Backpacken met honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 17:35

Zijn hier mensen die al of willen backpacken met honden?

Wij gingen altijd erg graag op lange wandeltochten, vriend heeft ook veel ervaring met kamperen met de hangmat (vooral in zweden). Ik ben enkel in een tentje kamperen gewoon met het gezin.
Sinds december hebben we een hond, een duitse herder, welke we graag willen meenemen.
Het leek me leuk om een topic te hebben met tips, ervaringen, vooruitgang,...

Wij hebben nu een julius-k9 tuig en de zijzakken voor hem zijn besteld. We hadden in de winkel ook 2 'echte' rugzakken voor honden gepast, maar ze gingen nooit fijn zitten. De julius zit wel mooi, hoop met gevulde zakken ook.

Momenteel hebben we geoefend met lange trips, dit gaat erg goed. Wanneer de tassen aankomen gaan we daar alvast met kleine toertjes oefenen.
En dan achteraf moeten we alle belangrijke dingen nog oefenen. Hoe slaapt hij bij ons als wij in de hangmat liggen? Kan hij goed zwemmen? Kan hij eventueel in de kano? Hoelang in de auto? Hoeveel kan hij zelf dragen?...
Dierenarts heeft hem alvast goed gekeurd :)

Alleszins, nog een hoop te oefenen, maar ik kijk er al enorm naar uit!

Dit is ons slaafje }> 7-jarige Duitse herder <3 (Inmiddels iets minder mager)
Afbeelding

Afbeelding

sureido

Re: Backpacken met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:55

Wat een super leuk idee, denk dat dat helemaal goed gaat komen! Heb momenteel geen hond meer maar het klinkt wel super leuk.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:01

Ik zou ook voor de zekerheid goed passende schoentjes meenemen voor de hond. Mocht hij dan door de diverse ondergronden toch last van z'n kussentje krijgen of een wondje op lopen is dit makkelijker op te vangen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 18:52

Ja schoenen gaan we zeker nog voor kijken!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:15

Een heupgordel is misschien ook handig. Dan heb je de handen vrij (voor nordic walking stokken?). Ik vind het erg fijn wandelen, vooral als ze een beetje trekken als je omhoog loopt O:) Ik gebruik zowel een flexlijn als een lange canicross-lijn.
Echt backpacken doen wij niet, maar we maken wel flinke dagtochten en korte wandelvakantie's (3 dagen).

Zo'n waterfles met een drinkbakje eraan is ook handig voor de droge periodes (al laat ik ze meestal uit een beekje drinken). En eventueel een invouwbare voerbak, scheelt ruimte.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:25

Zou je dan wel met een auto gaan? Het lijkt me anders een zware taak om zn voer mee te slepen. En hebben jullie een idee waar jullie naartoe willen? Bij warmte is het voor een hond bloedheet in een tent. Voor een kano is wel wat rust en balans nodig dit zul je wellicht moeten oefenen evenals zwemmen als hij dat niet kent. Je hebt ook reddingsvesten voor honden maar dat neemt ook weer ruimte in beslag

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:33

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:42

Leuk een mede liefhebber van backpacken met de hond!
Mijn topic word hier boven idd al gelinkt, hier veel ervaring met lange tochten, meerdaagse tochten (waarbij we bivakkeren op de camping) maar nog geen echt echt backpack avontuur :)

Een heupgordel voor jezelf met elastische lijn en een goed passend tuig zijn toch wel de eerste voorwaarden waar je aan moet denken
Op www.rundog.nl staan veel producten die voor bijv canicross gebruikt worden en echt ideaal zijn voor langere wandel tochten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 09:17

Bedankt voor de links!

Heupgordel was ik inderdaad voor aan het kijken, wil gelijk een goede. Dus daarom nog niet echt een keuze gemaakt.

Uitvouwbare eetbak hebben we, daar geven we ook water in.
Hij hoeft zeker niet al zijn voer te dragen, mijn vriend draagd gemakkelijk 12-14 kg rugzak en normaal zit hij maar voor 10kg vol. Dus zeker plaats voor een aantal porties. Eventueel dat we kijken dat we een soort van 8 maken waardoor we wel terug bij de auto komen halverwegen.

Ons doel zou zweden zijn, met tussenstop van 1 dag ergens. Maar voorlopig is de bedoeling wel dichter tot we weten dat alles goed zit.

Naar echt warmere plekken dan bij ons willen we niet gaan, frankrijk eventueel wel, maar niet als het echt warm is.
We kamperen overigens in hangmatten met een tarp boven. Iako zou dan dus op een matje onder de tarp liggen, maar wel vrije lucht aan alle kanten.

Overigens is het niet de bedoeling dat we weken weg gaan. 1 week is zeker goed genoeg.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:22

Je kan qua voer ook kijken naar gevriesdroogd vers voer. Stuk lichter om te dragen maar moet je wel aanlengen met water voor het voeren.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:53

ik heb ook de julius tuig met rugzakjes maar ze zijn erg klein. Wil je een goed stevig backpack harness voor de hond kijk dan naar http://www.hondenoutlet.nl/product/hurt ... ndenharnas kost wat maar is het zeker waard :)

enne zweden go go go ;) heerlijk land en hondvriendelijk!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:33

Ik heb mijn heupgordel en lijn gekocht op goedvoorjehond. De Zero DC multifuctional is al een aanrader, ook omdat je al die zakjes kan losmaken en weer vasthangen, net wat je nodig hebt. En er ratelt niets, zoals bij de Trixie-gordel nogal eens voorkomt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 13:26

Tassen zijn binnen! Best nog wel groot, zoveel gaat hij echt niet hoeven meeslepen :D hem storen ze alleszins niet, kon zelfs makkelijk apporteren. Hier wel enkel gevuld met kranten, nog geen gewicht in.

Afbeelding

Afbeelding

We gaan even aankijken met deze tassen, en anders krijgt hij later een echte rugzak zoals link hierboven.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:13

ow die zijn veel groter als de mijne :Y)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 20:02

Ja je hebt grote en kleine.

We zijn vandaag een stukje er mee gaan wandelen maar eigenlijk vond ik ze in beweging helemaal niet zo fijn. Denk ook inderdaad dat zo een julius tuig wel goed is voor gewone wandelingen maar dat het voor echt lange ritten niet comfortabel genoeg is.

Dus we gaan opzoek naar een echte rugzak. Iets waar de zakken makkelijk af kunnen gehaald worden, en liefst nog in een aantal kleuren zodat we voor onze toekomstige 2e hond ook hetzelfde kunnen nemen maar een andere kleur (beige is iako zijn kleurtje, olijf zou doggie nr 2 haar kleurtje zijn).

We gaan eens op zoek! Mocht er iemand toevallig een winkel weten waar je dit echt kan passen dicht bij de belgische grens (of belgie) laat maar weten dan!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:13

Zeker als de hond niet getraind is moet je de hond niet laten dragen. Dat is funest voor de wervel.

Voordat je plannen maakt zou ik de hond laten nakijken bij een fysio en het liefst ook foto's. Zo weet je zeker dat ze hond volledig in orde is voordat je zo'n tochten gaat ondernemen. Zeker op die leeftijd een must. :j

Daarnaast kan ik je alleen maar aanraden om te trainen op uithoudingsvermogen. Heeft de hond heel veel baad bij ons te leren zijn energie geleidelijk te gebruiken.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:25

Houd er ook rekening mee dat je de tassen gelijkmatig vult. Dus dat ze allebei exact evenveel wegen. Ik zou daarom ze straks niet vullen met hun voer, want daarvan verandert het gewicht constant, maar met items die er structureel in kunnen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 20:45

Bonna schreef:
Houd er ook rekening mee dat je de tassen gelijkmatig vult. Dus dat ze allebei exact evenveel wegen. Ik zou daarom ze straks niet vullen met hun voer, want daarvan verandert het gewicht constant, maar met items die er structureel in kunnen.

Ons plan was om het voer sowieso in 2 porties per dag te verdelen, mooi verdeeld over beide tassen en als hij smorgens een gehad had, dat wij dan die uit de andere zak tot avondeten dragen. Zodat hij op het einde van de reis ook zelf minder te dragen heeft. Maar ik weet niet of dat de beste optie is?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:23

Welke tent nemen jullie mee op avontuur? Ik wil een lichtgewicht tent voor 2 a 3 personen (ik en 3 grote honden) er is zoveel keus!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 09:36

Wij kamperen met hangmatten met een tarp erboven. Vriend heeft wel een tent waar die erg tevreden over is, maar ik heb hem nog niet getest.

We hebben trouwens het hurtta tuig besteld. Zit veel beter, tassen hebben we nog niet getest. Iako blijkt artrose te hebben op zijn schouders. Wel maar een lichte vorm, maar voorlopig dus zeker zonder tassen, mocht het ooit nog mogelijk zijn met gewoon weinig gewicht voor hem erin dan hebben we ze liggen. En anders voor zijn toekomstig vriendinnetje! Wandelen was wel geen enkel probleem, hij mag enkel geen ongecontroleerde bewegingen doen zoals het slippen bij apporteren.

Ik moet wel zeggen dat ik enorm te spreken ben over de kwaliteit van hurtta. Echt goede materialen en slim ontwikkeld.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:56

ja daar heb ik ook aan gedacht maar als het dan regent vind ik het weer zielig voor m n hondjes die dan perse buiten moeten blijven...

ah sneu voor je hond maar gelukkig is dat ook prima te begeleiden!
voor lange tochten ben ik niet zo tevreden over hurtta

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:20

Ik wil niks anders dan hurtta meer echt waar voor je geld :j balen van de artrose zeg. :( persoonlijk heb ik goede ervaring met het bijvoeren van glucosomine aan de hond:)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 15:18

Ik hoor vanalles om bij te geven, dus dat gaan we zeker ook eens bekijken. We gaan ook een afspraak maken om te zwemmen met hem.
Op zich heeft hij er geen last van, maar wel als hij veel apporteerd, en laat dat nu net het gene zijn wat hij het allerliefste doet. Maakt ook dat hij hiervoor voorbij de pijn loopt en echt naar manken toe gaat. Maar gewoon zo zeggen mensen dat hij voor een duitse echt enorm goed gebouwd is ed. Dus iets op aan te merken op het 1e zicht.

Ik heb ook verteld aan de dierenarts wat ons plan was, van backpacken enzo. We starten sowieso met gewoon wandelen zonder tassen voor hem. En dan kunnen we eventueel nog kijken als het mogelijk is. Dierenarts wou ons hier graag ook mee begeleiden. Maar hij zei ook dat er wel een kans was dat ons plan te veel is voor hem. We gaan dit echt stapje voor stapje uitzoeken en ontdekken wat voor hem leuk is.
De tassen waren voornamelijk omdat hij echt graag werkt voor je, met gewichten gaat hij zich sneller nuttig voelen. Wij kunnen gerust zijn lading verdelen want hij zo hoogstens 4kg moeten dragen. Dus elk 2 heb ik er wel voor over. Misschien dat hij alsnog een handdoekje voor hem kan dragen en zijn slaapmatje. Die wegen amper iets, maar heeft wel wat vulling.

In ieder geval, meer voor jullie om te volgen in ons proces dus :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:36

Gaaf!
Ik zou het k9 tuig wel zeer afraden bij regelmatig langere tochten, het is onvoldoende ergonomisch. De band voorlangs geeft veel druk en wrijving op de schouders (Auw) en kan ook drukken op de trachea.
Beter een tuig dat de schouders vrij laat.
(Grappig, ik had je artrose update nog niet gelezen, toevallig artrose in z'n schouders. Zowel met als zonder zijn die tuigen met schouderband niet fijn voor honden.)

Liever bijv een Ruffwear tuig dat tussen de voorpoten loopt incl Rugtas van Ruffwear.

Je hebt trouwens ook opblaasbare matjes voor honden / inklapbaar lichtgewicht vouwbedjes voor honden.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 05-05-17 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:40

Ik heb trouwens goede ervaringen met Groenlipmossel (Sasha'sblend) en Iso-Joint Acute (Duivelsklauw en wilgembast).

Veel wandel plezier met jullie mooie herder gewenst.