Het opstarten van een kennel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het opstarten van een kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:59

Op het moment ben ik me aan het oriënteren op het starten van een kennel.

Mijn schoonouders fokken al jarenlang golden retrievers. Aangezien ik al heel lang interesse heb in fokken is mijn belangstelling gewekt.

Op dit moment is het nog niet aan de orde aangezien wij nog niet de financiële middelen hebben voor alles wat erbij komt kijken.

Toch zou ik graag wat meer contact hebben met bokkers met een kennel. Ik ben me ervan bewust dat mijn ervaring met fokken momenteel behoorlijk eenzijdig is.

Zijn jullie lid van de rasvereniging of alleen van de raad van beheer?

Waar letten jullie op bij het vinden van een geschikte dekreu?

Hoe houden jullie teef en pups?

Hoe gaat bij jullie het matchen tussen eigenaren en pups?

Fokken jullie met één of meerdere rassen?

Momenteel ben ik voornamelijk nog bezig met het dromen. We zitten te fantaseren over kennelnamen bijvoorbeeld.

Waarschijnlijk ga ik met onze teef van nu 8 maanden ringtraining volgen om haar eens uit te brengen op show. Het staat in de planning dat zij de lijn van mijn schoonouders nog binnen hun kennel voortzet.

Moet ze eerst eens stil blijven staan als we proberen haar in stand te zetten :))

Amandavd

Re: Het opstarten van een kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:07

Ik heb zelf geen kennel maar ken wel iemand met er een dus ik ga eens kijken of ik je vragen kan beantwoorden.

1. Zij is zowel lid van raad van beheer alsmede de rasvereniging en voldoet ook aan alle eisen die beide stellen. Dus alle verplichten keuringen etc.

2. Zij let er op dat de dekreu gezond is, heeft hij alle testen ondergaan etc, ze kijkt tot 5 generaties terug of er geen familieband is tussen dekreu en teef. Verder is karakter zeer belangrijk en natuurlijk of het wat exterieur past bij elkaar en of het wat verbeterd. Maar gezondheid en karakter zijn het allerbelangrijkst.

3. Teef en pups wonen in de huiskamer. De eerste twee weken in een werpkist waarbij zij langs de werpkist slaapt in een bed. Daarna gaat het bed eruit en zodra de pups iets groter zijn komen ze uit de werpkist en krijgen ze een grote kamerkennel waar een nachthok in zit. Pups wonen dus midden tussen de andere honden en het gezin.

4. Op 7 weken wordt er een puppy test gedaan ( volgens mij die can Campbell ) en wordt er samen met een gedragstherapeut die ook dat ras heeft gekeken naar de karakters van de puppy's. Eigenaren moeten meerdere keren op bezoek komen en ook een hele waslijst aan vragen invullen. Zij mogen een voorkeur aangeven voor 2 puppy's maar die kennis kiest uiteindelijk wie welke pup krijgt. Eigenaren weten dit ook op voorhand. Het komt echter zelden voor dat de eigenaar een pup krijgt waar ze geen voorkeur voor hadden.

5. 1 op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:08

Dank voor de antwoorden. Dit komt behoorlijk overeen :j

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:49

Ik kom hier later op terug.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:11

Totaal geen ervaring, maar vanuit mijn standpunt als 'koper' en mijn keuze van fokker of kennel:

- Dekreu: Gezondheid, karakter en prestaties. Geen familieband, maar wel lijnen die bij elkaar passen (ik ben geen fan van bv werklijnen ingekruist met showlijnen). Ideaal gezien zorgt de reu voor een 'aanvulling' bij de teef (compensatie van de iets zwakkere punten van de teef in karakter, werken of exterieur).

- TEEF !! Is voor mij zelfs belangrijker dan de reu, het blijft namelijk de teef die de pups in de eerste weken van hun leven opvoed. Het idee dat je met een goeie reu op eender welke teef, goeie pups kan krijgen, vind ik onzin. Ik zal zo bv ook nooit naar een kweker gaan waar geen prestaties bij de teef vermeld staan.

- Fokdoel: wat is je doel? Waarom wil je pups op de wereld brengen? Een fokker zonder doel, kan een ras mooi verzieken. Bij een golden retriever zou ik altijd zoeken naar een fokker waarvan de beide ouderdieren in een vorm van jachttraining actief zijn, of retrievers die in het speuren gebruikt worden. Voor mij is een retriever in zijn basis nog steeds een werkhond. Het stuk 'gezinshond' is iets wat erbij gekomen is, wat bijkomend is aan hun karakter. De basis om op de fokken moet voor mij dan nog steeds het werken zijn. Wil je een huishond fokken, kies dan een ras dat in zijn oorsprong ook een gezelschapshond was.

- Pups: liefst in een 'huiselijke omgeving'. Voor mij moeten ze niet dag en nacht in de woonkamer zitten. Een nest in de garage, waarvan de pups alle dagen even binnen zitten, even in de keuken komen, en regelmatig vrij in de tuin (of een afgebakend stuk tuin) kunnen spelen, tussen de tuintafel en het grasmachien, bij wijze van spreken. In de tuin liefst héél veel fijne uitdagingen. Bij onze pup stond bv een peuterpiano bij de nest toen ze een week of 3/4 waren. Pups leren dat hun handelingen een gevolg hebben (geluid). Fantastisch zo een dingen. Regelmatig eens een kindje over de vloer, wat bezoek erbij, een ballenbad, een rammelton, flapperende plastiek aan de wasdraad,....

- Matchen: ik geloof niet in matchen :'). Ik vind de theorie erachter heel mooi, maar heb de praktijk al heel vaak anders zien uitdraaien. Wij hadden met onze pup (mechelaar)laatste keuze in de nest (van 8). Alle andere eigenaars hebben het doel om wedstrijdsport in te gaan, dus er mag wel wat pit inzitten. Laatste keuze was dus de tamzak van de hoop. Zelden hebben we hem zien spelen, kwam nooit spontaan af, lag altijd wat te slapen, liet zich wat doen door de rest. Er toch op gewaagd. Ondertussen (8maanden) is onze tamzak de hevigste van de hele bende, waarbij we op training regelmatig horen dat hij met zo'n werkdriften erg ver kan komen en dat hij heel veel aanleg toont voor het bijtwerk, nét omdat hij zo hevig is. Om maar te zeggen...

- Rassen: ik ben van mening dat je het ras waarmee je fokt, door en door moet kennen. Je moet het ras kunnen verbeteren, en dat kan je nooit als je het ras niet vanbinnen en vanbuiten kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:59

Dank je voor je input.

Onze honden komen uit een showlijn. Er wordt niet mee gewerkt. We gaan voor rustige stabiele pups met een gouden karakter zoals onze Mare ook is. Dat is inderdaad een bewuste keuze. :j Maar ik snap jouw visie erop wel.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:20

Ik fok niet maar Dit zijn de punten waar ik vooral op let:

Hoe ziet moeder er uit.
Is zij ras typische zoals ik dat graag zou zien. Hoe is het karakter van moeder.
Als vader aanwezig is hoe is hij daarin.(anders alleen een foto van uiterlijk)
moeder voedt de pups op dus dat karakter vind ik veel belangrijker.
De plek van de pups vind ik erg belangrijk. Maar een pup uit de schuur die iedere dag binnen en buiten komt. die veel te zien en te horen krijgt in omgang met andere dieren en mensen vind ik ook prima.
Bij onze ene hond hadden we geen keus zij was de laatste. Maar top hondje en karakter.
Bij de andere had ik keus uit 5 ik heb de rustigste genomen. Maar wat een drukke draak is het nu.
Het bekijken wie bij wie past kan helpen. Maar in dit geval is hij bij mij niet gelukt een rustige hond te hebben.
Ik vind dat een kennel/fokker max 1 ras mag hebben om een goeie fokker te zijn. Je moet een ras van binnen en buiten kennen is mijn mening.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:45

Ik lees even mee.
Wij (en dan met name mijn man) zijn ook aan het overwegen tzt onze teef te laten dekken. Met of zonder kennelnaam ben ik nog niet over uit. En dan zijn er nog 1001 dingen om rekening mee te houden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:58

Zijn jullie lid van de rasvereniging of alleen van de raad van beheer? Wij wonen in Duitsland en daar gaat alles via de rasvereniging die weer aangesloten is bij de Duitse raad van beheer. In NLzouden we lid zijn van beide

Waar letten jullie op bij het vinden van een geschikte dekreu? Bij ons is dat als eerste gezondheid, een zo laag mogelijke inteeltpercentage, werkaanleg, karakter en het mooie komt als laatste. Ben erg veeleisend en meer als de rasvereniging voor scchrijft. We fokken een sporthond en dan zijn die punten zo belangrijk.

Hoe houden jullie teef en pups? In huis en kennels.

Hoe gaat bij jullie het matchen tussen eigenaren en pups? Ga op gevoel af en door middel van telefoon en mailcontact en later ook persoonlijk kan je erg veel opmaken en tot nu toe zat ik daar altijd goed mee.

Fokken jullie met één of meerdere rassen? 1 en daar gaat zoveel tijd inzitten dat ik er absoluut niet over zou denken een ander ras erbij te willen hebben. Als je het goed wilt doen dan concentreer je op 1 ras.

Op onze site vind je heel veel info hoe we werken ook deels in het nederlands misschien heb je er wat aan. En we verwachten binnenkort pups en hebben een volgtopic op bokt. En op de site een dagboek van de dracht.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:15

Florenc schreef:
Totaal geen ervaring, maar vanuit mijn standpunt als 'koper' en mijn keuze van fokker of kennel:

- Dekreu: Gezondheid, karakter en prestaties. Geen familieband, maar wel lijnen die bij elkaar passen (ik ben geen fan van bv werklijnen ingekruist met showlijnen). Ideaal gezien zorgt de reu voor een 'aanvulling' bij de teef (compensatie van de iets zwakkere punten van de teef in karakter, werken of exterieur).

- TEEF !! Is voor mij zelfs belangrijker dan de reu, het blijft namelijk de teef die de pups in de eerste weken van hun leven opvoed. Het idee dat je met een goeie reu op eender welke teef, goeie pups kan krijgen, vind ik onzin. Ik zal zo bv ook nooit naar een kweker gaan waar geen prestaties bij de teef vermeld staan.

- Fokdoel: wat is je doel? Waarom wil je pups op de wereld brengen? Een fokker zonder doel, kan een ras mooi verzieken. Bij een golden retriever zou ik altijd zoeken naar een fokker waarvan de beide ouderdieren in een vorm van jachttraining actief zijn, of retrievers die in het speuren gebruikt worden. Voor mij is een retriever in zijn basis nog steeds een werkhond. Het stuk 'gezinshond' is iets wat erbij gekomen is, wat bijkomend is aan hun karakter. De basis om op de fokken moet voor mij dan nog steeds het werken zijn. Wil je een huishond fokken, kies dan een ras dat in zijn oorsprong ook een gezelschapshond was.

- Pups: liefst in een 'huiselijke omgeving'. Voor mij moeten ze niet dag en nacht in de woonkamer zitten. Een nest in de garage, waarvan de pups alle dagen even binnen zitten, even in de keuken komen, en regelmatig vrij in de tuin (of een afgebakend stuk tuin) kunnen spelen, tussen de tuintafel en het grasmachien, bij wijze van spreken. In de tuin liefst héél veel fijne uitdagingen. Bij onze pup stond bv een peuterpiano bij de nest toen ze een week of 3/4 waren. Pups leren dat hun handelingen een gevolg hebben (geluid). Fantastisch zo een dingen. Regelmatig eens een kindje over de vloer, wat bezoek erbij, een ballenbad, een rammelton, flapperende plastiek aan de wasdraad,....

- Matchen: ik geloof niet in matchen :'). Ik vind de theorie erachter heel mooi, maar heb de praktijk al heel vaak anders zien uitdraaien. Wij hadden met onze pup (mechelaar)laatste keuze in de nest (van 8). Alle andere eigenaars hebben het doel om wedstrijdsport in te gaan, dus er mag wel wat pit inzitten. Laatste keuze was dus de tamzak van de hoop. Zelden hebben we hem zien spelen, kwam nooit spontaan af, lag altijd wat te slapen, liet zich wat doen door de rest. Er toch op gewaagd. Ondertussen (8maanden) is onze tamzak de hevigste van de hele bende, waarbij we op training regelmatig horen dat hij met zo'n werkdriften erg ver kan komen en dat hij heel veel aanleg toont voor het bijtwerk, nét omdat hij zo hevig is. Om maar te zeggen...

- Rassen: ik ben van mening dat je het ras waarmee je fokt, door en door moet kennen. Je moet het ras kunnen verbeteren, en dat kan je nooit als je het ras niet vanbinnen en vanbuiten kent.

Prestaties zijn zowel voor een teef als reu helemaal niet belangrijk tenzij je een echte show of werkhond wilt. Ja het is heel leuk dat papa internationaal kampioen dit of dat was maar het zegt geen reet verder over de pup. Mensen die met titels gooien neem ik bij voorbaat al niet serieus.

Pups die niet in de huiskamer wonen en maar af en toe met spelen binnenkomen krijgen veel minder mee van het huiselijke leven. De stofzuiger die aangaat, de vaatwasser die draait, de tv die op de achtergrond aanstaat etc.

Je kan prima met 4 rassen fokken en dat ras door en door kennen, de hoeveelheid rassen zegt weinig over de manier waarop je doet fokken.

Een fokker met ervaring en mensenkennis zal ook sneller een goede match kunnen maken, maar een beginnende fokker kan baat hebben bij de theorie erachter. Maar mensen kunnen zich ook heel goed anders voordoen dan dat ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:17

Grappig Wilawander, jij woont hier blijkbaar vlak over de grens! Ik ga je topic even opzoeken en je website eens bekijken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:32

Lente schreef:
Grappig Wilawander, jij woont hier blijkbaar vlak over de grens! Ik ga je topic even opzoeken en je website eens bekijken.

Ja klopt, 20minuten van Enschede. Had ik niet gezien. :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:40

Lente schreef:

Mijn schoonouders fokken al jarenlang golden retrievers. Aangezien ik al heel lang interesse heb in fokken is mijn belangstelling gewekt.

Op dit moment is het nog niet aan de orde aangezien wij nog niet de financiële middelen hebben voor alles wat erbij komt kijken.

Toch zou ik graag wat meer contact hebben met bokkers met een kennel. Ik ben me ervan bewust dat mijn ervaring met fokken momenteel behoorlijk eenzijdig is.

Momenteel ben ik voornamelijk nog bezig met het dromen. We zitten te fantaseren over kennelnamen bijvoorbeeld.

Waarschijnlijk ga ik met onze teef van nu 8 maanden ringtraining volgen om haar eens uit te brengen op show. Het staat in de planning dat zij de lijn van mijn schoonouders nog binnen hun kennel voortzet.

Moet ze eerst eens stil blijven staan als we proberen haar in stand te zetten :))

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:06

Lente schreef:

Hier ook iemand met een kennel ;)

Wij zijn lid van zowel de rasvereniging als de RvB. Wanneer je een kennelnaam gaat aanvragen sluit je automatisch aan bij de RvB.

Gezondheid is voor mij het belangrijkste en dan komt karakter. Daarbij moet een reu mijn teef aanvullen op punten die beter kunnen.

Onze honden leven binnen en buiten. De desbetreffende teef die moet bevallen komt in huis te liggen. En wanneer het weer het toelaat, dan komen de pups ook buiten. De moederhond en pups liggen bij mij mij in de woonkamer.

Ten eerste moet het gevoel goed zijn van beide kanten. Maar ik kijk wel naar wat de mensen willen en zoeken in een hond en zal deze ook sturen mbt de keuze die zij maken. Ik ben nog altijd diegene die bepaalt welke pup met welke mensen meegaat en wanneer ze het daar niet mee eens zijn, dan krijgen ze geen eens een pup mee.

Ik fok maar één ras. Eerlijk gezegd zou ik er niet over na willen denken om überhaupt een tweede ras te fokken. Ik vind het al intensief genoeg met één ras :D

Mocht je nog meer willen weten, vraag maar raak :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:13

Ik ben heel blij met jullie input! :j

Mijn vraag over een of meerdere rassen is misschien wat vreemd. Dit komt doordat mijn vrouw is opgegroeid met goldens, schoonouders fokken al jarenlang met dezelfde lijn... Lijn brengt in het algemeen mooie en stabiele honden voort.

Allemaal redenen om hiermee door te gaan.

Ik vind goldens geweldig (en heb ook steeds meer liefde voor het ras gekregen) maar heb ook interesse voor rassen waar wat meer jacht in zit en ik kan me voorstellen uiteindelijk toch wat meer die richting op te gaan. Nog niks concreets :D

Over aanmelding bij de rasvereniging ga ik me beter inlezen. :)

Mag ik vragen hoeveel fokteven jullie hebben en hoeveel nesten jullie per jaar fokken? Zijn de honden jullie werk of is het een tijdverslindende hobby?

Hebben jullie cursussen gedaan? Zijn jullie bij iemand in de leer geweest? Lopen jullie zelf shows?

Op welke manier promoten jullie met je lijn het ras of vinden jullie dat niet belangrijk?

Vragen vragen vragen :')

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:31

Lente schreef:

Mijn vraag over een of meerdere rassen is misschien wat vreemd. Dit komt doordat mijn vrouw is opgegroeid met goldens, schoonouders fokken al jarenlang met dezelfde lijn... Lijn brengt in het algemeen mooie en stabiele honden voort.

Ik vind goldens geweldig (en heb ook steeds meer liefde voor het ras gekregen) maar heb ook interesse voor rassen waar wat meer jacht in zit en ik kan me voorstellen uiteindelijk toch wat meer die richting op te gaan. Nog niks concreets :D

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat een RV heilig is, maar je wordt wel op de hoogte gehouden omtrent de onderzoeken die plaatsvinden omtrent je ras. RV'en stellen bepaalde teste verplicht, maar het is aan jou om evt nog meer te testen dan de verplichte testen. Ik test namelijk ook op meer evt afwijkingen dan dat de RV verplicht.

Mag ik vragen hoeveel fokteven jullie hebben en hoeveel nesten jullie per jaar fokken? Zijn de honden jullie werk of is het een tijdverslindende hobby?

Op dit moment heb ik twee fok-teven, waarvan er één haar laatste nestje zal krijgen en die andere haar eerste nestje. Een andere teef is net twee jaar, dus dat duurt nog even voordat ik die gebruik. En een jonge spruit van 7 mnd, dus dat moet nog gaan blijken of ik met haar verder kan.

Hebben jullie cursussen gedaan? Zijn jullie bij iemand in de leer geweest? Lopen jullie zelf shows?

in eerste instantie zijn wij begonnen met een samenwerking met een andere kennel, waarbij wij heel veel bij deze fokker aanwezig zijn geweest mbt de bevallingen.. Praktijk is toch de beste leerschool, want niet alles verloopt volgens het boekje :D
En doordat wijzelf altijd meerdere honden hebben gehad, ermee sporten en vele contacten heb opgebouwd, leer je ook heel veel.
Verder ga ik wel altijd naar de fokkersdagen die georganiseerd worden door de RV en zelf gewoon heel veel lezen.

En ja ik loop ook shows met mijn honden, maar enkel shows georganiseerd door de RV, mij zal je niet vinden op de tentoonstellingen.

Op welke manier promoten jullie met je lijn het ras of vinden jullie dat niet belangrijk?

Echt promoten niet, maar uiteraard wel een website en Facebook pagina.
Social media is natuurlijk de perfecte plaats om alles van je honden te vermelden :j
En wat ik ook heel belangrijk vind is open en transparant zijn en blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:41

Dank je wel!
Wat ik hoor over de RV van ons ras is dat ze qua uiterlijk een bepaalde kant op willen, steeds verder veredeld.

Ik ben juist meer van de breed gebouwde honden.

Verder heb ik me er nog niet in verdiept. Dit is kennis met natuurlijk een bepaalde visie, daar ben ik me bewust van.

Testen lijkt me niet meer dan logisch. Zeker bij ons ras zéér belangrijk ivm o.a. HD en ogen.

Heb het geluk gehad bij de bevalling van de laatste pup uit het nest van twee jaar terug te hebben kunnen zijn. Was een spannende situatie. Wil graag meer meemaken :j

Qua social media zou ik inderdaad ook gaan voor een cleane FB pagina en een duidelijke website. Wel goed om ook daar over na te denken.

Ik merk dat uit de basis nu vragen beginnen te ontstaan als "waar sta ik voor?"

Mooi :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:04

Lente schreef:

Bij ons is het hobby en met name de hondensport. Onze honden moeten ook voor de fok in de sport actief zijn maar we willen net iets meer en met de tijd in de sport actief zijn met eigen gefokte honden. Shows doen we ook maar dan het hoognodige. We zijn meer van de IPO sport :D dat showen hebben mijn man en ik niks mee. Wij trainen 5 dagen per week ongeveer en dan thuis nog het nodige. Werk is het natuurlijk wel maar niet in de zin van geld verdienen want het kost alleen maar geld. Maar daarvoor is het ook hobby. Mocht er dan eens wat overblijven word het gelijk weer in de honden gestopt. :+ Wij hebben 3 aangekeurde fokteven en 1 reu voor de fok. Dan nog een jonge reu uit ons vorige nestje en een oudere gecastreerde teef die helaas geen pups kon krijgen. Honden waar niet meer mee gefokt worden die blijven ook gewoon. Kan er geen afstand van doen. Wij fokken nu met onze 3 teven allemaal 1 nestje. En daarna gaan we weer actief verder in de sport en dan met de tijd weer eens kijken voor een nestje.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:12

ik denk dat een goeie fokker dit enkel hobbymatig kan.

als je daar je loon mee moet verdienen,moet je echt een behoorlijk aantal honden hebben(+ dito nesten),is de familiale sfeer ver te zoeken(want met bv 10-20 teven,ken je moeilijk een huiselijke sfeer creeeren voor al die honden),en dat is dan weer heel vaak wat mensen niet zoeken bij het vinden een van een pup.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:37

tengeltje11 schreef:

als je daar je loon mee moet verdienen,moet je echt een behoorlijk aantal honden hebben(+ dito nesten),is de familiale sfeer ver te zoeken(want met bv 10-20 teven,ken je moeilijk een huiselijke sfeer creeeren voor al die honden),en dat is dan weer heel vaak wat mensen niet zoeken bij het vinden een van een pup.

Toch ken ik er helaas meerdere :( en je hebt gelijk een huiselijke sfeer is er dan niet. Hier hebben we ook honden in de kennel maar die worden ook overal bij betrokken en we zijn dan ook gewoon 1 grote familie. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:01

Met jullie eens hoor. :)
Ik zou het ook als hobby erbij doen.

Genoeg stof tot nadenken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:04

wij zijn er zelf ook wat over na aan het denken , onze jongste hond is ook met dit in het achterhoofd uitgezocht
of het uiteindelijk ook echt gaat gebeuren is natuurlijk altijd weer afwachten (hond moet uiteindelijk ook na opgroeien geschikt zijn van lijf en leden, vrij in het bolletje etc )
maar denk dat het sowieso heel belangrijk is dat jullie zelf goed weten wat jullie willen qua honden, dus wat zouden jullie zelf willen zien bij een hond qua karakter en lijf , qua "werklust" (want goldens kun je natuurlijk ook jachttraining mee doen, ze zijn gefokt voor het retreiven qua gebruik )

en daarnaast, nu je richten op wat je al in huis hebt, wil niet zeggen dat dat de enige optie is
ik ken verschillende fokkers waar 2 rassen gefokt worden . de een verslingerd aan het ene ras, en partner daarnaast ook weg van een ander ras
en dat gaat prima,
zolang je maar van beide rassen voor ogen houd wat je plan/toekomstbeeld is en zorgt dat beide alle tijd en aandacht krijgen die ze nodig hebben
of je nu 4 nesten van 2 verschillende rassen in huis hebt per jaar of 4 nesten van 1 ras...
(kijk, 6 rassen en alles ieder jaar een sloot nesten is wat anders , maar daar zit nog een heel scala opties tussen)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:31

Wilawander schreef:
tengeltje11 schreef:

Toch ken ik er helaas meerdere :( en je hebt gelijk een huiselijke sfeer is er dan niet. Hier hebben we ook honden in de kennel maar die worden ook overal bij betrokken en we zijn dan ook gewoon 1 grote familie. <3

tuurlijk zijn er,maar heel veel mensen zoeken toch ook een hond die heel specifiek opgroeit in een huiselijke sfeer.
bij die 'mega kennels' is zoiets onmogelijk.
lijkt soms bijna op broodfok,want liefde,huiselijkheid,....zijn ver te zoeken,elke hond heeft zijn kennel(soms met meerderen samen),pups zitten idem in de kennel bij mams,komen een of meerdere keren buiten,en dat is het.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:08

Ik was lid van de raad van beheer maar ten tijde van het daadwerkelijke nest niet meer van de rasvereniging, die had voor mij geen meerwaarde.

Stamboom uitgeplozen, getest op alle in het betreffende ras voorkomende erfelijke afwijkingen (in mijn geval hart ok, hd-vrij, spondylose-vrij). Goede showresultaten en een voor mij aantrekkelijk uiterlijk dat bij mijn teef paste.

Teef en pups hebben de eerste weken in de kamer gewoond, werpkist met ren. Toen teef de pups zat was met een week of 6/7 zijn de pups overdag naar een puppyren in de tuin verhuisd (het was juni en heerlijk weer) en zaten ze 's nachts met z'n allen én een bench om alvast te wennen, in een van mijn binnenkennels.

Mensen die interesse hadden heb ik langs laten komen. 1 mevrouw wilde persé een teefje, ik had er uiteindelijk 3 teefjes bij zitten maar omdat er 1 naar een fokker ging en die pas rond een week of 5 kon kiezen had ik mevrouw al voorbereid dat ze waarschijnlijk niets te kiezen had. Uiteindelijk bleek er 1 teefje bij te zitten met een ongepigmenteerd bindvlies, ongewenst voor de fok, dus die viel sowieso voor een fokker af. Mevrouw vond het geen probleem en wist dus vanaf dat de oogjes open waren welk teefje voor haar was.
Bij 1 stel had ik geen goed gevoel maar die zijn er ook niet meer op terug gekomen. Ik zou in het vervolg wel veel later mensen bij de pups laten, pas na een week of 4/5. Mensen zijn een paar keer langsgekomen om 'hun' pup te bekijken.

Ik had en heb alleen boxers

Ik heb destijds alles helemaal uitgeplozen en alles volgens de regeltjes gedaan. Kennelnaam aangevraagd, website opgezet. Mijn best gedaan om alles zo gezond mogelijk te houden. Teef geïmporteerd uit Servië, voor de dekking naar Mallorca gegaan. Liep al jaren mee in het boxerwereldje en werd bijgestaan door een heel ervaren fokker.
Je kan je voorstellen hoe ellendig ik me voelde toen alle pups op eentje na een hartruisje hadden. Nu komt dat meer voor bij boxers maar toch. Er voor gekozen om van alle pups een doppler te laten maken (à € 150 per pup) en er bleek gelukkig niks aan de hand.

Moederhond is uiteindelijk op 6-jarige leeftijd ingeslapen, zat vol kanker. Van enkele pups weet ik dat ze ook kanker hebben/hadden en van 1 weet ik dat zij ook op 6-jarige leeftijd is ingeslapen i.v.m. kanker.

Ik wil maar zeggen, je kan het nog zo goed voorbereiden en bedoelen, een ongeluk zit in een klein hoekje.
Heb er veel verdriet van gehad en besloten dat ik dat nooit meer wil. Niet meer fokken voor mij dus. Het klinkt altijd zo fantastisch maar de donkere kant hoor je eigenlijk nooit.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:11

Ach wat ontzettend sneu... De donkere kant aan het fokken is me wel bekend... Maar wat zal jij een verantwoordelijkheid hebben gevoeld zeg... -O-