Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kuggur schreef:Zouden julie een veulen onder dit soort absurde voorwaarden kopen?
Oh, hij kost 750 euro, wat, je wilt er misschien ooit mee fokken? Nou dán kostie 1200 euro....![]()
Ik zou nooit kopen van iemand die meent dat hij copyright op de genen van dat dier heeft ( ongeacht of ik fokplannen heb of niet).
In de werkhonden wereld hier komt deze onzin gelukkig niet voor.
Zoe_97 schreef:chiave, bij poezen zit dit anders in elkaar. die moetn wettelijk gewoon gesteriliseerd zijn voordat ze van eigenaar veranderen.
Zamora schreef:Ik heb dat bij hengsten weleens voorbij zien komen. Ook hele jonge dieren. Dat ze gecastreerd moeten worden of ze zijn duurder als ze als hengst worden verkocht.
Tilmar schreef:Zoe_97 schreef:chiave, bij poezen zit dit anders in elkaar. die moetn wettelijk gewoon gesteriliseerd zijn voordat ze van eigenaar veranderen.
Dat is voor fokkers niet zo hoor. Alleen voor asiels denk ik.
Ik heb twee raskatten en ook zo'n contract met fokverbod. Ik moest ze laten steriliseren en de rekening opsturen als bewijs.
Ik vroeg me ook wel af in hoeverre dit rechtsgeldig is, maar ik heb het maar braaf gedaan.
Tilmar schreef:Zoe_97 schreef:chiave, bij poezen zit dit anders in elkaar. die moetn wettelijk gewoon gesteriliseerd zijn voordat ze van eigenaar veranderen.
Dat is voor fokkers niet zo hoor. Alleen voor asiels denk ik.
Ik heb twee raskatten en ook zo'n contract met fokverbod. Ik moest ze laten steriliseren en de rekening opsturen als bewijs.
Ik vroeg me ook wel af in hoeverre dit rechtsgeldig is, maar ik heb het maar braaf gedaan.
kohtje schreef:Wat zegt de fokker er zelf van?
Tilmar schreef:Zamora schreef:Ik heb dat bij hengsten weleens voorbij zien komen. Ook hele jonge dieren. Dat ze gecastreerd moeten worden of ze zijn duurder als ze als hengst worden verkocht.
Dit lijkt me heel apart, een dekhengst gaat pas geld opleveren als ie goedgekeurd is en dat zijn er maar weinig. Bovendien krijgt elke merrie maar 1 veulen, dus daar ga je niet heel veel geld mee verdienen.
De reden voor het fokverbod bij rashonden en raskatten is dat je er serieus geld mee binnen kan halen. En kat krijgt wel 5 kittens en een hond nog veel meer puppies.
De prijs voor een raskat kitten is wel 750 euro en voor puppies nog hoger.
Fokkers zijn bang dat je
1. De markt gaat verpesten (meer aanbod puppies/kittens = lage prijs)
2. De hond aan de lopende band puppies gaat laten krijgen
3. De rasstandaard niet wordt aangehouden
Een echte fokker doet jaarlijks allerlei gezondheidstesten op de ouderdieren, die zijn heel duur. Dat zou de reden zijn dat rashonden en katten zo duur zijn.