Onze hen denkt dat ze een haan is.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Onze hen denkt dat ze een haan is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 08:34

In onze tuin hebben we 4 gezellige hennen lopen. 2 bruine legkippen en 2 Ajam Cemani's (1 raszuiver de ander niet helemaal)
Er heeft een tijd een haan bij gelopen. Nog wat kuikens gehad, maar meneer kraaide toch wel erg fanatiek, dus die heeft een nieuwe baas gekregen (geen soeppan, was een zuivere cemani).
Een van de bruine hennen en onze kruising cemani leggen nog braaf dagelijks eitjes. De andere leghen en de echte cemani niet. Maar goed dat geeft verder niks, alleen onze cemani probeert nu dus in de ochtend te kraaien... en wat bij een echte haan tenminste nog echt als een kukeleku klinkt. Klinkt dit meer als een schorre kraai die gewurgd wordt.
Kent iemand dit? Kan je hier iets aan doen of heeft ze gewoon een identiteitscrisis?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:41

Dit is vrij normaal al je geen haan hebt :D
En nee... het gaat niet over.. de kip gaat hooguit na veel oefenen beter kraaien.
Sterkte ermee :(:) Het is even doorbijten tot je kip zich een volledige haan voelt, hahaha

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:46

rockwitch schreef:
Klinkt dit meer als een schorre kraai die gewurgd wordt.

Raap me op :')

jeetje77

Re: Onze hen denkt dat ze een haan is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:51

Hier zelfde verhaal met een hennetje van ons. Haan moest weg omdat hij aanviel. Hennetje ging kraaien. Hebben nu weer nieuwe haan erbij en jawel.... Er kraaien er nu 2 (en idd je pikt de hen er zo uit, en soort van schorre haan).

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:56

hahaaha ja dat doet er eentje bij mij ook, en ze kan het steeds beter! Ze nemen de functie van de haan over.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:13

Ik weet niet hoe oud de kippen zijn? Maar onze hen is haan geworden, inclusief kam, dekken en schreeuwen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:20

Dat komt door de onbalans in de groep. Als de haan weg is, gaat de meest dominante hen meer testosteron produceren om zijn rol over te nemen. Dat kan inderdaad, zoals hierboven gezegd, er zelfs voor zorgen dat ze een grote kam krijgt en echt hanengedrag gaat vertonen. Daar is weinig aan te doen helaas, en in mijn ervaring wordt het kraaien er niet beter van :')
Meestal is het effect wel redelijk blijvend, maar het kan wel weer wat afzwakken als er een nieuwe haan bij komt. Dat ligt even wat aan hoe dominant die is, en of hij boven de "mannelijke hen" in de rangorde kan komen.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:45

Voordat ik een haan had deed 1 van mijn hennen het ook. We hebben er tijdelijk een haan bij gehad, toen was het over. Nu de haan weer weg is doet ze het nog steeds niet. En de haan is al meer dan een half jaar al weer weg.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:48

eenitraM schreef:
Ik weet niet hoe oud de kippen zijn? Maar onze hen is haan geworden, inclusief kam, dekken en schreeuwen.

whut :wow:

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 10:13

Haha een haan komt er echt niet meer bij we wonen gewoon een een woonwijk, dus daar zal de buurt niet blij mee zijn.
Het is wel apart dat het net deze is, want die 2 bruine staan altijd overal vooraan. En juist de gene die nu kraait is echt een watje die echt voor zover ik kan zien hoge in rang is. Maar goed qua kippengedrag ben ik geen expert, dus misschien zie ik het wel helemaal niet goed.
Het is nog niet dagelijks gelukkig.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:18

Wat een verhaal he en dan lezen dat het meer voor komt , het is wat.
Ik wist het niet en toch ook kippen gehad maar wel met haan erbij :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:35

Onze hen deed dit inderdaad ook, en net als jou was dat niet de brutaalste :) Wel de hoogste rang onder de kippen, maar ze was zelf iets 'stiller' (behalve 's ochtends dus, hahah. Oeps!)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:14

Ons hennetje is idd ook niet "haantje de voorste" met eten enzo. Maar ze weet op haar manier wel haar plekje te vinden. Ze gaat bijv als eerste op stok om zo het beste plekje te hebben.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 12:01

Het zijn toch wel erg grappige beesten die kippen. Ach ja dan hebben we gewoon een haan in een hennenlichaam. Gelukkig begint ze niet vroeg met herrie maken en ze houdt het ook minder lang vol als de haan altijd deed.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:04

Wij hebben het ook gehad. De meest lelijke kraaien die ik ooit heb gehoord. Inmiddels is de hen overleden en is het niet door een andere kip overgenomen.
Sterkte TS! :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:20

Een genderkip :')
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar blijkbaar is het heel normaal.!

Ik zou eigenlijk best graag een filmpje zien van de genderkipjes!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:24

eenitraM schreef:

Damn, wist niet dat kippen zo erg konden transformeren. :')

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:46

Ik geloof dat kippen in principe twee slachtig zijn (zeg je dat zo??) en ik bedoel niet dat het een bepaald geloof is haha

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:49

Ik heb niks te melden over kipen, hanen en hennen die denken dat ze hanen zijn. Wil enkel zeggen dat ik stuk ga om dit topic _O-

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:56

Lol, volgens een iet wat aparte vriendin van mij (ben gek op d'r) heeft een enorm innige band met haar kippen. Zij zegt dat ze ook echt persoonlijkheden hebben, ik kon alleen het domme kipje d'r uit spotten: Die bleef namelijk voor de ingang van het nachthok wachten. Ze had na 9 maanden nog niet door dat een klein hupje omhoog én naar voren, voor een warme nacht zou zorgen :P

Ook kreeg ik te horen dat kippen tussen 25 en 30 geluidjes produceren, elk met een eigen betekenis: "Pas op, voooooos!" en "Hier liggen de beste zaadjes. . ." of "kom dames, we gaan op stok."

Ik kwam niet meer bij :Y)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:20

Toch als je kippen hebt en de tijd neemt om naar ze te kijken zie je dat ze inderdaad allemaal een eigen karakter hebben.
Ik vond kippen nooit veel aan , als kind niet en later ook niet, maar.....we hebben een heel leuk krielkipje gehad en die was zoooo leuk dat ik toch anders naar kippen ben gaan kijken :)
Ze kletsen inderdaad heel wat af en hebben voor alles een ander geluidje, errrrug leuk!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:30

Ja kippen zijn echt onwijs leuk, die van mij zijn ook allemaal anders :) En heel erg grappig. Sochtends tetteren ze net zo lang tot ik eruit kom en pikken met hun snavels op de ramen. Zitten ze met z'n vieren op de vensterbank naar binnen te kijken.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:40

Freya6 schreef:
Ik geloof dat kippen in principe twee slachtig zijn (zeg je dat zo??) en ik bedoel niet dat het een bepaald geloof is haha

Voor zover ik weet niet hoor, de meeste landdieren kunnen niet écht van geslacht wisselen.
Bij insecten kan het bijvoorbeeld wel voorkomen, en ook vissen kunnen vaak redelijk makkelijk de omschakeling maken van het ene naar het andere geslacht.

Bij kippen worden wel de uiterlijke en gedragskenmerken veranderd, maar je transgender-kip (om het zo maar even te noemen) zal geen eieren kunnen bevruchten. ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 18:44

Ze zijn echt heel leuk idd. Hier vooral de 2 bruine. Die zijn echt tam en als je de ren inloopt moet je uitkijken dat je er niet over struikelt, want ze verwachten altijd eten.
Afbeelding

Onze nep Cemani haha.
Afbeelding

En onze indentiteitscrisis kip. Dat is ook wel een beetje een loner. Die doet haar eigen ding.
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:04

Hahaha gruwelijk...
Hebben jullie ook filmpjes van de kraaiende netniet hanen?