Vreemde eetgewoontes hond....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yevrah

Vreemde eetgewoontes hond....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 20:51

Hi,

Mijn tweede topic van de dag :') Heb zoveel vragen ineens, haha.
Ik heb twee hele lieve mooie verwende Chihuahua mannen in huis die nogal, tja hoe zeg ik dat voorzichtig, pietluttig zijn wat betreft hun voedsel.

Van Barfmenu naar KVV (verschillende merken, vriezers vol gekocht.. weg kunnen smijten.) Renske en Smolke gestoomd vlees naar een grote range aan brokken. Het oudje van 13 eet het allemaal wel beter dan mijn jonkie Harvey van 3,5 die overal maar zijn neus voor ophaalt. Omdat de KVV's en de Renske's bleven liggen was moeke (ik dus) er klaar mee en heb ik besloten hen terug te zetten op brokjes. Ik voer nu Welness Core, relatief nieuw in Nederland. Super kleine brok, ideaal voor kleine hondjes. Diego (het oudje) eet het wel, met lange tanden maar hij doet het er super goed op! Hij heeft heel veel problemen met gasvorming/koliek achtig en op deze brok doet hij het bijzonder goed (want graanvrij oid) Ik probeer twee voerbeurten per dag in te lassen, sochtends/smiddags en savonds. Dit om te voorkomen dat ze snachts of sochtends vroeg gal overgeven.

Het gekke is dat ik eigenlijk niet weet welke van de twee er de 'baas' is in huis. Het ene moment lijkt Harvey dominanter dan Diego en andersom. Wel is het zo dat Harvey echt heel slecht eet, hij wacht sowieso liever tot Diego klaar is met eten en begint dan, heel soms, ook te eten. Maar het liefst wacht hij tot een uur of half 9 savonds voordat hij zijn brokjes opeet. Waarom doet hij dit? (dit doet hij bij alle vormen van voer die ik geprobeerd heb, tenzij ik wat kip voor ze kook oid) Ik heb al geprobeerd om het bakje bij hem weg te halen en elke paar uur opnieuw aan te bieden maar dat doet hem niks. Ik wil maar al te graag dat hij eet, dus ik laat hem nu gewoon maar staan. Daarnaast, hij heeft bijvoorbeeld nu net gegeten en eigenlijk wil ik zo de tweede voerbeurt doen, die hij waarschijnlijk gaat laten staan want hij heeft net gegeten!

Hoe zorg ik ervoor dat mijn hond gewoon eet wanneer hij moet eten en niet zo vreselijk lang wacht? Kijk als hij zich daar fijn bij voelt, prima maar het lijkt me gewoon niet fijn voor hem om zo lang zonder eten te zitten steeds. Moet zeggen dat hij bijna niet tot nooit gal overgeeft, Diego doet dat veeel sneller.

Hebben jullie nog tips voor mij? Ze zitten nu op hun tweede zak, iets meer dan een maand. Diego doet het er dus erg goed op, ze verharen beide minder maar het viel me wel op dat ze zich iets meer krabben dan normaal. Als dat aanhoud ben ik toch verplicht weer over te stappen van brok. Never ending story!

Neej

Re: Vreemde eetgewoontes hond....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:53

Juist niet laten staan. Gewoon per voerbeurt aanbieden. Heb je 's morgens geen trek? Prima, dan eet je toch niet? En dan 's avonds weer aanbieden. En hoef je het dan nog niet? Dan is er morgen weer een dag. Honden kunnen echt prima een dag of 2 zonder voer en ik ben van mening dat je (men, in het algemeen) er niet al te zoetsappig mee moet gaan doen. Kijk die van mij eet altijd dus ik heb makkelijk praten, zelfs de pup laat zelden z'n eten staan (en als ie het laat staan dan is het een bak brok, KVV dat is echt nog niet blijven staan ;) ) maar op het moment dat ie het laat staan? Prima, dan niet :)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:11

Mijn hond krijgt ook kvv hij heeft 3 weken erg slecht gegeten.
bij hem bleek daarna dat ik hem teveel gaf. hij krijgt nu 200 gram per dag minder en eet zijn kvv nu met smaak op.
Kan het niet zijn dat hij gewoon vol zit en dus minder nodig heeft.
die zelfde hond wacht trouwens wel altijd tot onze andere hond haar kvv op heeft ondanks dat hij duidelijk de baas is.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 23:15

Neej schreef:
Juist niet laten staan. Gewoon per voerbeurt aanbieden. Heb je 's morgens geen trek? Prima, dan eet je toch niet? En dan 's avonds weer aanbieden. En hoef je het dan nog niet? Dan is er morgen weer een dag. Honden kunnen echt prima een dag of 2 zonder voer en ik ben van mening dat je (men, in het algemeen) er niet al te zoetsappig mee moet gaan doen. Kijk die van mij eet altijd dus ik heb makkelijk praten, zelfs de pup laat zelden z'n eten staan (en als ie het laat staan dan is het een bak brok, KVV dat is echt nog niet blijven staan ;) ) maar op het moment dat ie het laat staan? Prima, dan niet :)

Je hebt gelijk! Alleen dat vind ik bij een Chihuahua van 3KG moeilijk. Al kiest hij er zelf voor om het niet te eten. Hij ruikt eraan en loopt er bij weg.. heel gek. Ik zal vanaf morgen weer wat strenger zijn. Ik vind het zo zielig.. is hij dan in en in verwend of gewoon een hele moeilijke eter? Heb de hele dierenwinkel gehad geloof ik.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 23:17

veranadautje schreef:
bij hem bleek daarna dat ik hem teveel gaf. hij krijgt nu 200 gram per dag minder en eet zijn kvv nu met smaak op.
die zelfde hond wacht trouwens wel altijd tot onze andere hond haar kvv op heeft ondanks dat hij duidelijk de baas is.

Heb je enig idee waarom hij wacht? Ik vind dat zo iets geks..

En ik heb niet het idee dat ik teveel voer maar het kan natuurlijk zijn dat hij vol zit. Maar zou ik dan lekkere kip gaan koken voor hem, dan zou hij zich geen twee keer bedenken. Ik wil ook gewoon dattie smult van zijn brokjes zoals.. de rest van alle honden?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:20

Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor! Mijn pup was met 17 weken vreselijk aan de diarree. Mijn volwassen reu geef ik dan gewoon een dagje geen eten, maar dat kreeg ik met die baby echt niet voor elkaar, t kleine humpie!

Overigens kan het ook gewoon zijn dat ie niet gáát smullen van z'n brokjes he.. Mijn oudste eet ook wel brok als het moet, hij laat het niet staan, maar hij vindt het gewoon niet zo heel erg lekker en dat merk ik. Alsnog eet ie prima hoor, maar het gaat niet vol overgave zoals dat ie doet van z'n vlees. De hond van mijn vriendin eet gewoon liever niet, die heeft er een hekel aan, wat je 'm ook voorschotelt. Die kijkt er dan ook bij of ie gemarteld wordt _O-

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 23:29

Neej schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor! Mijn pup was met 17 weken vreselijk aan de diarree. Mijn volwassen reu geef ik dan gewoon een dagje geen eten, maar dat kreeg ik met die baby echt niet voor elkaar, t kleine humpie!

Overigens kan het ook gewoon zijn dat ie niet gáát smullen van z'n brokjes he.. Mijn oudste eet ook wel brok als het moet, hij laat het niet staan, maar hij vindt het gewoon niet zo heel erg lekker en dat merk ik. Alsnog eet ie prima hoor, maar het gaat niet vol overgave zoals dat ie doet van z'n vlees. De hond van mijn vriendin eet gewoon liever niet, die heeft er een hekel aan, wat je 'm ook voorschotelt. Die kijkt er dan ook bij of ie gemarteld wordt _O-

Hahaha dat is bijzonder! Nee klopt. Dat kan.. maar ben nog niks tegengekomen dat ie dan wel graag lust. En ik mag ze zo graag verwennen. Maar nadat de kvv en renske bleef staan (duur en ranzig) was ik klaar met vlees. Harvey lust ook geen groente of gezonde dingen zeg ik altijd. Als ik hem wat nieuws geef, dan ruimt hij er heel lang aan, stopt het in zijn mond om het vervolgens uit te spugen en dan neemt ie het toch maar mee naar de mand waar het.. alsnog blijft liggen. Denk aan een stukje wortel, broccoli, bloemkool.. stukje witvis. Pak ik een stukje vlees of kip, dan weet meneer het wel.

Wat ik eigenlijk gewoon wil is dat ik overdag de deur yit kan gaan voor een paar uur (werk of naar stal whatever) wetend dat mijn beide honden hebben gegeten. Want als ik weg ben heb ik er geen zicht op wie dat volle bakje heeft opgegeten, Diego of Harvey? Diego mag er namelijk graag van profiteren dat Harvey het laat liggen. Super frustrerend! Anyway, bedankt voor de tip. :-)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:46

Harvey1 schreef:
veranadautje schreef:

Heb je enig idee waarom hij wacht? Ik vind dat zo iets geks..

En ik heb niet het idee dat ik teveel voer maar het kan natuurlijk zijn dat hij vol zit. Maar zou ik dan lekkere kip gaan koken voor hem, dan zou hij zich geen twee keer bedenken. Ik wil ook gewoon dattie smult van zijn brokjes zoals.. de rest van alle honden?

Geen idee waarom hij wacht maar altijd als zij haar bak leeg heeft en naar zijn bak loopt moet hij haar weg jagen en dus dominat zijn over haar. (maar laat haar wel haar eigen bak rustig leeg eten
misschien zijn de brokken tegroot .(was bij een chi die ik kende ook) ander merk met kleinere brokken en hondje smult weer

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 16:56

Vanochtend aten ze beide hun leftovers van de avond ervoor. Heb ze net gevoerd, oudje heeft alles op en harvey ligt te slapen en is niet opgestaan. Moet ik het nu weghalen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:00

Ik heb 2 honden en 1 eet ook (meestal) niet in de ruimte van het voer van de dominantere.
Ik geef hem nu eten in de bijkeuken (met de deur dicht) en dan eet hij wel zijn voer (direct) op.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 17:05

Brainless schreef:
Ik heb 2 honden en 1 eet ook (meestal) niet in de ruimte van het voer van de dominantere.
Ik geef hem nu eten in de bijkeuken (met de deur dicht) en dan eet hij wel zijn voer (direct) op.

Dus de ene hond, eet niet waar de andere dominantere hond bij is? Soms heb ik dat gevoel ook wel ja, dat het erom gaat dat Diego (de oudere) erbij is. Maar in sommige gevallen is Harvey zoveel meer dominanter dan hij! Hangt over hem heen etc..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:07

Harvey1 schreef:
Neej schreef:

Je hebt gelijk! Alleen dat vind ik bij een Chihuahua van 3KG moeilijk. Al kiest hij er zelf voor om het niet te eten. Hij ruikt eraan en loopt er bij weg.. heel gek. Ik zal vanaf morgen weer wat strenger zijn. Ik vind het zo zielig.. is hij dan in en in verwend of gewoon een hele moeilijke eter? Heb de hele dierenwinkel gehad geloof ik.

Ik heb hier vier van die kleintjes, krijgen ze niks van hoor, een dag niet eten.
Ik denk dat je ze veel te veel verwent. Je zegt dat je de hele dierenwinkel al hebt geprobeerd, dan is het ook niet zo gek dat je zulke kieskeurige eters krijgt.
Gewoon 's morgens aanbieden. Willen ze niet eten? Weghalen en 's avonds weer aanbieden. Maar niet steeds wisselen van voer, natuurlijk worden ze dan verwend.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:08

Harvey1 schreef:
Brainless schreef:

Dus de ene hond, eet niet waar de andere dominantere hond bij is? Soms heb ik dat gevoel ook wel ja, dat het erom gaat dat Diego (de oudere) erbij is. Maar in sommige gevallen is Harvey zoveel meer dominanter dan hij! Hangt over hem heen etc..

Waarom voer je ze dan niet apart?

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 17:11

Heb ik weleens gedaan, dat zorgt er niet altijd voor dat hij direct eet. Ik neem het savonds weleens mee naar boven en laat het dan in de gang liggen, soms eet hij het dan wel ineens maar soms ook niet.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:39

Onze hond eet wanneer die zin heeft, dat is meestal als wij gaan eten en savonds. Rare eetgewoonten heeft ie zeker. Als zn bakje maar 2 mm verkeerd staat begint ie te slaan tegen het bakje net zo lang tot wij het bakje goed zetten. Wij verklaren m voor autistische hond en kunnen er wel om lachen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:48

Hoe is hun gewicht? Zijn ze slank, zonder te mager te zijn? Dat lijkt me een grotere maatstaf dan een bakje wel of niet leegeten.

Mijn reu is ook een zaag met eten. Probleem was dat hij wel echt te dun was, dus hij moest eten. Vanalles geprobeerd, tot gebakken rundstartaar aan toe 8)7 Meneer at 2 dagen en liet het dan staan. Na veel geprobeer werken de volgende dingen erg goed, hij eet nu vrijwel elke maaltijd op :)
1. Drie eetmomenten op de dag. Als ik opsta, rond het avondeten en als we gaan slapen. Niet binnen 5 minuten eten = weghalen. Alleen op die momenten is er eten en daarnaast heb je dikke vette pech.
2. Het vlees (Smuldier) gaat in z'n etensbakje. De brokjes leg ik op een koffieschoteltje (want uit z'n bakje wilt hij het niet eten). Hij wilt z'n saus naast de frietjes, zegmaar :))
3. Altijd dezelfde brokjes, altijd dezelfde soort Smuldier. Als je telkens wisselt van voer, weet je hond dat hij best kan wachten tot er iets lekkerder langskomt. Als het echt niet verandert, gaan ze vanzelf eten.
Het is eigenlijk een kwestie van routine, altijd hetzelfde. Zo gaat het en als het je niet bevalt, heb je pech. ~~}>

Succes!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 19:50

Rebel_Jits schreef:
Hoe is hun gewicht? Zijn ze slank, zonder te mager te zijn? Dat lijkt me een grotere maatstaf dan een bakje wel of niet leegeten.

Mijn reu is ook een zaag met eten. Probleem was dat hij wel echt te dun was, dus hij moest eten. Vanalles geprobeerd, tot gebakken rundstartaar aan toe 8)7 Meneer at 2 dagen en liet het dan staan. Na veel geprobeer werken de volgende dingen erg goed, hij eet nu vrijwel elke maaltijd op :)
1. Drie eetmomenten op de dag. Als ik opsta, rond het avondeten en als we gaan slapen. Niet binnen 5 minuten eten = weghalen. Alleen op die momenten is er eten en daarnaast heb je dikke vette pech.
2. Het vlees (Smuldier) gaat in z'n etensbakje. De brokjes leg ik op een koffieschoteltje (want uit z'n bakje wilt hij het niet eten). Hij wilt z'n saus naast de frietjes, zegmaar :))
3. Altijd dezelfde brokjes, altijd dezelfde soort Smuldier. Als je telkens wisselt van voer, weet je hond dat hij best kan wachten tot er iets lekkerder langskomt. Als het echt niet verandert, gaan ze vanzelf eten.
Het is eigenlijk een kwestie van routine, altijd hetzelfde. Zo gaat het en als het je niet bevalt, heb je pech. ~~}>

Succes!

Waarom wil hij niet uit zijn bakje eten? Hij eet inderdaad wel sneller wanneer ik het op de grond leg! Maar hij kan toch verdorie maar gewoon uit zijn bakje eten!? Haha.. Ik ga je tip meenemen, 5 minuten, anders pech = weg! Haha

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:54

Waarom is laten staan zo slecht dan? Onze hond eet als ze honger heeft. Dit is in de zomer ongeveer om de dag/om de twee dagen en in de winter iedere dag/om de dag. Krijgt 300 gr brokken per dag en eet dat als ze zin heeft, maar wel altijd in 1 keer op. Gaat om een hond formaat herder.

Ik zou gewoon lekker laten eten als hij trek heeft.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 19:59

Xjosee schreef:
Waarom is laten staan zo slecht dan? Onze hond eet als ze honger heeft. Dit is in de zomer ongeveer om de dag/om de twee dagen en in de winter iedere dag/om de dag. Krijgt 300 gr brokken per dag en eet dat als ze zin heeft, maar wel altijd in 1 keer op. Gaat om een hond formaat herder.

Ik zou gewoon lekker laten eten als hij trek heeft.

Omdat ik nog een hele andere gulzige hond heb, die het dan op eet als ik niet op let! Ik heb geen zin om er als een politieagentje telkens bij te moeten staan.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 23:22

23.21 het eet
Afbeelding

Heb een ander, platter kommetje gepakt en hij had net gepoept. Hij heeft dus vanochtend om 10.00 gegeten en nu net pas weer. Bijzonder.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 23:24

23.23 likt bakje gulzig na.. wil hem meer geven maar dat laat ie wss weer liggen.

Vanochtend at hij trouwens de paar leftover brokjes van gister. Geen volledige maaltijd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:41

Hier een pup gehad die het vertikte te eten wat er in haar kom zat. En het was niet van niet kennen of lusten of geen honger. Stenen gingen er vlot in en schooien aan tafel was hobby nummer 1. Eerst was ik ook huiverig met laten vasten, omdat ze super actief was en dus stenen zocht om op te eten.
Oplossing was toch echt laten vasten en daarna met kleine porties (slechts 1/10 van normaal) aanbieden, niet opeten, volgende keer geen voer, wel gegeten een beetje meer.
Nu bunkert ze alles naar binnen wat er in haar kom zit.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:50

Wij hebben er ook eentje die makkelijker van een bord eet, of van een matje dan uit zijn voerbak. Nu we er een nieuwe hond bij hebben eet hij alles in een keer op, omdat de andere het inderdaad opeet anders :Y)

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 12:15

femkepien schreef:
Wij hebben er ook eentje die makkelijker van een bord eet, of van een matje dan uit zijn voerbak. Nu we er een nieuwe hond bij hebben eet hij alles in een keer op, omdat de andere het inderdaad opeet anders :Y)

Gekke beestjes zijn het ook he..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:25

misschien een strikt regiment doen;
3 keer per dag, Harvey in een aparte kamer zonder wie dan ook (ook niet zelf erbij)

na een kwartier even kijken; niets op? weghalen en vanavond nog eens.

Verder zou ik dan persoonlijk ook geen tussendoortjes of wat dan ook geven, zo'n kleine schattebol heeft snel toch al wel genoeg.

Als hij bezig is met eten, gewoon lekker op zijn gemak laten. Zal heus niet dag 1, 2 of 3 al meteen gaan; maar na een week of twee zou het principe 'eten wat de pot schaft' duidelijk moeten zijn.

Vaak snaaien ze hier en daar wat mee, en zie je dat met name kleinere honden amper hun gewone eten nodig hebben.

Soms zo'n oude vrouwtjes met dikke hondjes syndroom- 'hij krijgt niks!'

Maar als je dan ziet; plakje worst hier, koekje daar etc.

Natuurlijk snap ik dat je dat niet zo doet, maar het gaat om het idee. Vaak krijgen de kleintjes wat meer binnen dan we denken; en worden ze zo een tikkie verwend :)

Hopelijk gaat je kleine grote man snel goed en gezond eten!