Fietsen met de hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Fietsen met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 09:21

Ik heb 20 juni een fiets examen met me Duitse herder die in nov 2 is geworden. Fietsen kent ze al. Maar wil het nu via een schema gaan doen.

Fiets examen is ongv 20 km en na 5/6 km is er er een pauze van 15 min. Het is voor mij de eerste keer. 5 juni trainen we nog met de club.

Nu dacht ik aan t volgende schema

Afbeelding

Daarnaar loop ik nog 2x hard met haar. Net als carnicross alleen gaan we niet voluit. Ik moet nog beginnen met hardlopen.

Zou ze dit aan kunnen. Ze vind fietsen super leuk alleen draaft ze niet snel en ik ben echt geen snelle fietser. Hoe kan ik haar motiveren om toch sneller naast de fiets te gaan lopen?

Ik fiets op plekken waar ze ook in t gras kan lopen. Zodat ze niet constant op t asfalt moet.

Zou ze met dit schema de 20 km redden ?

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:27

Het schema ziet er goed uit, ik denk dat het tempo vanzelf wel komt zodra ze ook meer uithoudingsvermogen krijgt.

Wel vind ik het onverantwoord om 20 juni nog te gaan fietsen. Ik denk dat het dan al behoorlijk warm is. Hier stop ik met fietsen zodra het 15 graden over warmer is, hij loppt ook harder als het kouder is (logisch dat is fijner). En ookal probeer je het asfalt te vermijden, dit is wel gloeiend heet met de zon erop.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 09:41

xTiffani schreef:
Het schema ziet er goed uit, ik denk dat het tempo vanzelf wel komt zodra ze ook meer uithoudingsvermogen krijgt.

Wel vind ik het onverantwoord om 20 juni nog te gaan fietsen. Ik denk dat het dan al behoorlijk warm is. Hier stop ik met fietsen zodra het 15 graden over warmer is, hij loppt ook harder als het kouder is (logisch dat is fijner). En ookal probeer je het asfalt te vermijden, dit is wel gloeiend heet met de zon erop.

Het examen in savonds. Dan is het wat afgekoeld. Ik neem aan dat de vereniging waar ik bij zit, wel let op de temp. ik heb de datum niet bedacht.

Mocht het echt te warm zijn, dan zeg ik het af. Dus tja in nl ken je de tempraturen nooit goed voorspellen. Heb zelf al 2 jaar in begin juli vakantie gehad, en was het ook koud en nat weer, in nederland. Dus om bij voorbaat nu niet te doen, zie ik nog niet echt zitten.

En zelf fiets ik smorgens vroeg, of savonds laat.

xTiffani

Re: Fietsen met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:42

Oke, jaa dat snap ik. Ik wou het alleen even laten weten ;)

Niet iedereen is hiervan op de hoogte, dat je daar mee op moet passen. Maar zo te horen heb je het goed voor elkaar zo.

Heeft ze als ze los is ook een langzaam tempo? Of alleen naast de fiets?

Pepper loopt altijd harder als we richting het bos gaan, zodra hij door heeft dat we een rondje fietsen is zijn motivatie ook weg :')

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 13:24

Los heb ik haar nooit. Geen bos in de buurt of goede fietsplek. De 'natuurgebied' waar ik fiets mogen honden niet los.

Dus weet niet hoe ze t doet als ik haar los heb

En Ind niet iedereen weet t dat je met warm weer niet miet fietsen .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:14

Op zich niets mis met je schema. Mijn mening is dat een gezonde tweejarige hond op zijn slofjes twintig km moet kunnen draven, zeker met ingelaste pauze. Uiteraard niet onder te warme omstandigheden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:47

Het uv (uithoudingsvermogen ) examen is idd met enige training heel goed te doen hoor. Dit schema zou prima zijn. Iets meer motiveren met snoep of een balletje? Wellicht als ze op conditie is gaat ze ook war sneller. Je kan ook nog mer anderen gaan fietsen
Succes alvast!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 18:47

Ik zou persoonlijk de laatste twee week al zorgen dat je gemakkelijk de 20 km in totaal kan fietsen en dat je de laatste 2 weken echt kan trainen zoals het op het examen ook gaat. Wel zou ik die laatste vrijdag voor het examen een korte route nemen zodat je hond wel de beweging heeft gehad maar niet zwaar aan de bak hoeft zodat hij/zij die maandag optimaal kan presteren!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:59

als ik mijn honden hun draftempo laat kiezen, dan lopen ze rond de 11km/u. Dus zou ergens in je training ook een keer 2x 30-45min inlassen met een 15-30min pauze tussen...

Zelf fiets ik altijd max een half uur, laat ik ze even los op een veldje en dan nog kleine 5minuten naar huis. Wanneer ik ga hardlopen zijn we wel vaak een uur weg, maar dan mogen ze het grootste deel loslopen, waardoor het geen constante belasting/inspanning is. (ze rennen voorop, gaan snuffelen en kijken dan om waar ik blijf :+ )