maart zijn wij verhuisd van ons appartement naar ons nieuwe huis.
Op het appartement woonden wij natuurlijk gelijkvloers en met de deuren open. Bo kon daardoor altijd de slaapkamer in en uit wanneer hij wilde.
Omdat we in een nieuw huis gingen wonen en we hier ook graag kindjes gaan krijgen, willen we hem eigenlijk niet meer boven hebben.
Ik begrijp heel goed dat het voor Bo heel lastig is dat hij overal kon en mocht komen en dat hij nu voor een deel buitengesloten wordt.
Maar na 3 weken is het voor zowel hem als voor ons heel vervelend. We slapen soms amper.
Onze prachtige houten vloer voor de tussendeur is al kapotgekrabt en ook de deur moet eraan geloven.
We hebben al van alles geprobeerd.
Aromatherapie met cederhout, valeriaanpoeder, hij krijgt nu van de dierenarts pillen met groene thee extract, speciaal voor verlatingsangst.
We hebben het nachten genegeerd, we hebben geprobeerd om zijn mandje recht voor de deur te zetten, die schuift ie dan aan de kant, we hebben hem op zijn kop gegeven, maar dan doet ie heel bang. We hebben de deuren open gelaten zodat ie niet afgesloten zit, maar dan is ie zo boven. Mijn vriend is op het punt hem weer in de slaapkamer te laten.
Ergens vind ik dit oké omdat hij bij de roedel hoort, maar hij heeft nu een tekenband aan wat niet echt goed is om in je bed te krijgen denk ik en ik wil hem niet "laten winnen".
De dierenarts heeft niet echt gedragstips.
Ik begreep dat clomicalm een goed middel zou zijn, maar daar zit clomipramine in. Gewoon anti-depressiva dus. Ik weet niet zeker of ik mijn hond dit wil geven.

Wie heeft er een tip dat Bo zich een stuk fijner voelt en wij weer gewoon kunnen slapen??

Groetjes Sophie, Johan en Bo

Sjolvir

Re: Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:20

Wat er fout is gegaan is denk ik dat jullie van de ene op andere dag hebben besloten het anders te doen, daarbij even vergetend (onbewust) dat jullie hondje daar wel eens problemen mee zou kunnen hebben.

Verhuizen heeft waarschijnlijk al invloed op zijn gedrag gehad, zonder dat jullie dat misschien gemerkt hebben voor hem ook onzekere tijd met veel nieuwe dingen. Vervolgens hebben zijn bazen ook nog ineens de regels verandert..

Wat ik zou gaan proberen (of had geprobeert in jullie geval, gezien het feit dat jullie hond eigenlijk niet meer op slaapkamer willen) is voordat jullie verhuisd waren hondje goed aan bench leren wennen (Dat kost tijd), zodat dit zijn veilge plek zou zijn. Die bench, waar die ook staat is dan als hond goed gewend is altijd zijn rust plekje. Dan verhuizen en bench neerzetten op door jullie gewenste locatie.

Dat kan je nu niet meer inhalen wat je zou kunnen doen is bench kopen en nu alsnog dit gaan trainen, dus bench is veilig en rustplaats, daar krijgt hij zijn eten, zijn favouriete speeltje, zijn kauwbotje what ever. (In eerste instantie met deurtje gewoon open, zodat hij vrij in en uit kan) Snapt hij zijn bench als veiilige plaats kan je het deurtje af en toe dicht doen, niet te lang, maar gedurende zo'n tijd dat je weet dat het goed zal gaan, mijpart terwijl jullie op de bank hangen om tv te kijken, vervolgens ga je proberen bezig te zijn en kamer in en uit te lopen etc.
Andere optie, bench in jullie slaapkamer (moet hij nog steeds er eerst aan wennen) en hem in slaapkamer in bench stoppen ook overdag benchtrainen hij moet het echt ZIJN plekje gaan vinden (ook handig als je wel kids hebt en even hond kwijt moet om wat voor redden dan ook) dan als hij helemaal blij is met zijn bench deze langzaam aan jullie kamer uit verwijderen.
Wat kan helpen is om in deze trainings periode (Dus puur om te trainen) wel clomicalm te gebruiken, reden daarvan is dat een angstige hond niet/slechter leert dan een niet bange hond, dus het zal allicht het leerproces versnellen.

En het is helemaal niet verkeerd om een gedragstherapeut erbij te halen die jullie kan helpen met een plan te maken.
En ja, andere optie van je vriend hond mee naar boven zonder bench net als vroeger is er ook 1, is wel de makkelijkste en snelste.
Gaat het wel goed in huis als jullie weg gaan, dus met andere woorden wat doet de hond als jullie het huis uit gaan? Mij lijkt het dat er dan ook problemen zijn, dus is alleenblijftraining sowieso wel een must.

Gaat je in ieder geval nog tijd kosten....

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 20:59

We hadden wel verwacht dat ie er moeite mee zou hebben. Dus daar hadden we dan al info over verzameld en ik denk dat we het rondom de verhuizing al heel goed hebben gedaan door hem mee te nemen als we niet aan het klussen waren. Er lag wat speelgoed. Een kleedje van hem. We aten er al een paar keer. En dat leek ie heel goed te doen.
De dag van de verhuizing was ie bij mijn schoonmoeder waar hij ook is als we allebei de hele dag werken. We merkten wel dat hij het heel vreemd vond dat alle meubels en zijn mand en zo ineens in dit huis stonden.
We hebben alleen verkeerd ingeschat dat hij er zo lang moeite mee zou hebben.
Bedankt voor je tips. Ik zal eens gaan kijken naar iemand de me live kan helpen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:16

En traphekje? Ik heb hier camera met nachtzicht EN mogelijk tot praten. Werkte hier ideaal!! Ik ben er altijd denken ze ook als ik er niet ben. Een goede vriendin heeft er ook toegang tot en zo kunnen wij ze bij alleen zijn controleren en eventueel corrigeren.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:21

Geen tekenband, maar druppels. Dan heb je niet dat er rommel op je bed komt. Ik denk dat je daar je hondje een groot plezier mee doet.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 21:25

Het nadeel van druppels is dat dat bij een hond met een vacht als die van een shih tzu een godsvermogen kost. Moet natuurlijk regelmatig naar de kapper en om zijn vacht te onderhouden moet hij gewassen worden. Dus dan was je de werkzame stof weg.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:29

Gaat dat niet in het bloed zitten?

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 21:35

oh heb het even opgezocht. Maar mag na 48u inderdaad gewoon nat worden. Ook iets om te overwegen inderdaad

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:55

De tekenband mag officieel inderdaad niet in bed, maar je krijgt er niets van. De werkzame stof trekt net als de pipetten in het huidvet en de huid, alleen er blijft een hele rustige afgifte in plaats van iedere maand een grote berg dat dan weer langzaam wegzakt. Ik wil ook geen hond in bed, maar ik heb dat liever dan nog met band dan met een pipet van een paar dagen oud.

Ik zou ook gaan voor een bench in je slaapkamer, in eerste instantie direct naast je bed zodat je je hand kan uitsteken om. hem gerust te stellen, net als bij een pup. Wanneer dat goed gaat rustig aan steeds iets verder weg zetten en de volgende keer vooraf over dit soort dingen nadenken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:04

Je had misschien beter je hondje in het nieuwe huis 's nachts nog bij je kunnen houden.
Hij moet al wennen aan een vreemd huis, en dan is ie 's nachts ook nog alleen, wat hij niet gewend is.
En dat kun je alsnog doen misschien?
Maak voor hem overdag een plekje waar hij graag ligt en waar hij zich veilig voelt.
Na een paar weken, als hij helemaal gewend is in het nieuwe huis, probeer je opnieuw dat hij beneden slaapt.
Ik denk dat je je hondje erg overvallen hebt, met alle veranderingen in z'n leventje.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 22:09

@mizora, bedankt voor je info over de tekenband. Wil wel graag toevoegen dat we er vooraf zeker over na hebben gedacht, we hebben het alleen onderschat. We zijn nog nooit verhuisd met hond, dus voor ons is dit ook allemaal nieuw. We zoeken er nu hulp bij vanuit allerlei hoeken, dus ik denk dat we dan nu doen wat we kunnen.

verder bedankt allemaal voor jullie overige tips. We gaan eens kijken waar we ons het prettigste bij voelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:25

Ik zou bench training aanraden. Is een lange termijnsoplossing dus je bent niet onmidddlijk van je probleem af.
Als je je hond geleidelijk er aan went in een gesloten bench te zitten, kun je dit uitbouwen naar de hele nacht.
Is óók praktisch voor andere zaken: als je eens ergens heen moet met hem kun je zijn eigen plekje meenemen, als hij noodgedwongen eens op absolute rust gesteld moet worden.