Konijn koppelen

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Djoopie

Konijn koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-17 15:14

Mijn konijntje is nu ongeveer drie (?) jaar oud, het is een mannetje en hij heeft altijd met cavia's gezeten. Zo hebben we hem overgenomen. (Ik ken de nadelen van cavia en konijn en had er zelf niet voor gekozen) De cavia's zijn voor de winter helaas dood gegaan. Ik gun mijn konijn een (konijnen!) vriendinnetje maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Het is een mannetje dus hij moet gecastreerd worden. Hier wacht ik mee tot het weer wat stabieler is want het is een buitenkonijn. Maar dan...... gaat het koppelen op deze leeftijd nog werken? En wat is dan de beste optie een jong konijntje erbij? Vrouwtje of toch mannetje?
Het hok is groot en we zijn een flinke ren aan het bouwen van ong 1.20 bij 2.00.
Ik vind hem zo zielig alleen nu.... hoewel er wel een muisje bij hem woont...
*D

It’s ok to be a glowstick, sometimes we need to break before we shine!

MoppieFilou

Re: Konijn koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:25

Het beste kan je hem binnenkort laten castreren, en dan een afspraak met hem maken bij een konijnenopvang. Daar weten ze wat ze doen en welk konijn het beste bij hem past. Zij begeleiden je ook bij de koppeling. Succes!

Moppie - For always in my heart little friend! <3

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:27

Ik zou hem zo snel als mogelijk laten castreren en dan bij een konijnenopvang laten koppelen aan een voedster. Een twee rammen bij elkaar gaat zelden goed... Een konijnenopvang heeft over het algemeen ervaring met het koppelen van konijnen en aangezien er vaak meerdere konijnen in een opvang zitten kan jouw ram zelf z'n maatje 'uitkiezen'. (Als het met konijn a niet klikt kan konijn b geprobeerd worden). Dan heb je ook niet het risico dat je een konijn koop waar jouw konijn niet mee op kan schieten.
En als je toch liever zelf je konijn wil koppelen, zorg dat dat je het in een compleet neutrale omgeving doet waar geen van beide konijnen ooit is geweest. En ik raad aan om dan verschillende konijnenopvangen om advies te vragen.

Succes!

~four feet move our soul~

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:30

het beste kun je een lief vrouwtje adopteren uit een opvang. soms zijn ze dan ook al gesteriliseerd en altijd al ingeënt. daarna heb je een rennetje nodig die je ergens neerzet waar ze beide konijnen nog nooit zijn geweest. je zet ze elke dag een paar uur bij elkaar. in het begin er goed bijblijven! rijden en achter elkaar aanjagen is normaal. als ze echt gaan vechten kun je ze met een bezem van elkaar afdrijven. als ze na een paar dagen (soms een paar weken) goed samengaan, kunnen ze in het normale hok. je kunt het best het hok goed verschonen voor je ze er in zet. en o ja, 3 is nog aardig jong voor een konijn, ze kunnen 10+ worden ;)

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-17 15:35

Ja weet ik , mijn vorige konijnen werden ook over de tien :), maar die waren samen....

Konijnenopvang is hier in de buurt voor zover ik weet niet (meer). Maar zal eens gaan googelen....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 06:54

Een stukje rijden naar een opvang is het echt waard. Je hebt er niks aan als je straks twee konijnen hebt die niet met elkaar samen kunnen, het moet onderling echt klikken :)
Bij ons komen mensen ook overal vandaan, zelfs meer dan 2 uur rijden komen ze nog.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.com
[o]

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:17

Volledig oftopic :o

Faniek schreef:
Een stukje rijden naar een opvang is het echt waard. Je hebt er niks aan als je straks twee konijnen hebt die niet met elkaar samen kunnen, het moet onderling echt klikken :)
Bij ons komen mensen ook overal vandaan, zelfs meer dan 2 uur rijden komen ze nog.

Aniek, wat leuk jij ook hier. Wij zijn nog steeds onwijs blij met de koppeling tussen onze Napoleon (Nappie) en Belle. Ze doen het zo onwijs goed.

Ontopic: ik heb hier ruim een uur voor in de auto gezeten. Maar zo'n leuk stel aan over gehouden.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 08:05

Als zij me kunnen helpen is dat het ook wel waard, heb even op internet rondgesnuffeld en contact gezocht met een aantal opvangen hier in de omtrek. Kijken wat zij voor me kunnen doen....

Fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:14

Op deze leeftijd kan dat echt nog prima hoor! Ik heb een tijd lang 2 konijnen gehad die deze winter 10 jaar zijn geworden maar helaas is er laatst eentje overleden. Het overgebleven konijn hebben we gewoon weer gekoppeld aan een ander (toevallig wel een jonkie, maar dat gaat prima samen). :)

Strooigoed <:)
"Ɓυт уσυ кησω, нαρριηєѕѕ cαη вє fσυηɗ єνєη ιη тнє ɗαякєѕт σf тιмєѕ, ιf σηє σηƖу яємємвєяѕ тσ тυяη ση тнє Ɩιgнт."
https://www.instagram.com/rvandijk_fotografie/

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:33

jeetje77 schreef:
Volledig oftopic :o

Faniek schreef:

Aniek, wat leuk jij ook hier. Wij zijn nog steeds onwijs blij met de koppeling tussen onze Napoleon (Nappie) en Belle. Ze doen het zo onwijs goed.

Ontopic: ik heb hier ruim een uur voor in de auto gezeten. Maar zo'n leuk stel aan over gehouden.

Ja ik hang hier alweer veel te lang rond :))

Super dat jullie nog zo genieten van het stel, dat is altijd zo heerlijk :D

@ Djoopie
Super, gaat vast goed komen! Mocht je er niet uit komen oid en je laat me weten welke omgeving je zoekt kan ik je wellicht nog opvangen aanraden (onderling hebben we veel contact).

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.com
[o]

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 19:18

Bedankt voor het aanbod Faniek!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:48

Ik heb zelf konijnen van 8-9 jaar gekoppeld die altijd alleen gezeten hebben (wel natuurlijk aan een vriendje of vriendinnetje die ook op leeftijd was). Ze zijn nog prima koppelbaar,... op elk potje past een dekseltje :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie