Hond blijft wond likken op neus vleugel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Hond blijft wond likken op neus vleugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 21:55

Onze hond blijft een klein wondje op zn neus likken. Zo heeft het geen kans van helen.

Het zit echt op het puntje van zn neus waar zn tong makkelijk bij kan.

Tot nu toe vanalles geprobeerd om op te smeren maar hij blijft het vanaf likken. Zelfs pleisters of pleister spray werkt niet.

Maandag vragen we dierenarts maar om raad want het is al een maand aan de gang. Korstje komt er nu nog wel op maar na 2 dagen heeft ie zn neus gestoten of ergens ingestoken dat het weer open gaat.

Iemand misschien wel tips wat kan helpen?

Mette

Re: Hond blijft wond likken op neus vleugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:57

Tea tree olie? Al weet ik niet zeker of je dat ook daar op mag smeren. Smaakt iig vies! :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:00

Zoals je al zegt na laten kijken door DA wat je al gaat laten doen of het echt alleen simpel wondje is.

Verder heeft er iets op doen niet veel zin, bijna iedere hond zal dat meteen van zijn neus af willen hebben dan wel likkend, dan wel poot wrijvend, dan wel met kop over grond poetsend.
Pleisterspray is ook nog eens best wel irriterend en stinkt (zeker voor hond) zou dat er dus zeker niet op doen. Pleister is natuurlijk iets wat er af moet.
Als je als iets zou smeren denk dan aan iets simpels zoals uierzalf (zeker niets geparfumeerds) of gewoon niets als het niet ontstoken is. En als je smeert heel dun laagje, zodat het niet irriteerd.
Persoonlijk zou ik gaan voor de niets, zeker omdat je aangeeft dat hij toch alles er af likt.

Verder even bv niet in de tuin of los laten, veel honden wroeten nog wel eens met hun neus ergens in, is het ook zo weer open.

Oh en wil je iets smeren, doe het dan, net voor een prachtige afleidings manouvre, zoals kunstjes doen voor snoepjes, apporteren of lekkere wandeling, zodat ie afgeleid is en niet meteen gefixeerd op dat wat jij met zijn neus hebt gedaan.
(maar nogmaals ik zou er gewoon niets opdoen)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:03

Mette schreef:
Tea tree olie? Al weet ik niet zeker of je dat ook daar op mag smeren. Smaakt iig vies! :D

Citaat:
Nu zijn er ook zeker risico’s verbonden aan Tea Tree Oil waarmee je rekening moet houden. Tea Tree Oil wordt voornamelijk op de huid gebruikt omdat inname giftig is. Er is nog nooit iemand overleden aan Tea Tree Oil, maar er zijn wel degelijk gevallen bekend van vergiftiging. Was dus altijd goed je handen na gebruik.Mondspoeling en tandpasta met Tea Tree Oil bevat slechts een klein percentage van deze olie, en is daarom onschadelijk.

Citaat:
Tea Tree Oil is ook giftig voor dieren, dus houd het absoluut buiten bereik van je trouwe viervoeters en furry little basterds en laat ze niet aan je huid likken terwijl je daar net wat Tea Tree hebt aangebracht

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:36

Ah.. Slechte tip dus van mij! Sorry :)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 10:06

Niet los laten gaat beetje moeilijk op een boerderij. Dat ga ik hem ook niet aan doen. DA heeft het wondje al gezien en zegt dat er niet veel aan te doen is en beter kan laten.

Wel jammer want het ziet er niet uit zo rode stip op de neus. Maargoed.
Probeer als hij slaapt wat vaseline erop te doen zonder dat hij het merkt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:19

Nooit vaseline doen op de neus van een hond die daarna gerust naar buiten gaat.

Vaseline sluit de huid af EN vaseline brand in de huid met de zon er op!!!

Honingzalf kan maar idd gaat werken in de huid en de hond gaat likken. Oftewel het beste is niets doen en "nee" zeggen bij likken.

Hier had ik 2 honden met regelmatig dat probleem. Nu nog 1 en ik laat het doen. Hou het in de gaten maar juist als ik ga smeren wordt het erger.

Echter dus geen vaseline smeren net als tea tree oil.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:30

Nou buiten komt hij niet, er staat dat ik het smeer op zn neus als hij slaapt. Met vaseline komt ie niet eens buiten, want het is er dan allang afgelikt. Ik smeer het savonds vooral. Vaseline werkt tot nu toe het beste bij hem.

en nee zeggen werkt echt niet. Na het eten likt ie zn neus en bek af. Kan dan wel nee zeggen maar hij weet toch niet wat er bedoelt word.

Maar wat laat jij doen? het likken laten?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:46

Heeft de dierenarts wat weefsel onderzocht? Mijn collega had (in dit geval) een kat die ook begon met een klein wondje. Steeds maar likken, zalfjes hielpen niet. Zelfs zo'n kap om hielp niet: zodra deze na verloop van tijd eraf gehaald werd, ging het likken weer verder. De DA dacht dat het gewoon steeds het stuk likken van een normaal wondje was, maar dat bleek dus niet het geval. Het wondje werd steeds groter en uiteindelijk bleek het een tumor te zijn. Zij heeft haar kat vorig jaar laten inslapen, omdat het te erg werd.
Ik wil je niet bang maken, want normaliter laten dieren bepaalde wondjes op hun lijf gewoon met rust als die genezen. Als ze blijven likken, dan is het zaak het goed in de gaten te houden, wat je nu dus al doet. Hopelijk is het in dit geval echt alleen een wondje en valt het uiteindelijk allemaal mee. :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:58

IrishCold schreef:
Nou buiten komt hij niet, er staat dat ik het smeer op zn neus als hij slaapt. Met vaseline komt ie niet eens buiten, want het is er dan allang afgelikt. Ik smeer het savonds vooral. Vaseline werkt tot nu toe het beste bij hem.

en nee zeggen werkt echt niet. Na het eten likt ie zn neus en bek af. Kan dan wel nee zeggen maar hij weet toch niet wat er bedoelt word.

Maar wat laat jij doen? het likken laten?

Jep ik schonk er geen asndacht meer aan. Hoe meer ik naar zijn neus keek hoe mij hij gung likken. Alkeen als het heel erg was ging in de strijd aan. Dan idd uitlaten daarna flink knaagbot maar gauw eerst vaseline op neus.
Soms wilde hij het bot niet dan werd het bek dicht houden voor kwartier en ondertussen wat kroelen. Was de enigste optie waarbij wij allebei konden leven ;)

Kun je het maar uitleggen he. Honingzalf gebruikte ik ook gerust maar dan was het zeker bek dicht houden.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:14

heb hier een kat met een wondje tussen haar achterpoten... begonnen met honingzalf smeren, mv zat er regelmatig aan, pakje geleend om aan te kunnen doen maar ik kreeg het idee dat juist door het smeren en het bewegen door het aandoen van het pakje het steeds opnieuw open ging.
nu doe ik behalve het af en toe even bekijken helemaal niks en mv laat het met rust en ik zie het steed oppervlakkiger worden ( as zaterdag 2 wkn bezig)
misschien juist even niks doen behalve het af en toe even controleren?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:20

Mette schreef:

Als je je hond niet wilt vergiftigen dus geen Tea Tree olie!

Dieren krijgen binnen enkele uren neurologische verschijnselen, ze gaan trillen, lopen wankel, krijgen trekkingen en vallen om. Die klachten kunnen meerdere dagen aanhouden. Kleinere dieren kunnen zelfs overlijden aan de olie.
Bron: http://www.dzeh.nl/index.php?page=vergiftigingen

Edit: zag alleen de eerste 2 posts en reageerde gelijk. Zie nu dat het er al stond iets verderop. Maar goed beter extra gewaarschuwd dan een ziek dier.