ervaringen oorreinigers

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

superpony

ervaringen oorreinigers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 12:21

Wij hebben 2 hondjes van ruim 2 jaar, broer en zus.

Het teefje heeft altijd problemen met haar oren. We zijn al regelmatig bij de dierenarts geweest en alles helpt tijdelijk.
Ook al een paar verschillende middelen mee gekregen.

Laatst was links ontstoken en is behandeld. 2 dagen later rechts ook. Ik heb het netjes gehouden en leek bijna over. Ik ben 9 dagen weg geweest en haar rechter oor is weer smerig.

Ik had vetericyn en daarmee maak ik het nu steeds tussendoor wel schoon, maar vind het erg ''nat'' spul. Het werkt wel aardig.

Haar broer heeft echt nooit last. Maar bij deze dame klappen ook de hele dag haar oortjes om. De da zei dat het daar niet aan ligt, maar kan het me bijna niet voorstellen.

Verder hebben ze geen huidproblemen. Ben hiervoor in de afgelopen 2 jaar ook al een paar keer van voer verandert.

Lente

Re: ervaringen oorreinigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:45

Wij hebben otoclean voor onze hond. Eens per 2 of 3 maanden doen we dat geloof ik eens. Werkt prima (en die van ons ligt regelmatig met een omgeklapt oor met gat omhoog te slapen).

[o]

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 12:57

Dus de oorontstekingen zijn nooit gepaard met gisten en/of mijten? Krijg je werkelijk al het vuil eruit?

Mijn reu schudde zijn hoofd totdat zijn oren volledig bloedens stukgeslagen waren. Zo lang ik oordruppels (Aurizon of Posatex) gebruikte, was het beperkt, maar 1 dag na het stoppen opnieuw overal bloed. Alle overtollige oorsmeer kreeg ik er ook niet volledig meer uit. Heb uiteindelijk de oren onder narcose laten spoelen en van voeding veranderd, sindsdien geen oorproblemen meer.
Mijn nieuwe pup kreeg op een bepaald moment ook vuile oren, elke 2 dagen kon ik ze uitkuisen. Hoeveelheid vlees gehalveerd en meer groenten en rijst bijgegeven. En vaarwel vuile oren.

Dat ze met hun oren omgeklapt liggen/lopen is alleen maar beter voor de "verluchting". Mijn jack loopt vaak met de oren teruggeklapt en heeft nog nooit een oorontsteking gehad, soms modder in de oren.
Evenals water in de oren. initiëel dacht ik dat het water in de oren zorgde voor de onstekingen, maar mijn honden zitten nog steeds evenveel in het water zonder onstekingen.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:55

Oren laten luchten wordt juist aangeraden. Ik gebruik zelf monoclean bij de eerste tekenen van irritatie of vuile oren. Afhankelijk van hoe heftig het is elke dag voor een week of 2a3 keer een pipetje met er steeds een paar dagen tussen. Sinds ik dit doe hebben de honden geen antibiotica meer nodig gehad.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 14:39

De eerste keer had ze wel mijten en heeft de dierenarts het schoongemaakt en zijn wij thuis verder gegaan.
Haar broertje had niks.

Toen het terug kwam heeft ze een injectie tegen mijt gehad.

Daarna Goed bijgehouden en steeds op tijd erbij geweest.

De vetericyn leek goed te werken, maar vond hem ook erg nat. Toen ze weer wat begon te krabben, wat vaker schoongemaakt, maar het sloeg duidelijk niet aan, dus naar dierenarts. Haar linker oor was ontstoken. Heeft ze schoon gemaakt en wat gel in gedaan. Andere oor was toen niet zo erg.

Dag erop was andere oor smerig. Toen die maar gaan schoonmaken. Er bleef weer dagen prut komen, maar leek weer rustig.

Ik ben 9 dagen weg geweest en het oortjes was een gore bende. Heel rustig schoongemaakt. Ik doe wat ik kan pakken, maar wil niet gehoor gang in gaan. Gebruik een zaklampje.
Het behandelde oortje had een pietsje vuil.

We zijn in de afgelopen 2 jaar een paar keer overgestapt van voer. Ook barf en kvv. Ze zijn niet heel slecht in hun kortharige vacht, maar wel snel aan het krabben. Volledig vlovrij.

Het teefje is zwart en glanst mooi. Van sommig voer werden ze winderig. Het reutje is licht en kan enorm verharen. Zijn zwarte neusje heeft ook de neiging bleek te worden.

Momenteel zijn ze jeukvrij en doen het verder goed.

Ze liggen tegen elkaar aan en hij heeft nooit vieze oren. Ook de kat niet. Iedereen zegt ook dat het omklappen niet erg is, maar zij zit echt overal in op de hei en het bos. Het is toch opvallend dat zij altijd vieze oren heeft en ook degene is met omklappende oren. Bij de reu gebeurt het ook, maar vele malen minder.

Laatste keer was het dus ontstoken en was ik ook bang dat de vetericyn te nat was geweest.

Ze hebben wel ietsjes geur, maar vind ze niet echt stinken. Mijn moeders poedel vroeger had eens ontstoken oren en die stonken vreselijk. Dat heeft ze niet.

O ja, ze schudt niet met haar hoofd en heeft ook geen bloed. Oortjes was laatst iets warm en ietsjes rood ipv licht roze, maar minimaal.
Ze krabt alleen enorm. Alles wat eruit komt is zwart.

Ook al vind ik de vetericyn goed spul en leek het te werken ( heb er ook iets anders van wat bij een wondje bij de reu echt goed werkte ), heb ik het idee dat een gel iets meer doet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:59

Is een voer/omgevings allergie en darmproblemen al uitgesloten?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 22:26

In principe wijst daar niks op. Zijn inderdaad van voer verandert. Haar huid is helemaal gaaf. Ze heeft altijd goede ontlasting. Ze is ook super fit en in goede conditie.

Met het oor schudt ze niet. Het is puur krabben en zwart wat erin zit.

In het begin aantal keren mee bij da geweest. Was nu iets te laat opgevallen en 3 weken geleden bij da. Toen was het dus 1 oor en dag later andere oortje ook. Had hem goed schoon, maar ben 9 dagen weg geweest.

Ik zoek dus nu goed spul om het netjes bij te houden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:17

Ik zal vanavond eens kijken op mijn flesjes oordruppels. Die zijn wel "dun" maar wel olie-achtig itt sommmige die alcohol bevatten.

Edit: te eiwitrijke voeding kan vuile oren geven zonder dat ze noodzakelijk een slechte vacht hebben of algemeen jeuk.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:42

Zou het kunnen zijn dat je hond een schimmel in zijn oren heeft zitten? Dit komt vaak voor en geeft terugkerende problemen. Behandelingen werken dan slecht en na enige tijd heeft de hond weer last.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 11:02

IK ga nog maar eens overleggen. Ik was na laatste keer 3 weken geleden een beetje teleurgesteld. Ga naar sterkliniek, maar eigen dierenarts is met verlof. Ze vond het linkeroortje minimaal vies en ontstoken, waar mn teefje daar anders over denkt. Is schoongemaakt en behandeld. Rechter vond ze goed. Dag later was die erg vies. En zij kan er beter in kijken dan ik.

Ze zitten niet hoog in de eiwitten. We hebben een tijdje barf gegeven en daarna kvv. Ik probeer iets altijd wel langere tijd, maar als bijv het reutje gaat krabben, stop ik wel. Zijn huid is nog nooit kapot geweest, maar wacht het ook niet af. Hij heeft dus nooit ontstoken of vieze oren.

Vacht/krabben is bij ons iets waar we op letten, maar ook acitiviteit, winderigheid, ontlasting etc.

Ze hebben bijvoorbeeld weer nooit vieze oogjes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:06

kvv, zit imo relatief hoog in eiwitten. Ik geef mijn honden extra groenten als buikvulling en soms rijst om wat dikker te worden. Als ik meer vlees geef gegarandeerd vize oren (zonder onsteking als ik het op tijd gezien heb)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 20:07

Ja, ze krijgen nu geen barf of kvv meer. Ze krijgen af en toe vlees naast een graanvrije brok. Ik ga sowieso de kip weglaten, want ik had al het idee dat de reu daar slechter op reageerde.

Een leverancier adviseerde nu om alleen hart en pens te voeren 1 of 2x per week, naast de brok.

Verder geven wij alleen gezonde tussendoortjes zoals pensstaafjes, vishuid etc

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:20

Ik heb als oorreinigers EpiSqualan en oto-aid voor een milde reiniging

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:17

De onze reageert op rund, met oorirritatie. Afgelopen week voor het eerst espree gebruikt, met tea tree erin. 1 x reinigen was genoeg. Ik ruik altijd zelf of de oren echt stinken of enkel wat zurig ruiken. Naar mijn idee..hoe meer ik eraan doe, hoe erger het wordt.

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:22

Pffff I feel your pain.
Ik heb een Engelse Cocker uit het asiel gehaald, nu 3 jaar geleden en die heeft ook constant oorontstekingen. Wel maar aan 1 oor, maar het gaat nooit volledig weg. Soms gaat het beter, maar het is nooit weg.
Hij is onder narcose geweest en zijn oor is volledig uitgespoeld, ze vonden toen een graszaad de grootte van een potloodpunt. Dit had zijn trommelvlies aangetast en hierdoor kwam dus steeds een nieuwe infectie.
Maar goed, dat is er dus uit en hij zit er nog steeds mee. Wat wij al geprobeerd hebben:
Otomax, posatex, geel poeder om uit te drogen na het spoelen (nat blijven is slecht), verschillende soorten oorspoelmiddelen, hypoallergene brokken (kon allergie zijn), antibiotica,...

Edit: die van hem stinken wel verschrikkelijk
Alles hielp. Tijdelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-17 10:50

eponine, tea tree zal wel goed werken inderdaad. Op dit moment maak ik 1 oortje dagelijks schoon en dat werkt goed. Ze heeft alleen gekrabt, dus moet bij het randje iets genezen. De stank vind ik enorm meevallen.

Het oortje wat door de dierenarts is gedaan, blijft goed schoon. Die heb ik nu 1x iets schoongemaakt, maar blijft netjes.

Granoek, ik vind de vetericyn wel goed zijn werk doen, maar ook erg nat. Doe het nu met en gaasje. Gelukkig komt er steeds minder uit, maar het wondje van het krabben vooraan moet even genezen. Ze krabt ook minder.

Het is lastig. Haar broertje reageert wel wat op bepaald voer en bijv kip. Die is nu erg stabiel.

Rund ontwijken is wel lastig. Zit wel in veel spiervlees en organen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie