Ik (nouja, wij, ik woon nog thuis) heb een hond, een 10 jarige labrador x malamute x ? (vuilnisbakje, die twee zijn duidelijk).
Sinds een jaar of 3 rent hij van huis weg.
In het begin was dit alleen bij stress, maar nu ook als er werkelijk niks aan de hand is.
Zo ook een paar minuten geleden: Het is heerlijk zonnig buiten, hij ging door zijn hondenluik naar de achtertuin in. Ik heb hem zo'n 2 uur lang lekker in de zon zien liggen, en opeens hoor ik hem aan de voorkant van het huis blaffen. Ik doe de deur open en er staat iemand uit de straat aan de deur, of hij misschien van ons is, want hij zat op de hoek van de straat...

Het gekke is echter: Onze tuin is in principe 100% omringd door een schutting. Aan de linkerkant zit het potdicht en zou hij, als hij in de tuin van die buren komt, ook niet naar de straat op kunnen komen...
Aan de rechterkant moet er dus wel ergens een gat in de schutting zitten, want via de buren aan die kant komt hij wél tot aan de straat. Hier zijn echter twee gekke obstakels die hij eigenlijk bijna niet zou moeten kunnen overleven: De tuin van die buren ligt zo'n 4 meter lager dan onze tuin, en het gaat echt héél stijl naar beneden achter onze schutting. Daarnaast moet hij dan aan de voorkant over een hek heen springen, tenzij het hek open staat (dit is (helaas) wel meestal het geval).
We hebben al heel vaak geprobeerd te vinden waar hij nou precies weg komt, maar er zit gewoon geen duidelijk gat. We willen hem ook niet verbieden lekker buiten in het zonnetje te kunnen zitten/liggen/zijn... We willen ook liever de oorzaak aanpakken, want gewoon het gat/de weg dichtmaken is dan natuurlijk 'symptoombestrijding'. Hij vindt dan wel weer een nieuwe weg.
Voor de duidelijkheid: Hij rent dus nergens heen weg, hij gaat dan gewoon voor de voordeur liggen of in de voortuin...