Dier niet laten lijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Dier niet laten lijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 11:49

Hoi allemaal,

In mijn titel staat het al, dier niet laten lijden.
Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn, maar voor iedereen ligt die grens anders denk ik...

Om achtergrond informatie te geven:
Ik ben in het bezit van een duitse herder reu, in juli wordt hij 10 jaar oud.
Hij heeft spondylose, is blind aan 1 oog, heeft chronische alvleesklierontsteking ( vlamt soms op ), heeft een schildklieraandoening en heeft diverse allergieën.
Mijn hond gebruikt medicatie, namelijk;

- Thyroxal ( voor de schildklier )
- Prednison ( voor de allergieën, hebben hyposensibilisatie geprobeerd, hielp niet, prednison op de laagste dosering )
- Bij opvlamming van de spondylose krijgt hij Tramadol ( gelukkig niet zovaak nodig )

Hij loopt nog regelmatig mee hard, aangepast dan wel en op advies van de fysiotherapeut.
Tevens kan hij nog relatief lange afstanden mee wandelen, in Oostenrijk wandelt hij zonder problemen mee bijvoorbeeld.

Toch zie je aan hem dat hij oud wordt, hij is namelijk best wel grijs en zijn vachtje glimt ook niet meer zoals vroeger.
Hij krijgt nu sinds kort kokosolie erbij in zijn voeding.

Toch krijg ik regelmatig (ongevraagd) opmerkingen naar mijn hoofd.

* Nou als ik zie wat jullie er allemaal voor doen, ik had die van mij allang een spuitje gegeven
* Zou je niet eens gaan denken om af te laten maken?

Of vandaag, toen ik bij de dierenkliniek kwam om urine in te leveren en medicatie op te halen, kreeg ik ook een opmerking ( werkt daar, maar is ook familie van mijn vriend )

* Jullie doen er alles voor, maar je moet hem ook niet laten lijden

Bij dit soort opmerkingen sta ik echt met een bek vol tanden, ga me daardoor erg slecht voelen.
Alsof ik hem laat lijden?
Voor mijn gevoel heeft hij echt nog plezier in het leven, hij speelt, eet goed, rent dagelijks rond, geniet van zijn dagelijkse boswandelingen en ligt niet als een hoopje in zijn mand... integendeel.
Toch trek ik het me echt aan ;(

Wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen stond ?

Afbeelding
De knappe man

Groetjes

Homiafortuna

Re: Dier niet laten lijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:56

Ik zou heel goed kijken en luisteren naar mijn hond. Hij/zij geeft vaak wel aan wanneer het tijd is om te gaan. Laat anderen die beslissing niet voor je maken.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:58

Dat voel jij het beste aan denk ik. Zo lang hij niet hoeft te lijden en geen pijn heeft is het goed denk ik. Je moet denken, wat zou ik zeggen als het andermans hond was? Want bij je eigen beestjes wil je het zo lang mogelijk rekken. Heeft hij nog pijn met de medicatie of is alles daarmee opgelost?

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:04

Homiafortuna schreef:
Ik zou heel goed kijken en luisteren naar mijn hond. Hij/zij geeft vaak wel aan wanneer het tijd is om te gaan. Laat anderen die beslissing niet voor je maken.
Hier ga ik in mee. :j Bovendien ken jij je hond het beste. Mijn ouders hebben over de onze altijd gezegd 'als ze zichzelf niet meer is, is het tijd om haar te laten gaan.' Ze was bijna 14, de maanden ervoor heel erg ingevallen en had wat ouderdomskwaaltjes, maar ze was nog steeds haar enthousiaste, drukke zelf. Toen ze op den duur niemand meer begroette die binnenkwam en eigenlijk alleen maar haar bench uit kwam om te eten en om uit te gaan, hebben we haar in laten slapen.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:05

Als hij zich nog zo vitaal voelt en geen pijn aangeeft, zou ik het aan je hond overlaten om te beslissen wanneer hij het genoeg vind, jij hebt niks met een ander te maken, het is jouw hond :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:13

Mankementen hoeven niet te betekenen dat de hond ook lijdt. Als ie lol heeft met hardlopen en alles nog gewoon kan doen met ondersteuning van medcatie als het nodig is. Niks mis mee toch. Gewoon lekker laten genieten van het leven en je niks aantrekken van opmerkingen.

Onze oude bordercolle greyhound heeft de laatste 6 jaar van zijn leven (van 10 waarin hij nog een paar weken te leven zou hebben) tot 16.5 waarbij een hersenbloeding hem fataal werd veel lol gehad. Met kndersteuning van medicijnen en meer dan de nodige kwalen. Meerdere malen opgegeven maar zijn levenslust en plezier gaven steeds de doorslag. Ja hij kon op een gegeven moment wat minder maar op zijn eigen wijze is hij speels gebleven tot de laatste dag, ook volgens de dierenarts waar hij streng onder controle stond geen sprake van een lijdensweg

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:42

Bij twijfel vraag ik zulke dingen eerlijk aan mijn dierenarts, wat hij zou doen als het zijn dier zou zijn, maar dat kan je uiteraard ook alleen doen als je je dierenarts daarmee vertrouwd. Imo kan een dierenarts sneller en beter herkennen of een dier pijn heeft, hoeveel pijn het misschien heeft, ook heeft die (denk ik) vanuit de opleiding ook meer een idee erbij van wat deze specifieke ongemakken bij je dier precies doen.

Ik heb wel eens met dezelfde frustratie en dezelfde vraag gezeten, en mijn dierenarts had een nog sterkere mening erover als ikzelf: nee dit dier is gewoon echt te goed nog, dit moet je niet in laten slapen. Ik vond dat een fijne geruststelling, en dat bracht ik daarna ook gewoon als tegenargument wanneer mensen over het dier begonnen: nee hij hoeft niet dood, de dierenarts en ik hebben overlegd en we zijn tot de conclusie gekomen dat het nog kan, we houden het in de gaten. Bij een enkeling die door gaat vragen (ja die heb je) kaats ik gewoon terug of ze zichzelf soms meer bekwaam voelden dan de dierenarts, dan is het ook snel einde discussie.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 12:42

Klopt zeker, zodra ik zie dat hij wat last van zijn rug heeft ( en dat zijn dan hele kleine subtiele signalen ), doen we het meteen rustiger aan en krijgt hij de dag erna verplicht een rustdagje met uiteraard wel plasrondjes.

Mensen oordelen zo makkelijk vanaf de zijlijn, maar hebben geen idee.
Ze roepen zomaar wat en hebben kennelijk geen idee dat ze een ander daarmee kwetsen -O-
Want in hun ogen laat ik hem blijkbaar lijden.

Hij heeft zijn pijnmedicatie niet dagelijks nodig, soms zit daar wel weken tussen zeg maar.
Zodra hij pijn heeft en zijn medicatie krijgt gaat het ook weer goed ( maar nu is tramadol ook niet echt een lachertje )

Kreeg jij nooit opmerkingen karuna ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:49

O ja zoveel als meneer weer een hijgend en rochelend voorbij kwam rennen, hij had oa last van een eenzijdig verlamde stemband die hem bij inspanning een merkwaardig stikkend gerochel gaf. Naar om te horen maar had verder geen gevolgen zolang hij zich niet over de kop rende in de hitte. Idem dikke bult (tumor) op zijn achterpoot. Die overigens aantal keer is verwijderd. En een chronische ontsteking van zijn darmen waarvoor hij op ab stond. Later nekartrose waarvoor hij pijnstilling kreeg. Heel vaak te horen gekregen, dier lijdt. Je bent wreed bezig, dierenmishandeling enz.

Maar het feit dat hij met 14,5 nieuwe kruisbanden heeft gekregen van de dierenarts omdat hij zo vitaal en levendig was. Kruisband was geknapt omdat hij de jonge witte herder dijk op wilde omverduwen. :+ en binnen een dag liep hij alweer op vier poten de patser uit te hangen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:20

Als hij zijn pijnmedicatie niet eens vaak nodig heeft en hij met de pijnmedicatie geen pijn heeft, heeft hij echt nog wel een goed leven volgens mij hoor! Volgens mij zie je ook wel echt aan je dier wanneer het genoeg is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:31

Zolang de goede dagen nog de overhand hebben over de slechte dagen, denk ik niet dat een dier aan het lijden is.. (ongeveer dan hoor. Ligt er vaak aan, het dier moet in ieder geval pijnvrij kunnen zijn)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:11

Mijn ex chef zei altijd tegen de klanten. Als de hond zelfstandig eet, drinkt, opstaan kan en plassen en kan poepen en nog plezier laat zien is die keuze niet aan de orde. En daar kan ik me goed in vinden.

Mijn hond heb ik pas moeten laten gaan. Ook een DH bijna 13. Hij was topfit tot we begin december opeens problemen kregen. Tumor in de dikke darm. Prognose nog 2 weken. Hij heeft nog dikke 2 maanden gehad en had daarin nog veel plezier. Tot hij op een donderdagmiddag alle honden hier langs ging en het hele terrein langs liep kreeg ik opeens een heel raar gevoel. Een uur later keek hij me aan en wist ik het was genoeg. Een uur later kon hij slehter lopen en was hij opeens 10 jaar ouder. Half uur later is hij ingeslapen. Als jij er voor open staat geven ze dat zelf heel goed aan. Maar ook ik heb tussendoor getwijfeld door mensen die helemaal niet kunnen oordelen over hoe en wat.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:32

Wij hebben een klein hondje (cavalier king charles spaniel) van 9 jaar. Ze is blind aan het worden, doof, heeft alzheimer, artrose in de achterpoten en een hartaandoening. Ze krijgt pijnmedicatie en is nog steeds een vrolijke lieve hond, ze speelt af en toe nog met onze jonge kat en geniet nog van haar wandelingen. Anderen zeggen dat we haar niet mogen laten lijden etc maar wij zien haar dagelijks, wij zullen wel voelen en merken wanneer het tijd is.

Ps: wat een mooi beest

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:34

Ik denk dat je hem zelf het beste kent en niet moet luisteren naar ongevraagde bemoeienissen van anderen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:50

Natuurlijk moet de TS haar eigen beslissing nemen in deze, maar ze vraagt "wat zou je in mijn plaats doen?"
Mijn antwoord daarop, op grond van het ziektebeeld dat ze beschrijft, is zo snel mogelijk inslapen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:09

Dat zou ik dus niet doen. Hij heeft zijn pijnstillers niet dagelijks of wekelijks nodig, eet en drinkt goed, is blij en gaat nog graag mee. Ik neem aan dat ts haar hond goed genoeg kent om mankementen van lijden te onderscheiden en dat hij ook onder controle staat van de dierenarts. Ik zou dus niet naar buitenstaanders luisteren die ongevraagd hun mening uiten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:35

zo lang hij maar af en toe enkele dagen pijnmedicatie nodig heeft, goed eet, vrolijk is en verder makkelijk langere wandelingen of nog mee kan gaan hardlopen, dan zit je volgens mij nog goed. Jij leeft met je hond samen en kent hem het best.

Voor mij zou het moment dat je evenveel wel als niet aan pijnmedicatie vastzit en maw langere wandelingen niet meer mogelijk zijn, het kantelpunt zijn om een beslissing te maken.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:02

Bedankt voor alle reacties !

Zelf heb ik voor mezelf in mijn hoofd: zodra hij dagelijks pijnmedicatie nodig heeft, en niet meer opstaat uit zijn mand, of geen lol meer heeft in de dingen die hij nu wel leuk vind, dat is voor mij het punt dat het niet meer gaat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:56

TS:
Als ik jouw verhaal zo lees lijdt je hond niet, wel zou ik er langzaamaan rekening mee houden dat de eindfase nadert.

Ik heb gisteren mijn kat in laten slapen ivm een slecht hart, volgens sommige mensen te vroeg maar die wisten niet het hele verhaal.
Maandag doofde het vlammetje levenslust in zijn ogen en toen heb ik gelijk de dierenarts opgebeld dat het geen spoed was maar dat ik een dezer dagen een afspraak wilde voor euthanasie.
Ze hadden voor dinsdag een paar gaatjes en mijn vaste DA had dienst, dus gelijk de volgende dag heb ik hem laten gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:34

Als de hond nog vrolijk is en niet aangeeft continu pijn/ongemak te hebben, zie ik niet in waarom die het finale spuitje zou moeten krijgen.
Ik denk dat iedereen met een oudere hond of een hond met meerdere gebreken wel weet dat het vroeg of laat niet meer gaat en dat er dan wel knopen doorgehakt moeten worden. Maar om daar al over na te moeten denken wanneer je een springend blij ei langs je hebt lopen, pfff, laat jezelf niet gek maken. Er zijn weinig honden die 100% gezond oud worden.

Ik snap dat niet waarom mensen over dat onderwerp per sé ongevraagd advies willen geven. De keuze om een dier te laten inslapen is één van de moeilijkste die er is, houd je daar toch gewoon buiten als je niet om een mening gevraagd wordt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:06

Je hond heeft nog plezier in het leven.
Als dat nog zo is gewoon genieten van hem.
Je ziet vanzelf als het klaar is.
Onze kat is 23.5 geworden leefde na een herseninfarct op zijn 18e in geleende tijd zei ik altijd.
Hij had nog overal plezier in werd wel een oud mannetje en na de 2e infarct was het klaar.
Al wilde hij niet hij was op.
Onze 2e kat is maar 10 geworden die had al 6 jaar een allergie
Stond ook op het laatst om de 6 weken op een prednison prikje tot zijn organen het opgaven
Toen was het klaar.
Hij was wel zo weg.

Kijk en luister naar je dier.
Laat de mensen om je heen je niet beïnvloeden.
Je weet echt wel als het "op" is.

Tot die tijd.... carpe Diem.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:11

Vind het wel dubbel als mensen zeggen wij kennen het dier het beste, want vaak zijn het juist ook de eigenaren die het niet in willen zien omdat ze ook hun grote vriend niet willen missen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:13

Niemand heeft zich ongevraagd met jouw hond te bemoeien.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:52

Ik weet helemaal hoe je, je voelt !
Heb thuis ook een hondje die een hele hoop mankeert maar nog zo vrolijk is.

Plus die van mij is net 4 geworden en toch krijg ik regelmatig naar me hoofd gegooid
Dat zij hem zouden in laten slapen.

Nu kijk ik heel erg naar mijn hondje die duidelijk laat weten wanneer iets teveel is.

Hier bij zeg ik ook tegen jou
Kijk goed naar je hondje, jij kent hem het beste
Je doet er alles aan om hem te laten genieten van het leven.
Iets wat ik super goed vindt en respect voor heb.

Geniet van hem dan komt alles goed

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:59

Kuggur schreef:
Natuurlijk moet de TS haar eigen beslissing nemen in deze, maar ze vraagt "wat zou je in mijn plaats doen?"
Mijn antwoord daarop, op grond van het ziektebeeld dat ze beschrijft, is zo snel mogelijk inslapen.

Kuggur, ben het wel vaak met je eens maar wat kun je ook een verschrikkelijk botte boer zijn.