contract niet fokken? België

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Zoe_97

contract niet fokken? België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 15:28

hoi bokkers.

Om te beginnen dit is in belgië dus de belgische wetgeving is van toepassing. ik vindt geen actief belgisch forum waar ik goede info zou kunnen vinden.

In het contract van mijn beide honden staat dat ik niet met hun mag fokken. nu vertelde een andere fokker me dat ene fokker zo iets niet in het contract mag zetten.

mijn teef komt uit het dierenasiel ze heeft geen stamboom en het gaat om een adoptiecontract. ik neem aan da in deze situatie (adoptiecontract) deze regel wel rechtsgeldig is.

Mijn reu daarintegen komt van bij een goede fokker. Hij heeft een sint-hubertus stamboom en is een prachtige reu. het plan is niet om ermee te fokken, maar je weet nooit wat de toekomst zal brengen (sowieso niet met een teef). In mijn koopcontract staat er dus dat met de reu niet gefokt mag worden. volgens een andere fokker is dit dus niet rechtsgeldig (had een notaris haar verteld toen ze dat zelf in haar contract wilde zetten).

Weet iemand hoe dit juist zit?

Evi84

Re: contract niet fokken? België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:35

Meestal betaalt men voor dieren waarmee men mag fokken een hogere prijs. Ik begrijp niet waarom je bewust tekent voor dit contract en daardoor vermoedelijk ook een betere prijs hebt gekregen om er daarna bewust het contract te proberen te verbreken?
Dan had je toch van in het begin in onderling overleg deze regel eruit laten halen?

Komt op mij beetje hypocriet over, sorry.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:37

Staat in het contract van onze poezen ook, wij kregen ze zelfs alleen gesteriliseerd mee. Ik snap het wel hoor en ik geef hier ook gehoor aan. We hebben voor een mooie prijs een mooie poes gekregen, maar we mogen niet fokken. Contract getekend, afspraak is afspraak.

Waarom zou je je de woede van de fokkers op je hals halen terwijl je gewoon een afspraak hebt gemaakt om het niet te doen?

M. 21-07-2017. <3

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 15:39

ik zeg toch dat ik niet van plan ben te fokken? de fokker ben ik ook mee bevriend dus is waarschijnlijk nieteens een probleem. Ik vraag gewoon of dit rechtsgeldig is in een contract, doordat een andere belgische fokker dit niet in haar cntract mocht zetten van haar notaris omdat dat niet rechtsgeldig was.

Benieuwd zijn ergens naar betekend nog niet dat je dat gaat doen ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 15:40

chiave, bij poezen zit dit anders in elkaar. die moetn wettelijk gewoon gesteriliseerd zijn voordat ze van eigenaar veranderen.

Ik vraag alleen iets over de rechtsgeldigheid niet over het uitvoeren!

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:41

Het lijkt me logisch dat men met een hond die uit het asiel komt niet mag fokken, veelal zijn deze honden al gecastreerd/gesteriliseerd voordat ze geadopteerd kunnen worden. Dit om te voorkomen dat ze in de broodfok komen. Een hond die gekocht is met stamboom en waarbij de fokker in het contract heeft staan dat er niet mee gefokt mag worden zal zijn reden hebben. Misschien zijn er in het nest erfelijke afwijkingen waardoor verdere fok niet wenselijk is. Maar dit zul je bij aankoop van de hond zelf ondertekend hebben, dus waarom achteraf terugkrabbelen?
Of het rechtsgeldig is, geen idee.
Laatst bijgewerkt door vilheide op 07-04-17 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Groetjes Jolanda

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:42

Ik heb al wel eens gehoord dat mensen moesten bijbetalen om effectief de stamboom van St-hubertus erbij te krijgen. Wat volgens de fokkers, die ik ken, niet legaal is, want een stamboom moet bij de hond blijven en een fokker moet alle pups uit een nest aangeven en stamboom aanvragen.

Als jij de stamboom hebt en alles op jouw naam staat en je laat de reu aankeuren voor een foklicentie, dan mag jouw reu gewoon dekken volgens de regels van St-Hubertus.

En verder, ga ik er wel vanuit dat je die intentie niet hebt, maar als jij jouw reu laat dekken, dan kan de fokker daar niets aan doen. Uit het nest van een vriendin waw een pup waarmee volgens de rasvereniging niet mee mocht gefokt worden, pup is nooit geshowd geweest, dus heeft geen deklicentie. Maar eigenaars hebben hem op 10maanden op hun eigen teef (van een ander ras) gezet. Daar kon mijn vriendin ook niets aan doen...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 15:46

erfelijk is mijn reu gewoon in orde en 2 van zijn zusjes blijven gewoon bij de fokker en worden voor de fok gebruikt op termijn. Dit is een regel die standaard in hun contract staat.

Het is allemaal gewoon een vraag of die regel rechtsgeldig is.

De regels van sint-hubertus ben ik bekend mee. zou er ooit een nestje gefokt worden (wat nog helemaal niet op de planning staat, ventje is ook maar 18 weken oud :p ) dan zou dit sowieso via de regels verlopen ;) ik ben absoluut tegen gewone vermeerdering. Daarom wordt mijn teef volgende maand ook gesteriliseerd

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:48

Ik weet dat in Nederland iig adoptiecontracten niet rechtsgeldig zijn. En dier is een ding voor de Nederlandse wet. Hoe dat in Belgie zit weet ik niet

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:51

Ik persoonlijk vind dat als je een dier koopt,dat die dan jouw eigendom wordt.Dus zijn\haar voortplantingsvermogen ook.Als iemand dat niet wil dan moet hij zijn dieren zelf houden en niet verkopen.Adoptiecontracten zijn weer wat anders.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 00:14

Zouden julie een veulen onder dit soort absurde voorwaarden kopen?
Oh, hij kost 750 euro, wat, je wilt er misschien ooit mee fokken? Nou dán kostie 1200 euro.... _O-
Ik zou nooit kopen van iemand die meent dat hij copyright op de genen van dat dier heeft ( ongeacht of ik fokplannen heb of niet).
In de werkhonden wereld hier komt deze onzin gelukkig niet voor.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 01:09

Geloof dat het bij koopcontract zo is dat het contract door een notaris opgesteld moet zijn, beste kun je daarvoor informeren bij een notaris denk ik

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 01:19

Voor zover ik weet zijn dit soort contracten niet rechtsgeldig.
En gaan mensen serieus notariskosten betalen voor een koopcontract van een puppy? Kan ik me nauwelijks voorstellen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 05:38

Kuggur schreef:
Zouden julie een veulen onder dit soort absurde voorwaarden kopen?
Oh, hij kost 750 euro, wat, je wilt er misschien ooit mee fokken? Nou dán kostie 1200 euro.... _O-
Ik zou nooit kopen van iemand die meent dat hij copyright op de genen van dat dier heeft ( ongeacht of ik fokplannen heb of niet).
In de werkhonden wereld hier komt deze onzin gelukkig niet voor.

Ik heb dat bij hengsten weleens voorbij zien komen. Ook hele jonge dieren. Dat ze gecastreerd moeten worden of ze zijn duurder als ze als hengst worden verkocht.
Heb dit bij katten ook wel vaker gehoord met dit soort contracten.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 05:47

Adoptiecontracten zijn eigenlijk ook niet rechtsgeldig. Zodra jij kunt aantonen dat er voor het dier betaald is, is deze van jou.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 05:47

Zoe_97 schreef:
chiave, bij poezen zit dit anders in elkaar. die moetn wettelijk gewoon gesteriliseerd zijn voordat ze van eigenaar veranderen.

Dat is voor fokkers niet zo hoor. Alleen voor asiels denk ik.
Ik heb twee raskatten en ook zo'n contract met fokverbod. Ik moest ze laten steriliseren en de rekening opsturen als bewijs.

Ik vroeg me ook wel af in hoeverre dit rechtsgeldig is, maar ik heb het maar braaf gedaan.

Beauti L2 + 10
FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 05:49

Klopt bij raskatten gebeurt dit ook. Hier in NL ben je niet verplicht te castreren bij verandering van eigenaar. Ze willen de lijnen zuiver houden. Heeft niet met gezondheid te maken.
Volgens mij is het ook niet rechtsgeldig maar ik heb het me ook weleens afgevraagd.
Zou de reden echt zijn om de lijnen zuiver te houden? Ik weet het niet.

I could stay awake just to hear you breathing
Watch you smile while you are sleeping
While you're far away and dreaming

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 05:52

Niet rechtsgeldig. Het is een slimme manier om controle over de markt te houden en de kittens duur.

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 05:59

Zamora schreef:
Ik heb dat bij hengsten weleens voorbij zien komen. Ook hele jonge dieren. Dat ze gecastreerd moeten worden of ze zijn duurder als ze als hengst worden verkocht.

Dit lijkt me heel apart, een dekhengst gaat pas geld opleveren als ie goedgekeurd is en dat zijn er maar weinig. Bovendien krijgt elke merrie maar 1 veulen, dus daar ga je niet heel veel geld mee verdienen.

De reden voor het fokverbod bij rashonden en raskatten is dat je er serieus geld mee binnen kan halen. En kat krijgt wel 5 kittens en een hond nog veel meer puppies.
De prijs voor een raskat kitten is wel 750 euro en voor puppies nog hoger.
Fokkers zijn bang dat je
1. De markt gaat verpesten (meer aanbod puppies/kittens = lage prijs)
2. De hond aan de lopende band puppies gaat laten krijgen
3. De rasstandaard niet wordt aangehouden

Een echte fokker doet jaarlijks allerlei gezondheidstesten op de ouderdieren, die zijn heel duur. Dat zou de reden zijn dat rashonden en katten zo duur zijn.

Beauti L2 + 10
FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 06:05

Wat zegt de fokker er zelf van?

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-17 06:18

Tilmar schreef:
Zoe_97 schreef:

Ik heb twee raskatten en ook zo'n contract met fokverbod. Ik moest ze laten steriliseren en de rekening opsturen als bewijs.

Ik vroeg me ook wel af in hoeverre dit rechtsgeldig is, maar ik heb het maar braaf gedaan.

In België is dit zelfs voor oepsnestjes verplicht. Een kat mag niet van eigenaar veranderen wettelijk als ze niet steriel/gecastreerd is. Voor fokkers onderling zijn er andere wetten, dit is bij fokker naar particulier het geval.

De notaris had dus tegen een andere fokker gezegd dat ze dit niet in haar contract mocht zetten wegens niet rechtsgeldig. Want eens je een dier verkocht hebt heb je er niets meer over te zeggen wat een ander ermee doet.
Ik vermoed dat ras hierbij niet uitmaakt (die fokker fokt Stafford en ik heb border collies)

Het contract zelf is niet via de notaris gegaan. Is gewoon een word papiertje uitgeprint met een krabbel van mij en een krabbel van de fokker.

Weet iemand of er hier in België een instantie is waar je gratis juridisch advies kankrijgdn?

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 06:19

Tilmar schreef:
Zoe_97 schreef:

Indien de kitten naar een particulier gaat moet die ook verplicht gesteriliseerd worden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-17 06:23

kohtje schreef:
Wat zegt de fokker er zelf van?

Heb er niet achter gevraagd omdat het toch niet het plan was te fokken. Maar we kennen elkaar goed en ze zei toen ik mijn pup ophaalde. Als er nog iets was in de toekomst uit het contract waar ik het niet mee eens was dat we het konden bespreken en er mogelijk uithalen.

Ik verwacht dus totaal niet als ik ooit zou fokken problemen te krijgen. Dan gaat dat Tuurlijk via de fokker.
De kans dat er gefokt zal worden is minim. Op mijn teef sowieso niet. Ze is niet perfect genoeg naar rasstandaart toe.
Of hij moest zo prachtig uitgroeien natuurlijk. Dan zal hij in overleg mogelijk aangeleerd worden en de testen ondergaan (al denk ik doordat hij volledig "free by parentage" is dat hij niet alle testen moet ondergaan, sommige moeten maar om de generatie)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 08:24

Zou met een asielhond sowieso nooit fokken omdat je niets van de voorouders en verdere familie weet. Zeker niet met een border collie waarvan je weet dat deze uit de broidfok komt. Epilepsie is een gigantisch groot probleem in dat ras en ook al heeft jou teef het niet dat wil niet zeggen dat ze het niet aan nakomelingen door kan geven. Maar je was dus sowieso niet van plan met haar te fokken dus verstandig besluit!!

Qua de reu snap ik absoluut niet dat een fokker zoiets in contract zet. Zo n fokker zou voor mij af vallen om principiële redenen van mezelf. Zoiets wekt bij mij achterdocht qua de gezondheid van betreffende pup.

Zou ik die fokker goed kennen dan zou dit voor mij een teken zijn dat ik denk goed bevriend te zijn maar andersom er kennelijk achterdocht om niets is. Zou dat vreselijk vinden. Immers als fokker is er toch niets mooier dan dat mensen met een nakomeling van jou verantwoord verder fokken?

Soms kkmt zoiets op mij over als wij mogen en kunnen wel fokken maar de rest van de wereld daar is het te moeilijk voor.

Overigens uiterlijk zou mij een worst wezen geef mij maar een ijzersterk gestel en fantastische gezondheid!! Laat hem een leuke herder dekken die ook kerngezond is en leuk karakter heeft en je krijgt grotere kans op sterke gezonde en oud wordende erg geweldige sporthonden ;)

Maar zo ben ik ;) helaas heb ik net de enigste van de in totaal 14 pups (2 nesten) met een bal in de buik. Wel een kruising maar ouders getest en oke. Had het leuk gevonden mits de uitslagen van hem en van een aantal broers/zussen oke zijn hem ook te laten dekken. Ras of kruising van de teef zou mij niet uit maken mits ongeveer even groot en karakter matchend met die van mijn reu. Uiteraard de teef dan ook getest op voor haar belangrijke punten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 08:53

Tilmar schreef:
Zamora schreef:

Dit lijkt me heel apart, een dekhengst gaat pas geld opleveren als ie goedgekeurd is en dat zijn er maar weinig. Bovendien krijgt elke merrie maar 1 veulen, dus daar ga je niet heel veel geld mee verdienen.

De reden voor het fokverbod bij rashonden en raskatten is dat je er serieus geld mee binnen kan halen. En kat krijgt wel 5 kittens en een hond nog veel meer puppies.
De prijs voor een raskat kitten is wel 750 euro en voor puppies nog hoger.
Fokkers zijn bang dat je
1. De markt gaat verpesten (meer aanbod puppies/kittens = lage prijs)
2. De hond aan de lopende band puppies gaat laten krijgen
3. De rasstandaard niet wordt aangehouden

Een echte fokker doet jaarlijks allerlei gezondheidstesten op de ouderdieren, die zijn heel duur. Dat zou de reden zijn dat rashonden en katten zo duur zijn.

Het is toch echt zo dat bij de veiling van KWPN waar aangewezen hengsten komen de fokker of eigenaar kan zeggen
Als hij ggk wordt komt er nog zoveel bij te betalen op het afgeslagen bod .
Dat weet de bieder van te voren !
Bij raskatten is het vrij normaal dat als je het als fokdier wilt gebruiken de aankoop duurder is .
Bovendien moeten er tig testen gedaan worden voor je effectief kan en mag proberen te fokken
Kan me dit dus bij honden prima voorstellen .
Als je de regel aan je laats zou lappen weet ik niet of er een rechtsgeldige consequentie aan vast hangt
Wellicht dat de pups niet opgenomen mogen worden in t stamboek

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Fanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls
[*]2 wow dressuur zadels te koop [*]