Kat met HCM (Hypertrofische Cardiomyopathie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Individu

Kat met HCM (Hypertrofische Cardiomyopathie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 17:21

Hallo dierenliefhebbers,

Deze week zijn mijn vriend en ik naar het asiel geweest omdat we een katje wilden adopteren. Bij binnenkomst werden we meteen benaderd door een hele leuke grote en speelse kat. Zowel mijn vriend als ik waren allebei meteen verliefd.

Probleempje. De kat heeft afwijkende nierwaarden en de hartziekte HCM.
Ik heb er wat over gelezen en deze ziekte veroorzaakt voornamelijk verdikking van de hartkamers en hartruis en in het ergste geval hartfalen. De prognose van deze ziekte schijnt te verschillen per kat. Kan na de diagnose nog een jaar leven of 10 jaar.

Rutger, de kat in kwestie, maakte een hele levendige en energieke indruk.
Na veel denken, en lezen over de aandoening hebben mijn vriend en ik besloten het risico te nemen. De kat past te goed bij ons om te laten gaan. Over 6 maanden laten we een echo maken van het hart en dan zal een en ander ook duidelijker worden. Kosten: 130,-.

Zijn er bokkers met ervaring met katten met deze ziekte? Zo ja, hoe is het verlopen en hoe oud is de kat geworden? Nog adviezen of raadgevers?

Groetjes, Mentje.

kerstkransje

Re: Kat met HCM (Hypertrofische Cardiomyopathie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:29

"grappig" ik heb zelf hcm
Maar dus geen ervaring met een kat met deze ziekte
Leuk dat jullie hem een kans geven! Succes !!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:11

Wat is de (geschatte) leeftijd van Rutger?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:13

Ik ken een kat die het heeft.
Die echo zijn de kosten en het probleem nog niet, maar als het mis is moet je aan de medicatie, en daar begint je probleem.
Dat is ten eerste een kostenplaatje en ten tweede kan het zo zijn dat hij best flink wat nodig heeft.
De kat die ik ken had 3 maal daags medicatie nodig. Pillen. En laat die kat nou een waar drama zijn met pillen. Dus iedere dag oorlog.
En ga je op vakantie mag een ander die taak overnemen.
Succes als je het doorzet, hoop dat hij een mooi leven heeft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:37

Goof schreef:
Die echo zijn de kosten en het probleem nog niet, maar als het mis is moet je aan de medicatie, en daar begint je probleem.
Dat is ten eerste een kostenplaatje en ten tweede kan het zo zijn dat hij best flink wat nodig heeft.
De kat die ik ken had 3 maal daags medicatie nodig. Pillen. En laat die kat nou een waar drama zijn met pillen. Dus iedere dag oorlog.

Goed dat je dit post!!! Wel iets voor TS om over na te denken van te voren.

Een goede match kan veel hebben maar qua mogelijke kosten moet je het aan kunnen.

Echter bovenstaande te hebben gelezen hoe ver wil je gaan. 3x per dag een strijd leveren met een kat geeft enorm veel stress voor hem en voor jullie!

Persoonlijk bij goede match en financiële middelen zou ik er 100% voor gaan en hem een geweldige rest van zijn leven geven. Desnoods jaren met medicatie maar wel als de kat de medicatie eet via voeding of ik het gemakkelijk kan geven. 3x per dag paniek zelfs 1x per dag paniek dan zou het voor mij over zijn.

Immers je gunt een dier een fantastisch leven en dagelijks een keer flink stress hoort daar niet bij zeker niet met al hartklachten.

Maar dat is mijn persoonlijke mening. Liever 2 jaar korter samen zijn dan na euthanasie enkel mezelf verlost voelen van medicatie geven en 2 jaar dagelijkse strijd naast dat ik het dier dan uiteraard ook mis.

Mijn boxer is maand geleden ingeslapen. Waar we het nog steeds over hebben zijn de laatste 2 zware weken voor hem en ons. Erg jammer maar 2 weken samen geknokt om beter te worden helaas voor niets maar er was een kans en dan pak je die aan. Was die kans er niet dan was hij eerder ingeslapen. Nu waren dit 2 weken maar het is absurd hoeveel impact dit op je leven heeft!!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 18:47

Flevolander schreef:
Wat is de (geschatte) leeftijd van Rutger?

5 jaar.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 18:48

kerstkransje schreef:

Bedankt! Leuke reactie *D

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 18:54

Goof schreef:

Zoals je dit verhaal vertelt klinkt het niet aantrekkelijk nee.

Rutger is een kat die goed opgepakt en aangehaald kan worden.
In het verleden heb ik een kat gehad die een stuk minder aanhalig was dan Rutger en dat was 1 minuutje een beetje vervelend met medicijnen geven maar daarna niks aan de hand. Ik ga er niet vanuit dat het oorlogvoeren is.

Wat jij beschrijft is worst case scenario. Ik sluit niet uit dat het zo kan lopen maar ik stel het ook niet vast. Ik heb een open mind. Ik weet dat het een risico is maar ik neem het risico met vertrouwen dat het hoe dan ook goedkomt. Daarmee bedoel ik dat ik bij elke sitatie zal evealueren wat het beste is om te doen.

Er bestaat een goede kans dat deze kat nog jaren leeft. En zelfs al is het maar 2 jaar. Als we in die 2 jaar goed van elkaar hebben kunnen genieten en hij heeft een waardige dood gehad ben ik volledig content met de situatie.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:57

Ik ben het helemaal eens met dierenfan :j
Ga ervoor als dit de kat is die jullie willen. Zo'n keus maak je toch vooral met je hart (lekker toepasselijk :') )

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 18:58

dierenfan schreef:
Goof schreef:

Goed dat je dit post!!! Wel iets voor TS om over na te denken van te voren.

Een goede match kan veel hebben maar qua mogelijke kosten moet je het aan kunnen.

Echter bovenstaande te hebben gelezen hoe ver wil je gaan. 3x per dag een strijd leveren met een kat geeft enorm veel stress voor hem en voor jullie!

Persoonlijk bij goede match en financiële middelen zou ik er 100% voor gaan en hem een geweldige rest van zijn leven geven. Desnoods jaren met medicatie maar wel als de kat de medicatie eet via voeding of ik het gemakkelijk kan geven. 3x per dag paniek zelfs 1x per dag paniek dan zou het voor mij over zijn.

Immers je gunt een dier een fantastisch leven en dagelijks een keer flink stress hoort daar niet bij zeker niet met al hartklachten.

Maar dat is mijn persoonlijke mening. Liever 2 jaar korter samen zijn dan na euthanasie enkel mezelf verlost voelen van medicatie geven en 2 jaar dagelijkse strijd naast dat ik het dier dan uiteraard ook mis.

Mijn boxer is maand geleden ingeslapen. Waar we het nog steeds over hebben zijn de laatste 2 zware weken voor hem en ons. Erg jammer maar 2 weken samen geknokt om beter te worden helaas voor niets maar er was een kans en dan pak je die aan. Was die kans er niet dan was hij eerder ingeslapen. Nu waren dit 2 weken maar het is absurd hoeveel impact dit op je leven heeft!!

Mijn vriend en ik willen deze kat een kans geven en een goed leven.
De kosten die hierbij komen kijken zijn het waard.

Ik ben echter niet van plan een zieke kat in leven te houden omdat ik hem anders ga missen.
Mocht hij echt erg gaan lijden (veel pijn en stress) onder zijn situatie dan laat ik hem los.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 18:59

justkid schreef:
Ik ben het helemaal eens met dierenfan :j
Ga ervoor als dit de kat is die jullie willen. Zo'n keus maak je toch vooral met je hart (lekker toepasselijk :') )

Ja precies, dat gevoel heb ik ook!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 19:00

kerstkransje schreef:

Natuurlijk wel minder dat je zelf HCM hebt. Lijkt me pittig. Sterkte!

Appelmoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:17

Ik heb ook een ex-asielkat met HCM en heb daar nooit spijt van gehad. De kat is in het asiel gediagnostiseerd met HCM dus ik wist wat ik mee naar huis nam. Hij heeft elke dag medicijnen nodig, maar die heb ik ingecalculeerd en hij doet er gelukkig niet moeilijk over. Hij wordt dit jaar 8 en elke dag dat hij er nog is vind ik geweldig. Ik kan zo genieten van hem. En hij van mij (hoop ik :+ )

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:22

TS je klinkt voor mij als het geweldige thuis voor deze kat!!

Super hoe gedreven en toch ook nuchter je er nu in staat!! Hou dat vast en hopelijk gaat de plaatsing door. De kat komt fantastisch te zitten bij jullie en ik hoop van harte dat zijn echo een positief beeld geeft!!!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 20:09

Appelmoose schreef:
Ik heb ook een ex-asielkat met HCM en heb daar nooit spijt van gehad. De kat is in het asiel gediagnostiseerd met HCM dus ik wist wat ik mee naar huis nam. Hij heeft elke dag medicijnen nodig, maar die heb ik ingecalculeerd en hij doet er gelukkig niet moeilijk over. Hij wordt dit jaar 8 en elke dag dat hij er nog is vind ik geweldig. Ik kan zo genieten van hem. En hij van mij (hoop ik :+ )

Ik ben blij dat je er zo'n goede ervaring mee hebt +:)+ . Goed om te horen. Mijn vriend en ik kijken er ook zo tegen aan. We weten wat hij heeft en wat de risico's zijn, maar we vinden het waard. Het is zo'n leukerd :j

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 20:11

dierenfan schreef:
TS je klinkt voor mij als het geweldige thuis voor deze kat!!

Super hoe gedreven en toch ook nuchter je er nu in staat!! Hou dat vast en hopelijk gaat de plaatsing door. De kat komt fantastisch te zitten bij jullie en ik hoop van harte dat zijn echo een positief beeld geeft!!!

Bedankt! :) Ik hoop het ook heel erg. Gister urine afgenomen. Daarvan krijgen we morgen de uitslag. Als die goed is halen we hem morgen op! *\o/*

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 20:27

Als hij morgen thuiskomt laat ik een foto zien! :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:36

Ja Leuk!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:15

Ik heb thuis ook een asielkat met HCM. Alleen is het bij haar ontstaan door een bloedziekte. Zij krijgt 1 keer per dag medicatie en we houden het daarmee goed onder controle. Ze vindt het pillen niet leuk maar het moet gewoon. In de vakantie gaan zij en onze kater (die medicatie nodig heeft voor chronische bronchitis) naar een vriend van mij die ook goed de medicatie kan geven.

Bij mijn kat is de HCM geconstateerd toen ze 5/6 jaar was. De echografist gaf toen aan dat ze waarschijnlijk niet de 10 zou halen. Maar nu blijft haar hart zo stabiel dat ze nog wel wat jaartjes mee kan. Ze wordt in oktober 10

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:28

Wij hebben er hier een die verdacht wordt van HCM, we moeten nog een vervolg scan laten maken om het definitief te bevestigen. Ze is in 2013 gescand en rent nog steeds rond. De reden dat we haar nog niet opnieuw gescand hebben is omdat wij het idee hebben dat het weinig zint heeft. Ze heeft destijds namelijk medicatie gehad waarvan ze bijna in coma geraakt is, dat wil ik absoluut niet nog een keer. Tot nu toe doet ze het erg goed, ze is actief, levendig, blij en heeft geen problemen die in verband met de HCM liggen, wel een hoop andere dingen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:02

_/-\o_ respect.
Wat super voor rutger (top naam) dat jullie hem ophalen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:49

Ik heb hier 2 katten met hartruis, heb verder niet laten onderzoeken hoe of wat maar de kans is aannemelijk dat het ook hcm kan zijn.
HTK/Europees Kortharen (rasloze katten zegmaar) worden nergens op getest dus kunnen bepaalde erfelijke ziektes generaties lang doorgegeven worden zonder dat men ervan weet, dan krijg je hooguit te horen bij een controle 'hij/zij heeft een hartruis(je)'.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:10

Ook hier een kat met HCM. Heb 'm met 1 jaar uit het asiel gehaald en toen had hij alleen chronische niesziekte. Hij is nu 5 jaar. Paar maanden geleden had hij een blaasontsteking en bij die check bleek dat hij ernstige hartruis heeft. Ze raden een echo aan, maar dat geeft hooguit een bevestiging bij een toch al kwakkelend katje. Ik weet dat hij niet oud wordt. En hoe graag ik hem ook heb, ik ga niet aanmodderen met medicijnen voor de langere termijn. Zijn leven is al 1000% verbeterd tov zijn asielleven, dat vind ik het belangrijkste :)

Bij mijn kat is de chronische niesziekte zeker een belangrijke factor in het ontstaan van HCM. Het is alsof je 24/7 verkouden bent. Dan moet je hart extra werken om voldoende zuurstof in je systeem te krijgen.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 17:54

Leandra schreef:
Ik heb thuis ook een asielkat met HCM. Alleen is het bij haar ontstaan door een bloedziekte. Zij krijgt 1 keer per dag medicatie en we houden het daarmee goed onder controle. Ze vindt het pillen niet leuk maar het moet gewoon. In de vakantie gaan zij en onze kater (die medicatie nodig heeft voor chronische bronchitis) naar een vriend van mij die ook goed de medicatie kan geven.

Bij mijn kat is de HCM geconstateerd toen ze 5/6 jaar was. De echografist gaf toen aan dat ze waarschijnlijk niet de 10 zou halen. Maar nu blijft haar hart zo stabiel dat ze nog wel wat jaartjes mee kan. Ze wordt in oktober 10

Dat zijn goede berichten. Blij om te lezen dat jou kat het goed maakt ondanks haar ziekte. Hier hopen wij ook op!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 17:54

janouk schreef:
_/-\o_ respect.
Wat super voor rutger (top naam) dat jullie hem ophalen.

Dankjewel! :) Hij is thuis inmiddels! Ik laat hem zo zien!